Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید علی سادات رضوی مداح پیشکسوت و پیرغلام اهل بیت (ع) در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: درخصوص نواها و سبک های مرسوم در بین اشخاصی که در وادی مداحی وارد می‌شوند این ایراد مطرح است که کمتر در مقابل اساتید فن شاگردی کرده  و در مقابل از نوارها و فیلم های آموزشی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منسوخاتی نابجا در مداحی

وی افزود :  در گذشته هر شخصی که شروع به نوحه خوانی می‌کرد ، استاد داشت. این اساتید دروس مختلفی که در رأس آن‌ها، درس اخلاق و تقوا بود را یاد داده و پس از آن به اصول و فنون مداحی می‎‌پرداختند و تا چند سال مداح اجازه خواندن نداشت تا استاد به او اجازه دهد که متاسفانه امروزه این مسئله منسوخ شده است. استادی که خط قرمز ها را می‌شناسد و آن خط قرمزها را به شاگردانش  انتقال می دهد و باعث رشد و نمو شاگرد خویش می شود! گلی که تربیت از دست باغبان نگرفت/ اگر به قله خورشید هم رسد خودرو است.

جذب، به روش های صحیح

وی با اشاره به غنی بودن موسیقی ملی که جزو قدرتمندترین موسیقی های دنیا بوده و خیلی از موسیقی ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد، گفت: برخی برای جذابیت بخشیدن به نوحه ها از سبکها و نواهایی  استفاده می‌کنند که زیبنده شأن اهلبیت (ع) نیستند. شارع مقدس خط قرمزی برای همه امور از جمله نواها، سبک ها و آهنگها ترسیم کرده. این در حالی است که می‌توان، به روش‌های مختلف اما صحیح جاذبه ایجادکرد.

حفظ موسیقی اصیل، مرهون مداحان ایرانی است

سادات رضوی با بیان اینکه حفظ موسیقی ملی، اصیل و سنتی ما در برخی برهه ها وام دار مداحی و خوانندگان مذهبی است، تصریح کرد: درطول تاریخ ، علت های مختلف، مانند: فتواها، حضور اقوام غیر ایرانی، جنگ ها و حاکمیت ها باعث حمله به موسیقی ملی ما بوده و در این میان این خوانندگان مذهبی بودند که توانسته اند موسیقی ملی را حفظ کنند. درگذشته یکی از مسائلی که مادحین و وُعّاظ می‌بایست، با آن آشنا می‌شدند؛ شناخت ردیف های موسیقی سنتی و حلال بوده است.

تَنَزُّل مرتبه‌ معنایی شعر ها به مرور زمان

وی اظهار کرد : ذائقه جوان ها در مداحی و شعر مانند تغییر ذائقه آن ها در غذا نسبت به قدیم بوده و جوانان را به سمت راهی بردنند که با حرکاتی، بعضا ریشه در تصوف داشته، غیرشرعی و صرفا تخلیه انرژی است. در زمان های قدیم عموم افراد شرکت کننده در مجالس از قصائد بزرگانی مثل حافظ، کمپانی و میرزا یحی مدرّس با وجود ثقیل و عالمانه بودن، آن ها را تجزیه و تحلیل می‌کردند. الان کسی که حتی در رشته ادبیات هم تحصیل کرده، شاید از این کار ناتوان باشد و متأسفانه سطح دانش مستمع ما هم پایین آمده است .

در بعضی اشعار، اهانت به حضرات معصومین دیده می‌شود !

سادات رضوی ادامه داد : به همین دلیل شاهد تنزل مرتبه معنایی  در شعر ها هستیم تا جایی که در آن ها مضامینی دیده می‌شود که متاسفانه اهانت به حضرات معصومین (ع) است. واین مانند این اشعار به ندرت مشاهده می‌شود؛ زهی ز عرش خدا درگه رفیع تو ارفع/ ز حد فکرت ما دامن جمال تو اوسع، زکائنات پس از مصطفی تو از همه اتقی / ز ممکنات پس از مرتضی تو از همه اورع . ممکن است جوان امروزی خیلی با این جور شعر ها نتواند ارتباط برقرار کند در حالی که جوان قدیم این اشعار را درک می‌کردند. 

هنوز هم شاعر خوب وجود دارد ...

این مداح اهلبیت (ع) با اشاره به اینکه همه شعرا و مادحین اینطور نیستند ، گفت: متاسفانه امروزه هر کسی با هر وضعیتی بدون محدودیت شعر می‌گوید و آن را انتشار می‌دهد. البته در این میان شاعران جوانی هستند که ساده شعر می‌گویند ولی بسیار زیبا که می توان به سید حمیدرضا برقعی، احمد بابائی، قاسم صرافان در این مورد اشاره کرد .

وی در پایان گفت :  باعث مسرّت است که می‌توان گفت از زمان به وجود آمدن آیین مداحی در طول تاریخ، از مناقبیان تا بعد از آن، در هیچ دوره ای حتی صفویه که تشیّع بسیار گسترده بوده، مانند حال، مداحی رواج نیافته است. ولی بدون استاد و سر مشق، مداحی  را شروع کردن، اتفاقات بدی را رقم زده که امروزه شاهد آن هستیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عزاداری حسینی تحریف واقعیت ذاکران اهل بیت موسیقی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۲۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ خانم مداحی کارش را با ۶ گله آغاز کرده است، اما اکنون ۲۱ گله و دامدار عضو هسته نژاد خالص مهربان هستند.

خانم مداحی با تأکید بر اینکه از زمان آغاز طرح ملی اصلاح نژاد گوسفند بر پایه آمیخته‌گری بر نژاد رومانف کانادایی در مرکز، اصلاح نژاد مهربان هم آغاز شد، گفت: ما توانستیم برای استان همدان و اجرای این طرح اعتبار بگیریم.

او با اشاره به اینکه، حدود نیمی از یک میلیون و ۴۱۹ هزار رأس دام سبک استان همدان گوسفند نژاد مهربان است، افزود: ویژگی‌های این نژاد بومی؛ تولید بیشتر گوشت نسبت به نژاد‌های ناخالص، درصد باروری و دوقلوزایی بالاتر و در نتیجه بهره‌وری بیشتر و همچنین سازگاری با آب و هوای استان است.

از آغاز طرح اصلاح نژاد دام سبک در استان همدان تاکنون، حدود ۱۵ هزار راس دام اصلاح نژاد شدند.

دیگر خبرها

  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان