Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@14:08:54 GMT

ساز و کار جدید برای درآمدهای پایدار شهری تدوین شود

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۷۷۳۲

ساز و کار جدید برای درآمدهای پایدار شهری تدوین شود

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه بودجه شهر و شیوه مدیریت آن، یکی از مشکلات مدیریت کلانشهرهای بزرگی همچون تهران است، گفت: یکی دیگر از چالش‌های مدیریت شهری اکنون تدوین ساز و کاری جدیدی برای بهبود درآمدهای پایدار شهری است زیرا این درآمدها رکن اساسی توسعه پایدار کلانشهرها است.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اعضا مدیریت شهری در کلانشهرهای پیشرفته جهان همچون نیویورک، شانگهای، لندان و توکیو، تخصص‌های مرتبط با این حوزه از جمله اقتصاد شهری، شهرسازی، جامعه‌شناسی شهری، جغرافیای شهری، محیط زیست، اقتصاد، مدیریت، روانشناسی شهری، برنامه‌ریزی شهری، توسعه، حقوق و عمران دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این کلانشهرها داشتن تخصص مرتبط نسبت به دارا بودن ملیت آن شهر نیز اهمیت بیشتری داشته به طوری که افراد متخصصی از کانادا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب در شورای شهر لندن حضور دارند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: بودجه شهر و شیوه مدیریت آن، یکی از مشکلات مدیریت کلانشهرهای بزرگی همچون تهران است زیرا بودجه فقط یک سند مالی نبوده و بازتاب امیدها و آروزهای شهر برای رسیدن به توسعه پایدار است.

بودجه‌های شهری به جای مردم برای شهرداری مصوب می‌شود

طباطبایی اضافه کرد: در ایران برای غلبه بر مشکلات مالی، هرسال سقف بودجه افزایش داده می‌شود و این در حالی است که با هدفمند کردن بودجه می‌توان بخش زیادی از این مشکلات را حل کرد، متأسفانه در کشور ما بودجه‌ریزی شهری سیاسی بوده و به جای مردم، برای شهرداری مصوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در کلانشهرهای ایران شهروندان هیچ نقشی در تدوین بودجه نداشته و در هیچکدام از مراحل آن از جمله پیشنهاد، تنظیم، تصویب و اجرا از نظرات مردم استفاده نمی‌شود، همین موضوع باعث شده شهروندان تمایلی به سرمایه گذاری در شهر نداشته باشند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: یکی دیگر از چالش‌های مدیریت شهری اکنون تدوین ساز و کاری جدیدی برای بهبود درآمدهای پایدار شهری است زیرا این درآمدها رکن اساسی توسعه پایدار کلانشهرها است.

سهم بالای عوارض ساختمانی در بودجه کلانشهرهای ایران

طباطبایی اضافه کرد: در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰، بودجه شهرداری تهران بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است، در تدوین چنین بودجه‌ای، درآمدهای پایدار در نظر گرفته نشده، بنابراین پشتوانه این بودجه شهر فروشی بوده است، این نهاد در حالی کسب دو هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش اموال غیر منقول، در بودجه ۱۴۰۰ خود پیش بینی کرده که در بودجه سال ۹۹، از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمدی که پیش بینی کرده بود، کمتر از یک چهارم آن را محقق کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، سهم عوارض ساختمانی از درآمد شهرداری‌ها در سال‌های اخیر در کلانشهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، و قم بیش از ۶۰ درصد بوده در حالی که این رقم در کلانشهرهای جهان کمتر از ۲۰ درصد است.

شوراهای شهر باید با شهر فروشی مقابله کنند

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: لازم است شوراهای شهر با شهر فروشی مقابله کرده و روش اداره شهر را تغییر دهند، می‌توان بودجه شهر را صورت هدفمند هزینه کرد، همانطور که پورتلند آمریکا، بودجه عمومی شهرداری که از محل عوارض و مالیات‌های اخذ شده از شهروندان، برای مسائلی همچون توسعه مترو و ساخت زیر ساخت برای شهر هزینه نمی‌شود، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه در این شهر صرف ساخت یک مرکز همایش شده که یک دلار آن هم از محل بودجه عمومی شهرداری نبوده است.

طباطبایی اضافه کرد: مدیریت شهری آتی و به ویژه شوراها باید به چنین حوزه‌های چالشی ورود کرده و عافیت‌طلبی را کنار گذاشته و روابط بین دولت و شهرداری را بازتعریف کنند.

کد خبر 513565

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اقتصاد شهری انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اقتصاد شهری اصفهان کرونا و اقتصاد شهری اقتصاد شهری و کرونا درآمد پايدار شهری درآمد پایدار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران درآمدهای پایدار مدیریت شهری بودجه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....

تین نیوز فروغ فاریابی :

تصادفات جاده ای در کشور، سالانه جان هزاران نفر از هموطنانمان را می گیرد و بسیاری را برای همیشه با معلولیت درگیر می کند.

هزینه های تصادفات علاوه بر اندوه و سوگ سنگین در غم جان های عزیزی که برای همیشه از دست می روند، خسارت های مادی سنگینی بر خانواده ها، جامعه، سیستم امداد و درمان، سیستم توانبخشی، و ....تحمیل می کند.

مطالعات بسیاری برای محاسبه همه جانبه  هزینه تصادفات انجام گرفته. در یک مطالعه حتی رنج و اندوه و فشارهای روانی حاصله از تصادف را ، تقویم به پول کرده و به هزینه های کمّی و ملموس افزوده اند. 

برآورد هزینه ها، یکی از راه هایی است که ابعاد هولناک سوانح را آشکار و کمک می کند تصمیمات بازدارنده و پیشگیرانه بهتری اتخاذ شود.  

در شرایط اقتصادی سختِ متاثر از تحریم های ظالمانه، و تورم کمر شکن، عزم مدیران و سیاستگذاران کشور باید هر چه بیشتر به سمت عقلانیت و دوراندیشی و دلسوزی برای مصرف درست ریال به ریال منابع کشور میل کند و سازمان برنامه بایستی با خساست و سختگیری منطقی نسبت به توزیع منابع و تخصیص بودجه اقدام کند و دستاورد اعتبارات را بازخواست کند. 

با انتشار بودجه سال ۱۴۰۳ ، باز هم ردیف های بودجه ای خاصی ذهن را آزار می دهد. 

۶۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه نهادهای فرهنگی و دینی با عملکرد منفی یا نامعلوم!!!

در کنار آنها ۶۸ هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه وزارت راه با این مقدار کاستی و نیاز و حوادث جاده ای و ریلی و زیرساخت های ناکافی و ....

پول هدر دادن نیست؟!

نهادهایی که چنین پولی را از جیب مردم جذب می کنند و شاید بیشتر از آن هم طلب می کنند آیا با توجه به عملکرد خود، در قبال مردم  احساس دین نمی کنند؟ 

حتی اگر سهم تقصیر  خطای انسانی در تصادفات بزرگ باشد، خود دلیل بی ثمری این نهادها در تربیت انسان های قانونمند و دیگرخواه و مسئول است. 

ای کاش برای یک سال بطور آزمایشی، همه این نهادهای تبلیغی و فرهنگی و مذهبی تعطیل شوند و بودجه آنها به بهبود ایمنی راه های کشور و نوسازی ناوگان عمومی درون شهری و برون شهری و بهبود سیستم های امداد و فوریت های پزشکی  اختصاص یابد.

اقلا آنها که می توانند خدمت ملموسی ارائه کنند ، در ارائه خدمات خود تقویت خواهند شد.

 

فروغ فاریابی وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی چالوس تصویب شد
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است