Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:36:40 GMT

نهضت آبرسانی سپاه در دیار کریمان

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۷۴۵۱

نهضت آبرسانی سپاه در دیار کریمان

به گزارش ایرنا از سال گذشته تعداد قابل توجهی از جمعیت روستایی استان در قالب نهضت آبرسانی روستایی از آب سالم و شرب بهره مند شده اند و کار آبرسانی همچنان ادامه دارد.

 کاهش بارش ها و برداشت بیش از اندازه از منابع زیرزمینی طی سال های اخیر، بخش بزرگی از استان پهناور کرمان را در بحران کمبود آب شرب فروبرده است که در این میان روستاهای استان به دلیل ضعف زیرساختی و دور از مرکز بودن وضعیت بدتری دارند، به طوری که آبرسانی سیار به روستاها در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدیده کم آبی و خشکسالی اثرات مخربی بر زیست مردم روستاهای استان کرمان گذاشته است و طی سال های گذشته تعداد زیادی از جمعیت روستایی به مناطق شهری مهاجرت کرده اند که همین مساله خود بار اضافه‌ای بر شهرها نیز تحمیل کرده است.

در کنار اقدامات دولت برای حل مشکل کم آبی روستاها، سپاه ثارالله استان کرمان نیز با اقدامی جهادی در امر آبرسانی به روستاهای دارای مشکل فعالیت خوبی را با کمک خیران آغاز کرده است، به طوری که در مدت کوتاهی از شروع این طرح توانسته خانوارهای روستایی بسیاری را از نگرانی کم آبی برهاند. 

نهضتی برای سیرابی روستاییان

هر چند وضعیت فعلی و دورنمای شرایط تامین آب در روستاهای استان کرمان بد و نگران کننده است، اما از سال گذشته اتفاق های موثر و امیدوار کننده ای برای رفع مشکل بی آبی در روستاهای استان کرمان رخ داده که تداوم آن مشکلات در این بخش را به حداقل می رساند.

نهضت شکل گرفته برای تامین آب شرب روستاهای فاقد آب، از سال گذشته با تشکیل مثلث سه ضلعی شرکت آب و فاضلاب، سپاه پاسداران و خیران آغاز و تاکنون مشکل بخشی از روستاهای درگیر بحران آب حل شده است.

تشریح اقدامات سپاه

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده برای آبرسانی به حوزه روستایی استان اظهار داشت: از سال گذشته و در پی بحران خشکسالی و بی آبی برخی از روستاهای استان کرمان با همکاری خیران و آبفای استان عملیات آبرسانی را آغاز کردیم که در سال ۹۹ تعداد ۳۶ روستا با اعتبار حدود هفت میلیارد تومان و با جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار نفر از آب شرب سالم برخودار شدند.

سرهنگ علی اکبر شاهرخی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهضت آبرسانی به روستاهای درگیر بحران آب در استان امسال نیز با قوت ادامه پیدا کرده است به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵ روستا با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر و با هزینه ۱۲ میلیارد تومان به آب شرب سالم دسترسی پیدا کرده اند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۰ روستای استان کرمان با جمعیت ۵۰ هزار و ۳۵۶ نفر از آب شرب برخوردار می شوند که انجام طرح های آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در دست انجام است.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ثارالله استان کرمان ادامه داد: عملیات آبرسانی به ۶۳ روستا در دهستان های ناصریه شهرستان ریگان، نرگسان عنبرآباد و تکاب در بخش شهداد شهرستان کرمان توسط این قرارگاه در حال انجام است.

وی گفت: طی دیداری که با مدیرکل امور عشایری استان کرمان داشتیم نیز قرار شد ۶۳ روستای استان به عدد سن شهید سردار حاج قاسم سلیمانی که جمعیت عشایری دارند شناسایی شوند تا عملیات آبرسانی به آنها با کمک خیران و اداره آب و فاضلاب و سپاه کرمان انجام شود.

شاهرخی تاکید کرد: در مجموع ۳۰۷ روستای فاقد آب آشامیدنی در سراسر استان کرمان شناسایی شده است که با انجام عملیات آبرسانی با هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان به آنها، آب شرب و سالم حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی استان تامین می شود.

چهار روستای فهرج در هفته جاری آبرسانی شدند

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به مشارکت یکی از نیکوکاران با عنوان پدر آبرسانی کشور در تامین آب روستاهای استان بیان کرد: خیر گرانقدر حاج اکبر ابراهیمی که به پدر آبرسانی ایران شهرت دارد در انجام طرح های آبرسانی روستایی کرمان مشارکت دارد و طی هفته جاری پروژه آبرسانی به چهار روستای شهرستان فهرج توسط این خیر افتتاح شد.

وی افزود: این خیر بزرگوار که پدر شهید هم هستند، تاکنون حدود ۱۱ میلیارد تومان برای طرح های آبرسانی روستایی استان کرمان به نیت عاقبت بخیری و بهره مندی مردم از این امر خداپسندانه هزینه کرده است.

آبرسانی سیار به بیش از ۱۴ هزار روستای کرمان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز در تیرماه با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارش ها در سال جاری در استان اعلام کرد: ۲ هزار و ۲۸۹ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در استان باید آبرسانی شوند که حدود ۸۰۰ روستا با تانکر و به صورت سیار تامین آب می شوند.

محمد طاهری تاکید کرد: در استان کرمان روستاهایی داریم که حتی یک قطره آب هم ندارند و ما برای اینکه مردم از آنجا کوچ نکنند مجبور به آبرسانی با تانکر برای مردم ساکن و دام و زمین‌های کشاورزی آنان هستیم.

وی درباره آب شرب مورد نیاز روستاهای استان کرمان اظهار داشت: روستاهای کرمان به سه هزار و ۶۳۹ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارند و این در حالی است که توان تولید آب از سوی شرکت آبفا ۲ هزار و ۹۴۱ لیتر بر ثانیه بیشتر نیست  و ۶۹۸ لیتر بر ثانیه آب کمبود وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در خصوص اقدام های انجام شده برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب بیان کرد:  برای رفع مشکلات ساکنان روستاهای استان به ۱۴ هزار و ۶۸۲ خانوار روستایی آبرسانی سیار انجام می شود که هزینه قابل توجهی را متحمل می شویم.

بحران کمبود آب در پهناورترین استان کشور، کرمان اینک از جمله اولویت ها و مشکلات مهم به شمار می رود.

برچسب‌ها کم آبی کرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آب و فاضلاب آبرسانی سیار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی کرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کم آبی کرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آب و فاضلاب آبرسانی سیار سپاه ثارالله استان کرمان روستاهای استان کرمان عملیات آبرسانی استان کرمان روستایی استان میلیارد تومان آبرسانی سیار سال گذشته آب و فاضلاب تامین آب شرکت آب کم آبی آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۷۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند دار شدن املاک زمین‌های زراعی روستاهای فیروزکوه در سال جاری

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل درزی بورخانی عصر چهارشنبه در همایش گرامیداشت روز شورا ضمن تبریک روز شورا عنوان کرد: با توجه به زمان اندک به پایان رسیدن ششمین دوره ششم شوراهای اسلامی بهتر است تمامی عزیزان عملکرد خود را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در این زمان باقیمانده تمام تلاش خود را بکنند تا خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهند.

رئیس دادگستری فیروزکوه اظهار کرد: اگ حل مشکلات در توان و بر اساس قانون باشد شوراها وظیفه دارند که انجام دهند اما جایی که قانون به آنها اجازه نمی‌دهد به هیچ عنوان اجازه ورود ندارند و می‌توانند برای حل مشکلات به مراجع بالاتر مراجعه کنند.

وی بزرگترین و مهم‌ترین امر در روستاها که باعث کاهش پرونده‌ها در دستگاه قضائی و اختلاف بین روستاییان خواهد شد را سند دار شدن زمین‌ها دانست و بیان کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده با رئیس ثبت و اسناد شهرستان امسال تمامی زمین‌های زراعی خارج بافت و منازل و املاک داخل بافت (با هماهنگی بنیاد مسکن) روستا با کمک شورا سنددار خواهد شد و هیچ روستایی زمین‌هایش بدون سند نخواهد ماند و خوشبختانه نقشه برداری زمین‌ها هم کاملاً رایگان انجام خواهد شد.

وی یکی از دغدغه‌های روستاییان را فنس کشی زمین‌های کشاورزی عنوان نمود و بیان داشت: در بازدیدهای میدانی به عمل آمده از دغدغه‌های مردم فنس کشی زمین‌های کشاورزی است که جهاد کشاورزی بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون از آن جلوگیری به عمل می‌آورد ولی با توجه به اینکه وظیفه ما مسئولین حل مشکلات و دغدغه مردم است در شورای تأمین با هماهنگی‌های لازم صورت گرفته با مدیر کل جهاد کشاورزی مقرر شد که زمین‌های زراعی با تأیید شورا و طی نمودن روال قانونی توسط متقاضی فنس کشی شوند.

رئیس دادگستری با تاکید بر حفظ مراتع گفت باید دام بر اساس پروانه و تعدادی که در آن ذکر شده داخل مراتع روستاها شوند چرا که استفاده بی‌رویه دام‌ها از مراتع و از بین بردن پوشش گیاهی منجر به وقوع سیل خواهد شد و آسیب‌های جبران ناپذیری را برای روستاییان به وجود خواهد آورد.‌

درزی بورخانی در پایان از تمامی شوراها خواست که در هزینه دقت کرده و در چارچوب قانون گام بردارند و سرفصل بودجه را رعایت کنند چرا که اگر هزینه خارج از سرفصل انجام شود آن شورا مجرم خواهد بود حتی اگر در جهت کمک به مردم باشد.

کد خبر 6094651

دیگر خبرها

  • پایان پروژه آبرسانی به مجتمع کهنه جلگه خراسان شمالی
  • برنامه ریزی برای ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در استان همدان
  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است
  • سند دار شدن املاک زمین‌های زراعی روستاهای فیروزکوه در سال جاری
  • آبرسانی بسیج سازندگی به ۵۰۸ روستای استان اردبیل + فیلم
  • آبرسانی سپاه به ۲۰۵ روستای کردستان
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی