Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سیمان ماده حیاتی و یکی از پرکاربرد‌ترین مواد در صنعت ساخت و ساز است و هرگونه نوسانی در این بازار می‌تواند بازار بزرگ مسکن و صنعت ساختمان را دچار رکود کند.

چند روزی است که زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود و گرانی طلای خاکستری در خراسان جنوبی به گوش می رسد؛ برای بررسی موضوع همراه شدیم با بازرسان اتحادیه مصالح ساختمانی و سری به چندین مصالح فروشی در سطح شهر بیرجند زدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی شمال شهر با بیان اینکه شایعه شده قیمت سیمان ۶۰ هزار تومان شده است، گفت: هیچ گونه کمبود محصول و افزایش ناگهانی قیمت در سیمان نداریم و تنها هزار تومان افزایش قیمت داشتیم اما زمزمه ورود سیمان باقران به بورس باعث شده تا مردم نسبت به خرید این محصول راهبردی در صنعت ساختمان سازی بیش از پیش ترغیب شوند.

از شایعه تا واقعیت/ شنیده شدن زمزمه‌های بورسی شدن سیمان در خراسان جنوبی

 عباسی یکی دیگر از مصالح فروشان بیرجندی گفت: سیمان مورد نیاز خودمان را از کارخانه سیمان باقران سفارش می‌دهیم و در فاصله زمانی ۴۸ ساعته هم به دست ما می‌رسد و موجودی انبارمان کافی است .

یکی دیگر از کسبه عنوان کرد: به دلیل ورود سیمان قاین به بورس ۲ ماهی می‌شود که نتوانستم این سیمان را تهیه کنم اما سیمان باقران موجود است.

به سراغ کارگران ساختمانی هم رفتیم؛ یکی از کارگران ساختمانی به ما گفت: اسفند پارسال سیمان کیسه‌ای ۲۲ هزار تومان بوده اما حالا با قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اگر بخواهد قیمت‌ها افزایش پیدا کند بازار ساخت و ساز با رکود مواجه شده و کارگران ساختمانی خانه نشین می‌شوند.

منفعت بورسی شدن سیمان به جیب مردم می رود یا دلالان؟

هر چند کسبه می‌گفتند کمبودی در سیمان نیست اما نوسان قیمت و زمزمه ورود آن به بازار بورس آن‌ها را نگران کرده بود؛ موضوع را از اتحادیه پیگیر شدیم.

علوی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی گفت: هیچ مشکلی در زمینه تأمین سیمان استان نداریم و سیمان باقران با قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و سیمان قاین به قیمت ۳۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

او با اشاره به زمزمه‌های ورود سیمان به بازار بورس، افزود: بورسی شدن سیمان باقران می‌تواند مشکل آفرین باشد چرا که میزان خرید از بورس حداقل ۱۰۰ تن است که بعید می‌دانیم ساختمانی در بیرجند به این میزان نیاز داشته باشد؛ حتی مصالح فروشان هم نمی‌توانند به صورت آنی این میزان را تهیه کنند و این وضعیت می‌تواند زمینه را برای سوء استفاده دلالان فراهم آورد.

بیشتر بخوانید

به گوش رسیدن زمزمه‌های بورسی شدن سیمان/ مشکلی در تأمین کالا نداریم بازار مصالح ساختمانی در آرامش/ امیدواریم قطعی برق بهانه‌ای برای گرانی مصالح نشود تجارت با افغانستان از سر گرفته شد / ورود روزانه ۲۰۰ کامیون افغان به مرز ماهیرود

علوی بیان کرد: اگر شبکه توزیع سیمان در استان به روال گذشته و توسط واحد های صنعتی ادامه پیدا کند هیچ گونه مشکلی را زمینه نوسان قیمت و کمبود نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی با اشاره به قیمت‌های نجومی سیمان در استان‌های دیگر، اظهار کرد: با توجه به اینکه سیمان باقران هنوز وارد بازار بورس نشده است، قیمت آن ثابت است و کمبودی از این لحاظ در استان نداریم.

بازار سیمان زیر ذره بین بازرسان

چاچی رئیس کمیسون بازرسی اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی گفت: نظارت‌ها و بازرسی از مصالح فروشی‌ها تشدید شده و از هفته‌ای دوبار به بازرسی‌های روزانه رسیده است.

او افزود: مصالح فروشان بایستی طبق تعرفه‌های اعلام شده سیمان باقران را به قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و سیمان قاین را با قیمت ۳۵ هزار تومان در اختیار مشتری قرار دهند.

چاچی بیان کرد: در صورت هر گونه تخلف، گران فروشی و احتکار سیمان با خاطیان بر خورد جدی خواهد شد.

رئیس کمیسون بازرسی اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون هیچ گونه پرونده‌ای از تخلف واحد‌های مصالح فروشی در استان نداشتیم.

موضوع را از سازمان صمت هم پیگیر شدیم؛ ظاهرا عرضه سیمان باقران در بورس فعلا منتفی شده است.

سیمان بر سر دوراهی بورسی شدن یا نشدن

جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده و کمک‌هایی که کارخانه‌های سیمان استان به ویژه سیمان باقران انجام داده، سیمان مورد نیاز استان تهیه و مشکلی در زمینه تأمین سیمان نداریم.

او افزود: سیمان باقران هنوز در بازار بورس کالا قرار نگرفته است و سیمان‌های داخل بازار و محصولاتی که در انبار ها نگهداری شده، جوابگوی نیاز مردم است.

جرجانی بیان کرد: افراد متقاضی دریافت ۱۰ تن سیمان می‌توانند این مقدار را از درب کارخانه و کمتر از این مقدار را از عاملان فروش و خرده فروشی‌ها تأمین کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از گران فروشی و احتکار، مراتب را با شماره ۱۲۴ در میان بگذارند.

انتظار مردم از چاقوی دولت برای بریدن دست دلال

خراسان جنوبی دارای ۲ کارخانه بزرگ قطب تولید سیمان در شرق کشور است و علاوه بر تأمین سیمان استان، سیمان مورد نیاز افغانستان و استان‌های همجوار را هم تولید می‌کند.

اگر سیمان بخواهد وارد بورس شود زمینه برای سودجویی دلالان فراهم می شود و این به ضرر مردم و مصالح فروشان است.

سیمان چه وارد بورس شود و چه از سوی کارخانه‌ها عرضه شود، مردم انتظار دارند دولت و دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و جلوی دلالان و سوءاستفاده از این بازار را بگیرند تا این کالا، ارزان و به راحتی در دسترس قرار بگیرد.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت سیمان کمبود سیمان مصالح ساختمانی بورسی شدن سیمان مصالح فروشان سیمان باقران بازار بورس هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۴۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت

آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد. 

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد. 

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است. 

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست یافته است. 

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است. 

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است. 

همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد. 

در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند. 

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت‌ماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • فروش نمایش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی