Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمد محمدزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند و تولیدات گیاهی در این مراتع بسیار پایین آمده است.

وی گفت: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام  و گیاهان خوش خوراک شده است که این وضعیت گیاهان مهاجم را جایگزین کرده  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این وضعیت افزایش آفات و امراض را در پی دارد گفت: با کاهش آبدهی و خشکیده شدن چشمه سارها نیاز آب دام داشتی و عشایر نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی از جمله پیامدهای خشکسالی را کاهش وزن دام، تولیدات دامی، میزان زاد و ولد، حساس شدن دام ها به بیماری ها، خطر نابودی دام های داشتی، افزایش سقط جنین و از بین رفتن ذخایر مهم و استراتژیک ژنتیکی، کاهش و نیز کمبود منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در سطح مرتع و بهره برداری نامناسب  دانست.

محمد زاده گفت: عمده اثرات مستقیم خشکسالی با کمبود علوفه و تاثیر آن به سلامت حیوانات ظاهر می شود که این امر خود اثر قابل توجهی بر تولید مثل حیوانات و ارزش اقتصادی کل دامداری ها، ضعیف شدن سیستم ایمنی دام و افزایش تلفات در اثر بیماری های دامی، سقط جنین و بیماری های انگلی داخلی و خارجی است با بروز خشکسابی بیش از پیش شیوع پیدا می کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی موجب کاهش ۲ هزار و ۹۵۰ تن گوشت قرمز و  ۱۸ هزار و ۱۶۶ تن  تولید شیرشده است.

در سال های عادی دامداران این استان بیش از ۲۲ هزار تن گوشت ۱۸۰ هزار تن شیر تولید می کردند.

وی میزان خسارت خشکسالی به پرورش دهندگان زنبور عسل در این استان را نیز ۶۰۰ میلیارد ریال به ۶۰ هزار کلنی استان عنوان کرد.

وی گفت: نوسانات دمایی و خشکسالی موجب کاهش ۱۵ درصدی برداشت عسل بهاره در زنبورستان‌های این استان نسبت به مدت مشابه پارسال شد.

محمدزاده اظهار داشت:  ۲ هزار و ۹۳۱ تن عسل از کلنی های زنبور در سطح مراتع و باغ های این استان در بهار امسال تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی برآورد میزان اعتبارات مورد نیاز جهت اقدامات پیشگیری ناشی از خسارت واده به دام توسط دامپزشکی را ۲۹۴ هزار و ۵۲۷ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این میزان  اعتبار برای طرح های دامی، طیور، آبزیان و زنبور عسل مورد نیاز است.

در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود که خشکسالی موجب کاهش ۳۰ درصد تولیدات در سال جاری شد.

برچسب‌ها بجنورد دام و طيور اراضی کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد دام و طيور اراضی کشاورزی بجنورد دام و طيور اراضی کشاورزی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۴۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مصطفی خضری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان گفت: در سفر یک روز به شهرستان دهاقان طرح برق رسانی به منطقه آستانه بودجان به طول ۱۰ کیلومتر و با بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسید و احداث مرحله دوم آن به طول ۵ کیلومتر و اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال نیزآغاز شد.


در این مراسم ساختمان شماره ۲ فرمانداری شهرستان دهاقان، ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان به صورت رسمی افتتاح و همچنین واحد تولیدی بخاری صنعتی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال و مساحت ۶۱۰۰ متر مربع نیز افتتاح شد.

دیگر خبرها

  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل اردیبهشت به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • وقوع حادثه رانندگی در شهر هوره
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت