Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، هلال ماه محرم الحرام شب گذشته در نواحی شهر کویته در جنوب غرب پاکستان رویت شد و امروز اولین روز سال جدید اسلامی محسوب می‌شود.

مردم پاکستان احترام و عقیده خاصی به ماه محرم دارند و از آن به عنوان ماه حزن و اندوه و همچنین قیام نوه پیامبرگرامی اسلام علیه ظلم و نظام مستبد یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با آغاز ماه محرم رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان با تاکید بر ترویج روحیه ایثار، ازخودگذشتگی، شجاعت، شهادت در راه خدا و از همه مهم تر ظلم ستیزی، تاکید کردند که باید از این فرصت برای تقویت صلح در جامعه، وحدت اسلامی و برائت از افراط‌گرایی بهره‌برداری کرد.

رئیس جمهوری پاکستان امروز در پیامی به مناسبت آغاز ماه محرم، گفت: محرم از حرمت بالایی برخوردار است که به ما درس ایثار، ایستادگی، بندگی و مبارزه برای حق و راستی می‌دهد.

براساس این گزارش، با آغاز ماه محرم شیعیان پاکستان با حضور در حسینیه ها و سایر مراکز اسلامی در شهرهای مختلف، مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش را آغاز کرده اند.

فراتر از جامعه شیعیان در پاکستان دیگر پیروان فرق اسلامی به ویژه اقلیت مسیحی و هندو نیز در برخی از شهرهای این کشور با ابراز ارادت به امام حسین (ع) و احترام به ماه محرم در تهیه و توزیع نذورات آیین‌های مذهبی این ماه شریک می‌شوند.

این مراسم همزمان با ایران اسلامی، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته آینده مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود خواهد رسید.

دولت پاکستان در برخی شهرهای بزرگ و نقاط حساس نظامیان و نیروهای تکاور (رنجرز) را برای کمک به مسوولان محلی جهت حفظ امنیت عزاداران و شهروندان مستقر کرده است.

طرح های امنیتی ماه محرم به ویژه در شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برای حفاظت از دسته جات سینه زنی در ایام محرم و جلوگیری از هرگونه وضعیت نامطلوب در محل برگزاری مراسم عزاداری را نهایی شده و به اجرا درآمده است.

وزارت امور مذهبی پاکستان نیز به مناسبت آغاز ماه محرم نشست مهمی را با حضور مقامات سیاسی کشور از جمله اندیشمندان دینی، علما ارشد شیعه و اهل تسنن برگزار و توافق شد تا برای ادای احترام به حرمت ماه محرم و ترویج پیام صلح و رواداری، جمعه آینده در سراسر پاکستان به عنوان "روز وحدت امت" گرامی داشته شود.

عاشقان سیدالشهدا (ع) در شهرهای مختلف پاکستان با سیاه پوش کردن مراکز محل تجمع شیعیان در ماتم جانکاه شهادت امام حسین (ع)، خود را برای عزاداری تا شام غریبان حسینی آماده کرده و سایر مجالس عزاداری را تا هفتم ربیع الاول ادامه می دهند.

هیات های عزاداری نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان های بزرگ و اصلی شهرهای مختلف پاکستان از جمله 'اسلام آباد، راولپندی، لاهور، پیشاور، اسکردو، گلگیت، کراچی، کویته، حیدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، میانوالی، لارکانا، فیصل آباد، سرگودها، چکوال و همچنین کشمیر تحت نظارت دولت پاکستان به سوگواری خواهند پرداخت.

شبکه های تلویزیونی پاکستان هم با شروع این ایام به پخش مراسم مذهبی و عزاداری می پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه های موسیقی و دیگر برنامه های شاد خودداری می کنند.

در پاکستان روزهای نهم و دهم محرم که مصادف با روز تاسوعا و عاشورا است، تعطیل رسمی می‌باشد و مردم در این روز، نذورات خود را بین هیات های مذهبی و فقرا پخش می کنند.

برچسب‌ها ماه محرم پاکستان وحدت اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم پاکستان وحدت اسلامی ماه محرم پاکستان وحدت اسلامی آغاز ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۰۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران

به گزارش خبرنگار مهر، محسن روحی، صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی در سطح کشور برگزار می‌شود گفت: طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از برنامه‌های ترویجی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی در سطح کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های هر شهر که در زمینه ترویج کتابخوانی با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار، فرماندار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

روحی، اهداف این برنامه را کمک برای دستیابی به توسعه پایدار و عدالت فرهنگی، تقویت و انسجام‌بخشی به توسعه فعالیت‌های اجتماعی محور فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی، کشف، جذب، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های مادی و معنوی برای ترویج کتابخوانی، تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده و حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه مشارکتی و جهادی در حوزه ترویج کتابخوانی عنوان کرد.

وی افزود: تناسب فعالیت‌ها با آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، طراحی برنامه‌ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب ایران، تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های تجاری و دستگاه‌های اجرایی، نوآوری در محتوا و شیوه اجرا و استفاده از فضای مجازی از ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها به دبیرخانه این جشنواره است.

روحی، با تأکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های کتابخوانی و شبکه‌سازی گفت: مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و فکری موضوعی است که در انتخاب پایتخت کتاب ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 6097248

دیگر خبرها

  • سومین سوگواره فرهنگی و مذهبی «نی ناله» فراخوان داد
  • ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان