Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- ظهر امروز طی نامه ای  از سوی سید ابراهیم رئیسی به رئیس مجلس؛ حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی دولت سیزدهم جهت کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس معرفی شد .
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، حسین امیرعبداللهیان در صورت کسب رای اعتماد از مجلس در حالی به عنوان جانشین محمد جواد ظریف بر مسند ریاست دستگاه دیپلماسی کشور قرار خواهد گرفت که دارای سابقه همکاری مشترک با این دیپلمات عالی رتبه نیز است؛ چنان که  او به مدت سه سال به عنوان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه به صورت نزدیک با ظریف همکاری کرد و مذاکره کننده ارشد ایران در مسائل و بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه بود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در خرداد 1395 حسین جابری انصاری در حکمی از سوی محمد جواد ظریف به عنوان جانشین حسین امیر عبداللهیان به سمت معاون عربی و آفریقایی منصوب شد و امیر عبداللهیان  از ظریف حکم مشاور گرفت . در آن مقطع قرار بود حسین امیر عبداللهیان به عنوان سفیر جدید ایران در عمان عازم مسقط شود ولی چند هفته قبل از اعزام ، این دیپلمات ارشد  به وزیر خارجه اطلاع داد که در حال حاضر به دلیل برخی از مسائل ، امکان انجام این ماموریت را ندارد  و چند ماه بعد با پیشنهاد ظریف و تایید حسن روحانی ،"محمد رضا نوری شاهرودی "به عنوان سفیر جدید ایران راهی مسقط شد .
پس از اعلام انصراف امیرعبداللهیان از ماموریت مسقط و فعالیت کوتاه  وی به عنوان مشاور وزیر خارجه ، در مراد 1395، وی از سوی علی لاریحانی، رییس وقت مجلس شورای اسلامی به عنوان  دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی  انتخاب شد و در دوره مجلس یازدهم نیز  با حکم محمد باقر قالیباف، رییس مجلس  همچنان در این سمت ادامه مسئولیت داد ، او همچنین دبیرکل دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین و مدیر مسئول فصلنامه گفتمان راهبردی فلسطین نیز است.


حسین امیرعبداللهیان  در سال 1343 در دامغان به دنیا آمده است ، دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه (1370)، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (1375) و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است.
امیر عبداالهیان بیشتر به عنوانی دیپلماتی شناخته می شود که دارای تسلط بر مسائل منطقه‌ای و غرب آسیا است و به نظر می‌رسد با توجه به ترکیب سیاسی مجلس شورای اسلامی و نزدیکی گفتمانی امیر عبداللهیان به آنها ، برای کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس راه چندان سختی در پیش رو ندارد .
او در زمانی که  رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه بود در مذاکرات سه جانبه ایران ،آمریکا و عراق  برای تامین امنیت در این کشور همسایه حضور داشت .

سمت‌های امیر عبداللهیان
دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی از 3 مرداد 1395 تاکنون
 مشاور وزیر امور خارجه  (1395)
 معاون عربی و آفریقایی، وزارت امورخارجه  1390 – 1395
 مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امورخارجه   (1389)
 سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه بحرین1386 – 1389
رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه  1386 - 1384
معاون نماینده ویژه وزیر خارجه در امور عراق 1384- 1382
 معاون مدیـرکل خلیج فارس از سال 1386-1381
کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از سال 1380 - 1376

تالیفات وزیر امور خارجه پیشنهادی :
جدیدترین کتاب امیر عبداللهیان  که در سال گذشته منتشر شده و طی روزهای اخیر به چاپ ششم رسیده کتاب "صبح شام ، روایتی از بحران سوریه " است که شامل خاطرات این دیپلمات ارشد ایرانی در مورد تحولات سوریه و دیدارها و رایزنی های او با مقامات مختلف جهان در مورد این بحران بزرگ منطقه‌ای  است .
دیگر کتاب‌ها و انتشارات او به شرح زیر است :
«استراتژی مهار دوگانه آمریکا» 
«دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید»
«ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی»
 درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امورخارجه
درج مقالات علمی – تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران و.....

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حسین امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی وزارت امور خارجه امیر عبداللهیان وزیر خارجه حسین امیر بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۰۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «پائولو رانگل» وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دو جانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب آقای پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فی‌مابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست.

پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

طرفین آخرین دیدگاه‌های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسرائیلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.

امیرعبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تمامی تنش‌ها در منطقه است
  • بررسی آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال | امیر عبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • (ویدئو) تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد