Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سرزمین ایران از دیرباز مهد مفاخری بزرگ در عرصه‌های گوناگون بوده که نام و آوازه آنان بعضاً از حدود و ثغور این خاک فراتر رفته است. اما دریغا که گاهی بسیاری از این نام‌آوران در میان مردمان سرزمین خود ناشناخته باقی می‌مانند و بسیاری از افراد و اقشار جامعه یا شناختی از این شخصیت‌های نامدار ندارند و یا اینکه شناخت آنان بسیار سطحی و جزئی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با وقوف به این نقیصه، در تازه‌ترین اثر خود تلاش کرده با رویکردی بدیع و نو، در راستای معرفی و شناساندن بیش از صد تن از چهره‌های برجسته ایران در قرن چهارده شمسی، گام‌ موثر و استواری در این مسیر بردارد. این مجموعه دو جلدی با عنوان «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» زیر نظر محمدمهدی اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و توسط تورج افشاری تدوین شده است.

دغدغه اصلی دست‌اندرکاران تدوین این مجموعه آن است تا با شناساندن الگوهای ایرانی – اسلامی به جوانان، با هجمه‌های فرهنگی غرب مقابله کنند. چراکه یکی از دسیسه‌ها و توطئه‌های پیچیده معاندان، طرح کردن اسطوره‌ها و الگوهای دروغین است، الگوها و اسطوره‌هایی ‌که منطبق با ارزش‌ها و فرهنگ غربی بوده و با ارزش‌ها و فرهنگ اصیل جوامعی چون ایران در تضاد هستند؛ لذا پروژه‌هایی ‌با ماهیت و جوهره رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی، می‌توانند با رویکرد و نگاهی جدید و عامه پسند حربه‌های رسانه‌ای و فرهنگی دشمن را خنثی کنند.

اسماعیلی در بخشی از مقدمه، در معرفی این اثر می‌نویسد: «این مجموعه درصدد است با درج زندگینامه کامل و استحصال خرده‌روایت‌های داستانی برای هر یک از شخصیت‌ها و چهره‌های برجسته کشور در قرن ۱۴ شمسی، به منظور برجسته نمودن ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی آنان، گامی در مسیر الگوسازی این شخصیت‌ها بردارد. در این بین ماهیت و جوهره اصلی پروژه همان خرده‌روایت‌های داستانی یا داستانک‌ها هستند که تلاش دارند ابعاد مختلف شخصیتی و ویژگی‌های اخلاقی چهره‌های شاخص کشورمان در صد سال اخیر را برجسته نمایند.» از این رو در مجموعه دو جلدی «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» زندگینامه بیش از صد تن از شخصیت‌هایی که می‌توانند به مثابه الگویی برای جوانان باشند، درج شده است.

از ویژگی‌های این اثر، تنوع در معرفی شخصیت‌هاست؛ به طوری که در فهرست کتاب، در کنار نام‌هایی چون امام خمینی(ره)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی، اسامی شخصیت‌هایی چون سیامند رحمان، شهرام ناظری و ناصر حجازی به چشم می‌خورد.

این مجموعه با نثری روان که برآیند درهم‌تنیدگی متن با خرده‌روایت‌هاست، می‌تواند برای تولید و تهیه آثار گرافیکی، سمعی و بصری مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 620222 برچسب‌ها ادبیات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ادبیات شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۷۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توئیت جدید عضو دفتر رهبری درباره سردار بلندپایه سپاه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سومین سالگرد شهادت سردار سرلشکر شهید سید محمد حجازی، مهدی فضایلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: سردار سرلشکر حجازی را از سال‌های دور می‌شناختم؛ شخصیتی عمیقا دین‌دار، متفکر،اهل تدبیر، پایه‌گذار کارهای ماندگار و در عین حال، کتوم و بدون تظاهر. نقش او در تأسیس خبرگزاری فارس غیرقابل انکار است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899599

دیگر خبرها

  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • اجرای ۳۰ عنوان برنامه، به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در استان همدان
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است
  • لحظات مرگ یک چهره برجسته در مراسم بزرگداشتش
  • فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • « لوران کانته » فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت
  • «لوران کانته» فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • توئیت جدید عضو دفتر رهبری درباره سردار بلندپایه سپاه