Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس/کوهبنان؛ مردم شهرستان کوهبنان همانند مردم سایر نقاط ایران آداب و رسوم‌ مختلفی در ماه‌های محرم و صفر دارند که بعضی مختص شهر کوهبنان بوده و کمتر در شهرهای دیگر انجام‌ می‌شود، که از آن جمله می‌توان به مراسم جوش‌زنی محله انصار کوهبنان (عزاداری سنتی)، حرکت هیات یا عباسی و مراسم سنگ‌زنی روستای کهن، مراسم جوش‌زنی دهستان خرمدشت، مراسم جوش دوره بخش طغرالجرد، تعزیه‌خوانی غارت خیمه‌ها در طغرالجرد و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اشاره کرد.

 عزاداری مردم‌ کوهبنان و بخش طغرالجرد نشان از ولایت‌مداری، عشق و ارادت مردم‌ این خطه به اهل‌بیت (ع) خصوصا سرور و سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا دارد.

 طبق سنت چند صدساله مراسم روضه‌خوانی در کوهبنان و بخش طغرالجرد به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی

می‌شود که در روز تاسوعا و عاشورا به ظهر و نماز اول وقت همچنین در شب‌ها به نیمه ختم شود که بعضا صاحبان مجالس از عزاداران با غذایی که معمولا آبگوشت نذری، انواع چلو خورشت و... است، پذیرایی می‌کنند. اهالی کوهبنان و بخش طغرالجرد که ید طولایی در مذهب، ولایت‌مداری و فرهنگ دارند؛ چند روز مانده به محرم نسبت به برافراشتن چادر در تکیه شهید روح‌الامینی و حسینیه بزرگ شهر کوهبنان، حسینیه و دارالشفای طغرالجرد، بستن علم‌های پارچه‌ای، نصب بیرق‌های سیاه و ‌پارچه نوشته‌ها خود را محیای محرم می‌کنند و طی سالیان متمادی همواره تلاش کردند در کنار عزاداری و نوحه‌سرایی با توزیع آش نذری، انواع غذاهای نذری، شله‌زرد همچنین پخش آب و شربت در مسیر هیات‌های عزاداری به یاد لب‌های تشنه سرور و سالار شهیدان، سقای دشت کربلا و شهدای دشت نینوا ارادت خود را  به اهل‌بیت اثبات کنند.

 در هر محله شهر کوهبنان و بخش طغرالجرد مردم آداب و رسوم خاصی برای عزاداری و روضه‌خوانی در دهه اول ماه محرم دارند، مداح هر دسته سینه‌زنی نوحه متناسب هیات و روز تعیین شده را می‌خواند به‌طوری که در روز هفتم محرم نوحه حضرت قاسم، روز هشتم نوحه حضرت علی‌اکبر، روز دهم نوحه آقا ابوالفضل‌العباس (ع) و ...خوانده می‌شود و بعضی جوانان هیاتی با پای برهنه در مراسم روز تاسوعا و عاشورا شرکت می‌کنند.

  پخت آش و غذای نذری از دیگر سنت‌های مردم کوهبنان و بخش طغرالجرد است که با مرغوب‌ترین مواد و به بهترین کیفیت انجام می‌شود. بیشترین غذا در ظهر روز عاشورا در دهستان خرمدشت پخت می‌شود که بیش از ۱۳ هزار پرس غذای طبخ شده و بین عزاداران حسینی توزیع می‌شود.

 مردم کوهبنان و بخش طغرالجرد عقیده دارند که گوسفندان نذری خود را در جلوی دسته جات و هیات های عزاداری ذبح کنند و گوشت آن را برای پخت آش و غذای نذری تحویل آشپزخانه تکایا و مساجد بدهند که در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت نکات بهداشتی عموما گوسفندهای نذری در گشتارگاه‌ها ذبح می‌شوند.

پخت نان نذری در تنورهای گلی/طبخ عاشوری با قدمت هزارساله 

 پخت نان نذری جزو سنت‌های دیرین مردم کوهبنان و بخش طغرالجرد است که به‌صورت سنتی و در تنورهای گلی و آتشی با مساعدت بانوان پخت می‌شود و به همراه آبگوشت و غذاهای نذری در مراسم اطعام عزاداران استفاده می‌شود و خانواده‌ها با پخت نان نذری آن را به‌صورت مجزا در بین همسایگان و اقوام توزیع می‌کنند.

 طبق یک سنت هزار ساله در بیشتر دهستان‌ها و روستاهای شهر کوهبنان و بخش طغرالجرد مرسوم است که در دهه اول ماه محرم به یاد شهدا و اموات عاشوری می‌کنند که در صبح روز عاشورا در دهستان خرمدشت برای ۱۳ هزار نفر آش نذری پخت می‌شود و بین مردم روستاها و مناطق استان‌های کرمان و یزد توزیع می‌شود.

 شهر کوهبنان و دهستان خرمدشت در دهه اول محرم پذیرای هزاران مسافر از جای‌جای کشور خصوصا استان‌های یزد، تهران، قم، مشهد، کرج، قزوین، کرمان، شیراز، اصفهان و... است.

 برای دومین سال متوالی است که به‌دلیل گسترش ویروس کرونا عزاداری محرم باید در فضای باز با زمان و جمعیت محدود ضمن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود تا هم زمینه برای کاهش ویروس مهیا شود و هم زمینه برای کمک به کادر درمان که در خط مقدم خدمت‌رسانی هستند فراهم گردد.

روضه‌خوانی در جوار زمین‌های کشاورزی برای برکت محصول

 طبق سنت گذشته در کوهبنان مراسم‌ روضه‌خوانی خانگی، روضه‌خوانی در جوار زمین‌های کشاورزی، بقاع متبرکه و... از رونق خاصی برخوردار است و مردم معتقدند برگزاری این مراسم‌ها موجب فراوانی روزی و نزول بی‌شمار نعمت و برکت در زندگی آنان می‌شود.

در گذشته نه‌چندان دور پرده‌خوانی مرسوم بود و نیز رسم بود که تعزیه‌خوانی در قالب دو گروه اتقیا و اشقیا در عصر تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی برگزار شود و شخصیت‌هایی همچون شیر و مرد درویش جلوه‌ای خاص به مراسم تعزیه می‌بخشیدند.

 مراسم تعزیه‌خوانی در دهستان خرمدشت با سابقه چند صد ساله در عصر عاشورا با بهره جستن از اسب، نصب خیمه‌های دو گروه، آتش زدن خیمه‌ها و... برگزار می‌شود که یکی از شلوغ‌ترین و باشکوه‌ترین برنامه‌ها در شمال استان کرمان هست.

 برگزاری علم‌بندان چند روز مانده به محرم

 یکی دیگر از سنت‌های مردم کوهبنان و بخش طغرالجرد بستن علم پارچه‌ای است که عموما با پارچه‌های رنگی و نذری بسته می‌شود.مردم‌ کوهبنان معتقدند که آقا ابوالفضل‌العباس (ع) در روز عاشورا  در زمان جنگ با اشقیا علم با خود حمل می‌کردند که به علمدار کربلا شهرت پیدا کرده‌اند.

 مراسم علم‌بندان در کوهبنان و طغرالجرد چند روز مانده به محرم با شکوه خاص همراه با دودکردن اسپند، چاوشی، قربانی کردن گوسفند و قرائت زیارت عاشورا و توزیع غذا، شله زرد و آش نذری برگزار می‌شود.

 علم مزین شده در وسط مساجد و تکایا نصب می‌شود و تا روز آخر ماه صفر برقرار است؛ ضمن اینکه در روز تاسوعا و عاشورا این علم توسط سادات در جلوی هیات‌های عزاداری زینت‌بخش مراسم است و در طول مسیر چند کیلومتری مردم نذورات خود را به صاحبان هیات‌ها تقدیم می‌کنند و اقدام به دودکردن اسپند و قربانی کردن گوسفند در جلوی هیات‌ها می‌کنند.

 در روز تاسوعا و عاشورا حمل کننده علم پارچه‌ای سعی می‌کند علم را بر روی دندان‌های خود قرار دهد و حرکت کند که این مهم امروزه با استقبال بسیار خوب جوانان همراه هست و کمتر هیاتی در کوهبنان و بخش طغرالجرد از علم‌های فلزی استفاده می‌کند.

 ازجمله کارهای منحصر به‌فرد در پایان مراسم‌ روز تاسوعا قرائت اشعار دوازده امام توسط حاج حسن برخورداری‌ مداح هیات حسینیه سیدالشهدا (ع) شهر کوهبنان است که این عزاداری ویژه هم قدمتی بالغ بر ۷۰ سال دارد.از زمان احداث مهدیه در روستای ده‌خواجه عصر تاسوعا برخی هیات‌ها در این مکان به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

 مراسم شام غریبان هم در کوهبنان در حسینیه سیدالشهدا(ع)، تکیه شهید روح‌الامینی و حسینیه قمر بنی‌هاشم و در طغرالجرد در حسینیه برگزار می‌شود.

 ثبت آیین جوش‌زنی کوهبنان در میراث معنوی

مراسم جوش‌زنی کوهبنان و بخش طغرالجرد که در نوع خود بی‌نظیر است، توسط میراث فرهنگی در زمره آثار معنوی به ثبت رسیده؛ البته  مراسم جوش‌زنی با شکوه خاص، با حضور سادات، با سبک نوحه‌سرایی خاص و حرکت ویژه عزاداران برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری سنتی و جوش‌زنی محله انصار کوهبنان قدمتی هزار ساله دارد که همه ساله مشتاقان فراوانی خود را از جای‌جای کشور به کوهبنان می‌رسانند تا این مراسم را از نزدیک شاهد باشند.

 همچنین مراسم سنگ‌زنی روستای کهن خود در کشور منحصر به‌فرد است، مراسمی که عزاداران به جای سینه‌زنی با دو سنگ یا دو چوب در حالت تک‌ضرب و سه‌ضرب با خواندن نوحه خاص و سبک حرکت ویژه عزاداری می‌کنند.

هیأت کفن‌پوش «یاعباسی» کوهبنان با قدمت ۷۰۰ ساله

 هیات یا عباسی کوهبنان هم قدمتی بالای هفت صد سال دارد، هیاتی که با پوشیدن کفن و حمل شمشیر در حالی که نام زیبای حضرت ابوالفضل العباس(ع) را بر لباس خود حک کرده‌اند و اشعاری در وصف قمر بنی‌هاشم می‌خوانند حال و هوای خاصی به عزاداری تاسوعا و عاشورای کوهبنان می‌بخشند.

 برگزاری مراسم شیرخوارگان، مراسم تجلیل از پیر غلامان حسینی، حرکت هیات علی‌اصغر (ع) در روز تاسوعا و عاشورا، راه‌اندازی کاروان اسرا در حاشیه مراسم تاسوعا و عاشورا، آیین سقایی، مراسم گل‌مالی به پیشانی و موی سر عزاداران با تربت امام حسین (ع)، برافراشتن خیمه‌های حسینی و... از جمله سنت‌های پسندیده است که در شهر کوهبنان، بخش طغرالجرد و روستاهای اطراف انجام می‌شود.

انتهای پیام/۸۰۰۱۲/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: محرم صفر آداب و رسوم محرم کوهبنان بخش طغرالجرد جوش زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم افزود: شعر سعدی با وسعت اطلاعات او در حوزه‌های مختلف شخصیت خاصی از او ساخته بود، شعر سعدی در موضوعات مختلف سروده شده است، کمتر موضوعی می‌توان پیدا کرد که سعدی درباره آن سخن نگفته باشد.
محمود شالویی گفت: آغاز برنامه‌های سعدی در روز جمعه ۳۰ فروردین ‌در آرامگاه سعدی بوده است، تا امروز که اختتامیه آن برگزار می‌شود. به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویدادهای مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار شده است.‌
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: بهتر است در کتاب های درسی آموزش هایی از بوستان، گلستان و شاهنامه گنجانده شود تا دانش آموزان با این شاعران آشنا شوند. بیان آثار سعدی برای نوجوانان امروز ما کمی سخت است پس اشعار سعدی باید با زبانی ساده بازسازی شوند.
در پایان این مراسم از حسن انوری و همسر غلامحسین یوسفی قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • مراسم تجلیل از مقام آوران کشتی اصفهان برگزار شد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان