Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان روز سه شنبه (۱۹ مرداد)، در مراسم رونمایی از ترجمه ترکی استانبولی کتاب «رسالة الولایه» گفت: کتاب «رسالة الولایة» محصول دوران عجیبی است. مرحوم علامه طباطبایی متولد ۱۲۸۱ هجری شمسی است. ایشان در سال ۱۳۰۴ به سمت نجف رفتند و به مدت ۱۰ سال در نجف اقامت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به دلیل مشکلات مالی و معیشتی در سال ۱۳۱۴ از نجف به شهر تبریز کوچ کردند.

وی افزود: در زندگینامه خودنوشت علامه طباطبایی آمده است ‌که ایشان در طول ۱۱ سال که در تبریز بودند؛ دوران سختی گذراندند و عجیب اینکه این کتاب محصول همان دوران است.

ولایت آخرین سیر تکاملی انسان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمترین ویژگی کتاب رسالة الولایة را هماهنگی بین عرفان، برهان و قرآن کریم دانست و گفت: علامه طباطبایی مطالب عرفانی که چشیده را برهانی کرده و استدلال‌های عقلانی برای آنها به کار برده و سپس منطبق با قرآن کریم کرده است.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب باید به بحث ولایت اشاره کرد. ولایت آخرین سیر تکاملی انسان است. آخرین مقامی است که انسان می‌تواند به آن برسد و آخرین کمال حقیقی انسان است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: علامه طباطبایی می‎‌فرمایند راه ذکر خداوند این است که انسان راه غرق نشدن در دنیا را بداند و به یاد خداوند سبحان باشد و حیات دنیا مانع غفلت از ذکر است. اگر ‌انسان غافل شود و ذکر نداشته باشد، دستش از آن چیزهایی که راه دستیابی آن فقط ذکر است، کوتاه می‌شود.

وی اظهار کرد: در اولین قدم پس از ذکر الهی، افق محبت طلوع می‌کند سپس، اسباب استقلال خود را از دست می‌دهد، بنابراین راهی که علامه طباطبایی ذکر می‌کند، دوام ذکر است.

راه دائم الذکر بودن نسبت به خداوند متعال، باور فقر است

ابراهیمی‌ترکمان همچنین عنوان کرد: تنها راه دائم الذکر بودن نسبت به خداوند متعال، باور فقر است. اینکه انسان باور کند فقیر است. اگر انسان به فقر دائم خودش متوجه باشد یعنی بداند همیشه فقیر است و هر لحظه فقیر و نیازمند هستی بخش است، خودش دوام ذکر الهی می‌شود و دوام ذکر، محبت می‌آورد.

قهرمان سلیمانی، سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش آغازین این مراسم، گفت: علامه طباطبایی فیلسوف، مفسر و عارف بزرگ جهان اسلام است که در شگرفی در عالم اسلام داشت.

وی افزود: سلسله‌ای از دینداران توفیق پیدا کردند که در محضر پٌر فیض علامه بهره گیرند چه در نوشته‌ها و کلام منطق و چه در سیره و سلوک و معرفی کوتاه او از تشیع و هنوز هم یکی از پر مغزترین متونی است که در دانشگاه‌های شرق و غرب عالم تدریس می‌شود.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی ابوذر ابراهیمی ترکمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی ابوذر ابراهیمی ترکمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی ابوذر ابراهیمی ترکمان علامه طباطبایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم در خواف

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خواف گفت: در این دوره از آزمون، ۲۰ نفر از بانوان و ۶۰ نفر از آقایان در رشته‌های حفظ ۱۰ جز، ۲۰ جز و کل قرآن با یکدیگر به رقابت پرداختند.   حجه الاسلام حسین مصلایی افزود: قبول شدگان تیرماه مصاحبه شفاهی خواهند داد که در صورت قبولی به آنها،مدرک سطح ۲ قرآن معادل لیسانس تقدیم خواهد شد.   وی بیان کرد: این آزمون یکی از آزمون‌های تخصصی و دشوار قرآن کریم است که حافظان در آن معلومات و تسلط خود بر مفاهیم، معانی و تفاسیر قرآن را به معرض سنجش می‌گذارند

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم در خواف
  • سردار شکارچی: رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش‌آفرین در تقویت قدرت نرم و امنیت است
  • نشانه های انسان با کرامت و کریم چیست؟
  • جشنواره اتاق نمونه دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار می‌شود
  • رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش آفرین در ارتقای قدرت نرم است
  • درخشش گنجی از لاهور
  • بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند