Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، با شدت یافتن پیشروی‌ها و جنایات طالبان در افغانستان، نماینده آمریکا به قطر می‌رود تا طالبان را برای پایان دادن به حملات تحت فشار قرار دهد.

این مذاکرات که در چندین دور برنامه ریزی شده، بین زلمی خلیلزاد، دیپلمات افغانستانی آمریکایی، و طالبان طی سه روز برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف این دیدارها تدوین واکنش مشترک بین‌المللی به وضعیت رو به وخامت در افغانستان عنوان شده است.

نمایندگان کشورهای منطقه و فراتر از آن و همچنین سازمان‌های چند جانبه برای «کاهش خشونت و آتش‌بس و تعهد به رسمیت نشناختن دولت تحمیلی» فشار خواهند آورد.

وزارت خارجه آمریکا، «صلح مذاکره شده» را تنها راه پایان جنگ دانست و تاکید کرد: «ایالات متحده به همکاری با همه طرف‌ها و ذینفعان منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیشبرد اجماع بر سر راه حل سیاسی ادامه خواهد داد.»

طالبان روز دوشنبه اعلام کرد که در چهار روز شش مرکز ولایت افغانستان را تصرف کرده است. سخنگوی این گروه مسلح با تصریح بر پیشروی‌ها مدعی شد که ایبک، مرکز استان شمالی سمنگان را  نیز تحت کنترل خود درآورده‌اند.

در میان پیشروی‌های خونبار طالبان، سخنگوی پنتاگون گفت که واشنگتن در حال حاضر این جنگ را مسیری برای پیروزی یا شکست رهبران سیاسی و نظامی افغانستان می‌داند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، این اتفاقات به رهبری افغان‌ها و اینکه در این زمینه موفق بوده‌اند یا خیر، بستگی دارد.»

«اکنون این کشور آنهاست که باید از آن دفاع کنند، مبارزه آنهاست.»

مقامات آمریکایی گفتند که فرماندهان نظامی این کشور صراحتا ارزیابی‌های خود را در مورد بدتر شدن شرایط در افغانستان بیان کرده‌اند. نیروهای عملیات ویژه افغان تنها توانسته‌اند طالبان را در مراکز مهم از جمله قندهار و لشکرگاه متوقف کنند اما در مکان‌هایی که  این کماندوها اعزام نشده‌اند، ارتش به کنترل طالبان درآمده است.

با این حال، تعداد حملات هوایی انگشت شماری که آمریکا به صورت روزانه بر مواضع طالبان انجام می‌دهد افزایش نیافته است. با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، جنگنده‌های آمریکایی برای رسیدن به اهداف خود از چندین ساعت دورتر حرکت می‌کنند.

کربی که از بیان تعداد حملات هوایی آمریکا در روزهای اخیر خودداری کرد افزود: «ما به حمایت از آنها (دولت افغانستان) ادامه می‌دهیم ... تا آنجا که مقدور باشد و البته باید درک شود که همیشه امکان پذیر نیست.»

یک مقام دولتی آمریکایی از تماس مقامات ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا با مقامات سفارت آمریکا در کابل برای ارزیابی تأثیر گسترده سقوط قندوز، بزرگترین و مهمترین تسخیر طالبان خبر داد. با این حال، این مقام دولتی اظهار داشت که دولت بایدن مصمم است به برنامه خود برای پایان جنگ آمریکا در افغانستان  با وجود پیشروی‌های سریع و استراتژیک طالبان پایبند باشد.

شهر قندوز افغانستان بدست طالبان سقوط کرد

کربی اذعان داشت که مبارزه میدانی «به وضوح در مسیر درست پیش نمی‌رود.» دولت بایدن تاکید دارد که به حمایت مالی و لجستیکی ارتش افغانستان، به خصوص از طریق پیمانکارانی که به حفظ نیروی هوایی دولت افغانستان، پس از خروج کمک می‌کنند ، ادامه می‌دهد.

کد خبر 619934 برچسب‌ها قطر افغانستان و آمریکا افغانستان طالبان افغانستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قطر افغانستان و آمریکا افغانستان طالبان افغانستان پیشروی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۷۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، ظهر امروز شنبه (۸ اردیبهشت) جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه شهید چمران اهواز با تجمع مقابل درب این دانشگاه حمایت خود را از اعتراضات دانشجویان و استادان آزادی خواه  آمریکایی علیه رژیم صهیونیستی در غزه را  اعلام کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع با سردادن شعار‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل ضمن حمایت از دانشجویان و استادان معترض آمریکایی به جنایات اشغالگران ،  خواستار پایان جنایات صهیونیست‌ها در غزه شدند.

همچنین دانشجویان و دانشگاه شرکت کننده در این تجمع که پرچم های مقدس کشورمان ، فلسطین و جبهه مقاومت را در داشت داشتند ،  خواستار رسیدگی به جنایات اشغالگران قدس از سوی مجامع بین المللی شدند.

 

 

دیگر خبرها

  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد
  • برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • متفکرآزاد: خیزش دانشجویان آمریکایی منجر به خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی شود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان