Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:17:28 GMT

اقدامات اساسی در مدیریت بیماری وبا در زنجان ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۴۶۶۷

اقدامات اساسی در مدیریت بیماری وبا در زنجان ضروری است

دکتر محمد رضا صائینی شامگاه دوشنبه در سومین کارگروه اجتماعی، فرهنکی، سلامت و زنان و خانواده با اشاره به موضوع بیماری وبا در استان افزود: این بیماری اهمیت زیادی دارد و در واقع بومی استان محسوب می شود اما در زمانی که کم آبی و یا خشکسالی بوجود می آید مشکلات دیگری اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه بروز بیماری وبا در شرایط کرونایی بسیار سخت تر شده است، اضافه کرد: به این دلیل  درسویه های کرونای جدید علائم گوارشی نیز وجود دارد و همین مساله تشخیص وبا را از سوی پزشکان با مشکل مواجه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صائینی با بیان اینکه در جوامع آماده مقابله با بیماری وبا میزان و مرگ میرهای ناشی از آن کمتر از ۲۰ درصد است، اظهار داشت:  در جوامعی که آمادگی های لازم برای مقابله با این نوع بیمار ی وجود ندارد، متاسفانه آمار مرگ و میرها بالای ۵۰ درصد است و به سرعت وضعیت را با چالش مواجه می کند.

وی با اشاره به اینکه آخرین وضعیت پیک بزرگ شیوع وبا در سال ۷۷ رخ داده که همین وضعیت در استان نیز وجود داشت، افزود: در این سال میزان مرگ و مبتلا روندی افزایشی داشت، که این موضوع از توجه به این بیماری و اقدامات لازم حکایت دارد.

صائینی با اشاره به اینک با نگاهی به روند بیماری از سال ۷۸ تا ۹۹ می توان دریافت که پیک وقوع وبا هر پنج سال یک بار به وقوع می پیوندد، تصریح کرد: این میزان در برخی استان های دیگر بیشتر نمود دارد و این میزان یعنی روند پیک در استان زنجان نیز هر پنج سال مشاهده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: آخرین مورد پیک بیماری بصورت کامل در استان به سال ۹۰ باز می‌گردد، بطوریکه ۶۷ مورد وبای تایید شده ثبت شد، بطوری شمار مبتلایان در برخی شهرستان های زنجان بیشتر بود و حتی گردش باکتری روند صعودی داشت.

وی اظهار داشت: بیماری وبا در ۹۰ درصد بدون علامت، یا علامت آن بصورت خفیف مشاهده می‌شود، فقط پنج درصد با نشانه های شدید در فرد بروز می یابد و به دنبال آن مشکلات عدیده ای بوجود می آید.

این مسوول با تاکید بر اینکه با متمرکز شدن بر بیمار ی کووید- ۱۹، نباید از شیوع بیماری وبا بخاطر بروز مسائلی از قبیل خشکسالی غافل بود، خاطرنشان کرد: در بروز این بیماری آب ناسالم مصرفی و دیگری استفاد از سبزیجات و میوه جات آلوده است که می تواند به بروز بیماری منتهی شود.

گفتنی است وبا بیماری اسهالی است که توسط یک نوع باکتری به نام ویبر یوکلرا ایجاد می شود که از ویژگی‌های این بیماری شروع ناگهانی اسهال آبکی، بدون درد و همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بیماری است.

عدم مراجعه بیماران مبتلا به وبا جهت درمان، به ویژه در موارد شدید بیماری، ممکن است در مدت چند ساعت منجر به کم آبی شدید و حتی مرگ بیمار بشود.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان زنجان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان زنجان ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان زنجان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیماری وبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۴۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران زنجان در حالت آماده‌ باش

ایسنا/زنجان مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در زنجان، همه ارگان‌های ذی‌ربط به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

عباس بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه با اعلام هواشناسی بارش‌های خوبی را طی امروز، فردا و روز شنبه در استان شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: بنا بر اعلام سازمان مدیریت بحران کشور با تقویت سامانه بارشی از امروز، وقوع رگبار باران، رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش لحظه‌ای باد نسبتا شدید در استان زنجان پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت این سامانه از امروز تا روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ادامه می‌یابد و علاوه بر آن دما به صفر و زیر صفر به ویژه در مناطق سردسیر استان می‌رسد.

او، منطقه اثر این سامانه را در همه شهرستان‌های استان عنوان کرد و گفت: تقویت سامانه پرفشار از امروز پنجشنبه تا روز شنبه خواهد بود، به‌ویژه بارندگی‌ها در روز جمعه از ساعت ده صبح الی سه و نیم بامداد شنبه در ارتفاعات مشترک زنجان و طارم، شمال زنجان و ارمغانخانه، در شهرستان ایجرود (زرین‌آباد و حلب) و در شهرستان خدابنده (سهرورد و کرسف) و به ترتیب سایر شهرستان‌ها از جمله سلطانیه، ابهر و خرمدره و ماهنشان، پیش‌بینی شده است.

بابایی تصریح کرد: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری‌ شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی از جمله مخاطراتی است که این سامانه به همراه دارد. 

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان به شهروندان توصیه کرد: در این راستا به هم‌وطنان توصیه می‌شود در سفرهای بین‌شهری، از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند؛ همچنین از فعالیت‌های کوهنوردی، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع خودداری کنند.

وی گفت: همچنین توصیه می‌شود از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی در برابر بارش توصیه می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • مردم خوزستان از تردد غیر ضروری و حضور در مناطق پرخطر پرهیز کنند
  • خودداری از تردد غیر ضروری در محور‌های خوزستان
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست
  • مدیریت بحران زنجان در حالت آماده‌ باش
  • انهدام ۲ باند سرقت و کشف ۶۱ فقره سرقت منزل در زنجان
  • انهدام ۲ باند سارقان و کشف ۶۱ فقره سرقت منزل در زنجان
  • رشد چشمگیر احداث نیروگاه های خورشیدی در استان سمنان