Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@00:07:26 GMT

برداشت ۴۵ هزار تن پسته در دامغان پیش‌بینی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۵۰۹۲

مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: برداشت ۴۵ هزار تن پسته تازه معادل ۱۵ هزار تن پسته خشک از باغ‌های این شهرستان در سال جاری پیش‌بینی می‌شود. علی‌اصغر امامیون روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برداشت این میزان محصول پسته در باغ‌های دامغان و افزایش ۲ برابری آن، به دلیل سال آوری سال گذشته است.

وی با بیان اینکه برداشت محصول پسته امسال از ابتدای مردادماه در باغ‌های شهرستان آغاز شده است، افزود: این شهرستان دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف از جمله حومه، فرات، امیرآباد و دامنکوه است که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ‌های مثمر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امامیون تصریح کرد: پسته های شهرستان بیشتر از نوع بومی، شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است و سایر رقم های تجاری همچون اکبری، احمدآقایی و کله قوچی به صورت مهاجر در منطقه توسعه یافته است که با توجه به شرایط سازگاری و اقتصادی بودن رقم های داخلی، رویکرد باغداران به توسعه آنها یا اصلاح باغ‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری پسته های زودرس و عرضه آنها به صورت تازه در بازارهای داخلی و خارجی یکی از ویژگی های بارز شهرستان است که علاوه بر گردش مالی سریع موجب اشتغال بیشتری می‌شود.

امامیون ادامه داد: امسال سه هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم از مراکز توزیع شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی مستقر در مناطق مختلف تهیه و بین پنج هزار و ۵۰۰ بهره بردار (باغدار) پسته دامغانی توزیع شده است.

وی اظهار داشت: هماهنگی برای جذب تسهیلات مکانیزاسیون، هدایت و راهنمایی بهره برداران جهت جذب تسهیلات، هماهنگی به منظور اجرای طرح‌های های آب و خاک، تسطیح اساسی، جاده بین مزارع، مرمت و بازسازی قنوات و کانال ها، انجام آزمایشات آب، خاک و گیاه به منظور بررسی وضعیت تغذیه بیماری و آفات و سایر عوامل موثر در عملکرد محصول از دیگر خدمات این مدیریت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: در این شهرستان ۱۱۵ ترمینال فرآوری پسته در مناطق مختلف مشغول به فعالیت است و سالانه بیش از ۵۰% محصول را فرآوری و عرضه می‌کنند.

به‌ گزارش ایرنا، شهرستان دامغان از رویشگاه های اولیه پسته در جهان است و درختان کهنسال نیز در برخی مناطق نشانه همین مساله است، این سابقه سبب شده به مرور فرهنگ و دانش باغداری در این شهرستان از گذشته باقی بماند و ارتقا یابد.

۳۵ درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.

/ایرنا برچسب ها: پسته ، باغ‌های دامغان ، افزایش ۲ برابری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Oti

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: پسته باغ های دامغان افزایش ۲ برابری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر غلامی صبح یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان املش با ۱۶ هکتار و تولید ۹۸۴۶ تن محصول تر، سطح بالایی از کشت گل گاوزبان در استان گیلان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه برداشت گل گاوزبان از ۱۲ اردیبهشت آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد، افزود: پیش بینی می‌شود ۱۰ تن گل گاوزبان به ارزش اقتصادی ۸ میلیارد و ۳۶۹ میلیون تومان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی املش ادامه داد: عملکرد در هکتار گل گاوزبان ۶۰۰ کیلوگرم بوده و شهرستان املش بیش از ۱۲۰ بهره بردار دارد.

غلامی تصریح کرد: گل گاوزبان به صورت دم کرده مصرف می‌شود، این گیاه دارویی برای تقویت حواس، تصفیه خون، اعصاب، درمان سرماخوردگی، برونشیت، سرفه، التهاب و ورم کلیه‌ها، روماتیسم و بیماری‌های قلبی مفید است.

کد خبر 6096934

دیگر خبرها

  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • صدها هزار تن گندم خوزستان به سیلوها منتقل شد
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار