Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-02@20:21:18 GMT

تحقیق مجلس از حقوق‌های نجومی در دولت روحانی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۱۷۷۷

تحقیق مجلس از حقوق‌های نجومی در دولت روحانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از پرداخت حقوق‌های نامتعارف در دستگاه‌های اجرایی موافقت کردند.   به گزارش پول نیوز در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه (۱۹ مرداد) بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از پرداخت حقوق‌های نامتعارف در دستگاه‌های اجرایی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محور‌های اصلی این گزارش به شرح زیر است:

-چرا در دولت و شرکت‌های وابسته هنوز پرداخت‌ها و دریافت‌های نامتعارف و نجومی وجود دارد؟

-علت بی توجهی و غفلت دولت به ضرورت قانونی ایجاد سامانه حقوق و مزایا

-علت بروز پدیده تجمل گرایی و اشرافیگری و عدم برخورد قاطع با این پدیده زشت

-دلیل استنکاف دولت از اجرای قانون

-دلیل عدم معرفی دریافت کنندگان و پرداخت کنندگان حقوق‌های نامتعارف به مراجع قضایی

-علت عدم تعیین و مشخص نمودن سقف حقوق برای مدیران دولت و شرکت‌های وابسته و نهاد‌های عمومی

-دلایل و مستندات پرداخت و تعیین مشخصات دریافت کنندگان حقوق‌های نامتعارف

-تعیین آخرین وضعیت دریافت کنندگان در مناصب دولتی و وابسته به دولت، شرکت‌ها و نهاد‌های عمومی

-میزان وجوه اعاده شده به خزانه و مبالغی که باید برگردد

-خلاء‌های قانونی موجود در حقوق این موضوع

نمایندگان با ۲۱۱ رای موافق با تحقیق و تفحص از پرداخت حقوق‌های نامتعارف در دستگاه‌های اجرایی موافقت کردند.

موافقت کمیسیون برنامه و بودجه با لزوم تفحص از حقوق‌های نجومی

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص این گزارش گفت: تحقیق و تفحص از حقوق‌های نامتعارف در دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۹ در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و دستگاه‌های اجرایی اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار متقاضیان قرار دادند.

وی افزود: اردیبهشت سال ۱۴۰۰ متقاضیان اعلام کردند اطلاعات ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی کافی نیست و کمیسیون برنامه و بودجه با لزوم تحقیق و تفحص از حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی موافقت کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه کلیپی را در صحن علنی مجلس پخش کرد که براساس آن در مجمع عمومی یکی از بانک‌ها پاداش ۵۰۰ میلیونی برای اعضای تعیین شده و این پاداش ازپرداخت مالیات نیز معاف شده است.

حاجی دلیگانی: حقوق‌های نجومی خیانت به آرمان‌های انقلاب بود

در ادامه جلسه، حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان طراح این تحقیق و تفحص، تصریح کرد: پیشنهاد این تحقیق و تفحص مربوط به سال ۹۶ است که به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد، اما در دستورکار کمیسیون قرار نگرفت.

وی گفت: در سال ۹۵ پرونده حقوق‌های نجومی افشا شد. در آن زمان دولت آئین نامه‌ای گذاشت که براساس آن حقوق‌های بالای ۲۰ میلیون تومان نامتعارف است، اما در هیچ جای قانون در این خصوص تبصره و ماده‌ای وجود نداشت. دولت با این آئین نامه تلاش داشت صورت مسئله را حل کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: همان زمان اعلام شد مدیران دولتی می‌توانند وام قرض الحسنه ۸۰ تا ۸۲ میلیونی دریافت کنند. در حالی که هیچ قانونی در این خصوص وجود نداشت. متأسفانه در آن زمان دولت اجازه نداد هیچ فیش حقوقی منتشر شود و رسیدگی دقیقی به پرونده حقوق‌های نجومی صورت نگرفت.

حاجی دلیگانی افزود: مشخص نیست از محل حقوق‌های نجومی چه مقدار آسیب به بیت المال وارد شده است که باید در تحقیق و تفحص این موضوع به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی حقوق‌های نجومی را هجوم به ارزش‌های انقلاب و خیانت به آرمان‌های انقلاب خواند و گفت: این حقوق‌ها ظلم به بیت المال بود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس اظهار داشت: علت برداشت‌های نامشروع از بیت المال در قالب پرداخت حقوق نجومی اشرافی گری مسئولان است. کشور را گران اداره می‌کنیم.

حاجی دلیگانی گفت: متأسفانه بین کف و سقف پرداخت حقوق بین کارمندان یک سازمان ۱۵ برابر فاصله وجود دارد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: دولت روحانی تحقیق مجلس مجلس مجلس شورای اسلامی حقوق های نامتعارف در دستگاه های اجرایی کمیسیون برنامه و بودجه تحقیق و تفحص حقوق های نجومی حاجی دلیگانی پرداخت حقوق حقوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۱۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه (جداول) سال ۱۴۰۳ که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در دستورکار وکلای ملت در جلسه نوبت صبح امروز، سه‌شنبه، نیز قرار دارد.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، وکلای‌ ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۴ درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در این جلسه علنی در توضیح جزئیات بخش درآمدی جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تأیید کردند که ۳۱۵همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد ۱۰ درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه ۲۰ درصد بود و به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: ۴۲همت برای کمیته امداد، ۲۳همت برای بهزیستی، ۱۴۳همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت ۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: مواردی همچون هزینه سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت، تأمین کردیم که این موارد کلیات جدول ۱۴ است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول ۱۴، گفت: هدفمندی یارانه‌ها حدود ۷۵۸همت در بخش درآمدها و ۷۵۸همت نیز در بخش هزینه‌ها است به‌دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه‌های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت ۶۳همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این ۶۳همت از طریق مدیریت منابع صورت می‌پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری ۱۰۰درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می‌شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود، صیادان را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه علنی حضور دارد درباره جدول ۱۴ یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، سعی شده است با توجه به منابع و محدودیت‌ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه‌ها محقق شود، ۲ موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی کالابرگ‌ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می‌شد همچنین در خصوص عنوان صرفه‌جویی انرژی که در این جدول آورده شده است، این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده است که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می‌شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ‌ها باید به‌صورت نقدی و در جدول جداگانه‌ای مطرح شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901361

دیگر خبرها

  • عدم تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند
  • حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • سرمدی واله : هیچ مانع قانونی برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد