Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@04:06:01 GMT

از سهام بورسی می‌شود جای مهریه استفاده کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۵۴۰۸

از سهام بورسی می‌شود جای مهریه استفاده کرد؟

یک حقوقدان بازار سرمایه گفت: سهام، سود سهام، حق تقدم سهام، سهام عدالت و سود سهام عدالت بابت مهریه و نفقه همسر و اولاد قابل توقیف، بازداشت و فروش است.

به گزارش مشرق، حمید اسدی با بیان اینکه سهام جزو اموال و دارایی محسوب می شود، توضیح داد: به همین دلیل قابلیت توقیف برای پرداخت دیون بدهکار را دارد. بر این اساس یکی از دیونی که آقایان در زندگی بعد از ازدواج پیدا می‌کنند، مهریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهریه از زمان عقد ازدواج بر ضمه مرد قرار می‌گیرد و جزو بدهکاری مرد محسوب می‌شود. به همین دلیل زوجه می‌تواند در هر زمان که بخواهد به دایره اجرایی ثبت مراجعه کند. دایره اجرایی ثبت در بخش شناسایی اموال، سهام شخص را به عنوان اموال معرفی کرده و دادگاه دستور توقیف و فریز سهام را به شرکت سپرده گذاری مرکزی صادر می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین ابتدا خانم باید درخواست اجرای مهریه را به دایره اجرایی ثبت دهد، زیرا عقدنامه یک سند رسمی محسوب شده و در دایره اجرایی ثبت نسبت به آن اجراییه صادر می‌شود. سپس اموال مدیون شناسایی میشود و یکی از اموالی که قابلیت شناسایی دارد سهام شخص بدهکار است.

این حقوقدان بازار سرمایه افزود: در این حالت دادگاه یا دایره اجرایی ثبت درخواست توقیف را به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌کند. این شرکت بعد از این که درخواست را دریافت کرد، اقدام به فریز سهام شخص بدهکار میکند که فرد نتواند سهام خود را بفروشد. بعد این اقدام شرکت سپرده گذاری برای اجرای مهریه و فروش سهام اقدام می‌کند. اگر شخص بدهکار تا قبل از فروش سهام مهریه را از جای دیگری تامین کند، شرکت سپرده گذاری سهام را نمی‌فروشد و از دادگاه رفع توقیف سهام را می‌گیرد اما اگر فرد نتواند از محل دیگری مهریه را تامین کند دستور فروش سهام توسط شرکت سپرده گذاری به کارگزاری ارسال شده و کارگزاری اقدام به فروش و نقد کردن سهام می‌کند و بعد از فروش سهام وجه حاصل از فروش به حساب شرکت سپرده گذاری و سپس به حساب شخص طلبکار واریز می‌شود.

اتسدی هب این سوال که زوجه چگونه می‌تواند از اینکه زوج سهامدار است یا خیر مطلع شود؟ پاسخ داد: زوجه از دایره اجرایی ثبت درخواست شناسایی اموال می کند و دایره اجرایی نامه ای برای شرکت سپرده گذاری جهت بررسی اموال شخص ارسال می‌کند. شرکت سپرده گذاری بر اساس کد ملی فرد بررسی کرده و دارایی فرد را اعلام کند.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان بازار سرمایه مهریه نفقه بورس بازار بورس اخبار بورس شرکت سپرده گذاری فروش سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۵۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال از فروش رسمی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خبر داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، اعلام فروش سهام کنترلی متعلق به دولت در شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس را اعلام کرد.

آیا تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس مشکل‌ساز می‌شود؟

در نامه بازیان آمده است:

به استحضار می‌رساند در اجرای مصوبه هیئت محترم واگذاری بلوک سهام کنترلی شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس متعلق به دولت (وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ 1403/2/3 توسط این سازمان به فروش رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • عبور از دژاووی بورسی
  • نامه سازمان خصوصی سازی به فدراسیون فوتبال درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
  • رونالدو در اندیشه فروش وایادولید
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود