Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-کلنگ زنی های تبلیغاتی دولت تدبیر و امید سبب شد تا در خرم‌آباد مرکز استان لرستان شاهد حجم عظیمی از پروژه‌های نیمه تمام و بیکارتر شدن جوانان باشیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  خرم‌آباد یکی از چالش‌‌های مهم در هر استان وجود پروژه‌های نیمه‌کاره و رها شده است. در این میان سناریوی پروژه‌های نیمه تمام استان لرستان نیز با توجیه عدم وجود اعتبارات، کمبود نقدینگی  و نداشتن سرمایه‌گذار پای کار همچنان ادامه دارد، پروژه‌هایی که تنها کلنگ آنها بر زمین زده می‌‌شود تا مردم استان را امیدوارانه چشم انتظار نگه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمر دولت تدبیر و امید با تمام وعده‌های خود به پایان رسید، دولتی که با شعار قفل‌های بسته را با کلید تدبیر باز خواهیم کرد روی کار آمد تا بارقه امیدی در دل مردم روشن شود اما قفل پروژه‌های استان لرستان بهره‌‌ای از تدبیر این کلید نبردند، پروژه‌هایی که توسعه استان را تحت شعاع قرار داده و علی‌‌رغم اهمیت آن‌ها متاسفانه مسئولان کشوری و  استانی نتواسته‌‌اند اقدام موثری برای به سرانجام رساندن آن‌ها انجام دهند و قفل‌ها همچنان بر ورودی این پروژه‌ها خودنمایی می‌کنند.

البته این موضوع که همه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در طول عمر یک دولت به پایان نرسد و اتمام آن بر دوش دولت بعد بیافتد چندان عجیب نیست اما حجم و تعداد پروژه‌های کلنگ خورده‌ی به جامانده از دولت روحانی  مورد بحث است که به سرانجام رسیدن آنها خلاف ادعاهای دولتمردان دولت تدبیر و امید  را نشان می‌دهد.

وعده‌های 8 ساله دولت تدبیر در لرستان- 2 | "8 پروژه‌ای" که در خرم‌آباد رها شده‌اند؛ از دهکده المپیک تا راه آهن + اینفوگرافیک حال ناخوش کسبه در استان لرستان؛ وعده‌های حمایتی دولت به اصناف عملی نشد + فیلم

"خبرگزاری تسنیم" در نظر دارد در قالب یک پرونده به بررسی وضعیت کارخانه‌ها و پروژه‌های تعطیل شده و نیمه تمام در استان لرستان بپردازد.

در این گزارش به بررسی وضعیت برخی از پروژه‌های مهم مرکز استان لرستان می‌پردازیم. پروژه هایی  که در طی سال‌های اخیر وعده‌های زیادی برای بهره‌برداری از آنها به مردم داده شد اما  این وعده‌ها تاکنون خالی و بدون سرانجام بوده‌اند.

لاستیک سازی خرم‌آباد

پروژه لاستیک سازی خرم‌آباد خرداد ماه سال 93 در جریان سفر رئیس جمهور به استان لرستان مصوب و یک سال بعد در خردادماه 94 محمد شریعتمداری معاون اجرایی وقت رئیس جمهوری با حجم سرمایه‌گذاری پروژه یک میلیارد و 300 میلیون تومان کلنگ این پروژه را بر زمین زد.

پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد که بنا بود با ظرفیت تولید 200 هزار حلقه لاستیک و ایجاد 1000 فرصت شغلی در 3 سال به بهره‌‌برداری برسد پس از گذشت 7 سال تنها یک زمین خاکی با حصاری بتنی است و تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هوشنگ بازوند یکم اسفندماه 95 در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد گفته بود براساس  پیش‌بینی‌های صورت گرفته این کارخانه در بهمن‌ماه 97 بهره‌برداری می‌شود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی  نیز که بهمن 98 درسفر به خرم‌آباد پس از جلسه ستاد اقتصاد مقاوتی با اشاره به پروژه لاستیک سازی خرم‌آباد گفته بود: مشکلات ارز کارخانه  برطرف شده و هیچ مانعی بر سر راه  این کارخانه  نیست که در نهایت به مسئولان استان گفتم شروع به احداث کارخانه کنند و سرعت داده شود.

سد مخملکوه خرم‌آباد

کلنگ احداث سد مخزنی مخملکوه خرم‌آباد تیر ماه سال 98 با حضور اردکانیان وزیر نیرو بر زمین زده شد این سد در مقطعی یعنی سال 95 و 96 از اولویت وزارت نیرو خارج شد، اما با پیگیری و مکاتبات انجام شده سال 97 ردیف اعتباری گرفته و در نهایت عملیات اجرایی سد سال 98 آغاز شد، سد مخملکوه در 7 کیلومتری شمال شهر خرم‌آباد و در ضلع شرقی مخمل‌کوه واقع شده است.

رضا میرزایی مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای لرستان تیرماه سال 98 گفت: سد مخملکوه برای تامین آب شرب شهر خرم‌آباد،  مهار و کنترل سیلاب‌ها برای پایین دست است به صورت بلندمدت تا سال 1425 احداث می‌شود. این سد تاکنون  تنها 6 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مجتمع پرورش ماهی سپیددشت بخش پاپی

مجتمع پرورش ماهی سپیددشت بخش پاپی سال94 کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن سال 95 آغاز شد، هزار  فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد و سودآوری این مجتمع در سال دست کم 60 میلیارد تومان است زیرساخت‌های لازم در این مجتمع فراهم شده است و اکنون حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته مسئولان آماده واگذاری به سرمایه‌گذار است. حال باید منتظر بود آیا عدم وجود سرمایه گذار که یکی از عمده‌ترین مشکلات استان است گریبانگیر این مجتمع پرورش ماهی می‌شود یا خیر؟

بندرخشک خرم‌آباد

ایجاد بندر خشک در خرم‌آباد سال 93  با سرمایه‌گذاری  بیش از 370 میلیارد تومان و اشتغال حدود 700 نفر از طرف شورای عالی آمایش کشور تصویب  و ابلاغ شد.

سید موسی خادمی استاندار لرستان دی ماه سال گذشته در جمع خبرگاران در رابطه با بندر خشک خرم‌آباد اظهار داشت: اگر بندر خشک  بخواهد دراستان به نتیجه برسد و حتما باید زیر ساخت‌های مناسب به ویژه ریل  را در خرم‌آباد آماده کنیم  و فرودگاه هم  باید فرودگاه خوبی برای حمل و نقل باشد و جاده‌ها نیز، خصوصا آزاده راه بروجرد  و چهار بانده ها به نتیجه برسند.

با این وجود اکنون بیش از7 سال از ابلاغ این موافقت نامه می‌گذرد ولی پروژه بندر خشک خرم‌آباد تنها در حد یک زمین مانده  شاهد آغاز عملیات اجرایی بندر خشک خرم‌آباد نیستیم.

نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد

نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد سال 95 با ظرفیت تولید 980 مگاوات در زمینی به مساحت 50 هکتار در جاده کمربندی احداث شد. پروژهٔ احداث این نیروگاه با سال‌ها تأخیر همراه بود و در نهایت در خرداد 99 دو واحد گازی آن به مجموع ظرفیت اسمی 324 مگاوات افتتاح شد و قرار بود یک واحد بخار با ظرفیت 160 مگاوات، تا پیش از شروع پیک تابستان 1400  افتتاح شود اما  علی رغم اینکه تأمین مالی واحد بخار فاز نخست این نیروگاه تماما انجام شده، هنوز این واحد تکمیل نشده است.

این در حالی است که محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خرداد 1399اعلام کرده بود که بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد در سال 1399 تکمیل شده و در سال 1400 وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

پل افلاک
 دوم تیرماه سال 97 پل دائمی بر روی خرم‌رود به نام پل افلاک  کلنگ زنی شد، پروژه‌ای که به گفته استاندار 8 ماهه و شهردار یک ساله بنا بود به بهره‌برداری برسد.

ولی امروزعلی‌رغم پیشرفت فیزیکی بیش از 30 درصد به دلیل مخالفت سازمان میراث فرهنگی لرستان  مبنی بر ممنوع بودن ساخت و ساز در حریم قلعه فلک الافلاک و اینکه ساخت و ساز مانع از ثبت جهانی قلعه می‌شود سبب شد این پل در جدال بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی لرستان تعطیل شود.
 و اما مهر ماه 98 گودرز امیری معاون امور عمرانی استانداری لرستان طی بازدید از پروژهای عمرانی خرم‌آباد آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت: در مورد  تعیین تکلیف پل افلاک که قرار است بر روی رودخانه خرم‌رود احداث شود حق با میراث فرهنگی لرستان است و شاید  این اظهار نظرمعاون عمرانی سبب شد این پل همچنان بلاتکلیف بماند.

برج‌های دوقلو

عملیات اجرایی پروژه برج‌های دوقلو در خرم‌آباد سال 94 در زمینی به مساحت 17 هزار متر کلنگ‌ زنی شد و بنا بود 36 ماهه به بهره ‌برداری برسد.

سید موسی خادمی استاندار لرستان  در رابطه با این پروژه گفت: به‌منظور رفع مشکلات پروژه برج‌های دوقلو کمیته‌ای به ریاست معاونت عمرانی استانداری و با حضور سایر اعضا تشکیل و در بازه زمانی مشخص برای تعیین تکلیف و خروج از وضعیت کنونی اقدام خواهد شد.

جعفر طولانی فرماندار خرم‌آباد نیز امسال  در سخنانی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه «برج‌های دوقلو» در شهر خرم‌آباد گفت: علیرغم مشکلات و موانعی که وجود داشت، سرمایه‌گذار قبلی این پروژه خلعید و بناشده که اجرای این پروژه به شهرداری واگذار شود اما امروز شاهد هستیم با گذشت 6 سال تکمیل این پروژه در زمان وعده داده شده تاکنون محقق نشد و سرنوشت این برج های که بنا بود نماد  شاهکار مدیریت شهری در خرم‌آباد باشند به سرنوشت شوم سایر پروژه های شهری شهرداری تبدیل شده است.

دولت 8 ساله روحانی به پایان رسید اما میراثی که از دولت تدبیر برای مردم لرستان و دولت سیزدهم ماند چیزی جز وعده‌های بدون عمل، کلنگ های بر زمین مانده، بیکاری، تورم و فلاکت در این استان پر ظرفیت نیست و اما این گزارش، صرفا مروری بر چند پروژه شاخص به عنوان مطالبه مردم خرم‌آباد شده است.

گزارش از پگاه دالوند

انتهای پیام/645/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پروژه لاستیک سازی خرم آباد پروژه های نیمه پیشرفت فیزیکی استان لرستان خشک خرم آباد بهره برداری سرمایه گذار خرم آباد دولت تدبیر نیمه تمام کلنگ زنی بندر خشک پروژه ها بر زمین ماه سال وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۹۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت

وزیر نفت با بیان اینکه امسال ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ۵۰ پروژه جدید نیز به ارزش ۲۵ میلیارد دلار امسال آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، با بیان اینکه امروز ریل‌گذاری برای حضور شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌های بزرگ کشور در چهار حوزه ذخیره‌سازی گاز، تولید بنزین در واحدهای متانولی، توسعه میدان‌های گازی و جمع‌آوری گازهای همراه نفت انجام شده است، گفت: شرکت‌های پتروشیمی در دو سال اخیر نشان دادند که می‌توانند به‌خوبی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در بخش بالادستی را با کمک شرکت‌های ای‌اندپی مدیریت کنند.

وی با یادآوری اینکه در دولت‌های قبل در مقابل حضور بخش خصوصی در بخش سرمایه‌گذاری بخش‌های بالادستی مقاومت زیادی می‌شد، افزود: امروز شاهد شکسته‌شدن این سد هستیم.

وزیر نفت گفت: امسال ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین ۵۰ پروژه جدید نیز به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال جاری آغاز می‌شود.

اوجی با بیان اینکه امسال تولید نفت ایران جهش خواهد داشت و در تولید گاز هم با افزایش روبه‌رو خواهیم بود، تصریح کرد: ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی و روزانه ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است ...

دیگر خبرها

  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • کلنگ‌زنی احداث هتل و تله‌کابین خوشاکو در روز افتتاح هتل ۲ ستاره در ارومیه
  • روایت تسنیم از نشست خبری امام‌جمعه خرم‌آباد+فیلم
  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • با احداث سد آبریز، زنان و دختران کهگیلویه برای گوجه چینی به دیگر استانها نخواهند رفت
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • ‌بیمارستان نیایش خرم‌آباد کی به بهره‌بردا‌ری می‌رسد؟ + فیلم
  • بیمارستان نیایش خرم‌آباد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود