Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سد فخری قاین یکی از بزرگترین سد‌های مخزنی خراسان جنوبی است و از سال ۹۶ با همت یک جوان ساعی تبدیل به مکانی برای پرورش ماهیان گرمابی شده است.

آقای صیادی نزدیک به ۲۰ سال می‌شود که ماهیگیری می کند و به دلیل مهارتش در ماهیگیری از زابل به خراسان جنوبی آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از صید ماهیان گرمابی در این سد می‌گوید: اگر سد ماهی داشته باشد روزی یک تن صید می کنم و اگر نداشته باشد روزی ۵۰ تا ۲۰۰ کیلوماهی صید می شود.

در این سد ۴ نوع ماهی کپور معمولی، آمور، فیتوفاگ و بیک هد پرورش می‌یابد.

اصغری مقدم پررش دهنده ماهی گفت: این سد هم از نظر مساحتی و هم به دلیل نور بالا و ذخیره غذایی استعداد خوبی برای پرورش ماهی دارد که قبلا مورد توجه نبود.

این پرورش دهنده ماهی بیان کرد : ماهی‌های صید شده علاوه بر استان‌های خراسان رضوی، گلستان و مازندران به خارج از کشور نیز صادر می‌شود

او گفت: از سال گذشته به افغانستان و عراق ماهی صادر می شود که درصورت ادامه کار برنامه رهاسازی ۲ هزار ماهی خاویاری از گونه فیل ماهی داریم.

اصغری با بیان اینکه بالغ بر ۱۶۰ هزار قطعه بچه ماهی در سد رهاسازی شده ، افزود:دوره پرورش ماهی از فروردین ماه آغاز و حدود ۱سال ونیم به طول می‌انجامد.

او ادامه داد : در این دوره پرورش از حدود ۲۰ تن خوراک کارخانه‌ای و حدود ۵ تن جو استفاده می‌کنیم و ماهیانی به وزن یک کیلو تا وزن ۲۱ کیلو از این سد صید می کنیم.

در کنار آقای صیادی چندین صیاد دیگر هم تلاش می‌کنند تا صید خوبی از این سد داشته باشند.

به نام صیادان به کام کشاورزان/رونق کشاورزی با پرورش ماهی در سدفرخی  

از دیگر مزیت‌های ماهی در این سد افزایش عملکرد محصولات کشاورزی اراضی پایین دست است.

سجادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاینات گفت: کود ماهی یا همان اوره موجود در فضولات ماهی باعث افزایش عملکرد در تولید محصولات شده است.

کشاورزی گفت:از وقتی در سد ماهی ریخته اند، باردهی درختان بیشتر شده است.

سال گذشته ۲۰ تن ماهی گرمابی حاصل پرورش و صید در سد فرخی بوده است.

با وجود خشکسالی‌های اخی پیش بینی می‌شود در برنامه بلند مدت ۵ ساله، ۲۰۰ تن ماهی دیگر از این سد صید شود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرورش ماهی ماهی گرمابی صید ماهی پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۴۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود

محمد اله‌بخش در حاشیه بازدید از مزارع پرورش ماهی مشگین شهر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با مشارکت بخش خصوصی بزرگترین سایت پرورش ماهی استان اردبیل در شهرستان مشگین شهر ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با هدف شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آبزی پروری شهرستان مشگین شهر و رفع موانع سرمایه‌گذاری و ارائه راهکارهای کارشناسی بازدیدهای مستمری را با حضور مسئولان ذیربط از این مزرعه پرورش ماهی انجام می دهیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل بیان کرد: نخستین مزرعه پرورش ماهی سردآبی استان با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در منطقه ییلاق قجل آسیا بخش مشگین شهر مورد احداث و بهره برداری قرار می گیرد.

اله‌بخش ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تمام تلاش خود را در راستای ایجاد جهش واقعی در امر تولید آبزیان به کار خواهیم بست و در این راستا صدور موافقت نامه اصولی برای پرورش ماهیان سردآبی به ظرفیت ۵۰۰ تن در شهرستان مشگین شهر نمونه بارزی از اقدامات عملی و متناسب با تحقق شعار سال است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: با حمایت دولت و سرمایه گذاران شرایط و ظرفیت‌های لازم برای آبزی پروری در استان اردبیل و شهرستان‌های آن فراهم شده است.

اله‌بخش از تامین زیرساخت‌های لازم برای احداث مزارع پرورش ماهی در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: زیرساخت‌های مناسبی از محل وجود منابع آبی متعدد در صنعت آبزی‌پروری استان وجود دارد که با حمایت از سرمایه گذاران این صنعت، می‌توان میزان تولید و پرورش آبزیان را در استان ارتقا داد.

کد خبر 6088789

دیگر خبرها

  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • وقوع ناپایداری‌های موقتی، تندباد لحظه‌ای و گردوخاک، ۸ اردیبهشت
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس