Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز بازرگان، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در آئین بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی و اولین جشنواره ملی منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: توسعه در دنیا قدمت طولانی دارد اما مسأله پایداری حدود ۴۰ سال است در ادبیات توسعه در دنیا بروز پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به این که مسأله توسعه پایدار حدود ۳۰ سال پیش در قالب عهدنامه ریو وارد ادبیات جهانی نهادینه شد، افزود: انسان متوجه شد با توسعه بی ضابطه و یک سویه و اعتماد کردن به مظاهر مدرنیته، پایداری نسل بشر را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ بروز مسائلی مانند گرمایش زمین، گازهای گلخانه‌ای و … که تنوع زیستی را تهدید کرده از جمله این موارد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از همان برهه، پژوهش در کشورهای توسعه یافته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت چرا که پژوهش ذاتاً به عمق و لایه زیرین تصمیمات می‌پردازد و تبعات تصمیمات اجرایی را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه اقدامات اجرایی بدون توجه به پژوهش ممکن است لزوماً در مسیر توسعه پایدار نباشد به همین دلیل در موارد متعدد با شکست مواجه می‌شود، افزود: ما امروز اگرچه می‌گوییم به جاهایی آبرسانی کرده‌ایم اما در پایداری تأمین آب به مشکل خورده‌ایم. آیا این نوع از توسعه، پایدار است؟ امروز در پایداری سلامت مردم به مشکل خورده‌ایم و در پایداری تأمین برخی اقلام غذایی نیز به نظر می‌رسد به مرز هشدار رسیده‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در برخی اقدامات آبرسانی بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه عمل شده و امروز یا چاه‌ها خشک شده و یا سدها بدون آب مانده و با بروز خشکسالی، پایداری آب با مشکل مواجه شده است.

او دلیل این موارد را کم توجهی به پژوهش‌های کاربردی دانست و به تضعیف زیرساخت‌های تحقیقاتی کشور اشاره کرد.

بازرگان ادامه داد: پژوهش به عنوان راهنما و راهگشا، موضوعات را بررسی و با مدارک مستند، راه را نشان می‌دهد؛ اگر با استناد به آن مدارک اقدام می‌شد باید در احداث سد گتوند تجدید نظر می‌شد.

او گفت: اگر حرکت‌های توسعه‌ای مبتنی بر نتایج تحقیقاتی صورت می‌گرفت، نباید توسعه نیشکر در استان خوزستان اتفاق می افتاد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید واکسن کرونا و توجه به سلامت مردم اظهار کرد: امروز در خانواده‌های همه ما افرادی روی تخت بیمارستان هستند و باید بیشتر در پایداری سلامت مردم عزیز کشورمان می‌کوشیدیم و خود را از اسارت مظاهر توسعه بی توجه به پایداری نجات می‌دادیم.

او با بیان اینکه پژوهش‌های کاربردی در کشور ما مظلوم واقع شده است، گفت: در بین پژوهش‌های کاربردی حوزه تنوع زیستی و منابع ژنتیکی بیش از باقی بخش‌ها مورد بی مهری واقع شده‌اند؛ حوزه منابع ژنتیکی یکی از حوزه‌هایی است که به شدت در تضمین پایداری تولید غذا مؤثر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اکنون که جشنواره تنوع زیستی در ایران به منظور قدردانی از زحمات محققان این بخش و به صورت ملی توسط بخش دولتی و خصوصی برگزار می‌شود. لازم است به ضرورت و اهمیت آن توجه شده و این برنامه مهم در کشور به نحو ارزشمندی جایگاه واقعی خود را بیابد.

او با اشاره به اهمیت داده‌ها و اطلاعات مستند در توسعه زیرساخت‌های کشور گفت: نداشتن اطلاعات منسجم و بانک‌های اطلاعاتی مدون و قابل استناد، تصمیم‌گیری مدیران را متأثر می‌کند؛ محققان بسیاری اطلاعات مستند تولید کرده و منابع ژنتیکی را شناسایی، مدیریت و حفظ می‌کنند اما نباید اقدام‌های تحقیقاتی بی اهمیت دیده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تمامی اجزا توسعه پایدار باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر دسترسی را با مبانی فرهنگی توسعه پایدار همراه نکنیم، در جهت توسعه پایدار حرکت نکرده‌ایم و حفظ منابع به خطر خواهد افتاد.

او ادامه داد: در سال ۹۳ قانون ذخایر ژنتیکی تصویب شد و در سال ۹۷، این قانون ابلاغ شد و در سال ۹۸ مرکز مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته است، این مرکز در سال ۹۹ راه اندازی شد و در سال ۱۴۰۰ آئین نامه این قانون با کمک تیم اجرایی، استادان و محققان دانشگاهی و پژوهشگران مصوب و توسط هیأت وزیران ابلاغ شد و در حال حاضر کارشناسان ما برای بهبود هرچه بیشتر آن دستورالعمل‌های مربوطه را با دقت در دست اقدام دارند.

 فاز ۳ واکسن رازی کووپارس در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه پایداری سلامت کشور نباید در معرض تهدید قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات سالانه ناچیز تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۴.۵ میلیارد تومانی که به مؤسسه رازی داده می‌شود زیرساخت‌های این مؤسسه برای برطرف کردن ناپایداری سلامت کشور کافی نبوده و لازم است برای توسعه فعالیت‌های سلامت، این مؤسسه تأثیرگذار با بیش از یک قرن تجربه را یاری کرده تا بتواند جایگاه واقعی و تأثیرگذار خود را مانند گذشته در کشور ایفا کند. مؤسسه تحقیقات و سرم سازی رازی از ابتدا در خصوص مبارزه با ویروس کرونا آمادگی خود را اعلام کرده و توانسته است حدود ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا را تهیه کند اما به دلایلی هنوز نتوانسته‌ایم این میزان از واکسن‌های تولید شده را به بازار داخلی عرضه کنیم.

بازرگان ادامه داد: واکسن رازی فاز ۱ و ۲ کارآزمایی بالینی را طی کرده است اما باز هم این مؤسسه در انتظار مجوز نهاد مربوطه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: مؤسسه رازی از اسفند سال ۹۸ کار تحقیقاتی خود را شروع کرده است و با حمایت از واکسن داخلی می‌توانیم در زمینه مبارزه با این ویروس خطرناک موفقیت‌های بیشتری را در درمان مردم کشورمان داشته باشیم.

او افزود: اگر به دنبال توسعه پایدار و قدرت برای کشور هستیم باید از بخش تحقیقاتی حمایت شود همانطور که در جهان مسیر توسعه پایدار با توجه ویژه به پژوهش‌های کاربردی پیش می‌رود.

بازرگان در پایان از رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تحقیقات کاربردی هم انتقاد کرد و گفت: متأسفانه این وزارتخانه به وزارت آموزش عالی برگشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی منابع ژنتیکی وقوع خشکسالی معاون وزیر جهاد کشاورزی پژوهش های کاربردی پایداری سلامت توسعه پایدار منابع ژنتیکی تنوع زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۰۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • توجه اصلی به جنایات صهیونیست‌ها معطوف باشد
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین