Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@04:01:44 GMT

محرم، نسیم جان‌بخش بهشتی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۶۹۲۲

محرم، نسیم جان‌بخش بهشتی

محرم نخستین ماه از سال هجری قمری است که در کتاب مفاتیح‌الجنان نیز دعاهای مخصوص این روز بیان شده است. در دستورات دین اسلام نیز به دعا کردن توصیه شده و بیان شده است که دعا کردن از بلایا جلوگیری می‌کند، بر این اساس بسیار خوب است که انسان‌ها با دعا انس بگیرند. دعاهایی که ائمه(ع) بیان می‌کنند دارای باطن و مراتبی است که عوالم قلب، حس، عقل و نفس را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو در این دعاها علاوه بر نعمت‌های دنیایی، خواسته‌هایی فراتر و متعالی بیان می‌شود و به تعبیری ماندگارترین حاجات از خداوند درخواست می‌شود. به این ترتیب بسیار توصیه شده است که در روز اول ماه محرم، دعا فراموش نشود.
 روز اول ماه محرم، روز مستجاب شدن دعای حضرت زکریا است،  در این خصوص در سوره مریم آمده است که حضرت زکریا(ع) به محراب رفتند و پس از دعا، خداوند به ایشان وعده استجابت دعا داد و لذا خداوند به ایشان فرزندی به نام یحیی عطا فرمود. بنابراین این داستان، مصداق استجابت دعا در روز اول ماه محرم به شمار می‌رود.  از جمله اعمال این روز خواندن نماز اول ماه است. این نماز دو رکعت دارد و در رکعت اول پس از حمد، ۳۰ مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم، پس از حمد ۳۰ مرتبه سوره قدر و سپس دعای کوتاهی از مفاتیح‌الجنان خوانده می‌شود. این نماز برای سلامتی در طول ماه و جلوگیری از بلایا سفارش شده است.   روز اول محرم، نخستین روز از ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان است. به شکلی که امام رضا(ع) فرموده‌اند: با فرا رسیدن ماه محرم، کسی پدرم -امام موسی کاظم(ع)- را خندان نمی‌دید و اندوه به طور پیوسته تا دهم محرم همراه ایشان بود و در روز عاشورا این ناراحتی و اندوه به اندازه‌ای بر ایشان غالب می‌شد که سبب می‌شد روز را به عزاداری و گریه بگذرانند.  همچنین در روز اول محرم، اصحاب فیل به قصد خراب کردن کعبه، به مکه رسیدند، و در آیاتی از قرآن نیز به این موضوع اشاره شده است. این واقعه در مکان و زمانی بسیار خاص و حساس روی داده است، از این رو پرندگانی به نام ابابیل با منقارهای خود سنگ‌های گلی بر سر آن‌ها می‌انداختند و اصحاب فیل را از این طریق می‌کشتند.  علاوه بر این‌ها، در این روز ریان‌بن‌شبیب از راه دور نزد امام رضا(ع) در مرو آمد و حضرت در خصوص احترام این ماه و مصیبت امام حسین(ع) فرمودند:«إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ» به این معنی که بر هر چه خواستی گریه کنی بر امام حسین(ع) گریه کن، زیرا با این گریه و عزاداری به نسل امام حسین(ع) متصل می‌شوی و رحمت بر تو نازل می‌شود.  در این روز امام حسین(ع) با عبیدالله، پسر حر جعفی در قصر بنی‌مقاتل ملاقات کرده‌اند و سلیمان‌ بن‌ صردخزائی با تابعین خود از کوفه آمدند و در کنار امام حسین(ع) قرار گرفتند. همچنین انقلاب مردم مدینه علیه یزید بن‌ معاویه در این روز اتفاق افتاده است. بنابراین به طور کلی مطالعه تاریخ ایام محرم برای مردم بسیار اثرگذار بوده و سبب رشد آن‌ها می‌شود. زیرا امام حسین(ع) خود را برای تحول افکار مردم و بیداری قلب‌ها به سختی انداختند.   در روایتی از رسول خدا(ص) بیان شده است که «آگاه باشید که در طول دوران زندگی شما لحظاتی وجود دارد که نسیم‌های احیاکننده و روح‌بخش و جان‌بخش بهشتی برشما نازل می‌شود. بنابراین خود را در معرض این نسیم قرار دهید». ماه محرم نیز از آن دسته نسیم‌های دل‌انگیز و جان‌بخشی است که از بهشت نازل می‌شود.
 
 این ماه با وجود ظاهر غم‌آلود و حزن‌انگیز در باطن خود دیدار و دوستی امام حسین(ع) و ملاقات با خداوند را به همراه دارد. در واقع دستیابی به نورهایی را میسر می‌سازد که هرگز از بین نخواهد رفت و خاموش نخواهد شد. بنابراین لازم است از چنین موقعیت‌هایی بهره لازم را ببریم تا با کمک از امام حسین(ع) حقیقت نفس پاک و خود را دریابیم.
انتهای پیام منبع: ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محرم امام رضا ع قرآن کریم امام حسین ع ماه محرم روز اول اول ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۶۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند

خانواده شهید نسیم افغانی پس از سالها پیگیری و بررسی ادعاهای متعدد، از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی گردید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری تسنیم، خانواده شهید نسیم افغانی پس از سالها پیگیری و بررسی ادعاهای متعدد، از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی گردید.

با پیگیری ستاد معراج شهدا و پس از بررسی و انجام تست دی ان ای از افراد مدعی، نسبیت خانوادگی آقای محمد یاسین مرادی فرزند میرزا محمد به عنوان برادر شهید نسیم افغانی محرز گردید.

برادر شهید نسیم افغانی امروز با حضور در ستاد معراج شهدا در جریان احراز نسبیت برادری با شهید قرار گرفت.

خرداد سال 1399 بود که سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین طی یک ویدئو درخواست کرد هر کسی می تواند در شناسایی یک شهید افغانستانی دوران دفاع مقدس کمک کند.

او در این ویدئو گفته بود: در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدای گلگون‌کفن دفاع مقدس، اخیراً شهید والامقامی از اتباع کشور افغانستان به‌ نام «نسیم افغانی»، فرزند میرزا محمد، 31 ساله به شماره پلاک CG519_396 اعزامی از لشکر 5 نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شده است. چرا که با پیگیری‌های به‌ عمل‌ آمده، نشانی جدیدی از محل سکونت خانواده این شهید افغانستانی به دست نیامده است. خواهشمند است در صورت اطلاع از محل سکونت خانواده شهید در ایران یا افغانستان، مراتب را به کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح منعکس کنید.

برگزاری یادواره 470 شهید کارگر استان همدان + تصویر

حتی محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سعید اوحدی، رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در اطلاعیه ای تقاضا کردند تا اگر کسی اطلاعی از خانواده این شهید عزیز دارد اعلام کند. تنها اطلاع به دست آمده در مورد این شهید دفاع مقدس، عکس او از پرونده پرسنلی‌اش، تصاویر حضور در جبهه و مشخصات یگان اعزامی‌اش بود.

گفتنی است نسیم افغانی در زمان شهادت جمعی دسـته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد(ع) لشکر 5 نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود. پیکر شهید آخوندی همچنان مفقود است. جانشین گردان نسیم افغانی در زمان شهادت، شهید سید محمود هاشمی بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • برنامه «خط رو خط» از شبکه نسیم
  • خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد
  • فصل جدید «خوش نمک» از قاب شبکه نسیم
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد