Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@08:20:07 GMT

موج‌سواری کرونا در میان عادی‌انگاری مردم

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۸۸۴۵۵

موج‌سواری کرونا در میان عادی‌انگاری مردم

موج پنجم کرونا که از استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور آغاز شده در برخی از استان‌های مرکزی و شمالی نیز به سرعت در حال انتقال است. نقشه جدید رنگ‌بندی کرونا حکایت از آن دارد که تعداد شهرهای در وضعیت آبی صفر است و ۳۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند، ۸۴ شهرستان نارنجی‌اند و ۲۸ شهرستان هم زرد خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدارها درباره موج پنجم کرونا از هفته‌ها پیش آغاز شده بود و متخصصان و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بودند که موج پنجم ویروس نوع «دلتا» است که پیش از این به نام ویروس هندی شناخته می‌شد؛ نوع جهش‌یافته‌ای که قدرت سرایت بیشتری دارد و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی افراد آسیب‌پذیرتر را انتخاب می‌کند. در این میان بررسی تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی در آستانه کار دولت سیزدهم به بررسی جنبه های مختلف این اتفاق مهم پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

کمبود دارو به تابوت هم رسید!

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است:‌ بالاخره هشدار کارشناسان به حقیقت پیوست و کشــور با کمبود شدید دارو، تخت‌های بیمارستانی، واکسن، سُرم و... مواجه شد. کمبودهایی که در صورت تداوم شرایط فعلی و افسارگسیخته کرونای دلتا، می‌تواند به‌زودی رنگ و بوی فاجعه به خود بگیرد. موضوع کمبود دارو، از چند سال گذشته جدی بود، اما با افزایش شمار مبتلایان به کرونا طی چند وقت اخیر، شرایط داروخانه‌ها نیز مانند بیمارستان‌ها بحرانی‌تر شد و معلوم نیست که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، که این روزها مشغول جمع کردن وسایل‌شان از روی میزهای مدیریت‌شان هستند، چرا توضیحی در این رابطه نمی‌دهند. همان‌طور که انتشار تصاویر داروخانه ۲۹ فروردین نزاجا واقع در میدان حر، که نشان می‌داد جای سوزن انداختن نیست و مردم برای تهیه دارو به این داروخانه هجوم برده‌اند، کسی را شوکه نکرد. البته وضعیت در داروخانه‌های دولتی و مرکزی دیگر شهرها نیز چندان تفاوتی ندارد و مردم وقتی برای داروهای اساسی به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند با یک کلمه مواجه می‌شوند: «نداریم»! این در حالی است که بسیاری از داروها که تعدادی از آنها فقط در اختیار دولت و با ارز دولتی خریداره شده، به شکل وسیعی در ناصرخسرو خرید و فروش می‌شود. در حقیقت ناصرخسرو امروز به مقصد افراد پولدار جامعه تبدیل شده و بازار فروش داروهای ضروری و قاچاق سکه است. همان‌طور که محسن فتحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از نابسامانی توزیع و قیمت دارو با اوج‌گیری شیوع کرونا انتقاد کرد و در توئیتر نوشت: «در حالی که رمدسیویر در داروخانه‌ها کمیاب شده، در بازار آزاد به قیمت چند برابر و به راحتی پیدا می‌شود. قیمت داروی اکتمرا در عرض یک ماه ۳ برابر شده است. نباید به کاسبان کرونا اجازه داد به قیمت جان مردم جیب خود را پر کنند.» همچنین سُرم سرم قندی  ۵۰۰ میلی لیتری که تا پیش از این ۱۵ هزار تومان قیمت داشت، در برخی از داروخانه‌ها تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رود!.

برای کرونا چه می‌توان کرد؟

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: وضعیت موج پنجم کرونا از امواج پیشین بسیار بدتر است. پیشنهاد دو هفته تعطیلی وزیر بهداشت نیز رای نیاورد. طبق اخبار منتشر شده این تصمیم به اتفاق آرا بوده پس حتی خود وی نیز در ستاد مبارزه با کرونا به این طرح رای نداده است! به نظر می‌رسد که نامه او به مقام رهبری پیش از آنکه واقعی باشد، نوعی نمایش بود. وضعیت چگونه است؟ آمار رسمی فوتی‌ها نزدیک به ۶۰۰ نفر در روز شده است. در حالی که آمار واقعی باید نزدیک به ۱۵۰۰ نفر و شاید هم بیشتر باشد. مجلس که خود را درگیر ایجاد محدودیت برای حقوق مردم در دسترسی آزاد به اینترنت کرده، بی‌توجه به این مشکل، به یک باره بیدار شده و رییس آن ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای رسیدگی داده است. ضرب‌الاجلی که ۴۸۰ ساعت هم باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت. وضعیت مشهد فوق‌بحرانی است؛ می‌گویند کمبود تابوت دارند. معاون وزیر بهداشت آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت که هنوز به نقطه اوج نرسیده‌ایم و احتمالا تا پایان تابستان از این موج خلاص نخواهیم شد. مردم در صف‌های داروی کرونا و نیز تزریق واکسن، در حال مبتلا شدن هستند، و دربه‌در باید منتظر پیدا شدن سرم نمکی باشند (چه اسم با مسمّا و بانمکی!) صف پذیرش و بستری بیماران حکایت دیگری است. رییس‌جمهور نیز هنوز نتوانسته کابینه را جمع و جور و معرفی کند که درگیر حادترین وضع کرونا شده است و در ستاد کرونا حضور یافته است، تا بلکه کاری انجام شود.  با این حال آیا امیدی به اتخاذ سیاستی که به سرعت مشکل را حد کند یا تخفیف بدهد، هست؟ اگر بخواهیم صادقانه حرف بزنیم باید گفت خیر. چرا؟ برای اینکه کرونا از نوع بحران‌های فراگیر است که کلیه شؤون جامعه را درگیر خود کرده و تا مجموعه این امور در مسیر حل قرار نگیرد، کرونا نیز حل نخواهد شد. بنابراین هیچ راه‌حل کوتاه‌مدتی وجود ندارد.

کرونا در شهرهای کوچک هم بیداد می‌کند

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم زهرا مشتاق، نوشت: فراخوان اعلام‌شده از سوی پزشکان متخصص شهر مشهد برای تهیه فوری اقلام بیمارستانی، ابعاد فاجعه انسانی را بیشتر نمایان می‌کند. این در حالی است که تصاویر پربازدید و منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد وضعیت بیمارستان‌ها و بیماران در دیگر شهرها نیز، مشابه همان چیزی است که در بیمارستان‌های شهر بزرگی مانند مشهد می‌گذرد. ایران در حالی رکورد درگذشتگان مبتلا به کرونا را می‌زند که براساس اخبار، در دنیا مردم با تزریق واکسن در حال برگشت به زندگی عادی هستند. اگر وضعیت مراکز بیمارستانی در شهرهای بزرگ این‌چنین شده است، به‌سادگی می‌توان دانست که در شهرهای کوچک‌تر و نیز درمانگاه‌های روستایی چه می‌گذرد. در مقام یک کنشگر اجتماعی از ابتدای کرونا با حمایت گروهی از نیکوکاران برای چند بیمارستان در نقاط محروم دو استان کرمان و سیستان‌وبلوچستان برخی تجهیزات پزشکی ازجمله ونتیلاتور، نبولایزر و دستگاه الکتروشوک قلبی تهیه کردیم. در یکی از این بیمارستان‌ها که در مناطق جنوبی کشور وجود داشت، هوای داخل بیمارستان چنان گرم و شرجی بود که نه‌تنها بیماران مبتلا به کرونا، بلکه دیگر بیماران بستری در بخش‌ها و نیز کارکنان در عذاب بودند. صورت‌های سرخ‌شده و بدن عرق‌ریزان از شدت گرما. از رئیس بیمارستان سؤال کردم با وجود روشن‌بودن سیستم سرمایشی دلیل این‌همه گرما چیست؟ و ایشان جواب دادند به خاطر اجرای دستورهاست. با تعجب نگاهش کردم. گفتند ما موظف به حفظ دستورالعمل‌ها هستیم. برای همین، در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ما فقط اجازه داریم از کالای ایرانی استفاده کنیم که متأسفانه این دستگاه‌ها پاسخ‌گوی گرمای شدید این منطقه نیست!

مراقب باشید؛ فاجعه کرونا در راه است

روزنامه ستاره صبح در یادداشتی به قلم محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی بهداشت و آموزش ارتقای سلامت، آورده است: قرار بود ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور تعطیلی اعلام کند. با این وجود به دلیل برخی ناهماهنگی ها و رویکرد اعضای ستاد ملی کرونا این اتفاق رخ نداد. به نظر می رسد برخی افراد حاضر در ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل عملکرد ضعیف و تصمیمات اشتباه باید از سمت خود برکنار شوند.آقای رئیسی ترجیح داده اند فعلأ با همین افراد کار کنند تا تکلیف کابینه و به خصوص وزارت بهداشت مشخص شود و اعضای ستاد مقابله با کرونا نیز تغییر کنند. با توجه به رکوردهایی که در چند روز اخیر در کشور در زمینه کرونا شکسته شده در شرایط کنونی ایران رتبه نخست  جهان را در زمینه ابتلا و مرگ و میر قرار دارد. به همین دلیل قالیباف رئیس مجلس به کمیسیون بهداشت تکلیف کردند که راهکارهای خود را در این زمینه ارائه بدهند. براساس اخباری که نویسنده در اختیار دارد کمیسیون بهداشت مجلس به ریاست حسینعلی شهریاری این جلسه را برگزار کردند و راهکارهای خود را به آقای رئیسی ارائه کردند تا ایشان در جلسه اضطراری ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کنند. این جلسه نیز برگزار شده که آقای رئیسی در این جلسه دستورات مهمی داده اند از جمله اینکه منابع ارزی خرید واکسن کرونا باید به هر طریق ممکن تأمین شود.همچنین ایشان دستور داده اند باید در برخی پروتکل های اعمال شده تجدید نظر صورت بگیرد.از سوی دیگر آقای رئیسی از صاحب نظران درخواست کرده اند دیدگاه تخصصی خود را در زمینه تعطیلات یک یا دو هفته ای مطرح کنند تا تصمیم گیری در این زمینه انجام گیرد.واقعیت این است که با توجه به شرایط کرونا در کشور هیچ راهی به جز تعطیلی و قرنطینه برای مهار کرونا وجود ندارد.در شب های اخیر نیز به دلیل ایام عزاداری های محرم و اینکه برخی از اماکن عزاداری پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده اند به نظر می رسد فاجعه عظیم تر در راه است و در آینده با موج بزرگی از بیماری کرونا در کشور مواجه خواهیم بود.

صفِ دارو، حق مردم نیست

خبرگزاری ایسنا در گزارشی آورده است:‌ کرونا هر روز در کشورمان کرور کرور جان می‌گیرد و آدم‌های زیادی را مظلومانه و غریبانه زیر خاک سرد مدفون می‌کند. این روزها مردمی هم که عزیزان شان روی تخت بیمارستان یا در خانه نفس شان تنگ است؛ هزاران گرفتاری دارند؛ گرفتاری تخت بیمارستانی، اکسیژن، دارو و ... حدود یکی دو ماه پیش بود که وقتی تصاویر جولان کرونایی موسوم به هندی یا همان دلتا را در هندوستان می‌دیدیم، وحشت می‌کردیم، بیمارانی که نه تخت داشتند، نه دارو و اکسیژن و ... فیلم‌ها و تصاویر بحران کرونا در هند دست به دست می‌چرخید، ابتلا و مرگ‌های میلیونی رعشه به جان‌مان می‌انداخت و شاید بسیاری از کسانی که حالا جان‌شان جزو آمار شده و در لیست مرگ جای گرفته‌اند، با دیدن این تصاویر خدا را شکر می‌کردند که در ایران وضع کرونا اینطورها هم نیست. از همان زمان بود که کارشناسان بهداشت و درمان بارها و بارها اظهارنظر کردند، هشدار دادند، کادر درمان تمنا کردند، اما گویا گوش شنوایی برای هیچکس وجود نداشت. عادی‌انگاری، سهل‌انگاری، مدیریت ناقص و عدم نظارت قاطع؛ همه و همه بیانگر عملکردهای نامناسبی هستند که در این واژه‌ها حبس شده‌اند. همین بود که هنوز پیک چهارم را با مرگ‌های حدود ۱۰۰ نفر در روز رد نکرده بودیم که گرفتار پیک پنجم شدیم، آن هم با بی رحمی به نام دلتا. پیکی که از استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور شروع شد، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر و... را درنوردید و روند بیماری در این استان‌ها را به سرعت صعودی کرد و بعد هم شهر به شهر پیش رفت تا حکمرانی‌اش را در کل کشور تثبیت کند، به ویروس غالب در کشور بدل شود و قربانی بگیرد. دلتا که وارد شد، همه هشدار می‌دادند که قدرت سرایتش ۳۰۰ درصد بیش از ویروس ووهان است، رحم ندارد و قانون خودش را به سرعت حکمفرما می‌کند، قانون بدون چون و چرای ویروس که اگر در برابرش پروتکل را رعایت نکنی، درست مدیریت و کنترل نکنی و به موقع و قاطعانه تصمیم نگیری، چشمت را بر روی تجمعات ببندی و... با تمام توانش مردم را یکی یکی به زمین می اندازد. با این حال اما باز هم گوش کسی بدهکار این هشدارها نبود. به طوری که تعطیلاتی که از ۲۹ تیر تا سوم مرداد ماه به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رئیس‌جمهور وقت، اعمال شد، تنها یک تعطیلی اسمی بود که طی آن فقط ادارات تعطیل شدند؛ هیچ نظارتی هم وجود نداشت و در نتیجه بساط مسافرت‌ها به راه، کافه‌ها و رستوران‌ها باز و مراسم عروسی و عزا نیز با جمعیت بالا برگزار شد؛ تعطیلاتی که نه‌تنها منجر به کنترل دلتا از ابتدای ورودش به کشور نشد، بلکه خود به عنوان بازوی کمکی ویروس، منجر به شیوع و گردش بیشتر ویروس شد و روند صعودی سریع مبتلایان و البته مرگ‌ها را رقم زد. حالا هر روز که آمار کرونا منتشر می‌شود، دردی تا مغز استخوان‌مان نفوذ می‌کند، چراکه می‌شد از این مرگ‌ها جلوگیری کرد اگر اندکی مدیریت و نظارت قاطع‌تر وجود داشت.

نتیجه نقض محدودیت، به خطر انداختن جان مردم است

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، بیان کرد: موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در جزیره کیش در دو هفته اخیر روند افزایشی داشته است. همچنین موارد بستری به علت ابتلا به کووید ۱۹ نیز در کیش بیشتر شده است و بیمارستان کیش ۵۰ بیمار کرونایی دارد که تا به حال سابقه نداشته است. اقدام به تعطیلی در این جزیره اگر واقعی باشد و تمام پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها رعایت شود، یکی از راه‌های خوب برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا در کیش خواهد بود. به هر حال مهم‌ترین راه انتقال ویروس کرونا، تجمع‌ها و حضور افراد در کنار هم بدون رعایت فاصله فیزیکی است. در پاساژها و بازارها و مکان‌های مختلف، امکان رعایت فاصله گذاری کم است و در نتیجه منجر به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و شیوع بیشتر می‌شود. اجرای محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و در این زمینه ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه علمیاتی این ستاد باید تصمیم‌گیری کند. از طرفی نظارت بر اجرای محدودیت‌ها بسیار مهم است و اگر فقط روی کاغذ محدودیتی وضع شده و اجرایی نشود یا نظارت مناسبی بر اجرا نباشد، تاثیری نخواهد داشت.همان طور که تاکنون در مقاطعی تعطیلی یا محدودیتی پیشنهاد یا اعلام شده، اما در عمل اجرایی نشده یا نظارت مناسبی بر اجرا وجود نداشته است. بنابراین هرگونه تعطیلی یا محدودیت کرونایی نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است و باید با افرادی که محدودیت‌ها را نقض می‌کنند، بر اساس قانون برخورد کرد، زیرا نقض محدودیت، نتیجه‌ای جز به خطر انداختن جان سایر افراد جامعه نخواهد داشت.

سویه‌ی دلتای کرونا «ایمنی جمعی» را به افسانه بدل می‌کند

همشهری آنلاین در مطلبی آورده است: مشکل این است که این ویروس مانند ویروس سرخک نیست. اگر ۹۵ درصد جمعیت بر ضد سرخک واکسینه شوند، ویروس دیگر نمی‌تواند در جمعیت سرایت کند. اما سویه‌ی دلتا هنوز می‌تواند باعث عفونت در افراد واکسینه‌شده شود. به این ترتیب افراد هنوز واکسینه‌نشده بالاخره در زمانی در معرض ویروس قرار می‌گیرند…و در حال حاضر ما وسیله‌ای برای توقف کامل سرایت ویروس در دست نداریم.» گرچه واکسن‌های موجود در پیشگیری از بیماری وخیم کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن بسیار موثرند، نمی‌تواند از عفونت افراد واکسینه‌شده با کروناویروس جلوگیری کنند، بنابراین افراد واکسینه‌شده هنوز ممکن است ویروس را به دیگران منتقل کنند. مفهوم «ایمنی جمعی» یا «ایمنی گله‌ای» به معنای آن است اکثریت بزرگی از یک جمعیت یا از طریق عفونت قبلی یا واکسیناسیون نسبت به یک عامل عفونی ایمنی پیدا کنند و آن را به دیگران سرایت ندهند، به این ترتیب افرادی که دچار عفونت‌نشده یا واکسینه‌نشده هم به طور غیرمستقیم در برابر عامل عفونی محافظت شوند. داده‌های بررسی اخیر انجام شده بوسیله پژوهشگران ایمپریال کالج لندن نشان می‌دهد گرچه واکسیناسیون خطر عفونت را کاهش می‌دهد، اما آن را به صفر نمی‌رساند. در این بررسی افراد کاملا واکسینه‌شده ۱۸ تا ۶۴ ساله نسبت به افراد واکسینه‌نشده ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر عفونت هستند. همچنین این بررسی نشان داد افراد کاملا واکسینه‌شده نسبت به افراد واکسینه‌نشده در صورت در تماس قرار گرفتن با فرد دچار کووید-۱۹ با احتمال سه برابر کمتر ممکن است آزمایش مثبت کرونا پیدا کنند (۳.۸۴ درصد در برابر ۷.۲۳ درصد). در حال حاضر ۷۵ درصد جمعیت بزرگسال انگلیس هر دو دوز واکسنشان را دریافت کرده‌اند.

واکسن بهترین راه برای مقابله با کرونا است

سایت خبری افکار نیوز در گزارشی آورده است: کارشناسان معتقدند که هیچ روشی بهتر از واکسن زدن برای محافظت از بدن انسان در برابر بیماری کووید- ۱۹ نیست. پیشتر این تلقی ایجاد شده بود که افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند به اندازه کافی در برابر این ویروس مصون و ایمن هستند و دوباره مبتلا نمی شوند. برخی تلاش داشته اند دوستان و اعضای خانواده خود را به واکسن زدن متقاعد کنند اما در این میان برخی بوده اند که اعتقاد داشته اند زمانیکه فردی مبتلا شده، دیگر به این بیماری مبتلا نخواهد شد. اگرچه آنتی‌بادی ها پس از ابتلا به کرونا ممکن است تا حدودی بدن را در برابر این ویروس ایمن کند اما تحقیقات نشان می دهد که هیچ چیزی بهتر از واکسن بدن را در برابر بیماری کووید- ۱۹ محافظت نمی‌کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته اند، باید برای کاهش خطر ابتلای مجدد، واکسینه شوند. واکسینه شدن این افراد آنها را در برابر سرایت گونه های جدید از جمله گونه دلتا محافظت می کند. نیکول لاوین یک پزشک در بخش بهداشت و درمان دانشگاه فلوریدا در این زمینه گفت: ابتلای طبیعی به ویروس کرونا باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن شما انواع مختلف آنتی بادی تولید کند و پاسخ ایمن به تمامی بخش های ویروس داده می شود. اما فقط بخش کوچکی از این پاسخ در واقع محافظت‌کننده است. روشل والسنکی ار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا نیزتصریح کرد: واکسینه شدن بهترین راه برای حفاظت از خود و افراد پیرامون در برابر کرونا به ویژه همزمان با شیوع گونه های جدید این ویروس می باشد. کارشناسان معتقدند که هر کسی بدون توجه به سن و شرایط جسمانی‌اش می‌تواند در معرض خطر ابتلا دوباره به کرونا قرار داشته باشد.

رسانه‌های اعتدال گرا

کرونا بیداد می‌کند...

روزنامه ایران در مطلبی از روند بیماری‌کرونا، وضعیت بیمارستان‌ها و صف‌های واکسیناسیون، گزارش داد و آورد: علاوه بر این با وجود آنکه واکسیناسیون علیه کووید۱۹ وارد فاز سوم شده است و هم اینک متولدین ۱۳۴۷ و قبل از آن امکان دریافت آنی نوبت در سامانه  SALAMAT.GOV.IR را دارند اما همچنان عده‌ای ایستادن در صف‌های شلوغ و پر ازدحام را به یک ثبت‌نام ساده در سامانه سلامت ترجیح می‌دهند. اینها اغلب افراد دوز اولی هستند که خارج از نوبت‌دهی و ارسال پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و باعث ایجاد صف‌های طویل و شلوغ در مراکز تجمیعی واکسیناسیون می‌شوند موضوعی که حتی اعتراض کسانی را که نوبت دریافت می‌کنند هم به‌دنبال داشته است. گفت‌وگوی ما با افرادی که اخیراً به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کرده‌اند نشان می‌دهد در مجموع اگرچه گلایه‌ها از صف‌های شلوغ و برخی بی‌نظمی‌ها کاسته شده است اما کماکان ایجاد تجمع در برخی مراکز تجمیعی ادامه دارد. این موضوع به ایجاد نگرانی از ابتلا به ویروس دلتا در چنین تجمعاتی دامن زده است.

کرونا هر روز هولناک‌تر می‌شود!

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی می نویسد:‌ کرونا روز به روز هولناک‌تر ظاهر می‌شود و آمار بیشتری از مبتلایان و قربانیان در استان‌های سراسر کشور را به ثبت می‌رساند. این بیماری مرموز به مدد کم توجهی برخی افراد به بایدها و نبایدهای بهداشتی، بسیاری از استان‌ها را در وضعیت بحرانی و یا فوق بحرانی قرار داده است. افزایش تعداد مبتلایان در نقاط مختلف کشور و تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌ها، کادر بهداشت و درمان و بیماران مبتلا به کرونا را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و با روند پیش‌رو در افزایش تعداد مبتلایان شرایط دشوارتری در روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود. اکنون تبعات موج پنجم کرونا لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود و ۳۳۶ شهر وضعیت قرمز کرونایی دارند، مراجعات سرپایی به طرز عجیبی افزایش‌ یافته و در روزهای اخیر رکورد آمار بستری طی هفده ماه گذشته را داشتیم. ادامه رکوردهای پیاپی کرونا در موج پنجم جهش دلتا با درصد سرایت‌پذیری بالا به تهدید تازه‌ای بدل شده و این بیماری با جهش مکرر تهاجمی‌تر شده و انتقال‌پذیری‌اش افزایش می‌یابد، مردم اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیرند آمار مرگ و میر بالاتر می‌رود.

هشدار درباره فروریختن سیستم درمان کشور

امیرعلی سوادکوهی فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، درباره این شرایط به خبرآنلاین می‌گوید: «وضعیت فاجعه است و حتی خیلی بدتر از چیزی است که در این ارقام دیده می‌شود، خود مسئولین هم گفته بودند که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بیشتر از این اعداد است. بیمارستان‌ها دیگر ظرفیتی ندارند. وسط اورژانس برخی از بیمارستان‌های خصوصی بیمار خوابیده است، شرایط تا این حد بحرانی است.مریض‌هایی با میزان اکسیژن ۵۰درصد در بخش بستری شده‌اند و آنجا فقط صبر می‌کنند تا مریض فوت کند، چون هیچ درمانی برای ارائه دادن به مریضی با این حجم از درگیری در بخش وجود ندارد.» یکی از دلایل این موضوع هم کمبود تخت‌های مراقبت ویژه از قبل شروع پاندمی در کشور است، در حالی در ایران باید حدود ۲۰هزار تخت بیمارستانی مخصوص آی‌سی‌یو باشد که فقط ۷۲۰۰ تخت وجود دارد. اما کمبود تخت تنها مسئله موج پنجم نیست، دیگر حتی در بیمارستان‌ها سرم هم به راحتی پیدا نمی‌شود. «صنعت سرم‌سازی کشور ما به شکلی است که می‌تواند به جز ایران برای سه کشور دیگر سرم تولید کند، واقعا جای تعجب است که چطور این اتفاق رخ داده است. الان در بازار آزاد سرم را به قیمت ۲۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌کنند.من هر لحظه منتظر هستم که خبر بدهند دارو یا سرم تمام شده است، ما عادت کردیم با کمترین امکانات کار کنیم و بدون سلاح به جنگ برویم، تا یک حدی می‌توانیم در این مسیر موفق باشیم ولی بالاخره شکست می‌خوریم.» همه این شرایط باعث شده است تا به گفته سوادکوهی سیستم بهداشتی کشور فروبریزد، موضوعی که ممکن است به قیمت پایان زندگی افراد بیشتری تمام شود.

رسانه های اصولگرا

راهکارهایی برای حفظ سلامت روان در شرایط شیوع کرونا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مریم طالبی کارشناس مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی فارس با بیان اینکه ارتباط کرونا و سلامت روان، دغدغه همه مردم شده است، گفت: شیوع بیماری کرونا زیان‌های فراوان جانی و مالی به همراه داشته، اما لطمه‌های جانی و مالی، تنها صدمات این همه‌گیری نبوده بلکه بیشتر سلامت روان افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. افسردگی و وسواس شست و شو تنها دو مورد از آثار منفی بیماری کرونا بر روان افراد بوده و ایجاد مشکل در روند عادی زندگی عموما با استرس و تنش همراه است، فشار روانی و بروز علائم پریشانی نیز از عوارض تنش ایجاد شده توسط کرونا در جامعه محسوب می‌شود. همانطور که زلزله و سیل می‌تواند خرابی‌های زیادی را برجای بگذارد، این بیماری نیز می‌تواند مشکلات جدی را برای اعضای جوامع مختلف ایجاد کند. اگر فردی سابقه بیماری داشته باشد، بحران‌ها و فشار روانی همراه آن باعث عود مجدد بیماری خواهد شد؛ در سال‌های گذشته نیز با بیماری‌هایی مثل سارس یا ابولا مشکلات روان شناختی همانند افسردگی، اضطراب و وسواس ایجاد شد و اپیدمی کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست. با نگاهی به رفتارهای مردم در جوامع مختلف در دوره اپیدمی کرونا متوجه می‌شویم که بسیاری از افراد، رفتارهای وسواس گونه پیدا کرده‎‌اند مثلا اسپری ضدعفونی کننده را مدام و هر چند دقیقه یک بار استفاده می‌کنند و یا موقع صرف غذا حالات غیر طبیعی دارند. توجه داشته باشید که رعایت بهداشت فردی موضوعی ضروری است و باید در بالاترین سطح رعایت شود، ولی نباید به رفتارهای غیرطبیعی و وسواس گونه تبدیل شود.

موج بی‌خیالی‌ها سوار بر موج پنجم کرونا

به گزارش ایسنا، بارها و بارها هشدارهایی در خصوص پیک پنجم کرونا از سوی  مسئولان دانشگاه علوم پزشکی داده شد، این پیک به مراتب خطرناک‌تر از پیک‌های قبلی است، اما به‌نظر می‌رسد اراده‌ای برای برقراری محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی از سوی مسئولان متولی وجود ندارد، قطعا کنترل بحران کنونی نیازمند یک اراده جمعی است. این روزها تجمعات تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین سطح از ابتدای شیوع کرونا رسیده است، بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری بیماران ندارند، همچنین مراکز درمانی با کمبود شدید دارو و تجهیزات روبرو هستند، بار ورودی مراجعان مشکوک و مبتلا به کرونا در هفته‌ اخیر چهار رقمی شده است. تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، قطعا ادامه‌دار بودن روند افزایشی مبتلایان به کرونا و عادی‌انگاری مردم باعث می‌شود در روزهای آینده شرایط وخیم‌تری رقم بخورد.

کرونا در مشهد دیگر تیتر ندارد!

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت‌: کرونا در مشهد و استان همچنان بر مدار بحران است، شیب ابتلا و فوتی ها صعودی است و وضعیت بیمارستان ها هم روز به روز بحرانی تر می شود، با وجود این وضعیت بحرانی، دستورات و اقداماتی که برای کنترل بحران کرونا در مشهد اتخاذ می شود نیز به صورت تمام و کمال اجرایی نمی شود، از جمله طرح ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان که شامگاه یک شنبه توسط استاندار در رسانه ملی اعلام شد. اما بر اساس بررسی های میدانی خبرنگاران ما از مبادی ورودی استان، ممنوعیتی برای این خودروها در نظر گرفته نشده و صرفا به جریمه اکتفا شده است، دستور کاهش ۵۰ درصدی پروازهای ورودی به مشهد نیز بر اساس بررسی های ما به صورت نیم بند اجرا شده است. بر اساس گزارش میدانی خبرنگاران ما، در ورودی شهرستان های قوچان، بجستان و سبزوار، خودروهای با پلاک غیربومی صرفا توسط دوربین ها جریمه می شوند اما جلوی این خودروها گرفته نمی شود و به مبدا بازگردانده نمی شوند . در گناباد اما براساس مشاهدات خبرنگار «خراسان رضوی»، از ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی که از خراسان جنوبی و از مسیر گناباد قصد ورود به خراسان رضوی را دارند، ممانعت می شود. با وجود این، به دلیل این که بین استانداری های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هماهنگی انجام نشده است، مجوز تردد به خودروهای غیربومی داده شده که باعث سرگردانی مسافران در ورودی خراسان رضوی شده است.

آقای روحانی! آثار بیلی که به کمر کرونا زدید آشکار شد!

خبرگزاری تسنیم در گزارشی آورد: آقای روحانی! حتماً اخبار این روزهای مرگ‌ومیر کرونا را از خانه سوپرنجومی خود در ولنجک دنبال می‌کنید! احتمالاً وقتی که با خاطری آسوده از خدمتی که ۸ سال به مردم این کشور کرده‌اید و زحمات طاقت‌فرسایی که متحمل شده‌اید، روی مبل راحتی اتاق نشیمن فراخ و لاکچری خود در حال گوش دادن اخبار ساعت ۱۴ تلویزیون هستید، عدد "۵۸۸" جانباخته روزانه کرونا، نظر شما را هم به خود جلب کرده است. ملت ایران در این روزهای نفس‌گیر خیلی دوست دارند در حالی که فقط چند روز از مسؤلیت ریاست‌جمهوری شما می‌گذرد، حس واقعی شما از شنیدن عدد ۵۸۸ جانباخته روزانه کرونا را بدانند! شما را نمی‌دانیم اما توده مردم وقتی این روزها، عدد حدود ۶۰۰ جانباخته کرونایی را می‌شوند، نفسشان، بند می‌آید و اولین تصویری که در ذهنشان، نقش‌ می‌بندد، چهره دلربای شما است! مخصوصاً آنجایی که همین حدود یکی دو ماه پیش فرمودید: "من از ۴ ماه پیش ذهنم مشغول بود که چگونه می‌توانیم مشکل کرونا و تحریم را حل کنیم. ما به دو بیل احتیاج داشتیم؛ یکی که به کمر کرونا بزنیم و بیل دیگر هم برای شکستن تحریم‌ها؛ ما این دو بیل را پیدا کردیم! حتماً کمر کرونا شکسته شده و با واکسنی که وارد می‌شود و البته واکسن داخلی که در حال ساخت است، در پایان این دولت اطمینان نسبی در بحث کرونا خواهیم داشت!" بله آقای روحانی! مردم امروز به خوبی، آثار "بیلی" که شما با همراهی دولت محترمتان و البته با مساعدت هرچه تمام‌تر دکتر نمکی، به کمر کرونا زدید را در حال مشاهده هستند! این روزها آمار مرگ و میر کرونای کشورمان در صدر جدول مرگ‌ومیر جهانی قرار گرفته است. در حالی که اگر از ظرفیت‌های موجود در کشورمان به خوبی استفاده می‌شد و تذکر ناصحان امر که طی ماه‌های گذشته به شما و دست‌اندرکاران دولتتان به کَرّات هشدار داده بودند، اندکی توجه می‌شد، امروز شاهد چنین وضعیت تلخ و دردناکی نمی‌بودیم.

غم آمار کرونا

سایت خبری بهار در یادداشتی به قلم رضا صادقیان، آورده است:‌ آمارها برای نشان دادن وضعیت عددی و محاسباتی جمع افعال به کار می‌روند، برای اینکه بهتر متوجه شویم چه کارهایی کردیم، کجا ایستاده‌ایم و قرار است به کجا برویم. به عنوان مثال؛ آمارهای بانک مرکزی درباره تورم نشان دهنده سیاست‌های اقتصادی دولت و اجرایی کردن آنها است، اما آمار کرونا بازتاب چالش روز افزون برای سلامت شهروندان و احساس غم فزاینده است. طی چند روز گذشته و براساس اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها، متوجه می‌شویم که شرایط امروز شیوع کرونا در کشور بسیار بحرانی است. آمار مبتلایان، فوتی‌ها و بستری شدگان نیز حکایت از همین وضعیت نامطلوب را نشان می‌دهد. توصیه پزشکان و کادر درمان نیز بر این همه صحه می‌گذارد؛ با کنار هم قرار دادن همین آمارها و تذکرها متوجه می‌شویم در جایی ایستاده و قرار گرفته‌ایم که خطر هر لحظه به ما نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. براساس نظرات متخصصان راه برون رفت از وضعیت واکسیناسیون شهروندان است. امروز نیز قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و عضو ستاد ملی کرونا گفته است: قطع زنجیره کرونا نیازمند ۱۴۰ میلیون دُز واکسن است. اما آمار کرونا دقیقا چه چیزی را به مخاطبان گوشزد می‌کند. اینکه تا زمان تزریق واکسن ماسک بزنیم و فاصله‌گذاری اجتماعی را تا حد ممکن رعایت کنیم، اینکه در یک روز بیش از پانصد نفر از شهروندان ایرانی دیگر در میان ما نیستند، اینکه بسیاری از خانواده‌ها با شیوع ویروس کرونا عزادار شده‌اند، پدر، مادر، فرزند، برادر و خواهر خودشان را از دست داده‌اند، اینکه فاصله مرگ به ما نزدیک است و...

باز هم قصه پرغصه کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس، همان‌گونه که می‌بینید این روزها شرایط شیوع کرونا در کشور و ازجمله استان سمنان به حالت بحرانی و نگران‌کننده‌ای رسیده است و روزانه شاهد ابتلا و مرگ‌ تعداد زیادی از هم‌وطنانمان در نقاط مختلف کشور بر اثر این بیماری هستیم. بنا بر گفته مسؤولان، متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشورمان به میزان چشم‌گیری کاهش یافته و همکاری مردم برای مقابله با این بیماری کمتر شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های کشور یا تکمیل شده و یا رو به اتمام است و توان و کارایی کادر بهداشت و درمان کاهش یافته و لازم است همه مردم و مسؤولان دست به دست هم دهند و با کمک هم این ویروس منحوس را ریشه‌کن کنند. البته باید دید مسؤولان استان سمنان نیز چه تدبیری برای مقابله با شیوع کرونا ویروس اندیشیده‌اند و چه اقداماتی را در این زمینه مدنظر و در دستور کار قرار داده‌اند. 

برچسب‌ها بوشهر ویروس کرونا ستاد ملی روزنامه جمهوری اسلامی روزنامه خراسان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر ویروس کرونا ستاد ملی بوشهر ویروس کرونا ستاد ملی روزنامه جمهوری اسلامی روزنامه خراسان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی روزنامه ایران ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل های بهداشتی بهداشت و درمان مبتلا به کرونا موج پنجم کرونا ویروس کرونا افراد واکسینه کرونا در کشور وزارت بهداشت واکسینه نشده بیمارستان ها نظر می رسد بیماری کرونا داروخانه ها خراسان رضوی واکسینه شده نشان می دهد استان ها همان طور آقای رئیسی آمار کرونا محدودیت ها وجود ندارد شیوع کرونا کمر کرونا تر می شود داده اند کووید ۱۹ شده اند بر اساس مرگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۸۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس

با آن که کشور با کمبود ۱۰۰ هزار پرستار مواجه است، وزارت بهداشت حاضر نیست حدود ۲۰ هزار پرستارِ طرحی را که طرح خود را گذرانده‌اند و در دوره کرونا نیز سنگ تمام گذاشتند، به کار گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، ساعت‌های کاری زیاد، حجم سنگین کار، شیفت‌ها و اضافه‌کاری‌های اجباری و با دستمزد اندک، فرسایشی بودن این شغل، اجرا نشدن قوانین اصلاح حقوق و مزایا، تاخیر‌های همیشگی در پرداخت معوقه‌ها، کارانه‌های زیر یک میلیون تومان و حقوق‌های ناچیز ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومانی موجب شده که خیلی از پرستاران با وجود علاقه به حرفه‌شان و با این که در این زمینه تحصیلات و دانش دارند، عطای این شغل را به لقایش ببخشند.

طی سال‌های اخیر شاهد چندین موج مهاجرت پرستاران از کشور و یا تغییر شغل آن‌ها بوده‌ایم. مشکلات شغلی پرستاران تا حدی طاقت‌فرسا شده که این روز‌ها مدام خبر استعفای دسته جمعی آن‌ها از مراکز درمانی را می‌خوانیم و می‌شنویم. هفته گذشته بود که ۴۳ نفر از پرستاران اتاق عمل و بیهوشی بیمارستان شهدای تجریش تهران استعفای دسته‌جمعی دادند. اواخر فروردین هم ۲۲ پرستار بیمارستان تخصصی طالقانی چالوس به صورت گروهی استعفا دادند. به این لیست باید پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان و چند مرکز درمانی یزد را هم اضافه کرد که استعفای دسته‌جمعی‌شان در ماه‌های گذشته خبرساز شد. اتفاقی که در یک سال گذشته بار‌ها در مراکز درمانی مختلف رخ داد.

۲۰ هزار پرستار طرحیِ بلاتکلیف

سوی دیگر این ماجرا پرستارانی هستند که دوره طرح خود را در دوران پاندمی کرونا گذراندند و وزارت بهداشت نیز قول جذب و استخدام آن‌ها را داد، اما بعد از فروکش کردن کرونا به وعده‌های خود عمل نکرد و آن‌ها را به حال خود رها کرد. پرستارانی که جان خود را کف دست گرفتند و حتی تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سید محمد علوی، پرستار بالین و فعال صنفی حوزه پرستاران به این موضوع اشاره می‌کند که با وجودِ کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور، وزارت بهداشت حاضر نیست ۲۰ هزار پرستار را که طرح خود را در دوره کرونا گذرانده‌اند و به پرستاران طرحی شناخته می‌شوند، جذب کند.

علوی می‌گوید: این پرستاران در دوره مخوف کرونا ایثار کردند و به جامعه خدمت کردند. آن‌ها می‌توانستند طرح‌شان را به تعویق بیندازند، اما ازخودگذشتگی کردند و طرح خود را زودهنگام شروع کردند که کار‌ها روی زمین نماند. ما تعداد زیادی دانشجوی ترم ۸ داشتیم که درس‌شان تمام‌نشده، طرح‌شان را شروع کردند و در دل کرونا رفتند.

پرستارانی که با سابقه ۲۰ ساله، شرکتی هستند

در دوره کرونا تعدادی از پرستاران به تازگی طرح خود را به اتمام رسانده بودند، اما مسئولان با دادن فراخوان و بستن قراداد‌های کوتاه‌مدت ۶ ماهه و وعده استخدام و تامین امنیت شغلی، آن‌ها را هم نگه داشتند. چون بیمارستان‌ها به شدت دچار کمبود نیرو بود. این را علوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: وعده‌ها باعث شد که خیلی از پرستار‌ها با وجود اتمام طرح‌شان ماندند و کار کردند. اما بعد از پاندمی کرونا با کم‌لطفی و بی‌مهری مسئولان مواجه شدند.

این فعال صنفی پرستاران می‌گوید: ما الان حدود ۲۰ هزار نیروی پرستار کارکشته داریم که ۴ سال درس خوانده‌اند و برادری خود را هم در بحران کرونا ثابت کردند، اما وزارت بهداشت آن‌ها را به کار نمی‌گیرد. در این میان پرستارانی هم داریم که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، اما هنوز شرکتی هستند و تبدیل وضعیت نشده‌اند.

از تغییر شغل تا مهاجرت به کشور‌های عربی

میانگین حقوق پرستاران با در نظر گرفتن سابقه فعالیت آن‌ها بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. این را فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید و ادامه می‌دهد: پرستاران باید چند جا کار کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. خیلی از آن‌ها هم تغییر شغل داده‌اند؛ در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند، آنلاین‌شاپ زده‌اند و .... فقط هم معیشت پرستاران مشکل ندارد. ما همکار پزشک داریم که هنوز پروانه مطب خود را نگرفته و بعد از شیفت درمانگاه مسافرکشی می‌کند.

علوی می‌گوید: مشکلات معیشتی پرستاران و عدم اجرای تبدیل وضعیت آن‌ها باعث شده که خیلی از آن‌ها اقدام به مهاجرت کنند. حقوق و مزایای پرستارانی که به عمان مهاجرت کرده‌اند، ۶ برابر حقوق یک پرستارِ فعال در ایران است.

او می‌گوید: متاسفانه پرستارانِ کشور‌های حاشیه خلیج فارس را ایران دارد تامین می‌کند. چون الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آن‌ها را به حاشیه خلیج فارس و اروپا و ... بفرستیم و خودمان دچار کمبود باشیم. مساله این است که کمبود پرستار در نهایت به سلامت مردم آسیب می‌زند. نه به کس دیگری.

هر ساعت اضافه‌کاری ۱۵ هزار تومان!

قانون تعرفه خدمات پرستاری، یکی از قوانین اصلاح حقوق پرستاران بود که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید، اما هرگز عملیاتی نشد. تا این که در سال ۱۴۰۰ خود مقام معظم رهبری ورود کردند. با این حال این قانون هرگز به سرانجام نرسید. فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: این قانون که گفته می‌شود اجرایی شده، با چیزی که در شیوه‌نامه آن آمده است، خیلی تفاوت دارد. درواقع فقط دارند کارانه ادوار قبل را به اسم تعرفه خدمات پرستاری پرداخت می‌کنند.

الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آن‌ها را به حاشیه خلیج فارس و اروپا و ... بفرستیم

علوی توضیح می‌دهد: تعرفه خدمات پرستاری، یک قانون است که ده‌ها بار از سوی خود حاکمیت ضمانت اجرایی گرفته است. مقام معظم رهبری بار‌ها در روز‌های پرستارِ سال‌های مختلف به مسئولان تاکید کردند که این قانون را اجرا کنند. با این حال این قانون هنوز اجرا نشده است. یکی از تاکید‌های رهبری این بود که: «با کادر سلامت ایام کرونا نباید مانند کارگر فصلی رفتار شود.»، اما متاسفانه وزارت بهداشت دقیقا فصلی برخورد کرد و بعد رفع نیازش در دوره کرونا به آن‌ها گفت: «به سلامت»!

به گفته علوی، هر پرستار علاوه بر ۱۷۰ تا ۱۸۰ ساعت کار موظفی در ماه، باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت هم اضافه‌کاری داشته باشد. اما مبنای پرداخت هر ساعت اضافه‌کاری آن‌ها فقط ۱۵ هزار تومان است! آیا این مبلغ با این حجم از فشار کار و فرسایشی بودن این شغل عادلانه است؟ این نشان می‌دهد که نظام پرداخت وزارت بهداشت نیاز به بازنگری جدی دارد.

لزوم احیای قانون حمایت از مدافعان سلامتِ ایام کرونا

وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده که در سال ۱۴۰۳ قصد استخدام ۲۵ هزار نیرو را دارد. در این میان، تعدادی از فعالان صنفی پرستاری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از او خواسته‌اند که برای حل مشکل شغلی پرستاران، طرح استفساریه‌ای به مجلس ارائه دهد و این استفساریه پس از دریافت موافقت مجلس، به وزرات بهداشت ابلاغ شود و دستور دهد که وزارت بهداشت از منابع مالی خود، پرستاران طرحی را به کارگیری کند.

علوی می‌گوید: وزارت بهداشت هم توان اجرایی این کار را دارد و هم پولش را. حتی اصرار داریم که این استفساریه در لایحه بودجه سالانه هم گنجانده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، گام بزرگی در جهت کاهش مشکلات جامعه پرستاری برداشته خواهد شد.

این فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: درضمن ما قانونی داریم که در دوران کرونا به نام قانون "حمایت از ایثارگران و مدافعان سلامت در ایام کرونا" که در ستاد ملی کرونا وضع شد. خواسته ما احیای این قانون است. البته بدون برگزاری هیچ آزمونی برای پرستاران. آزمون این نیرو‌ها همان کرونا بود و نیاز نیست دوباره در آزمونی شرکت کنند. حتی اگر مهارت نداشتند، در دوره کرونا کاملا کارآزموده و کارشناس شدند و اتفاقا الان به درد دسیستم می‌خورند.

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • شوراها پل ارتباطی میان مردم و مسوولان هستند
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • بسیاری از مراجعات مردم به محاکم به دلیل اعتبار دادن به اسناد عادی است
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • فیلمی از حمله هولناک و مرگبار با شمشیر سامورایی به مردم!
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود