Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@15:17:29 GMT

بلای که چربی بدن بر سر مغز می‌آورد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۳۸۳۹

بلای که چربی بدن بر سر مغز می‌آورد

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد بین برخی از انواع چربی بدن و کاهش ماده خاکستری، بخشی از مغز که بیشتر نورون‌های آن را شامل می‌شود و برای عملکرد شناختی حیاتی است، ارتباط وجود دارد.

به گزارش برنا؛ مطالعه جدید محققان دانشگاه استرالیای جنوبی ارتباط بین چربی بدن و خطر ابتلاء به زوال عقل یا سکته مغزی را کشف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش روزافزون چاقی، ارتباط بین چربی بدن و سلامت شناختی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان گزارش می‌دهند افرادی که دارای چاقی نامطلوب هستند، با بیشترین خطر کاهش ماده خاکستری مغز روبرو هستند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد بین برخی از انواع چربی بدن و کاهش ماده خاکستری، بخشی از مغز که بیشتر نورون‌های آن را شامل می‌شود و برای عملکرد شناختی حیاتی است، ارتباط وجود دارد.

«آنوار مالاگتا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم افراد دارای میزان چاقی بیشتر، به ویژه افراد دارای زیرگونه‌های چربی نامطلوب از نظر متابولیک، میزان بسیار کمی از ماده خاکستری مغز را دارند که نشان می‌دهد این افراد ممکن است با اختلال در عملکرد مغز روبرو باشند که نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

به گفته وی، «ماده خاکستری جز ضروری مغز است که غنی از سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیال و مویرگها است. از آنجا که در مناطق مختلف مغز قرار دارد نقش‌های متعددی از جمله یادگیری، حافظه، عملکرد شناختی، توجه و کنترل ماهیچه‌ها را بر عهده دارد.»

به گفته محققان، زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و زوال عقل اغلب با کاهش ماده خاکستری همراه است که آتروفی نامیده می‌شود.

چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیارد بزرگسال دچار اضافه وزن و ۶۵۰ میلیون نفر از آنها چاق هستند.

این مطالعه نشان داد که به ازای هر ۳ کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط، میزان ماده خاکستری ۰.۳ درصد کاهش می‌یابد.

نتایج این مطالعه نقش احتمالی التهاب و ناهنجاری‌های متابولیکی و چگونگی نقش آنها در چاقی و کاهش حجم ماده خاکستری را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سکته مغزی سلامت چاقی مغز سرپرست تیم جهان وزن مغز چربی بدن کاهش ماده خاکستری نشان می دهد چربی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۳۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلای جان پرسپولیس پس از 120 (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، آلومینیوم در دیدار حساس جام حذفی دست به کار بزرگی زد و برای دومین بار طی این فصل، از سد پرسپولیس گذشت تا ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک به کابوسی برای سرخ ها تبدیل شود و این تیم برای چهارمین مرتبه در این استادیوم شکست بخورد.

یکی از عوامل کلیدی در کامبک آلومینیوم برابر پرسپولیس، رضا جبیره بود. بازیکنی که در دقیقه 70 مسابقه به جای امین کاظمیان وارد زمین مسابقه شد و در دقیقه 90+5 موفق شد با یک ضربه سر، زمینه ساز گل تساوی ایرالکو توسط شروین بزرگ باشد.

این بازیکن بجز پاس گل مهمی که داد، در حملات تیمش نیز نقش موثری داشت و تقریبا می توان گفت در بیشتر نبردهای هوایی با بازیکنان پرسپولیس برنده بود و بالاتر از کنعانی زادگان و گولسیانی، ضربات سر را می زد تا ایرالکو روی توپ های سوم، به روی دروازه پرسپولیس خطرساز شود.

نقش مهم جبیره در این پیروزی، به تکمیل دومین کامبک آلومینیوم بازمیگردد. جایی که او با یک پاس در عمق دیدنی، مهدی لیموچی را صاحب فرصت طلایی کرد و این بازیکن نیز با یک پاس در عرض تماشایی، توپ را مقابل دروازه به علیرضا نقی زاده رساند تا این بازیکن گل چهارم تیمش را به ثمر برساند و کار به ضربات پنالتی کشیده شود.

گلی که در دقیقه 120+1 به ثمر رسید تا رضا جبیره در نقش یک تعویض طلایی، روی گل های دوم و چهارم تیمش که هر دو مرتبه بازی را در ثانیه های پایانی به تساوی کشانده بود، نقش ویژه ای ایفا کند.

علاوه بر این، جبیره در ضربات پنالتی نیز توانست توپش را به گل تبدیل کند تا این بازیکن علاوه بر اثرگذاری روی گل دقیقه 120+1، به بلای جان پرسپولیس تبدیل شود.

دیگر خبرها

  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • بلای جان پرسپولیس پس از 120 (عکس)
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی