Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، پژوهش‌ها حاکی از این هستند که یک واکسن استنشاقی کووید-۱۹، گامی رو به جلو برداشته است.

آزمایش‌های پیش‌بالینی این واکسن ابداع شده در "دانشگاه لنکستر" (Lancaster University) که به سرپرستی دکتر "محمد منیر" (Muhammad Munir)، پژوهشگر این دانشگاه، روی حیوانات انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که واکسن، هم تاثیر بیماری و هم میزان انتقال ویروس را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یافته‌های این پژوهش، دریچه‌ای را برای برطرف کردن نابرابری در واکسیناسیون جهانی می‌گشاید.
پژوهشگران در این پروژه، همستر‌ها را با دو دوز واکسن ایمنی‌سازی کردند و دریافتند که آن‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض کروناویروس، محافظت کاملی در برابر عفونت ریه، التهاب و ضایعات پاتولوژیک نشان می‌دهند.

نکته مهم اینجاست که ورود دو دوز واکسن به درون بینی، بار ویروس داخل بینی و ریه همستر‌ها را به صورت قابل توجهی کاهش داد. این نشان می‌دهد که واکسن می‌تواند عفونت را در همان محل ورود کنترل کند. شاید این واکسن بتواند از انتقال ویروس پیشگیری کند تا شیوع کووید-۱۹ متوقف شود.

منیر گفت: پژوهش‌های ما نشان می‌دهند که ایجاد واکنش ایمنی موضعی در محل ورود کروناویروس، نه تنها می‌تواند بیماری را محدود سازد، بلکه انتقال ویروس از افراد آلوده به افراد آلوده نشده را نیز محدود می‌کند.

در حالی که واکسن‌های تزریقی، کاهش قابل توجه میزان بستری شدن و مرگ و میر را به همراه دارند، هیچ واکسن استنشاقی برای مقابله با کووید-۱۹ به ثبت نرسیده است. منیر ادامه داد: ما پس از اعمال واکسن در بینی همستر‌های آلوده به کروناویروس، دریافتیم که کروناویروس در ریه‌ها و بینی آن‌ها تکثیر نشده است.

این واکسن مبتنی بر ویروسی موسوم به "ویروس بیماری نیوکاسل" (NDV) است که می‌تواند در انسان تکثیر شود، اما بی‌ضرر است. دانشمندان این ویروس را مهندسی کردند تا پروتئین‌های خوشه‌ای کروناویروس را تولید کند و بدن را برای ایجاد واکنش ایمنی در برابر کروناویروس فریب دهد.
واکسن، پادتن‌های خنثی‌کننده‌ای را در برابر کروناویروس ایجاد کرد. این موضوع می‌تواند امکان محافظت گسترده را در افراد واکسینه شده افزایش دهد.

پروفسور "جو رایکرفت مالون" (Jo Rycroft-Malone)، رئیس بخش سلامت و پزشکی دانشگاه لنکستر گفت: این گام هیجان‌انگیز بعدی در توسعه واکسن کووید-۱۹ است که می‌تواند دسترسی به واکسن را برای مردم سراسر جهان افزایش دهد.

پروفسور "لوئیس مارتینز-سوبریدو" (Luis Martinez-Sobrido)، از پژوهشگران این پروژه گفت: استفاده از همستر‌ها در این پژوهش، روشی قوی برای آزمایش این واکسن استنشاقی بود که نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد. پژوهش ما نشان داد که این واکسن استنشاقی، ایمن و موثر است و از همستر‌ها در برابر کروناویروس محافظت می‌کند.
این پژوهش، در مجله "iScience" به چاپ رسید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: واکسن استنشاق کرونا واکسن استنشاقی همستر ها کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافتند و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست‌جمهوری از آن رونمایی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در راستای تحقق اهداف نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور، گامی مهم در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برداشته شد.

در این پژوهشکده، با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، موتوری 6 سیلندر خورجینی با ظرفیت 4000 سی‌سی بنزینی طراحی و ساخته شد.

این دستاورد ارزشمند که حاصل 4 سال تلاش و پشتکار دانشمندان ایرانی است، به خودی خود گامی بزرگ در راستای استقلال علمی و صنعتی کشور محسوب می‌شود. موتورهای 6 سیلندر خورجینی که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نظامی و تفریحی دارند، پیش از این در داخل کشور تولید نمی‌شدند و نیاز به آنها از طریق واردات تامین می‌شد.

رونمایی از این موتور در حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشان‌دهنده اهمیت این دستاورد و عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به خودکفایی در حوزه‌های  فناوری پیشرفته است.

احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/ رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این مراسم گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی، انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند. این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند و از این رو، دستیابی به دانش فنی ساخت این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی برای کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، پس از 4 سال تحقیق و توسعه عمیق، به دانش فنی ساخت موتورهای 6 سیلندر خورجینی 4 لیتری دنیا دست یافت.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رونمایی از نمونه مهندسی معکوس شده این موتور با استانداردهای بالا، تأکید کرد: این دستاورد نشان‌دهنده اثبات فناوری‌های موتور خورجینی 6 سیلندر حجم بالا است. دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده و امیدواریم شاهد توسعه این جریان علمی قوی در کشور و تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در آینده باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پایان سخنان خود، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای دانست و گفت: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است، چرا که این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها نیز است.

وی همچنین از حمایت‌های معاونت علمی از این طرح خبر داد و گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند و دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس | قطر و مصر هم ضمانت کردند؛ پایان جنگ نزدیک است؟
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد