Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@03:50:36 GMT

130 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به عشایر خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۰۴۰۶

130 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به عشایر خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی های امسال ۱۳۰ میلیارد تومان به عشایر استان خسارت زد که به همین علت این قشر نیازمند حمایت های دولت است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: این میزان خسارت و تاثیرات خشکسالی بر عشایر به وزارت خانه و نیز مدیریت بحران استانداری منعکس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه وقوع خشکسالی و تنش ناشی از کمبود آب در دام تاثیر گذاشته و سبب افزایش بیماری در دام شده است افزود: خوشبختانه تعامل خوبی با دامپزشکی وجود دارد و واکسیناسیون دام عشایر در اولویت قرار دارد. 

وی اظهار داشت: خراسان شمالی جزو هشت استان با خشکسالی زیاد است از این رو دولت با طرح هایی همچون خرید تضمینی دام تلاش دارد تا از  عشایر حمایت کند در این طرح بره به ازای هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان و میش ۳۲ هزار تومان خریداری می شود.

قلی پور افزود: تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ راس دام عشایر در قالب این طرح به صورت تضمینی خریداری شده است و اجرای این طرح سبب شد تا قیمت در بازار اندکی بالا برود اما اخیرا باز هم شاهد کاهش قیمت دام زنده هستیم از این رو عشایر خواستار سرعت دادن به خرید دام هستند.

وی گفت: ضعف زیرساخت ها و کم بودن ظرفیت کشتارگاه صنعتی دام در بجنورد سبب شده تا اجرای خرید دام سرعت مورد انتظار را نداشته باشد و عشایر آمادگی دارند روزانه تا سه هزار راس دام سبک برای کشتار عرضه کنند اما ظرفیت کشتارگاه پایین است و روزانه تنها ۲۵۰ راس دام کشتار می شود.

قلی پور خاطرنشان کرد: رایزنی هایی انجام شده تا در صورت موافقت اداره پشتیبانی امور دام، از ظرفیت کشتارگاه سنتی در شیروان برای کشتار دام عشایر استفاده شود اما این امر هنوز محقق نشده است.

وی افزود: در طرح خرید تضمینی، دام زنده عشایر به صورت ترکیبی از دام شامل میش، دام پرواری و یا بره است که به ازای هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال از این تولیدکنندگان خریداری می شود و علاوه بر آن به هر دامدار نیز در ازاء فروش دام سه کیلوگرم جو با نرخ مصوب نیز داده می شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره نصب پنل های خورشیدی اظهار داشت: امسال برای اجرای توزیع و نصب پنل های خورشیدی میان عشایر استان ۲ میلیارد تومان اعتبار منظور شده و ۷۰۰ میلیون تومان از این میزان تخصیص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۵۰ دستگاه پنل خورشیدی ۱۰۰ واتی میان عشایر استان توزیع شده است افزود: تامین هر دستگاه پنل خورشیدی هفت تا ۱۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که عشایر تنها ۱۰ درصد از این میزان را تامین می کنند و مابقی توسط دولت تامین می شود.

قلی پور در باره اجرای واکسیناسیون عشایر علیه کرونا گفت: ۱۸ هزار نفر از جامعه عشایری استان علیه این ویروس واکسینه می شوند و امید می رود این طرح مورد اقبال این قشر قرار گیرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه تمام افراد بالای ۱۸ سال در جامعه عشایری استان زیر پوشش طرح واکسیناسیون قرار می گیرند متاسفانه عشایر از طرح واکسیناسیون استقبال نکرده و در برابر دریافت آن مقاومت دارند. 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 عشایر خراسان شمالی خسارت خشکسالی خسارت خشکسالی به عشایر خشکسالی خراسان شمالی سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 خراسان شمالی قلی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش‌های ارسالی از شهرستان‌ها، بالغ بر ۵ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل به زیربخش‌های کشاورزی استان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اثر سیل خسارات قابل‌ توجهی به زیربخش‌های کشاورزی استان از جمله قنوات، باغات، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی استان خراسان جنوبی وارد شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گروه‌های تعیین و ارزیابی خسارات پس از سیل در سطح مراکز بخش سازماندهی و تمام مناطق خسارت‌دیده نیز فهرست‌برداری شد. جبران خسارات سیل به کشاورزی این استان قدری دشوار است و براساس برآوردهای اولیه خسارات سیل به بخش‌های کشاورزی خراسان جنوبی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز است.

شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان خسارت از سیل را داشتند

وی با بیان اینکه اکیپ‌های راهسازی در سطح اکثر مراکز جهاد کشاورزی مستقر بوده و مشغول ترمیم جاده‌های بین مزارع در بخش کوهستانی هستند، بیان کرد: همکاران مدیریت در شهرستان‌ها و گروه‌های جهادی در کنار کشاورزان و بهره برداران، کار لایروبی و پاکسازی باغات استان را انجام می‌دهند.

جعفری بیان کرد: با استفاده از بیل‌های مکانیکی، لایروبی رسوبات جمع‌شده در پشت بندها انجام خواهد شد تا پیش از فصل آبیاری باغات زمینه آبیاری درختان و زمین‌های زراعی فراهم شود. بر اساس گزارش‌های ارسالی، شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه بیشترین میزان و حجم خسارت را اعلام کرده  که این گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

101 رشته قنات خراسان جنوبی در سیلاب آسیب دیدند

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین خسارت به منابع آبی کشاورزی وارد آمده است اظهار داشت: طبق گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که سیل به 101 رشته قنات، 11 هزار و 600 هکتار اراضی زراعی و باغی، 337 راس دام سبک، 520 کیلومتر ایل راه، 110 کیلومتر جاده بین مزارع و 17 کیلومتر مسیر انتقال آب خسارت وارد کرده که البته تأکید می‌شود که گزارش برآورد اولیه بوده و روند بررسی برای برآورد نهایی ادامه دارد.

خسارت یک هزار میلیارد تومانی سیل به شهرستان زیرکوه

فرماندار شهرستان زیرکوه نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی، قنوات و راه‌های روستایی، شهری و عشایری و زیرساخت‌های اصلی شهرستان زیرکوه بر اثر سیل وارد شده است.

محمدرضا غیرتی اظهار داشت: بعد از وقوع سیلاب، ستاد مدیریت بحران شهرستان زیرکوه برگزار شد و بلافاصله کار عمرانی در حوزه راه‌های مواصلاتی را آغاز کردیم. ترمیم شبکه‌های حیاتی از جمله آب، برق و گاز تاکنون آغاز شده است. تعدادی ماشین آلات سنگین نیاز است تا کار با جدیت جهت ترمیم راه‌های مواصلاتی این شهرستان انجام شود.

خسارت سیل به 30 قنات شهرستان زیرکوه

وی به موضوع قنوات آسیب دیده اشاره کرد و گفت: تاکنون 30 قنات آسیب دیده در شهرستان زیرکوه شناسایی شده و کار ترمیم قنوات را آغاز کردیم اما خسارت بسیار زیاد و گسترده است و در حال ارزیابی سایر مناطق هستیم. تاکنون یک هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی و قنوات و راه‌های روستایی، شهری و عشایری و زیرساخت‌های اصلی شهرستان زیرکوه برآورد شده است.

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود