Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@09:03:36 GMT

مذاکره و سازش با دشمن در منش سیدالشهدا(ع) جایی نداشت

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۳۰۲۵

مذاکره و سازش با دشمن در منش سیدالشهدا(ع) جایی نداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی در نخستین شب محرم در هیأت عاشورائیان اظهار داشت: امام معصوم از جهان مستغنی و بی نیاز است و با فریاد هل من معین یعیننیِ امام حسین(ع)، ملائکه، اجنه و حتی سنگریزه‌های دشت کربلا لبیک گفتند اما مسلمان نماهایی که قربة الی الله برای کشتن او به میدان آمده بودند صدای او را نشنیدند؛ زمانی که انسان از هدایت دور شود به گفته قرآن کریم، قلب او همانند سنگ یا از آن هم سخت‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مذهبی افزود:  زمانی که حضرت زینب(س) از امام حسین(ع) سوال کرد که چرا سنگ‌ها به ندای امام لبیک می‌گویند اما انسان‌ها صدای او را نمی‌شوند، پاسخ داد، مُلِئَت بُطونُهُم من مالِ الحرام(شکم‌هایشان از مال حرام پر شده است.) 

دیدار امام با ابن سعد برای محاجه نه مذاکره

وی تاکید کرد: ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین(ع) در واقع بیانگر این پیام است که آیا کسی هست که منِ حسین در مسیر هدایت او را یاری کنم؟ و دیدیم که کسانی با همین ندا در آخرین لحظه رستگار شدند؛ بعضی‌ها دلیل دیدار امام را با ابن سعد مذاکره بیان می‌کنند در حالی که امام حسین(ع) برای محاجه و دعوت به هدایت به دیدار ابن سعد رفت و نه برای مذاکره. 

بی‌آزار تهرانی ادامه داد: امام حسین(ع) حجاج ابن مسروق را به عنوان پیک به سوی عمر سعد فرستاد تا با او دیدار کند اما عمر سعد دیدار را نپذیرفت؛ وقتی حجاج خبر نپذیرفتن ملاقات را به امام رساند، حضرت فرمودند: او گفت نمی‌آید، ما به سراغ او می‌رویم. 

کارشناس مذهبی تشریح کرد: در دیدار امام و عمر سعد، امام از او خواست که با قرار گرفتن در مسیر هدایت خود را از زمره گمراهان نجات دهد اما ابن سعد به امام گفت که اموالش را به جای جانش به امام می‌بخشد، حسین(ع) نیز پاسخ داد که ما می‌خواستیم خود تو را نجات دهیم و اکنون که خودت نمی‌خواهی به اموالت نیازی نداریم. 

وی تصریح کرد: دستگاه امام حسین صفر و صد است، نمی‌شود که هم در مسیر امام بود و هم در مسیر شیطان؛ بعضی‌ها کل سال را گناه می‌کنند و در ده روز محرم می‌خواهند جبران کنند، نمی‌شود از یک طرف نیاز مردم را احتکار کرد و از طرف دیگر دیگ نذری امام حسین را بار گذاشت، آن‌ها تمام وجود ما را نورانی می‌خواهند نه بخشی را. 

قائدین، بدترین گروه در زمان امام علی(ع) 

بی‌آزار تهرانی اشاره کرد: بدترین گروه در زمان امام علی(ع) قائدین بودند، یعنی کسانی که شم سیاسی نداشتند و منتظر می‌نشستند تا ببینند در نهایت حق با چه کسی خواهد بود؛ زهیر نیز از همین گروه بود که پس از جنگ‌های امام علی(ع) عنوان کرد که مسلمان کشی شده است و شمیرش را غلاف کرد و اهل تجارت شد، او که از حسین فرار می‌کرد با نهیب همسرش به دیدار امام رفت و وقتی غبار غفلت از دیده‌اش کنار زده شد به سوی حق برگشت. 

کارشناس مذهبی عنوان کرد: نقش همسر زهیر در هدایت او بسیار پررنگ و این نشان دهنده تاثیر مهم بانوان است؛ افق دید همسر زهر وقتی بیشتر نمایان می‌شود که هنگامی که زهیر می‌خواست او را ترک کند به جای مال و اموال بسیار زهیر، تنها از وی یک درخواست کرد و آن شفاعت رسول‌الله(ص) در روز قیامت بود. 

حسینی شدن با بده بستان نمی‌شود

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم حسینی شویم که همه چیزمان را برای امام بگذاریم نه اینکه فکر کنیم می‌شود با امام بده بستان کرد یا در این بین منافع خودمان را هم بسنجیم؛ چرا که امام در طرف مقابل رفیقی است که همه چیزش را برای ما خواهد گذاشت، همانطور که امام حسین(ع) همه چیزش را برای هدایت ما فدا کرد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۷/ج۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: حجت الاسلام بی آزار تهرانی هیات عاشوراییان محرم ۱۴۰۰ امام حسین ع دیدار امام ابن سعد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۳۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

فرازی از زیارت عاشورا گویای آن است که باید دید اول‌بار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در فرازی از زیارت عاشورا می‌خوانیم «فَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ؛وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَ أَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتِی رَتَّبَكُمُ اللّٰهُ فِیها، وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللّٰهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْكِینِ مِنْ قِتالِكُمْ»؛ یعنی خدا لعنت کند امّتی که بنای ستم و بی‌داد بر شما اهل‌بیت را بنیان کردند و خدا لعنت کند قومی که شما را از مقامتان دور کرد و از مرتبه‌هایتان برکنار نمود، مرتبه‌هایی که خدا شما را در آن‌ها جای داد و خدا لعنت کند امّتی که شما را کشتند و خدا لعنت کند آنان را که امکانات و توان جنگ با شما را برای ایشان تدارک دیدند،

در این بخش از زیارت عاشورا 4 مرتبه به چهار گروه لعن فرستاده می‌شود:
1. آنها که اساس ظلم و جور را علیه اهل بیت علیهم‌السلام بنا کردند و آن را عادی‌سازی کردند  2. آنها که اهل بیت را از جایگاهشان منع کردند و مقامی که خداوند به ایشان عطا کرده بود زائل کردند   3. آنها که  دست به قتل ائمه زدند   4. آنها که عامل و زمینه‌ساز قتل عترت شدند.

توطئه معاویه و خط نفاق در بسترسازی واقعه عاشورا عیان بود

این فراز از زیارت عاشورا گویای آن است که واقعه غمبار کربلا دارای پیشینه‌ای عمیق است. فارغ از اینکه به صورت مصداقی به تاریخ قبل از رویداد عاشورا بپردازیم، همین گزاره‌ها در زیارت عاشورا کافی است انسان را با حقیقت ماجرا آشنا کند؛ یعنی باید دید اول‌بار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. این دو گزاره اول، اساس ماجرای شهادت رساندن امام حسین علیه‌السلام را نشان می‌دهد.

خلاصه وضعیت امت اسلام از رحلت نبوی تا قیام حسینی

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • تنیس کمتر از ۱۲ سال غرب آسیا؛ پسران ایران به دیدار رده‌بندی رفتند
  • تنیسورهای کمتر از ۱۲ سال ایران به دیدار رده‌بندی رفتند
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • دیدار مسئولان خوروبیابانک با خانواده شهید حسین ایرانی