Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:59:58 GMT

ترک نماز به بهانه شرکت در عزاداری جایز نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۰۵۱۹

ترک نماز به بهانه شرکت در عزاداری جایز نیست

بسیاری مراجع در رساله های خود گفته اند مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد، واجب است یاد بگیرد و عزاداری های سیدالشهدا در ماه محرم یکی از مواردی است که یادگیری احکام مربوط به آن مورد نیاز عاشقان حسینی و مومنین است. به همین مناسبت برخی احکام مربوط به مراسم عزاداری طبق فتوای رهبر معظم انقلاب که در رساله اجوبه الاستفتائات آمده یادآوری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا اینکه عدم شرکت او باعث دوری از اهل بیت (علیهم‌السلام) می ‏شود؟

پاسخ: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل‏بیت (علیهم‌السلام) است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به‌گونه‏ ای که مزاحم نماز نباشد، ممکن و از مستحبات مؤکد است.

مراسم شبیه خوانی

سوال: در حسینیه ‏ها و مساجد بیشتر مناطق به‌خصوص روستاها مراسم شبیه ‏خوانی به اعتبار اینکه از سنت های قدیمی است، برگزار می ‏شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارند؟

پاسخ: اگر مراسم شبیه‏ خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و مستلزم مفسده هم نباشد و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشود، اشکال ندارد ولی در عین حال بهتر است که به جای آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینی و مرثیه خوانی برپا شود.

استفاده از طبل و سنج

سوال: استفاده از طبل و سنج و شیپور و همچنین زنجیرهایی که دارای تیغ هستند در مجالس و دسته‏ های عزاداری چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر استفاده از زنجیرهای مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست ولی استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.

استفاده از آلات موسیقی

سوال: استفاده از آلات موسیقی مانند ارگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیره آنها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟

پاسخ: استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدا نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.

استفاده از علم

سوال: در بعضی مساجد در ایام عزاداری از عَلَم‏ های متعددی استفاده می ‏شود که دارای تزئینات زیاد و گرانبهایی است و گاهی موجب سؤال متدینین از اصل فلسفه آنها می ‏گردد و در برنامه ‏های تبلیغی خلل ایجاد می ‏کند و حتّی با اهداف مقدس مسجد، تعارض دارد. حکم شرعی در این رابطه چیست؟

پاسخ: اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفی مسجد منافات داشته باشد و یا برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد کند، اشکال دارد.

سوال: اگر شخصی عَلَمی را برای عزاداری سیدالشهدا (علیه ‏السلام) نذر کرده باشد، آیا جایز است مسئولین حسینیه از قبول آن خودداری کنند؟

پاسخ: این نذر، متولّی حسینیه و هیأت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمی ‏کند.

سوال: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) با قرار دادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟

پاسخ: فی‌نفسه اشکال ندارد ولی نباید این امور جزء دین شمرده شوند.

برچسب‌ها ماه محرم مقام معظم رهبری تعزیه ماه محرم و کرونا نذری شعائر دینی هیأت عزاداری عزاداری ها دسته گردانی نوای محرم شام غریبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم مقام معظم رهبری تعزیه ماه محرم مقام معظم رهبری تعزیه ماه محرم و کرونا نذری شعائر دینی هیأت عزاداری عزاداری ها دسته گردانی نوای محرم شام غریبان آلات موسیقی مراسم عزاداری چه حکمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۰۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ قهرمانان آسیا لغو شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمد حسین عراقی‌زاده درباره احتمال برگزار نشدن جام باشگاه‌های فوتسال آسیا برای پنجمین سال متوالی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اظهار داشت: در صورتی که امسال نیز جام باشگاه‌های فوتسال در تقویم AFC محلی از اعراب نداشته باشد، به نوعی فاجعه رخ داد.

به نقل از تسنیم وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: با دست فرمانی که آقایان جلو می‌روند، یعنی فوتسال باشگاهی را به قهقرا بردن و پس از آن باعث بی‌انگیزگی باشگاه‌ها می‌شوند. آقایان از سال 1398، کرونا را بهانه کردند. این در حالی بود که در همان زمان، در اروپا و آمریکای لاتین جام باشگاه‌ها در حال برگزاری بود.

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان خاطرنشان کرد: سال قبل که بازهم بهانه‌گیری‌های آقایان پابرجا بود در اصفهان جام باشگاه‌های هندبال برگزار شد. سه ماه قبل از کمیته فوتسال سراغ گرفتیم و گفتند جام باشگاه‌های فوتسال امسال برگزار می‌شود. گفتند قرار است برگزاری این مسابقات در حاشیه جام ملت‌های فوتسال آسیا تصویب شود، اما تاکنون که خبری نشده است .

عراقی‌زاده در پایان عنوان کرد: ان‌شاءالله در روزهای آینده جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره باشگاه را برگزار می‌کنیم تا در صورت ادامه این روند، پیشنهاد خروج از لیگ برتر فوتسال را ارائه می‌کنیم و به رشته های دیگر وارد می‌شویم.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900344

دیگر خبرها

  • مراسم تقدیر و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد
  • ریسک ورود به پرونده شرکت های خودرویی را پذیرفتیم
  • وصول ۱۱۰ میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی +فیلم
  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • نظر مولر درباره حواشی هوینس-توخل: اهمیتی نمی‌دهم!
  • لیگ قهرمانان آسیا لغو شد!
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم