Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد دستمالچی سفیر سابق ایران در اردن و لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به غفلت‌های دولت دوازدهم در روابط خارجی گفت: دولت گذشته نسبت به رابطه با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه بی توجه بود، چراکه این دولت تمام شانس خود را روی برجامی متمرکز کرد که فرجامی نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی ایران گسترش روابط با کشور‌های همسایه تعریف شد و ایران امنیت و ثبات کشور‌های همسایه و منطقه را امنیت و ثبات خود می‌داند، بیان کرد: حسرتی در روابط با همسایگان از دولت قبل به وجود آمد که باتوجه به رویکرد دولت سیزدهم، این حسرت با رابطه‌ای خوب با همسایگان جبران خواهد شد، رئیسی با توجه به اولویتی که قانون اساسی برای رابطه با همسایگان قائل شده، خواهان فعال کردن ظرفیت‌های این رابطه است.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان افزود: ما می‌توانیم با کشور‌های همسایه که دارای اشتراکات دینی و تاریخی هستند، هم رابطه‌های مردمی و هم رابطه دولتی و مراودات تجاری خوبی داشته باشیم و به نظرم رویکرد رئیسی در سیاست خارجی به زودی به عرصه عمل می‌آید و همکاری بین کشور‌های همسایه آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید

سیاست خارجی دولت رئیسی مشروط به رابطه با کشور خاصی نیست

دستمالچی با تاکید بر اینکه برجام عملا نشان داد کارایی لازم را ندارد، گفت: برجام و مذاکره با آمریکا، وقت و انرژی مملکت را برای غربی‌ها هدر داد چراکه آن‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نبوده و نیستند. با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری، دولت دوازدهم، دولت عبرت آیندگان شد، بنابراین دولت‌های آینده باید بدانند که نباید به غرب اعتماد کنند و تمام تخم مرغ‌ها را در سبد دشمن گذارند.

وی با اشاره به لازمه عملی شدن رویکرد رئیسی مبنی بر رابطه با کشور‌های همسایه، اظهار کرد: تحکیم رابطه با همه کشور‌ها و ملاقات با مقامات کشور‌های همسایه، ایجاد سازوکار‌های مناسب برای مراودات تجاری، تبادل کالا و توسعه اقتصادی از جمله مواردی است که رئیس جمهور جدید باید آن را در دستور کار قرار دهد.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان با تاکید بر اینکه مسائل ثانویه‌ای هم برای همکاری با کشور‌های منطقه به دولت رئیسی کمک می‌کند، بیان کرد: تحولات جهانی و گرایش کشور‌های جهان به رابطه با شرق و عدم تمرکز بر غرب به رویکرد سیاست خارجی رئیسی کمک می‌کند، اما به هر حال آنچه که مهم است اراده قوی رئیس جمهور سیزدهم برای شکل گرفتن رابطه با کشور‌های همسایه است که در ابتدا باید همه سران کشور‌های منطقه خواهان رفع مسائل اختلافی خود باشند، این چنین ایران فرصتی برای ابراز رویکرد‌های خود برای همکاری‌های منطقه‌ای و گفتگو‌های اثربخش است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دولت سیزدهم روابط خارجی منطقه خاورمیانه ابراهیم رئیسی کشور های همسایه رابطه با کشور سیاست خارجی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۸۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر روز پنجشنبه به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسؤولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین مأموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاورد‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکار‌های حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیرو‌های نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفاً سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوز‌ها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • رونمایی از نشان صادراتی GTS Plus سمنان
  • جوانان باید از منطق سیاست‌ها و رفتار نظام با خبر باشند | آنها بدانند چرا حاضر به ایجاد روابط با برخی کشور‌ها نیستیم | دانش‌آموزان را از خطر‌ها و دشمنی‌ها آگاه کنید
  • دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت