Web Analytics Made Easy - Statcounter

دنیس مونکادا( Denis Ronaldo Moncada Colindres ) که روز پنجشنبه گذشته در مراسم تحلیف آیت الله رئیسی حضور داشت، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران اخبار خارجی ایرنا، به اهمیت وقوع دو انقلاب همزمان در ایران(انقلاب اسلامی) و نیکاراگوئه درسال 1979 به نشانه حس همدلی و همبستگی و احساس مشترک میان دو کشور و دو ملت اشاره کرد و گفت: ما با خوش بینی بسیار به روابط با ایران می‌نگریم؛ به ویژه با توجه به سخنان آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نوع نگاه وی به روابط دو کشور، ما به افق روابط دوستانه و برادرانه دو کشور و دو ملت کاملا خوش‌بین هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دنیس مونکادا» حقوقدان و سیاستمدار نیکاراگوئه ای (متولد 28 نوامبر 1948) از 17 ژانویه 2017 در منصب وزیر امور خارجه نیکاراگوئه قرار دارد. وی پیشتر به عنوان نماینده دائم نیکاراگوئه در سازمان ایالت‌های آمریکایی (OEA)، دستیار اجرایی معاون وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش (1985- 1987) و همچنین به عنوان بازرس کل نیروهای مسلح نیکاراگوئه (1983- 1985) خدمت کرده است.

مشروح گفت و گوی خبرنگار ایرنا با وزیر امور خارجه نیکاراگوئه به شرح زیر است:

ایرنا: روز چهارشنبه به عنوان یک از نخستین میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران، با آیت الله رئیسی ملاقات کردید.در این ملاقات چه موضوعاتی مورد تاکید قرار گرفت؟

مونکادا : ضمن ابراز تشکر از طرف دولت دنیل اورتگا (رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه) بابت دعوت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور رئیسی، پیام دولت کشورمان در تقویت روابط تاریخی دوستی و همکاری بین دو کشور با دولت جدید آیت‌الله رئیسی را مطرح کردم. آیت‌الله رئیسی نیز به صورت بسیار صمیمانه و دوستانه، بر نقش مهم دولت نیکاراگوئه در دفاع از استقلال و حق حاکمیت و تعیین سرنوشت خود و مبارزه علیه اقدامات مستکبرانه و متجاوزانه آمریکا و سایر دولت‌های اروپایی علیه نیکاراگوئه و سایر کشورهای جامعه بین‌الملل تاکید کرد. رئیس‌جمهوری ایران همچنین برای تداوم تقویت روابط همکاری بین دو کشور و تشکیل گروه‌هایی به منظور پیگیری دائمی توافق‌های انجام شده، ابراز علاقه مندی کرد.

ایرنا: آینده روابط ایران و نیکاراگوئه را به ویژه با روی کار آمدن دولت جدید به ریاست آیت الله رئیسی در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

دنیس مونکادا : ما با خوش بینی بسیار به این امر می‌نگریم؛ به ویژه با توجه به سخنان آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نوع نگاه وی به روابط دو کشور، ما به افق روابط دوستانه و برادرانه دو کشور و دو ملت کاملا خوش‌بین هستیم.

ایران و نیکاراگوئه، دو انقلاب مختلف اما همزمان در سال ۱۹۷۹ را شاهد بوده اند. همزمانی این پدیده‌های تاریخی، موجب ایجاد حس همدلی، همبستگی و هویت متقابل و احساسی مشترک در دفاع از اصول و ارزش‌هایمان در عرصه بین‌المللی می‌شود. همچنین این امر منجر به حمایت و همکاری بین دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی در دفاع از مواضع در مقابل شرایط تجاوزگری است. بنابراین ما آینده روابط دو کشور را به دیده خوش بینی می‌نگریم.  

به گزارش ایرنا، آیت الله ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه گذشته در ملاقات وزیر امور خارجه نیکاراکوئه، با تاکید براینکه نام انقلاب نیکاراگوئه همواره برای مردم ایران نامی آشنا بوده است، گفت: جوشش روحیه انقلابی در میان جوانان، پشتوانه استقلال ملی است.

وی افزود: ایستادگی در مقابل مطامع ناحق آمریکا، نیکاراگوئه را به الگویی برای کشورهای آمریکای لاتین و حرکت های ضد استکباری کشورهای این منطقه تبدیل کرد.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به اینکه نام انقلاب نیکاراگوئه همواره برای مردم ایران نامی آشنا بوده است، گفت: مردم ایران همیشه برای ملت انقلابی نیکاراگوئه آرزوی موفقیت و پیروزی داشته و چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که روحیه انقلابی به ویژه در نسل جوان همواره باید زنده و شاداب باشد، رهبران انقلاب نیکاراگوئه هم نباید اجازه دهند گذشت زمان روحیه انقلابی را در مردم و بخصوص جوانان سرد کند.

رئیسی روابط بین دو کشور را خوب و سازنده توصیف کرد و اظهار داشت: البته سطح فعلی روابط کافی نیست و باید با بررسی های دقیق درباره ظرفیت های دو کشور، گام های بلند و جدی برای ارتقای سطح روابط برداشت.

ایرنا: نیکاراگوئه و همچنین برخی دیگر کشورهای حوزه آمریکای لاتین اگرچه فاصله جغرافیایی زیادی با ایران دارند اما همواره از روابطی نزدیک و دوستانه برخودار بوده اند. به نظر شما چه عامل یا عوامل باعث این روابط نزدیک و دوستانه دولت ها و ملت های ایران و نیکاراگوئه شده است؟

دنیس مونکادا: من بر همزمانی انقلاب‌های ایران و نیکاراگوئه به عنوان واقعیات تاریخی و موازی از مبارزات دو کشور به رغم فاصله جغرافیایی زیاد تاکید کردم و انقلاب‌های ایران و نیکاراگوئه هر کدام در یک طرف را آغاز خط مشی رویکرد جوامع دو کشور در دفاع از خود در مقابل اقدامات آمریکا و سایر کشورهای اروپایی می‌دانم. این امر موجب ایجاد یک هویت برادرانه، دوستانه و حمایتی دو کشور شده که با گذشت زمان، مبادلات و همکاری‌ها در حوزه منافع مشترک را تقویت و تثبیت کرده است.   

ایرنا: ایران و نیکاراگوئه به رغم روابط دوستانه، روابط تجاری و اقتصادی چندانی ندارند. ایا از رقم حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۰ خبر دارد؟ دلیل این پایین بودن حجم مبادلات تجاری دو کشور چیست؟ چه ظرفیت هایی در دو کشور برای ارتقای حجم روابط و همکاری اقتصادی و تجار دو کشور می شناسید؟

دنیس مونکادا: ارتباط مداومی در حوزه اقتصادی میان سفرای دو کشور در ایران و نیکاراگوئه وجود دارد. ما در زمینه مبادلات اقتصادی به طور مداوم و پویا در حال تبادل نظر هستیم. بنابراین انگیزه کافی برای این دست روابط به رغم فاصله جغرافیایی زیاد که می‌تواند عاملی دشوار کننده باشد وجود دارد. البته که این دوری مسافت، نمی‌تواند مانع تحقق اهداف ما شود. بنابراین تمایل برای همکاری‌ها در زمینه‌هایی همچون امنیت غذایی، محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و همچنین در زمینه بهداشت وجود داشته و ما در حال بحث و بررسی برای نحوه تحقق این اهداف هستیم.

من همچنین با وزیر بهداشت ایران گفت وگو کردم و توافق‌ها برای همکاری‌ها در حوزه بهداشتی صورت گرفت.مسئله تهیه واکسن از ایران یکی از موضوعات مورد بحث ما بوده و چگونگی تهیه و تامین واکسن از ایران در آینده نزدیک با در نظر گرفتن ظرفیت تولید و تقاضای داخلی ادامه خواهد داشت.  

به گزارش ایرنا، "کارلوس سانز" دبیرکل وزارت بهداشت نیکاراگوئه که همراه هیات وزیر خارجه این کشور به ایران سفر کرده است، در دیدار با گروه دانشمندان دارویی شفا فارمد، تولیدکننده واکسن کوو ایران برکت علیه کووید۱۹، گفت: شفا دومین شرکت بزرگ ایران در این زمینه تجاری است که ۴۰ درصد از تقاضای ملی دارو را تولید می کند و ۶۰ محصول را به دوازده کشور صادر می کند. وی ضمن ستودن پیشرفت های این شرکت داروسازی ایرانی، بر تقویت همکاری های دارویی با ایران تاکید کرد.

دنیس مونکادا: درحوزه همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور به امضای قرارداد همکاری اخیر «کانال شش» نیکاراگوئه و رادیو تلویزیون ایران می توانم اشاره کنم .هدف از این توافق، فراهم آوردن زمینه برای تبادل مسائل فرهنگی و آموزشی بوده و ما بسیار مشتاقیم تا تبادل نظر و همکاری در موضوعات فرهنگی تداوم داشته باشد.حتی در شرایطی که بیماری همه‌گیر، تا حدودی فعالیت‌های جهانی را متوقف کرده است، در تلاشیم تا از طریق ارتباطات از راه دور، مبادلات در زمینه‌های مهمی همچون فرهنگ، اطلاعات و ارتباطات و حوزه خبر را برقرار کنیم.

من در طول اقامتم در ایران، از موزه ملی بازدید داشته و با رئیس این مرکز گفت‌وگو کردم. من در این دیدار بر تمایل وزارت فرهنگ کشورمان برای ادامه و توسعه همکاری‌ها بر اساس قرارداد امضا شده، تاکید کردم. در این زمینه نیز با در نظر گرفتن شیوع ویروس کرونا، احتمال برگزاری کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های عکس وجود دارد.  

ایرنا: انقلاب اسلامی ایران بعد از گذشته بیش از ۴۰ سال از تاسیس آن و با وجود فشارهای سنگین از سوی برخی قدرتهای جهانی از جمله امریکا، نه تنها ضعیف نشده بلکه در عرصه ها و زمینه های به ویژه در حوزه صنعتی، تکنولوژی و صنایع دفاعی پیشرفت های زیادی داشته است. از نظر شما چه عواملی باعث استوار ماندن انقلاب اسلامی و جمهور اسلامی ایران شده است؟

دنیس مونکادا: یک جایگاه عزتمندانه، جایگاه دفاع از موجودیت خود و ملت ایران. حقانیت در این جایگاه و دفاع در برابر تجاوزهای امپراطوری(آمریکا) که هیچ دلیل و توجیهی برای تحمیل تحریم‌های اقتصادی، فنی، غیر انسانی و جنایتکارانه ندارد. تحریم و ممانعت از دسترسی به واکسن، درست زمانی که بشریت و مردم کشورها از پیامدهای بیماری همه‌گیر رنج می‌برند، بدیهی است که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. جنایتی که قویا از طرف ایران نیز محکوم شده است.

 اما آنچه حقیقتا عامل و انگیزه رشد و توسعه در حوزه نوآوری و فناوری و تحقیقات است و موجب شده تا کشور پیشرفت داشته باشد و به طور یکپارچه در برابر تجاوز آمریکا قد علم کند. سیاست خارجی ایران بسیار مثبت و سازنده بوده و حقیقتا به نمونه ای در سطح بین‌المللی از چگونگی دفاع در برابر امپریالیسم آمریکا تبدیل شده است. بنابراین ایران تمام توان و ظرفیت‌های (داخلی) خود در به کارگیری دانشمندان، تکنسین‌ها و حتی شهروندان را ترکیب کرده و از طرفی روحیه همبستگی خود با سایر کشورهایی که مورد حمله آمریکای شمالی قرار دارند، مانند نیکاراگوئه و ونزوئلا و دیگر کشورهای دوست را حفظ کرده است.  

ایرنا: موضع دولت نیکاراگوئه در خصوص تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران چیست؟ چه موضعی در قبال برجام دارید؟

دنیس مونکادا : ما به طور دائم، موضع خود در رد و محکوم کردن اقدامات غیرقانونی، نامشروع و خودسرانه و یکجانبه ایالات متحده و کشورهای اروپایی علیه ایران و همچنین علیه نیکاراگوئه را ابراز و اعلام کرده ایم. ما در قبال این شرایط جنایتکارانه و اقدام خودسرانه آمریکا علیه ملت ایران، همبستگی خود را با ایران اعلام کرده ایم. بخش های مختلف قدرت در آمریکا و حتی شهروندان این کشور نیز از پیامدهای اقدامات سران شان آسیب می‌بینند.

ایران در زمینه برجام تمام اقدامات را به عنوان یک کشور ازاد و مستقل و دارای حاکمیت انجام داده و در واقع این امریکاست که از این توافق بین المللی خارج شده و باید بخاطر عدم پایبندیش پاسخگو باشد. ایران به شیوه ای مسئولانه در این توافق بین‌المللی رفتار کرد.

ایرنا: آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد که فرآیند انتخاباتی در نیکاراگوئه مشروعیت خود را از دست داده است. پاسخ شما به این اظهار نظر مقام آمریکایی درباره نیکاراگوئه به عنوان کشوری مستقل چیست؟

دنیس مونکادا : این‌ها مواضع و اظهارنظرهای مداخله گرایانه و تهاجمی آمریکا است و برای نیکاراگوئه، در انجام انتخابات و سیاست‌های داخلی کشور به دلیل این اظهارنظرهای آمریکا، هیچگونه نگرانی ایجاد نمی‌شود. آن‌ها باید سیاست‌های مدنظرشان را در کشور خودشان اجرا کنند و نیکاراگوئه به عنوان کشوری با ماهیت آزاد و حق حاکمیت و استقلال، سیاست‌های داخلی خود را تعریف کرده و توسعه می‌یابد. روند انتخاباتی نیکاراگوئه به شیوه معمول، در چارچوب قانون اساسی، زیر نظر شورای عالی انتخابات و با مشارکت احزاب سیاسی که از نظر قانونی تشکیل شده و دارای شخصیت حقوقی هستند برگزار می‌شود.

ایرنا: از نظر شما حمله به ساختمان کنگره پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

دنیس مونکادا: مسئله انتخابات آمریکا مربوط به این کشور است. ما مثل همیشه تاکید می کنیم که دخالت در امور داخلی کشورها، قانونی نیست. ما ترجیح می‌دهیم، نظری در مورد انتخابات سایر کشورها نداشته باشیم. این، آن‌ها هستند که باید مسائل کشور خود را حل کنند، همانگونه که نیکاراگوئه‌ای‌ها امور داخلی خود را بدون دخالت کشورهای دیگر و قدرت‌های امپریالیستی همچون آمریکا حل و فصل می‌کنند.

بنابر این انتخابات هفتم نوامبر به صورت معمول و قانونی و با مشارکت مردم برگزار شده و نشانه حمایت مردم از رئیس‌جمهوری اورتگا و دولت جبهه آزادی‌بخش ملی ساندینیستا خواهد بود.

ایرنا: برخی رسانه های غربی وابسته به دولت هایی که رویکرد خصمانه علیه ایران دارند، همواره سعی می کنند تصویری خشن وحتی فضایی از یک کشور درگیر جنگ از ایران به جهان نشان دهند. پاسخ شما این نوع تبلیغات منفی، به عنوان کسی که به ایران سفر کرده و از نزدیک شاهد همه چیز بوده، چیست؟

دنیس مونکادا: کشورهای امپریالیستی، از دروغ برای تحریف واقعیت استفاده می‌کنند و واقعیت ایران با آنچه ایالات متحده یا سایر کشورها قصد دارند آن را جلوه دهند متفاوت است. ایران کشوری با سابقه هزار ساله تاریخی و با فرهنگ هزار ساله، با ظرفیت توسعه فنی و علمی بسیار مهم است. در زمینه دانشگاهی نیز پیشرفته بوده و از جمعیتی در حال توسعه و پیشرفت برخوردار است. ایران کشوری واقعاً متفاوت از آنچه ایالات متحده قصد نشان دادن آن را دارد، است. در حال حاضر ما آگاه هستیم که قدرت رسانه ای کشورهای امپریالیستی دقیقاً به عنوان بخشی از آن سیاست بزرگ طراحی شده است که دیگران را وادار به دیدن شرایطی بر خلاف واقعیت می کند.

دنیس مونکادا در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این گفت‌وگو تاکید کرد: در شرایطی که امواج افترا و تحریف علیه ایران و نیکاراگوئه در تلاشند تا شرایطی منفی و تصویری غیر واقعی را به افکار عمومی جهان منتقل کنند، تقویت اینگونه ارتباطات رسانه ای، ارتباطی عینی و مسئولانه خواهد بود.  

برچسب‌ها سید ابراهیم رییسی نیکاراگوئه دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی نیکاراگوئه دولت سید ابراهیم رییسی نیکاراگوئه دولت ایران و نیکاراگوئه آیت الله رئیسی انقلاب اسلامی اسلامی ایران رئیس جمهوری سایر کشورها بین دو کشور علیه ایران بین المللی دو کشور همکاری ها دو کشور روابط دو خوش بین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه اردن: نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند
  • وزیرخارجه مصر: «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • وزیرخارجه اردن:نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • رادان : اقدام ما در مقابله با بی حجابی کاملاً قانونی است
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد