جنجال موی کوتاه تیرانداز زن کره جنوبی/ اعتراض مردان و کمپین حمایتی زنان
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۷۸۹۰۴
"آن سان" کاپیتان تیم تیراندازی کره جنوبی 3 مدال در المپیک 2020 توکیو کسب کرد اما پس از بازگشت به کشورش به جای تحسین تحت انتقادات گسترده قرار گرفت.
چرا؟ چون او موهایش را کوتاه کرده بود.
به گزارش عصر ایران، موهای لَخت کره ای درجهان معروف اند و به یکی از برندهای این کشور آسیایی تبدیل شده اند. بسیاری از زنان جهان از آرایشگران خود میخواهند تا با استفاده های روش ویژه چنین موهایی را برایشان شکل دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در این کشور مدرن آسیایی نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر این منطقه موی کوتاه برای زنان چندان پسندیده به نظر نمی رسد و یادآور نگاه های فمنیستی و زنانه محسوب میشود. و همین موضوع گریبان تیرانداز مدال آور کره را نیز گرفته است.
بی بی سی در گزارشی با اشاره به انتقادهای گسترده از موی کوتاه تیرانداز زن و مدال آور المپیک 2020 توکیو به نگاه مردان و زنان کره جنوبی به جنبش های آنلاین آنها در باره حقوق زنان پرداخته است.
خلاصه خبر
انتقاد گسترده از موی کوتاه تیرانداز مدال آور تیم زنان کره جنوبی پس از بازگشت به کشورش چالش برنگیز شد. زنان کره جنوبی بر این باورند موی کوتاه آنها را مردانه نمیکند. ده ها هزار زن کره ای تصاویر خود با موهای کوتاه را در شبکه های اجتماعی منتشر و گفتند موی کوتاه از ظاهر زنانه آنها نمی کاهد. کره جنوبی در سال های اخیر شاهد افزایش کمپین های ویزه تحت رهبری زنان بوده است. رقابت برای ورود به دانشگاه و گرفتن شغل در کره جنوبی بسیار شدید است و برخی مردان می گویند به صورت ناعادلانه از برخی امتیازات محروم هستند. عصبانیت این گروه های آنلاین -که بیشتر آنها مردان جوان هستند- عمدتا از این واقعیت نشات میگیرد که آنها معتقدند موفقیت زنان برای آنها هزینه دارد. اما واقعیت این است که زنان در کره جنوبی 63 درصد از حقوق مردان دریافت میکنند و این یکی از بالاترین اختلافات دستمزد بین کشورهای توسعه یافته است.
"آن سان" کاپیتان تیم تیراندازی زنان کره جنوبی در المپیک 2020 توکیو پس از بازگشت به کره جنوبی با توهین های گسترده مواجه شد و بسیاری او را فمنیست نامیدند. فمنیست واژهای بارز در کره جنوبی است که اغلب بار "نفرت از مردان" را به همراه دارد.
"آن سان" تیرانداز کره جنوبی در مسابقه انفرادی زنان در المپیک 2020 توکیو مدال آور این کشورش شد/ عکس: GETTY IMAGES
یکی از مردان این کشور در پست شبکه اجتماعی نوشت: "خوب است که او (آن سان) مدال طلا گرفته اما موهای کوتاه باعث می شود تا او فمنیست به نظر برسد. اگر این گونه باشد من دیگر حامی او نیستم. همه فمنیستها باید بمیرند".
با افزایش انتقادات مردانه از او کمپینهای دفاع نیز شکل گرفت.
هزاران زن کره ای برای حمایت از ورزشکار تیرانداز کشورشان عکسهایی با موی کوتاه خود را در شبکه های اجتماعی منتشر و اعلام کردند موی کوتاه از ظاهر زنانه آنها چیزی کم نمیکند.
زنان کره جنوبی مدتهاست که با تبعیض و زن ستیزی مبارزه میکنند و در دهههای گذشته گام های رو به جلویی مانند جنبش "# می تو" (#MeToo) و لغو ممنوعیت سقط جنین برداشته و موفقیتهایی را کسب کردهاند.
آیا جدیدترین جنبش زنان کره جنوبی برای پیشبرد تغییرات کار موثرتری انجام خواهد داد؟
موی کوتاه از ظاهر زنانه ما چیزی کم نمی کند
خانم "هان جیونگ" قلب جنبش موی کوتاه زنان کره جنوبی در توییتر است و جنبش موی کوتاه را با هشتگ "کمپین- موی کوتاه- زنان" شکل داد.
او به بی بی سی گفت که پس از دیدن نظرات مردانه در باره موهای ورزشکار تیرانداز و مدال آور تیم المپیک کره این جنبش را راه انداخته است.
وی افزود: یک یا دو اظهار نظر نبود. نظرات متعصانه و زن ستیزانه [بسیاری] در باره [آن سان] در هر جامعه آنلابن تحت کنترل مردان وجود داشت.
این ضد فمنیست ها تا حد زیادی مردان جوان هستند اما مردان مسن و حتی برخی زنان نیز در میان آنها دیده میشود.
خالق جنبش "کمپین- موی کوتاه- زنان" گفت: این حملات جمعی این پیام را میدهد که مردان میتوانند بدن زنان را کنترل کنند و نشان میدهد که زنان نیاز به پنهان کردن بخشی از هویت فمنیستی (زنانه) خود دارند.
او افزود: من فکر میکنم شروع یک کمپین برای [نمایش] موهای کوتاه و ابراز همبستگی با ورزشکار زن المپیک موثر خواهد بود.
ده ها هزار زن کره ای تصاویر خود با موهای کوتاه را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. بسیاری از آنها تصاویر قبل و بعد با موهای بلند و کوتاه خود را نشان دادند. برخی میگویند موهای "آن سان" الهام بخش آنهاست که بروند و موهایشان را کوتاه کنند.
چرا موی کوتاه با فمنیست ها مرتبط است؟
"هاون جونگ" نویسنده "کتاب جنبش #می تو"که به زودی در کره جنوبی منتشر می شود در این باره گفت: جنبش می تو و موی کوتاه پس از جنبش "گن لاغری نپوشید" در سال 2018 شکل گرفت. از آن زمان زنان جوان با موی کوتاه و بدون آرایش ایدهآل های قدیمی زیبایی را به چالش می کشند.
این نویسنده افزود: از آن زمان موی کوتاه به بیانیه سیاسی بسیاری از فمنیست های جوان تبدیل شده است.
وی افزود: این آگاهی (زنان) با واکنش شدید مردانی مواجه شد که فکر میکنند زنان در این راه زیاده روی کرده اند.
ین تصویر در 9 ژوئن 2018 گرفته شده و یکی از اعتراضات هرماهه وقت زنان کره جنوبی علیه تصویربرداریهای مخفیانه پورنوگرافی در سئول را نشان می دهد/ منبع: GETTY IMAGES
کره جنوبی در سال های اخیر شاهد افزایش کمپین های تحت رهبری زنان مانند مبارزه با تصویربرداری مخفیانه پورنوگرافی بوده است.
در آن سال تولید ویدئوهای دوربین مخفی پورنوگرافی و بارگذاری آن در اینترنت به یکی از معضلات بزرگ اجتماعی در کره جنوبی تبدیل شد. بنا بر گزارش های موجود هر ساله هزاران مورد از جرائم جنسی در پیوند با تصاویر پنهانی از بدن افراد و به ویژه زیر دامن زنان در این کشور ثبت می شود.
ژست بحث برانگیز انگشتان دست در کره جنوبی
توهین به موهای کوتاه ورزشکار المپیکی کره جنوبی تنها چند هفته پس از کمپین تهاجمی دیگری علیه "فمنیست ها" شکل گرفت.
این جدال بر سر حرکت انگشتان دست پدید آمد. برخی از مردان ادعا میکنند ژست مورد بحث آنها تقلید نشانه فمنیستی در تحقیر سایز اندام خصوصی مردانه است.
در این ژست که انگشت شست و اشاره به سمت هم کشیده و نزدیک هم قرار میگیرند.
این ژست نشان گروه "مگالیا" جامعه آنلاین و رادیکال فمنیست است که به صورت گسترده ای به عنوان ضد مردها شناخته می شوند.
برندهای تجاری ای مانند فروشگاه رفاهی GS 25 و فروشگاه زنجیره ای مرغ سوخاری "بی بی کیو جننسیس" (BBQ Genesis) و "کیوچون" در اوایل سال جاری و پس از درخواستهای فروان و تحریم های مردمی مجبور به حذف آگهی هایی چاپیای شدند که که حرکات مشابه این ژست در آن دیده میشد.
اگرچه و به احتمال زیادآگهی های این بنگاههای اقتصادی قصد اظهار نظر یا نمایش حرکات سیاسی را نداشت اما نوعی تئوری بدبینانه را در بین مردان ایجاد کرد تا هر تصویری را که از دور شبیه این ژست بود را پیدا و حذف کنند.
"جودی هان" استاد مطالعات جنسیتی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس میگوید: برخی از مردان بر روی این تصاویر تمرکز و آن را با برند خاصی از فمینیسم مرتبط می دانند و ادعا می کنند که این گروه خاص آنها را تحقیر و حقیر میکند".
گاهی اوقات خشم آنقدر زیاد است که کمپانی ها مجبور به عذرخواهی می شوند.
برای مثال "چو یونگ سونگ" مدیر فروشگاه رفاهی GS 25 با یکی از آگهی های این چنینی اش، از مقام خود تنزل یافت. هر چند او برای ایجاد این "درد" عذرخواهی کرد و گفت در مورد طراحان پوستر و ژست موجود در آگهی تحقیق خواهد کرد.
برخی از کارشناسان می گویند چنین عذرخواهیهایی مردان عصبی را جسور تر می کند.
"جونگ" نویسنده کره جنوبی می گوید: مردان اینک به سمت هدف بعدی خود حرکت کردند. وی افزود:ماجرای موی کوتاه "آن سان" المپیکی جوان بسیاری از چیزهایی را نشان داد که ظاهرا مردان از ان متنفرند.
حرکت رو به جلوعصبانیت این گروه های آنلاین که بیشتر ـآنها مردان جوان هستند عمدتا از این واقعیت نشات میگیرد که آنها معتقدند موفقیت زنان برای آنها هزینه دارد.
"هان" استاد مطالعات جنسیتی در دانشگاه کالیفرنیا میگوید: جوامع آنلاین تحت کنترل و سلطه مردان به آنها (مردان جوان) می آموزد که تمامی موانع و سرکوب های آنها از زنان ناشی میشود و زنان با انجام بهتر آزمون ها جا و صندلیهای علمی و کاری آنها را می دزدند.
رقابت برای ورود به دانشگاه و گرفتن شغل در کره جنوبی بسیار شدید است و برخی مردان می گویند به صورت ناعادلانه از برخی از امتیازات محروم هستند.
برای مثال همه مردان باید 18 ماه به خدمت سربازی بروند که شانس پیشرفت آنها را کاهش میدهد. از طرفی ده ها دانشگاه زنانه با ارائه دوره های خاص و مورد نیاز در این کشور وجود دارد و هیچ دانشگاه دیگری معادل آن برای مردان را ارائه نمیدهد.
اما واقعیت این است که زنان در کره جنوبی 63 درصد از حقوق مردان دریافت میکنند و این یکی از بالاترین اختلافات دستمزد بین کشورهای توسعه یافته است.
شاخص سقف شیشه ای موسسه مطبوعاتی اکونومیست کره جنوبی را در میان بدترین کشورها توسعه یافته برای زنان شاغل قرار داده است.
نویسنده "کتاب جنبش #می تو"که به زودی در کره جنوبی منتشر می شود گفت: در دو سال گذشته شاهد تغییرات ملموس بودیم.
او افزود: زنان تلاش میکنند تا برای گذر از فشارهای اجتماعی و پیروی از شیوه های مرسوم زنانه مسیرهای جدیدی برای خود ترسیم کنند و آزادی خود را داشته باشند و مدل موی مناسب که با آن راحتتد را انتخاب کنند. این یک قسمت کوچک از تلاش آنهاست.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو زنان کره جنوبی کره جنوبی کره جنوبی موهای کوتاه مردان جوان فمنیست ها موی کوتاه مدال آور کره ای آن سان زن کره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۸۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
رابعه نه تنها به اربابان قدرت بیاعتنا است، بلکه میگوید:«وقتی به روشنایی چراغ سلطان، شکاف پیرهن دوختم، دلم روزگاری بسته شد. تا آن را باز نشکافتم، دلم گشاده نشد.» یعنی حتی استفاده از نور چراغ سلطان را موجب ظلمات قلب خود میداند! - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "برای مردان بهرهای است از آنچه کسب کردهاند و برای زنان نیز بهرهای است از آنچه کسب کردهاند." (سوره نساء؛ آیه 32) در نگاه دینی، زن و مرد علیرغم تفاوتهای جسمانی، در زمینه مقام بندگی و کسب معرفت یکسان هستند. زن در این نگاه هرچند مسئول امور منزل است، اما میتواند در مراتب علمی و دینی به بالاترین درجات برسد.
نوع زندگی و طریقت حضرت خدیجه (س) و حضرت زهرا (س) و دیگر زنان صدر اسلام میتواند معرف نگرش دین به جایگاه زن مسلمان باشد. زمانی که جامعه عرب، دختران را زنده به گور میکرد، پیامبر (ص) نهایت تکریم و محبت را نسبت به دخترشان ابراز میکردند. حضرت فاطمه (س) در کنار کارهای منزل، جلسات تفسیر قرآن برگزار میکردند و در زمینه اعمال عبادی هم در زمره بهترین بندگان خدا هستند.
اما متأسفانه تاریخ شاهد آن است که علیرغم سفارش اسلام به یادگیری علم برای یک مسلمان، بدون در نظر گرفتن مسئله جنسیت، زنان حتی پس از ورود اسلام به سرزمینهای مختلف، همواره مورد ظلم قرار گرفته و جرأت ورود به عرصههای مختلف علمی را ندارند. زنان آنچنان در تنگنا قرار داشتهاند که ما کمتر اثری از ایشان در تاریخ گذشته جوامع میبینیم. وقتی به تعریف عرفان توسط مشایخ آن نگاه میکنیم، به این نتیجه میرسیم که در تعریف عرفان و در کسب مقامات عرفانی نیز نباید تفاوتی بین زن و مرد وجود داشته باشد.
خبرگزاری تسنیم با مرور بخشهایی از زندگی زنان عارف برگرفته از بخشهایی از مقاله زهرا خاکباز، استاد دانشگاه، به بررسی جایگاه و منزلت این عرفای اسلامی در طول تاریخ پرداخته است.
رابعه عدویه؛ عارفی که مردان دانشمند از محضرش درس گرفتند
در میان زنان عارف اهمیت رابعه عدویه (بصری) کاملاً مشهود است. سخنان و کارهای او در کتاب تذکرة الاولیا و دیگر متون نقل شده است و مردان بزرگی مانند حسن بصری با او مراوده داشتهاند و از محضرش بهره میبردهاند، که بسیاری از سخنان رابعه از این عارفان نقل شده است.
رابعه، عارفی بزرگ است و تأثیر بسزایی در عرفان اسلامی داشته است. رابعه،از ابتدای کودکی مورد احترام امیران بوده است؛ شبی که متولد شد، در خان پدرش از شدت فقر لباسی نبود که بر تن او کنند. عیسی رادان (امیر بصره) به پدر او پیغام میدهد که: «من خود آیم و به محاسن، خاک آستان تو روبم.»
دلیل این تواضع، رساندن پیغام رسول خدا(ص) به امیر، از طریق پدر رابعه است. پیغمبر(ص) در خواب به پدر رابعه میفرمایند:«این دختر سیّدهای است که هفتادهزار از امت من در شفاعت او خواهند بود. پیش عیسی رادان رو...» عیسی رادان که این خواب را میشنود، شخصاً به بالین رابعه حاضر میشود. درواقع از کودکی امیران دنیا خاکسار رابعه هستند.
اما این تواضع دوطرفه نیست. رابعه نه تنها به اربابان قدرت بیاعتنا است، بلکه میگوید:«وقتی به روشنایی چراغ سلطان، شکاف پیرهن دوختم، دلم روزگاری بسته شد. تا آن را باز نشکافتم، دلم گشاده نشد.» یعنی حتی استفاده از نور چراغ سلطان را موجب ظلمات قلب خود میداند! این حد بی توجهی به دنیا و مالکان دنیا در سایر اقوال وی نیز دیده میشود.
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینوشته شده روزی یکی از مشایخ بصره نزد رابعه شروع به بدگویی از دنیا میکند، رابعه به وی میگوید: تو دنیا را دوست داری که اگر دوست نداشتی، نیک و بد آن را به زبان نمیآوردی. «من احب شیئا، اکثر ذکره» و این حد اعلای اِعراض از دنیاست.
این نگرش رابعه فقط در کلام وی تجلی نیافته، بلکه در عمل نیز او یکی از بهترین نمونههای پرهیز از دنیاست. او به دلیل همین رویگردانی از دنیا، هیچ وقت حاضر به ازدواج نشد و طریقت دائمی او عدم توجه به جسم و پرورش روح بود. درباره قوت او آمده است که رابعه به روزی یک خرما یا اندک پیه آبهای قانع بود.
فاطمه نیشابوری؛ گمشدهای در عرفان اسلامی
یکی از اولیاء تصوف و عرفان فاطمه نیشابوری است. این زن در عالم عرفان و تصوف آنچنان مقامی دارد که جامی در نفحات الانس متذکر است که فاطمه دارای مقام ولایت بوده و مینویسد بایزید بسطامی دربار او و شوهرش میگوید: «یک زوج و زوجه دیدم که از مقامات عارفین و کمالات اهل یقین هرچه از آنها پرسیدم، جوابی دادند که دلیل خبرت و بصیرت آنها بود.»
ذوالنون مصری نیز در مقامات عرفانی این زن مانند بایزید بسطامی اظهار اعتقاد میکند. از این زن، با چنین درجهای از عرفان، مختصر اطلاعاتی در دست است که از طریق آنها نمیشود جزئیات روحیات وی را متوجه شد.
خواهران بشر حافی؛ الگوی تقوا و پرهیزکاری
آنچه از رابعه، دربار عدم استفاده از روشنایی چراغ سلطان ذکر شد، در احوالات خواهر بشر حافی نیز آمده است؛ البته خواهران بشر، عارف بودهاند و در کتب احوالات عارفهها، با عنوان «اخوات بشر حافی» اقوال و احوال ایشان ذکر شده است، اما این حکایت درباره یکی از آنهاست.
نقل شده است که زنی خدمت احمد حنبل رفت و عرض کرد: «تابستان بر بام پنبه میریسم، به روشنایی مشعل سلطان. و کسان خلیفه میگذرند، به روشنایی چیزی رشته میشود. روا بُوَد یا نه؟» پرسیدند: «تو کیستی؟» گفت: «خواهر بشر بن حارثم.» احمد زار بگریست و گفت: «چنین تقوی از خاندان او بیرون آید.»
بشر حافی معترف است که پارسایی را از خواهرم آموختم. او کوشش داشت آنچه که به دست مخلوق تهیه شده است، نخورد.
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعیکردیه دختر عمرو؛ بی اعتنا به ثروت دنیا
او از اهالی بصره یا اهواز بود. از او نقل شده است که گفت: «هیچ یک از صاحبان دنیا به جهت آنچه که داشتند، در نظرم بزرگ نیامد و هیچ مسلمانی را حقیر نشمردم.» و این نشان عرفان عمیق این بانوی عارف است.
اینکه انسان به کسی به خاطر مال و مقام احترام نگذارد و کسی را به خاطر فقر تحقیر نکند، نهایت زهدپیشگی است. ضمن آنکه این امر در دین مبین نیز توصیه شده است.
امام علی علیه السلام میفرمایند:«کسی که نزد توانگری رفته و به خاطر سرمایهاش برابر او فروتنی کند، دو سوم دین خود را از دست داده است.»
حبیبه عدویه و نیایشهای عارفانهاش
از احوال او چیزی در دست نیست. تنها ابن جوزی در صفة الصفوة شرح مختصری دربارهاش نقل کرده است. در احوال او آمده است که برای نماز به پشت بام خانه میرفت و میگفت:«خدای من، ستارگان نمودار شدند و دیدهها در خواب شد و پادشاهان درهای خود را بستند و در تو باز است...»
این نوع نیایش با پادشاه پادشاهان، نشان از این دارد که امید اول و آخر خداست، اگر تمام درهای دنیا بسته شوند، باز در درحمت الهی باز است و این امر، حاکی از عظمت روح این عارف و بیتوجهیاش به دنیای دون است.
کسی که این چنین با پروردگارش نیایش میکند، قطعاً دل به دنیا و اهل آن نداده است، و از همه، بجز خداوند، ناامید است. عرفان حقیقی چیزی جز این نیست.
عقلاء مجانین
یک دسته از عارفان، عقلاء مجانین هستند. عقلاء مجانین درواقع کسانی هستند که دنیا در نظر آنها تا آن حدی حقیر و بیمقدار است، که از بند عقل معاش بیرون میآیند و سخنان و افعالشان رنگ و بویی از دیوانگی میگیرد. معمولاً خوراک و پوشاک و شمایل ظاهری برای ایشان مهم نیست.
این دسته از عارفان را، شاید بتوان آزادترین عارفان نامید. بهلول، از معروفترین عقلاء مجانین است و سخنان حکیمانهای از او نقل شده است، اما کسی او را تنبیه نمیکند، چون گمان می کنند دیوانه است، اما تاریخ قضاوت میکند که ایشان معمولاً عاقلترین افراد زمانشان بودهاند.
در میان زنان عارف نیز، عقلاء مجانینی وجود دارند، اما احوالات آنها مانند بهلول، با جزئیات و مفصل نقل نشده است. نام برخی از این زنان عارف بدون توضیح زندگی و اقوال آنها ذکر میشود.
ریحانه و الهه (از بصره)، ذکاره(از بغداد) و عافیه مشتاقه(از بصره) زنانی هستند که سلمی صفت والهه یا مجنونه را به ایشان میدهد. بیشتر زنانی که لقب والهه یا مجنونه داشتهاند و نامشان در گروه عقلای مجانین آمده است، شاعر هم بودهاند و احساسات تند و شوق سوزان و بیپایان درونی خود را بیپروا بیان میکردند.
عارفهای به نام تحفه نیز بوده است که در مورد او نوشتهاند که او را در تیمارستان بستری کرده بودند. سری سقطی به طور اتفاقی به آن تیمارستان رفته بود و او را دید که دیوانه نیست، بلکه عارفهای است شوریده. به او گفت از اینجا بیرون برو و او در جواب سری گفت: «آنکه حبیب دل من است مرا مملوک بعضی ممالیک خود گردانیده است. اگر مالک رضا شود، بروم؛ و الا صبر کنم.»
همچنین میمونه السوداء، از زنانی است که ابوالقاسم نیشابوری نامش را در ردیف عقلای مجانین ثبت است.
زنان دیگری مانند آسیه بغدادی، حیونه اهوازی، عوسجه واسطی، سلمونه و زهراء والهه نیز در کتاب نخستین زنان صوفی به عنوان عقلاء مجانین ذکر شدهاند.
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعیعارفههای گمنام
اما در کنار زنانی که به عنوان عارف از آنها یاد و احوالات ایشان، هرچند مختصر ذکر شده است، باید از زنانی نام برد که در دایره عرفان گمنام هستند. زنانی که نامشان برده نشده است، اما پشتیبان عارفان نامدار بودهاند.
زن همواره در عرصه هستی و در همه جای جهان، فارغ از مکان و زمان بار سنگینی به دوش داشته است؛ زادن، پروردن و به بلوغ رسانیدن. قطعاً تأثیر بسیار مهم اندیشه و طریقت زندگی مادر بر فرزند، برای همه امری مسجل است. قطعاً هستند مردان عارفی که با شیر پاک مادرانشان، مست حب الهی شده، از منیت رهایی یافتهاند.
در کنار مادران، همسران، خواهران و دیگر زنان اقوام نیز ممکن است بر عارفانی مؤثر بوده باشند. فارغ از مقوله تأثیرات مستقیم بر عارفان، صبر همسران برخی از ایشان به تنگدستی، و زندگی آنها با کسانی که از مال دنیا به گلیمی و خردهنانی اکتفا کردهاند، خود نوعی سلوک عرفانی است.
در کنار مادران و همسران، هستند زنان دیگری که در زندگی عارفان مؤثر بودهاند، همانطورکه بشر حافی میگوید که پارسایی را از خواهرم آموختم. او کوشش داشت آنچه که به دست مخلوق تهیه شده است، نخورد.
البته نقش خواهران عرفا در زندگی ایشان شایان توجه است و در داستانهای آنها خواهران مقامی اغلب بسیار مهم دارند. وقتی عارف بزرگی چون بشر حافی، تحت تأثیر یک زن پرورش یافته است، بعید نیست برخی عارفان نامدار، که اینک نامشان معرِّف عرفان اسلامی است، پرورده گمنامانی باشند که به خاطر جو غلط حاکم بر زمانشان و استبداد مردان، امروزه از احوالات ایشان چیزی در دست نیست.
زندگی و نقش زنان عارف در هالهای از ابهام است
میزان و کیفیت حضور زنان در عرصه عرفان اسلامی، در هالهای از ابهام قرار دارد. اما این مسجل است که زنانی در این زمینه فعالیت داشتهاند که از میان ایشان فقط سخنان و کرامات چند تن نقل شده است و از بقیه زنان عارف، اطلاعات کافی در دست نیست.
هرچند اطلاعات محدودی از زنان عارف نقل شده است، اما در همان اطلاعات محدود، سخنان نغز و اعمال شایستهای از این زنان مشاهده میشود. رابعه عدویه، فاطمه نیشابوری و اخوات بشر حافی زنان عارفی که حتی مطالعه اندک اطلاعاتی از ایشان روح را جلا میدهد.
در کنار بانوانی که به عنوان عارف شناخته شدهاند، همسران، مادران، خواهران و زنانی که با عارفان مراوده داشتهاند نیز بر شیوخ عرفان مؤثر بودهاند و مطالعه زندگی ایشان میتواند سرچشمه مطالعات جدیدی در زمینه عرفان اسلامی باشد.
انتهای پیام/