Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویروس شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: همه در معرض خطر ابتلا به دلتا هستند، به عبارتی این ویروس در کمین همه حتی افراد واکسینه شده هم است.

به گزارش برنا؛ حسین کیوانی، ویروس شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سرعت انتقال دلتا از همه ویروس های جهش یافته کرونا بسیار بیشتر است، لذا همه باید به شدت مراقب باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: سرعت انتقال بیشتر ویروس جهش یافته دلتا به اثبات رسیده، اگر چه بعضی شواهد علمی موید بیماریزایی بیشتر این واریانت است، اما افزایش شدت بیماری زایی آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: سرعت انتقال بالای بیماری، سبب می شود افرادی بیشتری به بیماری کرونا مبتلا و در بیمارستان ها بستری شوند و در نتیجه افراد بیشتری فوت کنند.

این ویروس شناس ادامه داد: هنوز گزارشی از شدت علائم بیماری بر اثر ویروس دلتا منتشر نشده و موضوعی که دلایل محکم و متقن در این زمینه فراهم کند، ارایه نشده است.

رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین راهکار برای پیشگیری از کرونا

او یکی از مهمترین راهکار برای پیشگیری از بیماری کرونا را رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام و به مردم توصیه کرد که از ساده انگاری در این زمینه به شدت خودداری کنند.

کیوانی بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، جلوگیری از ترددهای غیر ضروری تاکید کرد و گفت: مردم همچنان پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

او گفت: یکی از راه های جلوگیری از تردد غیر ضروری، بهره گیری از فضای مجازی برای انجام کارها به ویژه مراجعات ضروری مردم به ادارات دولتی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه زمینه بهره گیری از فضای مجازی باید گسترش پیدا کند، گفت: این کار در جلوگیری از تردد شهری و بین شهری مردم بسیار مهم است و در نتیجه از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می کند.

کیوانی ادامه داد: مردم در برخی مواقع حتی در شرایط قرمز کرونایی مجبور به حضور در ادارات و سازمان ها می شوند و به همین دلیل در برخی مجموعه های خدمت رسان شاهد وضعیت های نامناسب و پرازدحام هستیم.

او تصریح کرد: تغییر چندانی در روند کارهای ادارای مردم، انجام نگرفته و آنان در این شرایط، نباید برای انجام کار خود را به ادارات و دستگاه های اجرایی مراجعه کنند. ترتیبی اتخاذ شود که کارها به صورت مجازی انجام گیرد. این وظیفه دولتمردان است که متناسب با شرایط این کار را انجام دهند.

ماسک در جلوگیری از انتشار بیماری نقش بسزایی دارد

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره نقش ماسک در جلوگیری از انتشار بیماری کرونا اظهار کرد: ماسک های استاندارد سه لایه تا ۹۵ درصد از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می کنمد که متاسفانه برخی افراد به دلایل مختلف حتی در فضاهای بسته و پرازدحام هم از ماسک استفاده نمی کنند.

کیوانی افزود: فرد آلوده اگر چند دقیقه ماسک خود را بردارد، شرایط برای انتقال بیماری به دیگران فراهم می شود.

او ادامه داد: فرد آلوده با سرفه، عطسه و حتی حرف زدن محیط خود را مملو از ویروس می کند و دیگران در معرض جدی ابتلا قرار می گیرند.

این ویروس شناس در پاسخ به این سوال که چه مدت طول می کشد تا افراد در معرض بیماری قرار گیرند؟ گفت: این کار به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما مراکز علمی اعلام کرده اند اگر فردی حدود نیم ساعت با فرد مبتلا در فضای بسته باشد، به احتمال فراوان به بیماری کرونا مبتلا می شود. ولی طبیعی است اگر فضا بسته و کوچک باشد یا افراد آلوده زیادی در این فضا تردد کنند سرعت انتقال بیشتر می شود.

کیوانی خاطرنشان کرد : اگر افراد اصول بهداشتی را رعایت نکنند و در فضای بسته قرار گیرند، در مدت حدود ۱۵ دقیقه هم می توانند به بیماری مبتلا شوند.

منبع: ایرنا

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ویروس دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان فضای مجازی علوم پزشکی دستگاه های اجرایی ایران استاندارد ماسک کرونا واکسن کرونا دلتا کرونا استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیماری کرونا سرعت انتقال ویروس شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۵۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست

تحقیقات جدیدی که از سوی مؤسسه ملی سلامت آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که کلسترول خوب ممکن است به اندازه کافی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد مؤثر نباشد.

به گزارش فارس، دانشمندان تا مدت‌ها از سطح کلسترول خوب (HDL) به عنوان شاخصی برای پیش بینی احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کردند، اما یافته‌های اخیر بیانگر آن است که HDL نمی‌تواند به اندازه‌ای که محققان روی آن حساب باز کرده اند، برای همه گروه‌های جامعه مؤثر واقع شده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

 تحقیقات نشان می‌دهد: پایین بودن سطح HDL در سفیدپوستان با خطر بالای ابتلا به حملات قلبی مرتبط است، اما این امر در سیاه پوستان صدق نمی‌کند و سطح بالای این کلسترول نمی‌تواند برای این گروه از افراد نقش پیشگیرانه‌ای داشته باشد. در مقابل، بالا بودن سطح این نوع کلسترول در هیچ کدام از این دو گروه با خطر بیماری‌های قلبی ارتباطی ندارد.

به عبارتی، این مطالعات، مؤثر بودن HDL را برای همه گروه‌های جامعه زیر سؤال می‌برد و محققان این موضوع را پذیرفته اند که سطح پایین HDL، صرف نظر از نژاد می‌تواند مضر باشد و برای رسیدن به این نتیجه، آزمایش‌های گسترده‌ای را روی حدود ۲۴ هزار بزرگسال آمریکایی انجام دادند.

پژوهشگران در این یافته‌ها علاوه بر تأیید نقش LDL و تری گلیسیرید در افزایش نسبی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دریافتند که میزان پایین کلسترول HDL تنها می‌تواند شاخصی برای بروز احتمالی بیماری قلبی و عروقی در سفیدپوستان باشد. محققان به دنبال راهکارهای متفاوتی هستند که در آینده شاخص‌هایی فراتر از میزان کلسترول HDL بتواند به پیش بینی وقوع حملات و بیماری‌های قلبی در بیماران کمک کند.

آن‌ها در این راه از تئوری‌های مختلفی، چون HDL بالاتر و کیفیت عملکرد HDL استفاده می‌کنند که نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. محققان ویژگی‌های کلسترول HDL را به روش‌های میکروسکوپی بررسی کرده اند که از آن جمله می‌توان به تجزیه و تحلیل صدها پروتئین مرتبط با انتقال کلسترول و چگونگی تغییر این ارتباطات بر پایه یک یا گروهی از پروتئین‌ها اشاره کرد که ممکن است به بهبود پیش بینی‌ها از بروز مشکلات قلبی و عروقی کمک می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • علائم فشار خون بالا
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست