Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از گاردین، از دیرباز برای اقیانوس آرام به دلیل بحران‌های شدید آب‌وهوایی‌اش از تعبیر «قناری در معدن ذغال‌سنگ» استفاده می‌شود جزر و مد‌های عظیم، چرخند‌ها یا توده‌های هوایی فاجعه‌بار، افزایش شوری در بستر آب‌های زیرزمینی که رشد گیاهان را غیر ممکن می‌کند، خشکسالی‌های پایدار و زیر آب رفتن جزیره‌های کم ارتفاع به دلیل بالا آمدن سطح آب‌ها از جمله این موارد است که به نظر می‌رسد تا صد سال آینده با افزایش گرمای زمین با شدت و تکرار بیشتری این نواحی را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این هشدار از گزارش جدید هیئت بین دولتی تغییرات اقلیم (IPCC) در خصوص گرمایش کره زمین در روز دوشنبه ۱۸ مرداد منتشر شده، منتج شده است. بر اساس این گزارش، برای تثبیت گرمای زمین به میزان ۱.۵ درجه بیش از سطح پیش-صنعتی (هدف‌گذاری برای جلوگیری از افزایش زمین در معاهده پاریس که پس از لابی پایدار رهبران کشور‌های جزیره‌ای اقیانوس آرام تعیین شده است) باید میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به نصف برسد.

ساتیندرا پراساد، سفیر فیجی و نماینده دائم در سازمان ملل متحد، در این رابطه بیان کرد: «گزارش آی‌پی‌سی‌سی بسیار نگران کننده است. این نتایج بسیار فراتر از آن‌چیزی است که همه ما تخمین می‌زدیم. به نظر می‌رسد که با نتایج منتشر شده در این گزارش، وقوع بحران‌های اقلیمی اقیانوس آرام مانند افزایش سطح دریا، به زیر آب رفتن جزیره‌ها کم ارتفاع و حتی از بین رفتن کامل برخی از کشور‌ها بر اثر بالا آمدن سطح آب خیلی نزدیک‌تر از جدول زمانبندی است که پیش از این تصور می‌شود.»

گزارش آی‌پی‌سی‌سی پنج سناریو بر اساس میزان متفاوت انتشار دی‌اکسید کربن و سایر گاز‌های گلخانه‌ای ارائه کرده است. در حالتی که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به میزان زیاد و خیلی زیاد تداوم پیدا کند، پیش‌بینی برای افزایش گرمایش جهانی تا پایان قرن به ترتیب به میزان ۳.۶ تا ۴.۴ بالاتر از سطح پیش‌صنعتی خواهد بود. حتی در صورت انتشار متوسط گاز‌های گلخانه‌ای، به احتمال زیاد گرمای زمین تا ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که به نظر می‌رسد با هر نیم درجه افزایش گرمای جهانی، شاهد افزایش چشمگیر شدت و تکرر وقوع آشفتگی‌های اقلیمی مانند موج‌های گرمایی، بارش‌های سهمگین، خشکسالی و سایر بحران‌های آب‌وهوایی خواهیم بود.

به گفته پراساد تأثیر گرمایش جهانی سال‌هاست که در سراسر اقیانوس آرام احساس می‌شود. وی در این رابطه توضیح می‌دهد: «وقوع سیل‌های فاجعه‌بار و طوفان‌های شدیدی که هر ۵۰ تا ۱۰۰ سال یکبار رخ می‌دادند به هر ۱۰ سال یکبار رسیده است. می‌توان به‌سادگی حدس زد که قرار است در سال‌های پیش رو شاهد وقوع بیشتر و شدیدتر بحران‌های آب‌وهوایی مانند چرخند‌ها یا توده‌های هوایی فاجعه‌بار، اَبَر چرخند‌ها و خشکسالی مداوم در جزایر کوچک اقیانوس آرام باشیم.»

گزارش جدید گرین پیس استرالیا پاسیفیک، بیانگر بی عدالتی شدید آب و هوایی که منطقه اقیانوس آرام را درگیر کرده است، زیر این منطقه یکی از کمترین مناطق انتشار دهنده کربن در جهان است که تنها مسئول تنها ۰.۲۳ درصد از انتشار جهانی گاز‌های گلخانه‌ای است، اما متأسفانه اولین جایی است که با تأثیرات مخرب افزایش دمای جهانی روبه‌رو می‌شود.

دکتر نیکولا کاسول، پژوهشگر مسئول تحقیقات گرین پیس استرالیا پاسیفیک در این رابطه بیان کرد: «اثرات مخرب افزایش دمای زمین هرچه که باشد، منطقه اقیانوس آرام بیش ا هر قسمت دیگری از زمین از این اثرات آسیب خواهد دید. به زودی شاهد شوری بیشتر و افزایش سطح دریا‌ها خواهیم بود که این به معنی است که جزایری مانند کیریباتی، وانوآتو، سولومون غیر قابل سکونت خواهند بود.»

جوزف سیکولو، مدیر عامل بخش اقیانوس آرام گروه فعالان اقلیمی ۳۵۰.org نیز تصریح کرده است: «گزارش آی‌پی‌سی‌سی بسیار هشداردهنده است، اما اصلا دور از انتظار نبود. این مسیری است که ما پیش از این‌ها به خاطر نبود رهبری و برنامه‌ریزی هدفمند در مورد تغییرات آب و هوایی جهانی در پیش گرفته‌ایم.»

به گفته سیکولو، واقعیت هشداردهنده‌ای که در گزارش آی‌پی‌سی‌سی به آن اشاره شده و نمونه‌های ویرانگر بحران آب و هوایی که در جهان در حال وقوع است مانند آتش‌سوزی در ایالات متحده، موج گرما در کانادا، آتش سوزی در سیبری، ترکیه و یونان، سیل در چین و ... مواردی است که اقیانوس آرام سالهاست در مورد آن هشدار داده است.

وی خاطرنشان کرد: «این همان چیزی است که ما ده‌ها سال است درباره آن صحبت می‌کنیم، زیرا بحران اقلیمی از مدت‌ها قبل پشت در منتظر است. اقیانوس آرام همیشه به عنوان قناری در معدن ذغال‌سنگ در نظر گرفته می‌شود که نشان‌دهنده این بحران است. ما دهه‌ها در تلاش برای برجسته‌سازی بحران آب و هوا بودیم، اما اکنون گفتگو در حال تغییر است، اکنون همه واقعیت بحران اقلیمی را درک می‌کنند، زمان آن فرا رسیده که جوامع پیش‌قدم بیش از هر زمان دیگری وارد عمل شوند.»

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: گرمایش زمین گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن اقیانوس آرام جزایر اقیانوس آرام بالا آمدن سطح دریاها گاز های گلخانه ای گزارش آی پی سی سی اقیانوس آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بارش‌های پراکنده و افزایش دما در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمد سبزه زاری گفت: براساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، فردا احتمال رگبار و رعدوبرق در مناطق شمالی، شرقی و ارتفاعات و وزش باد متوسط گاهی تندباد لحظه‌ای در اغلب نقاط استان خوزستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دیگر مناطق استان احتمال بارش‌های نقطه‌ای دور از انتظار نیست، افزود: روز‌های یکشنبه تا سه شنبه هم احتمال بارش‌های پراکنده و وزش باد‌های متوسط و تندباد‌های لحظه‌ای در برخی ازنقاط استان وجود خواهد داشت.

به گفته سبزه زاری؛ تا روز یکشنبه روند افزایش دما در سطح استان پیش بینی می‌شود و تا اواسط هفته آینده استقرار جریانات جنوبی سبب افزایش رطوبت در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی استان خواهد شد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان اضافه کرد: از روز چهارشنبه هفته آینده سامانه بارشی جدیدی استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی می‌گوید: در شبانه روز گذشته اهواز با ۳۸.۳ و ایذه با ۱۳.۴ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شده اند و اهواز به بیشینه دمای ۳۸.۳ و کمینه دمای ۲۱.۷ درجه سانتیگراد رسیده است.

دیگر خبرها

  • تغییر رئیس سازمان سینمایی تکذیب شد
  • پایان هفته بارانی برای کرمان
  • تغییر محمد خزاعی در سازمان سینمایی تکذیب شد
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • جوی آرام در جاده‌های کشور/ ترافیک پرحجم در ۴ محور
  • پیش بینی افزایش دما و وزش باد در آبادان و خرمشهر
  • احتمال بازگشت قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان چقدر است؟
  • آل اسحاق : شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد
  • پیش بینی بارش‌های پراکنده و افزایش دما در خوزستان