Web Analytics Made Easy - Statcounter

حامد تقدیری

تحول در آموزش و پرورش از دیرباز دغدغه بسیاری از فعالین تعلیم و تربیت بوده است. از این رو گروه های بسیاری به بررسی آموزش و پرورش پرداخته اند و گزارشاتی را ارائه داده اند. گزارشاتی که عمر بعضی از آن ها به بیش از هفتاد سال می رسد و این نشان از ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش در قبل از انقلاب دارد که بعد از انقلاب نیز تغییر چندانی حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان کتابی با عنوان «گزارش مشاوران ماوراء بحار» در سال 1328 توسط شورای عالی آموزش و پرورش منتشر شده است. گزارشی که به دنبال «طرح توسعه هفت ساله دولت ایران با تأکید بر بخش آموزش» بوده است. در ذیل بخش هایی از این گزارش را که در سال 1328 تهیه شده است را بیان می کنیم:

سازمان آموزش و پرورش کنونی ایران دارای ساختاری ناکارآمد بوده و با تأکید بر استاندارد بودن، به شدت جلوی نوآوری و خلاقیت را می گیرد. [1] به دلیل تمرکزگرا بودن نظام آموزشی ایران، چه در روش ها و چه در مدیریت و اجرا، یک نوع روح تئوریک و تمامیت خواهی در آن به چشم می خورد که در آن هرگونه اصلاحی تنها در مرحله حرف و ایده باقی می ماند و تحول بنیادین در چنین نظامی تبدیل به عمل و واقعیت نمی شود. [2] امور اداری نظام رسمی آموزش و پرورش در ایران به شدت تمرکزگرا، بروکراتیک و ستادی بوده که در آن همه چیز تحت کنترل وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. [3] نظام آموزشی ایران سیستمی بیش از حد استاندارد و با کمترین انعطاف پذیری است چرا که در این سیستم، یک محتوای درسی واحد برای تمام مدارس کشور ارائه می شود و بچه های روستاهای دورافتاده ایران همان کتاب های درسی را می خوانند که بچه های پایتخت نشین در تهران آنها را می خوانند. [4] این نظام به شدت انعطاف ناپذیر و مقاوم در برابر تغییر و تحول است و در پاسخگویی به تقاضاها و نیازهای نهادهای محلی ناتوان است و مهارت ها و مفاهیمی در آن آموزش داده می شود که چندان مفید و ضروری نیست . [5] به طور کلی می توان گفت که برنامه های درسی و تحصیلی در سطوح مختلف مدارس ایران بیش از حد شلوغ و متراکم است، به طوری که خروجی آن یکسری افراد مملوء از اطلاعات خاص هستند که نه برای زندگی شخصی شان مفید است و نه برای کشور و عموم جامعه. [6] دانش آموزان ابتدایی، با انتظاراتی اندک، کودکان وحشت زده اند که به شیوه اتوماتیک و ماشینی به پرسش های معلم پاسخ می دهند. تنها هنگامی که برای زنگ تفریح آزاد گذاشته می شوند یا هنگامی که مدرسه را ترک می کنند طبیعی و راحت به نظر می رسند. [7] یکی از مشکلات ساختمانی مدارس ایران، بی توجهی مقامات مسئول در نگهداری بهینه از مدارس مربوط می شود به طوری که پس از گذشت مدت کوتاهی از افتتاح یک مدرسه نوساز، به خاطر عدم نگهداری درست از ساختمان و تجهیزات مدرسه، بسیاری از آن ها بلا استفاده باقی می ماند.[8]

 

بعد از انقلاب، مقام معظم رهبری در بیانات مختلف خود آموزش و پرورش را سرمایه نظام خواندند و به تحول بنیادین در آن توصیه کردند. توصیه هایی که در دولت های مختلف بارها و بارها تکرار شد، اما حاصلی نداشته است. در ذیل به اختصار چند مورد را بیان می کنیم:

 آمـوزش و پـرورش کنونی کشـور مـا، سـاخته و پرداخته‌ى فکـر مـا و برنامه هاى مـا و فلسـفه‌ى ما نیسـت.

 

«مطلب دیگـر که بایـد در نظر داشـت، این اسـت که آمـوزش و پـرورش کنونی کشـور مـا، سـاخته و پرداخته‌ى فکـر مـا و برنامه هاى مـا و فلسـفه‌ى ما نیسـت؛ این یـک امـر واضحى اسـت؛ این هـم جزء مسـلمات اسـت، منتها بـه آن توجـه نمی کنیـم! از روزی که نظامـى به نـام نظام آمـوزش و پـرورش در این کشـور به وجـود آمـد - از آغاز کار - بنـای کار بـر آن فلسـفه هایی نبـود که ما امـروز دنبـال آن فلسـفه هسـتیم. دو عیب بـزرگ وجود داشـت. یک عیـب از جنبـه‌ى اعتقـادى و ایمانى، یـک عیـب از جنبه‌ى سیاسـى و مدیریتى کشـور»[9]

از آغاز کار، بنـای کار بـر آن فلسـفه هایی نبـود که ما امـروز دنبـال آن فلسـفه هسـتیم

 

«در دوره‌ى انقلاب، خیلـی کارها در آمـوزش و پرورش انجـام گرفته اسـت؛ اما نظام آمـوزش و پـرورش تحول پیدا نکـرده و همان نظـام قدیمى اسـت! ایـن عیوبی که شـما بخصـوص معلمان قدیمـى، کارُکشـته، مدیـران آموزش و پـرورش و پرورشـی هاى آگاه و قدیمـى معمولا می شـمرند، می گوینـد درسـها حفظى اسـت، قـدرت ابتـکار را در جوانها به وجـود نمـى‌آورد، تأمـل نیسـت، کار متراکم و انبـوه اسـت و ...، اینهـا همه ناشـى از همان نظـام قدیمى اسـت که از آن وقـت مانده اسـت و همانطـور که قبلهـا عـرض کردیم، کهنـه، متراکـم، غبـار گرفتـه، متصلب در نظام مـا باقـى مانـده اسـت. البتـه بیشـتر در مسـائل روبنائـی کارهـاى زیادى شـده اسـت: کتابهـا با «بسـم الله» شـروع نمی شـد، حاال با «بسـم الله» شـروع می شـود؛ آیه‌ى قرآن نداشـت، حـالا دارد .... خیلى هـم خـوب اسـت. ایـن کارهـا را مـا قدردانیـم. منتهـا اینهـا هیچکـدام تحـول نیسـت. تحول یـک حرکت ریشـه اى اسـت و شـماها می توانیـد بکنیـد. ایـن مجموعـه هایی کـه امـروز، مسـئولیتهاى مهـم کشـور و آمـوزش و پـرورش و تعلیـم و تربیت را بـر عهده دارنـد، اینهـا انگیـزه‌ ی کافى بـراى ایـن کار دارنـد. و باید این کار بشـود.» [10]

بسیاری از گزاره های گزارش های سال 1328 زنده و عینی است و گویا در همین ایام و برای به تصویر کشیدن وضعیت آموزش و پرورش کنونی ما تهیه شده است. 

اکنون که در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و بیش از چهل سال از شروع انقلاب اسلامی می گذرد ، باز می بینیم بسیاری از گزاره های گزارش های سال 1328 زنده و عینی است و گویا در همین ایام و برای به تصویر کشیدن وضعیت آموزش و پرورش کنونی ما تهیه شده است. دغدغه های رهبر انقلاب اسلامی هم جامه ی عمل نپوشیده و آموزش و پرورش با شیوع کرونا بیشتر دچار مشکلات و بحران ها شده است.

حال دغدغه مندان عرصه تعلیم و تربیت در یک امتحان بزرگ قرار دارند. باید دید پیشکسوتان هنوز دغدغه های سابق خود را دارند و با کوله باری از تجربه به کمک وزیر جوان آموزش و پرورش می آیند و تلاش می کنند تحول بنیادین آموزش و پرورش رقم بخورد یا از ابتدا بنای ناسازگاری دارند و باری به بارهای بسیار زیاد آموزش و پرورش اضافه می کنند. آیا از جایگاه نمایندگی مجلس خود برای پیشبرد تحول آموزش و پرورش و کمک به جوانان انقلاب اسلامی استفاده می کنند، یا تلاش می

باید دید پیشکسوتان هنوز دغدغه های سابق خود را دارند و با کوله باری از تجربه به کمک وزیر جوان آموزش و پرورش می آیند و تلاش می کنند تحول بنیادین آموزش و پرورش رقم بخورد

 

کنند هر روز اشکالی بتراشند و وزیر را ضربه فنی کنند. در این امتحان دیگر فعالان عرصه تعلیم و تربیت هم سهم دارند. آنانکه فریاد تحول بنیادین سر می دادند، آیا همه انرژی شان را در کف اخلاص گذاشته و با تمام ظرفیت برای تحولی بزرگ به کمک وزیر آموزش و پرورش می آیند یا راه خود را جدا کرده و تلاش می کنند به روزمرگی آموزشی و پرورشی خود ادامه دهند که نکند مشکلات آموزش و پرورش دامان آنها را بگیرد.

آنانکه فریاد تحول بنیادین سر می دادند، آیا همه انرژی شان را در کف اخلاص گذاشته و با تمام ظرفیت برای تحولی بزرگ به کمک وزیر آموزش و پرورش می آیند

البته در این امتحان وزیر و همراهان او نیز سهیمند. چرا که چشم های بسیاری به همت و تلاش های آنها دوخته است. اینان باید خواب را بر خود حرام کنند و با تمام قوا و همت وارد میدان شوند. ناملایمات و تخریب ها آن ها را ناراحت نکند و فشارها و مشکلات آنها را از میدان خارج نکند. افرادی که به بلندی هدف معتقدند، سختی راه و فراز و فرود هایش را می شناسند و خود را برای فتح الفتوح انقلاب اسلامی آماده می کنند.

امید که در این دولت، همه فعالان عرصه تعلیم و تربیت از امتحان الهی موفق بیرون آیند و ثابت کنند مردان و بانوان انفلاب اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت مرد میدانند و جز در مسیر رضای الهی گام بر نمی دارند.

 

[1] کتاب گزارش مشاوران ماوراء بحار «طرح توسعه هفت ساله دولت ایران با تأکید بر بخش آموزش» سال 1328 ، صفحه 18

[2] همان ، صفحه 13

[3] همان ، صفحه 16

[4] همان ، صفحه 19

[5] همان ، صفحه 31

[6] همان ، صفحه 35

[7] همان ، صفحه 50

[8] همان ، صفحه 64

[9] بیانات در دیدار مسئوالن آموزش و پرورش سراسر کشور 03/05/1386

[10] بیانات در دیدار مسئوالن آموزش و پرورش سراسر کشور 03/05/1386

منبع: فارس

کلیدواژه: تحول بنیادین آموزش و پرورش آموزش و پرورش فلسفه تعلیم و تربیت نظام آموزشی متمرکز نوآوری در آموزش آموزش و پرورش می آیند عرصه تعلیم و تربیت آمـوزش و پـرورش انقلاب اسلامی تحول بنیادین کمک وزیر آن فلسـفه سال 1328

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۰۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت پایدار در جامعه فقط با علم ایجاد نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سعید رشادی، امام جمعه میانه در مراسم نکوداشت هفته معلم در دانشگاه آزاد اسلامی میانه، ارزش تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام را بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد: تعلیم و تربیت، معادل سعادت و سلامت است و برعکس، نبود تعلیم و تربیت در جامعه معادل ضلالت خواهد بود. خداوند متعال، پیامبر اکرم را برای تعلیم و تربیت انسان‌ها برگزید تا انسان‌های گمراه را از تاریکی برهاند و به آن پایان دهد.

وی با تأکید بر اینکه با وجود تربیت، اصول و ارزش‌های انسانی و نیز تبلیغ و رعایت آن در جامعه‌ای، موجب سلامتی، بالندگی و شکوفایی آن جامعه خواهد بود، افزود: اگر در جامعه‌ای تعلیم و تربیت و ارزش‌های دینی و انسانی مورد غفلت و نسیان قرار بگیرد، آن جامعه همواره در معرض آسیب بوده و به گمراهی و انحراف کشیده خواهد شد. با جدی گرفتن مقوله تعلیم و تربیت، می‌توان مشکلات را در جامعه کاهش داد. در دنیای امروزی، مسئله تعلیم و تربیت ارزش و اهمیت زیادی دارد و کشور‌های مختلف، با پیشبرد علم خود، گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربوده‌اند.

امام جمعه میانه تأکید کرد: اگر در عرصه علم، تلاش و کوشش بکنیم و بخواهیم به آن قله تعیین شده خود برسیم و جزء پیشرو‌ها باشیم، قطعاً قدرتمند بوده و در عرصه رقابت و قدرت، جز‌ء اولین‌ها خواهیم بود. فقط نمی‌تواند به علم تکیه کرد؛ زیرا باید در کنار علم، تربیت هم باشد تا جامعه را سالم نگه داشت و پیشرفت کرد. اکنون جمهوری اسلامی ایران در عرصه علم و مسابقات مختلف جهانی شرکت کرده و به سرعت در حال پیشرفت است و نمی‌خواهد از رقبای خود عقب بیفتد.

رشادی ادامه داد:‌ ایران اسلامی جزء پنج کشور پیشرفته علمی جهان است؛ زیرا دانشجویان و دانش‌آموزان در رقابت‌های مختلف علمی، قدرت خود را به جهانیان و حریفان خود نشان داده‌اند.

معلم با دستان مهربان خود مأمنی می‌سازد سرشار از اخلاص

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه نیز معلمان را سعادتمندان دنیا و آخرت توصیف کرد و گفت: معلم با دستان مهربان خود مأمنی سرشار از اخلاص می‌سازد و در کلاس ایثار درس سخاوت می‌دهد.امروز از عزیزانی قدردانی می‌کنیم که چندین سال از عمر گران‌مایه خود را در این دانشگاه صرف کرده‌اند و از جان‌مایه گذاشته‌اند.

بهمن ولی‌نژاد با بیان اینکه استادان از بهترین دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و جزء مجرب‌ترین‌ها هستند، اضافه کرد: استادان ، خدمتگزاران دانشجویان هستند و با یاری سبز آنها، اندیشه‌های نو بارور می‌شود. معلمان به ما یاد داده‌اند که چگونه از کسانی که در حق ما خوبی و بزرگواری کرده‌اند، قدردانی و سپاس‌گزاری کنیم. معلمی نه تنها شغل نیست؛ بلکه عرصه، میدان و جولانگاه تأثیر گذاشتن و یاد دادن بوده؛ یاد دادن آنچه را که برای پیشرفت و بزرگ شدن یک شاگرد لازم است.

به گزارش آنا،‌ در ادامه مراسم از ۱۰نفر از استادان برگزیده گروه‌های آموزشی مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه تجلیل شد. در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از دستاورد‌های هنری و فرهنگی دانشجویان و استادان این واحد دانشگاهی و آثار خوشنویسی ذکریا عزتی از کارکنان هلال‌احمر شهرستان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخشش ۵۰۰ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای ملی
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • قدرت پایدار در جامعه فقط با علم ایجاد نمی‌شود
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای