Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «سیدالشهداء (ع)» در قیام عاشورا تک تک مهره‌های بازی سیاسی دشمن را با دقت و تدبیر چیده بودند، ایشان تلاش کردند تا هیچ بهانه و عذری برای قضاوت نادرست بر جای نگذارده و در نهایت نتیجه را به خداوند واگذار کردند.

احمد گودرزی در گفت‌وگو با میزان پیرامون وقایع دومین روز از ماه محرم در کاروان کربلا گفت: دومین روز از ماه محرم مصادف است با ورود کاروان کربلا به منطقه کربلا، در روایات تاریخی بیان شده است «امام حسین (ع)» هنگام توقف در کربلا گفتند اینجا کرب «رنج» و بلا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا قتلگاه مردانمان و جای ریخته شدن خونمان است.»

وی در همین راستا ادامه داد: ابن زیاد طی نامه‌ای به حر از وی خواست تا مسیر حرکت «امام حسین (ع)» را به سوی بیابان‌های بی آب و علف منحرف کند و حر طبق دستور ابن زیاد عمل کرد و راه را بر کاروان «امام حسین (ع)» بست و آنان را به سوی کربلا هدایت کرد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

گودرزی اظهار کرد: حر با خواندن نامه ابن زیاد نگران شد و با سرداران خود به مشاوره پرداخت و گفت در این نامه از من خواسته شده تا به «سیدالشهدا (ع)» سخت بگیرم و با او بد رفتاری کنم و من نمی‌توانم چنین بر خوردی داشته باشم فردی به نام «ابوالشعثاء» که از یاران حر بود نیز مخالف این دستور بود او پس از قطعی شدن جنگ و تصمیم عمر بن سعد، به «امام حسین (ع)» پیوست و تا آخرین قطره خونش از «سیدالشهداء (ع)» دفاع کرد.

وی در مورد رویداد‌های روز نخست کاروان کربلا بیان کرد: مانع سازی حر برای حضور کاروان کربلا در مناطق قابل اسکان و دارای آب و یا روستا‌های نزدیک سبب شد برخی از یاران «امام حسین (ع)» پیشنهاد مبارزه با سپاه حر را بدهند، اما «امام حسین (ع)» تاکید کردند نمی‌خواهند شروع کننده جنگ باشد لذا مجبور شدند تا در کربلا حضور یابند.

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون سخنان «امیرالمومنین (ع)» در مورد کربلا بیان کرد: «امام حسین (ع)» فرمودند کربلا محلی که با رنج و بلا همراه است. پدرم هنگام رفتن به صفین، از اینجا گذشتند. من با او بودم، ایستاد و از نام این سرزمین پرسید. نامش را گفتند. «امیرالمومنین (ع)» فرمودند: اینجا محل فرود آمدنشان، و مکان ریخته شدن خونشان است. پرسیدند: چه کسانی؟ فرمود: کاروانی از خاندان «پیامبر اکرم (ص)» اینجا فرود می‌آیند، سپس «امام حسین (ع)» دستور داد بار‌های کاروان را همان جا فرود آورند. پس از توقف کاروان کربلا، خیمهٔ «امام حسین (ع)» و فرزندان ایشان برپا شد و اقوام و خویشان «سیدالشهداء(ع)» خیمه‌هایشان را اطراف خیمه ایشان برپا کردند. در روایتی از «امام باقر (ع)» آمده است: «امام حسین (ع)» پس از ورود به کربلا هنگام نصب خیمه‌ها، نیزار و بوته زار را پشت سر قرار دادند تا تنها از یک سو با دشمن مواجه شوند.

گودرزی تصریح کرد: ورود به کربلا و سخنان غمبار «امام حسین (ع)» از وقایع روز‌های آینده و مصائب «اهل بیت (ع)» خبر دارد در هنگامی که بانوان از مرکب‌ها به کمک جوانان بنی هاشم، پیاده می‌شدند نیز سخنان «سیدالشهداء(ع)» گریزی به تنها شدن حضرت «زینب (س)» پس از شهادت «امام حسین (ع)» و اسارت و بد رفتاری دشمن با کاروان کربلا خبر می‌دهد.

وی در خصوص نامه‌های کوفیان برای دعوت از «امام حسین (ع)» بیان کرد: کوفیان زمانیکه «امام حسین (ع)» مکه را به مقصد مدینه ترک کرده بودند نامه‌های فراوانی ارسال کردند و از ایشان درخواست کردند تا به کوفه برگردند، ایشان نیز قبل از حرکت خود «مسلم بن عقیل» را به کوفه فرستادند تا از وضعیت آنجا آگاه شود، اما فشار‌های حاکم بر کوفه سبب شد تا مردم این سرزمین بیعت شکنی کنند و در این بین «مسلم بن عقیل» و «هانی بن عروه» را که از یاران «امام حسین (ع)» بودند به شهادت رساندند.

گودرزی با اشاره به رویکرد هوشمندانه «امام حسین (ع)» در برابر سیاست دشمنان خاطرنشان کرد: «سیدالشهداء(ع)» تک تک مهره‌های این بازی سیاسی را با دقت و تدبیر چیده بودند، ایشان تلاش کردند تا هیچ بهانه و عذری برای قضاوت نادرست بر جای نگذارده و در نهایت نتیجه را به خداوند واگذار کردند.

مرتضی محمدی در گفت‌وگو با میزان پیرامون وقایع روز دوم ماه محرم در کاروان کربلا گفت: دومین روز از ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری بود که «امام حسین (ع)» قدم به سرزمین کربلا گذاشتند، ایشان هنگامی که به این منطقه رسیدند از اطرافیان پیرامون نام این منطقه سوال کردند، هر کسی نامی را بیان کرد لاذقیه، نینوا و یکی به نام قدیمی منطقه یعنی کربلا اشاره کرد، نامی که برای «امام حسین (ع)» بسیار آشنا بود.

وی در همین راستا ادامه داد: وقتی «امام حسین (ع)» متوجه شدند که وارد سرزمین کربلا شده‌اند فرمودند تا در آنجا خیمه‌ها را برپا کنند، زیرا ایشان می‌دانستند که این آخرین منطقه‌ای است که در آن حضور پیدا کرده‌اند.

محمدی پیرامون سرزمین کربلا ابراز کرد: کربلا سرزمینی است که حتی در زمان پیامبران گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته و هنگامی که این پیامبران بزرگ به منطقه کربلا می‌رسیدند بر مظلومیت «امام حسین (ع)» گریه می‌کردند.

وی به «حر بن یزید ریاحی» از فرماندهان لشکر ابن زیاد اشاره و ابراز کرد: «حر بن یزید ریاحی» یکی از فرماندهان لشکر ابن زیاد بود، او مسیر را بر «امام حسین (ع)» بست، «سیدالشهدا (ع)» نیز خطاب به حر بیان فرمودند‌: ای «حُر» ما به واسطه دعوت مردم کوفه در اینجا حضور پیدا کردیم، اما حر گفت من از سوی ابن زیاد مامورم تا اجازه ندهم شما به کوفه وارد شوید و یا به سمت شام حرکت کنید.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: باید توجه داشت از آنجا که حر راه را بر «امام حسین (ع)» بسته بود خطا و گناهی جبران ناپذیر به نظر می‌آمد، اما به واسطه یک کلمه که حر بر زبان آورد «امام حسین (ع)» نیز واسطه خیری برای او شد.

محمدی به گفته حر پیرامون حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره کرد و افزود: وقایع عاشورا نکاتی ریز اما آموزه‌های بزرگ و بلند را در بر دارد زمانی که حر به «امام حسین (ع)» گفت من به واسطه احترام به مادر بزرگوار شما حضرت «فاطمه زهرا (س)» در مقابل شما کلامی به زبان نمی‌آورم و کلامی به گزافه نمی‌گویم، «سید الشهدا (ع)» به خیمه خود رفته و برای او دعایی خیر کرد. این تلنگری بزرگ است که جایگاه «ائمه معصومین (ع)» را به خوبی نشان می‌دهد فردی که راه را بر «امام حسین (ع)» بسته به واسطه حرمت دختر «پیامبراکرم (ص)» شامل دعای خیر «امام حسین (ع)» می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون سیره شخصیتی حر اظهار کرد: حر فردی شجاع و ارادتمند به «اهل بیت (ع)» بود، هنگامی که «امام حسین (ع)» حر را در لشکر دشمن دید به واسطه احترام و ارادت او به «اهل بیت (ع)» برایش دعا کرد، این امر سبب شد تا تغییرات درونی حر را از سپاه دشمن به سپاه «سید الشهدا (ع)» وارد کند، بدین ترتیب باید به این مهم توجه کرد که «اهل بیت (ع)» تا چه حد مهم هستند و توجه به آنان تا چه میزان می‌تواند راهگشای ما از مشکلات و چالش‌های پیش رو باشد. دعای «امام حسین (ع)» سبب شد تا سعادت اخروی نصیب حر شود و اکنون مزارش مکانی برای عبادت و راز و نیاز بندگان خوب خداوند باشد.

وی شیوع بیماری کرونا و ایام عزاداری «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: اگرچه محرم امسال رنگ و بویش با سال‌های گذشته تا حدودی تفاوت دارد، اما این مهم نمی‌تواند علاقه وافر مردم را نسبت به «اهل بیت (ع)» تحت‌الشعاع قرار دهد، لذا برپایی جلسات با حفظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید مورد توجه دوستداران «اهل بیت (ع)» قرار گیرد.

محمدی به نقش رسانه در پرشور کردن مراسم عزاداری «امام حسین (ع)» اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه ملی در کنار سایر رسانه‌ها خصوصاً فضای مجازی می‌تواند شرایط را برای عزاداری و اعلام حزن و اندوه مردم در شهادت «سید شهدا (ع)» فراهم آورد. شنیدن روضه‌های «امام حسین (ع)» از طریق تلویزیون برای افرادی که در منازل خود حضور دارند و دلباخته «اهل بیت (ع)» هستند بسیار ارزشمند و کاربردی است. بسیاری از هیئت‌های خوب و موفق در سطح تهران با برگزاری مراسم به صورت لایو در فضای مجازی می‌توانند شرایط مناسبی را برای استفاده همه مردم و عزاداری محرم و صفر فراهم کنند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی ماه محرم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه محرم کارشناس علوم قرآنی سیدالشهداء ع سرزمین کربلا کاروان کربلا دومین روز امام حسین ماه محرم ابن زیاد اهل بیت سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند

وحید اسکندری در گفت و گو با خبرنگار مهر از اعزام ۸۵ زائر گیلانی به سرزمین وحی خبر داد و اظهار کرد: صبح امروز زائران گیلانی از تهران به سمت جده پرواز کردند.

وی با بیان اینکه طول این سفر معنوی برای این زائران ۱۰ روزه است، افزود: زائران پنج روز در مدینه منوره و پنج روز در مکه مکرمه استقرار می‌یابند و پس از آن به مقصد فرودگاه بین‌المللی امام (ره) در تهران حرکت می‌کنند.

اسکندری ادامه داد: زائران گیلانی حج تمتع نیز در قالب چهار کاروان شامل ۲ کاروان با ظرفیت هر کدام ۹۵ نفر و ۲ کاروان نیز ۱۲۰ و ۱۳۵ نفر سوم خرداد ماه امسال با ۲ پرواز از فرودگاه سردار جنگل رشت عازم خواهند شد.

مدیر حج و زیارت گیلان تصریح کرد: یک کاروان از زائران حج تمتع به تعداد ۱۸۵ نفر نیز هفتم خردادماه از فرودگاه بین‌المللی امام (ره) عازم سرزمین وحی خواهند شد.

وی گفت: ۶۳۰ نفر زائر حج تمتع امسال از گیلان را ۳۵۹ زن و ۲۷۱ مرد تشکیل می‌دهند که از شهرستان‌های رشت، تالش، آستارا، لاهیجان، رودسر، لنگرود، بندرانزلی، آستانه‌اشرفیه، صومعه‌سرا، فومن، رودبار، خمام، املش و سیاهکل هستند.

کد خبر 6089949

دیگر خبرها

  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • تحلیلگران سیاسی درباره «وعده صادق» چه گفتند؟
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • اعزام ۸۵ زائر حج عمره از ایلام به سرزمین وحی
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد
  • اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام