Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دستورالعمل‌های بین‌المللی انجام مداخلات درمانی که نیاز به بی‌حس‌کننده دارند، پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ بلامانع است و شواهدی درباره تداخل دارو‌های بی‌حسی با اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ وجود ندارد.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت:

در برخی مداخلات درمانی و اعمال جراحی از دارو‌های بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دارو‌ها برای بی‌حس کردن مناطق خاص بدن و یا ایجاد خواب، کاربرد دارد تا از درد و ناراحتی جلوگیری کند. بی‌حس‌کننده‌های موضعی و بیهوش‌کننده‌های عمومی دو نوع رایج از این دارو‌ها هستند.

با توجه به افزایش پوشش واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشور، ممکن است در مواردی نیاز باشد که برخی افراد بلافاصله پس از انجام واکسیناسیون، مجبور به انجام درمان‌هایی باشند که در آن نیاز به استفاده از بی‌حس‌کننده‌ها است. به همین دلیل این سوال به وجود می‌آید که آیا استفاده از دارو‌های بی‌حسی، پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ موجب کم‌اثر یا بی‌اثر شدن واکسن می‌شود؟

پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران با تهیه یک گزاره‌برگ، تداخل دسته اول از دارو‌های بی‌حس‌کننده یعنی بی‌حس‌کننده‌ها را بر اثرات ایمنی‌زایی واکسن بررسی کردند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مطالعات و شواهدی که به طور مستقیم اثر دارو‌های بی‌حس‌کننده را بر ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ بررسی کرده باشد، وجود ندارد. در عین حال؛ هیچ شواهدی نیز وجود ندارد که نشان دهد استفاده از دارو‌های بی‌حسی باعث تداخل در اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ می‌شود.

در دستورالعمل مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، انجام مداخلات درمانی مانند دندان‌پزشکی و یا کولونوسکوپی (که در آن‌ها نیاز به استفاده از دارو‌های بی‌حسی وجود دارد)، پس از انجام واکسیناسیون کووید-۱۹ مجاز شناخته شده است. اگرچه در این دستورالعمل‌ها توصیه شده است که جراحی‌ها که به عمدتاً در آن‌ها از دارو‌های بیهوش کننده استفاده می‌شود، در صورت امکان به دو هفته بعد از تزریق واکسن موکول شود. علت این موضوع رسیدن به حداکثر سطح ایمنی و همچنین کاهش اثر استرس ناشی از جراحی بر سیستم ایمنی بدن است و نه کاهش اثر واکسن؛ بنابراین می‌توان گفت که بر اساس شواهد محدود موجود، دارو‌های بی‌حس‌کننده منجر به کاهش اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ نمی‌شوند. اگرچه در این زمینه نیاز است که مطالعات کافی و دقیق در سطح جهانی انجام شود.

انجمن بیهوشی آمریکا، نیز در پاسخ به این سؤال که آیا انجام بیهوشی در کارکرد واکسن تداخل ایجاد می‌کند یا نه، این بیانیه را منتشر کرده است: تاکنون شواهدی منتشر نشده است که مبنی بر تأثیر بیهوشی بر کارکرد واکسن باشد. با این حال به‌دلیل این‌که ممکن است جراحی عوارض استرس‌زا داشته باشد، بهتر است بعد از ابتلا به کووید-۱۹، انجام جراحی تا بهبود کامل کووید-۱۹ به تأخیر بیافتد یا بعد از ایمنی کامل بعد از واکسیناسیون انجام شود. اما این انجمن ممانعتی بر انجام جراحی در زمان واکسیناسیون ارائه نکرده است.

بر همین اساس پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت نتیجه می‌گیرند که با توجه به شواهد محدود موجود، استفاده از دارو‌های بی‌حس‌کننده منجر به کاهش اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ نمی‌شود.

این محققان در مورد انجام بیهوشی برای جراحی می‌گویند: تداخلی بین مصرف دارو‌های بیهوشی و عملکرد واکسن شواهدی به‌دست نیامده است، اما توصیه شده در صورت امکان جراحی را تا زمان به‌دست آمدن ایمنی کامل از واکسیناسیون، به تأخیر انداخت.

گزاره‌برگ پاسخ سریع به سوالات کووید-۱۹ توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران و به سفارش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.

این گزاره‌برگ مرور سریع مطالعات موجود است و دستورالعملی تخصصی نیست و در استفاده از مطالب آن باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: تصمیم‌گیری درباره تعطیلی کرونایی؛ در جلسات بعدی ستاد ملی مقابله با کرونا

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: ویروس کرونا اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ویروس کرونا دارو های بی حسی کاهش اثر کننده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان