Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:11:58 GMT

روی خط پایتخت؛ ۱۲۰ میدان و ۶۱ بوستان‌ سیاه پوش شدند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۳۲۰۴

روی خط پایتخت؛ ۱۲۰ میدان و ۶۱ بوستان‌ سیاه پوش شدند

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا اصغر عطایی، درباره آمادگی شهر تهران برای محرم تاکید کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد شورای فرهنگی، جلسه با شهرداران مناطق و همچنین جلسه شورای معاونان خدمات شهری در خصوص محرم ۱۴۰۰ به مناطق ۲۲گانه ابلاغ و تاکید شد که با اهتمام ویژه و مطابق سیاست‌ها و رویکردهای شهرداری تهران، نسبت به فضاسازی شهری انجام تبلیغات محیطی معابر و میادین بصورت چشمگیر و با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود، اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رسیدگی و توجه ویژه به نگهداشت شهر، به ویژه معابر منتهی به مساجد و تکایا و هیئت های مذهبی، ۱۲۰ میدان شاخص و پرتردد شهر تهران، به صورت ویژه و یکنواخت توسط سازمان زیباسازی و بیش از ۹۰۰ ساختمان شهرداری شامل ساختمان های مناطق، نواحی، سرای محلات، ساختمانهای ستادی (با نظارت اداره کل پشتیبانی)، فروشگاه های شهروند، میادین میوه و تره بار، ایستگاه های آتش نشانی و... با تاکید بر فضاسازی بیرونی آماده محرم شده است.

اصغر عطایی با اشاره به دیگر مراکزی که زیر نظر شهرداری هستند، گفت: توجه ویژه به آماده کردن محوطه بهشت زهرا (س) و  ۱۳۰۰ بوستان در سطح شهر تهران برای محرم در اختیار قراردادن ۶۱ بوستان در سطح مناطق ۲۲ گانه جهت برپایی و برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به هیئت های مذهبی نیز در دستور کار قرار گرفت.

آماده سازی حمل و نقل عمومی جهت عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: علاوه بر بخش خدمات شهری، دیگر معاونت های شهرداری تهران نیز برای عزاداری سالار شهیدان آماده شد. در این راستا با معاونت حمل و نقل و ترافیک جهت نصب پرچم های مشکی بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس -تاکسی و مترو) هماهنگی های لازم صورت گرفت. بر روی کلیه خودروهای شهربان و معبربان به تعداد ۳۷۲ دستگاه نیز پرچم و کتیبه نصب شد.

وی درباره آمادگی ساختمان های دولتی برای محرم نیز اظهار کرد: با معاونت اجتماعی و فرهنگی هماهنگی های لازم صورت گرفت تا اقلام و پوسترهای تبلیغاتی مرتبط با محرم برای اصناف تهران تهیه و تحویل آنها شود. همچنین در خصوص آماده کردن فضاهای بیرونی ساختمان های دولتی نیز با استانداری تهران هماهنگی های لازم صورت گرفت.

تغزیه خوانی، دمام زنی و چاووشی خوانی در تهران

عطایی در خصوص برنامه های معاونت اجتماعی شهرداری تهران نیز توضیح داده و تاکید کرد: جلسات متعدد شهرداری در خصوص برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در شرایط اپیدمی کرونا برگزار شده و تاکید بر حفظ سلامت شهروندان بود به همین جهت وظایف معاونت ها به صورت شفاف مشخص شد.

به گفته وی، معاونت اجتماعی شهرداری تهران هشت برنامه به عهده دارد: ۱– فضاسازی، ۲- تقدیر از پیرغلامان و خادمان حسینی، ۳- مراسم آیینی شامل تعزیه خوانی و دمام زنی و چاووشی خوانی، ۴- کوچه های حسینی (چهارپایه خوانی) این مراسم را کلیه مناطق ۲۲ گانه، دهه اول محرم و دهه آخر صفر (قبل از نماز مغرب و عشا) در نقاط پرتردد اجرا خواهند کرد، ۵- نمایشگاه (نمایشگاه کتاب شور حسینی؛ عقلانیت دینی - برپایی نوزدهمین نمایشگاه عطر سیب و شمیم حسینی)، ۶- تولید و توزیع اقلام فرهنگی (طراحی و چاپ پوسترهای عطر سیب و صلوات چهارده معصوم به منظور توزیع بین کسبه و صنوف)، ۷- حمایت و مشارکت در راستای برگزاری مراسم هیات ها و ۸- ویژه برنامه های مناطق ۲۲ گانه (شامل برگزاری مسابقات فرهنگی به صورت مجازی - کمک مومنانه و حمایت از نیازمندان - برپایی ایستگاه صلواتی و فرهنگی - دیدار و تقدیر از خانواده شهداء - اجرای برنامه های فرهنگی) ماموریت هایی است که در ماه محرم بر عهده معاونت اجتماعی قرار داده شده است.

عطایی درباره فعالیت سازمان ورزش شهرداری تهران در ایام محرم نیز اظهار کرد: قرار است سازمان ورزش شهرداری تهران با فضاسازی هفت مجموعه ورزشی (مجموعه شهدای افسریه، مجموعه شهید مدرس، مجموعه الزهرا (س) علائین، مجموعه آرش میراسماعیلی، مجموعه سوارکاری سمند، مجموعه قمربنی هاشم (ع) و مجموعه بهاران) در ایام محرم به عزاداران حسینی (ع) خدمات ارائه کند.

تهیه و توزیع هشت هزار پرچم و پنج هزار پوستر برای تاکسیرانی

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به برنامه های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از اهم وظایف این معاونت در ماه محرم ۱- آماده نمودن فضای اداری به مناسبت عزاداری سالار شهیدان (ع)، ۲- پخش نواهای عزاداری و مداحی از طریق سیستم های صوتی موجود، ۳- ارسال پیامک های فرهنگی و آموزشی ویژه دهه اول محرم و ایام خاص ماه محرم و صفر، ۴- هماهنگی و نظارت بر اجرای اقدامات روابط عمومی سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه و ۵- برگزاری مسابقات ویژه ماه محرم برای کارکنان زیرمجموعه است.

قابل ذکر است که بیش از ۱۰ هزار پوستر ایام محرم توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بر روی اتوبوس ها نصب شده است. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز ۸ هزار پرچم و ۵۰۰۰ پوستر ویژه ماه محرم جهت نصب بر روی تاکسی های سطح شهر تهران تهیه و توزیع کرده است.   شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران وحومه (مترو) نیز فضاسازی ایستگاه ها و پایانه ها و برگزاری نمایشگاه را در دستور کار سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران قرار داده است.

بوستان بانو مرضیه حدیدچی میزبان بانوان عزادار حسینی در ماه محرم

«حدیثه رفیعی» مدیر امور بانوان شهرداری منطقه ۴ تهران گفت: هیئت‌های خانگی بانوان به صورت داوطلبانه در بوستان بانوان مرضیه حدیدچی(دباغ) منطقه ۴ مراسم عزاداری برپا می کنند.  

وی افزود: به منظور بسترسازی و ایجاد فضایی‌مناسب برای برگزاری مراسم عزاداری هیئت‌های خانگی در فضای‌باز و با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، برای دومین سال اقدام به آماده‌سازی بوستان‌ بانوان مرضیه حدیدچی با عنوان «زیر آسمان روضه» کرده است.

وی در تشریح برنامه های هیئات گفت : در نخستین برنامه اجرایی که روز چهارشنبه ۲۰ مرداد  مصادف با دوم محرم برگزار شد هیات عزاداری حوزه ۱۵۳ بسیج خواهران اقدام به اجرای روضه خوانی، سخنرانی ، برپایی مسابقات ورزشی و توزیع نذری در بین عزاداران کرد.  

رفیعی از برپایی ایستگاه صلواتی با توزیع نذری شهروندان شامل شربت، شیرینی و چایی جهت پذیرایی از عزاداران خبر داد و گفت : علاوه بر ایستگاه صلواتی، میز مشاوره جهت ارائه مشاوره امور خانواده برای مراجعین برقرار است.     

وی افزود: هیئت‌های خانگی بانوان می‌توانند برای رزرو فضا برای مراسم‌های عزاداری به بوستان بانوان مرضیه حدیدچی(دباغ) منطقه ۴ واقع در بزرگراه شهید بابایی خیابان کوهستان مقابل باغ پرندگان مراجعه کنند.

مدیر امور بانوان شهرداری منطقه ۴ خاطر نشان کرد: این مراسم ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

کنترل آفات  درختان منطقه ۲ با اجرای عملیات آبشویی 

«جعفر میرزایی»، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲ تهران گفت: عملیات آبشویی درختان منطقه ۲ با هدف کنترل آفت، حفظ سلامت درختان و افزایش زیبایی بصری فضای سبز شهر آغاز شد.

وی افزود: در فصل تابستان، با توجه به طغیان آفات و حجم مصرف سوخت های فسیلی، جذب دوده و غبار بر روی درختان بسیار بیشتر از حد نرمال است که سبب کاهش عملکرد و سلامت درختان و زیبایی بصری فضای سبز می شود.

وی افزود: به همین منظور با برنامه ریزی صورت گرفته عملیات پاکسازی و آبشویی مستمر درختان، بدون استفاده از سموم و مواد شیمیایی در تمامی شریان های اصلی و معابر فرعی، انجام می شود.

میرزائی خاطرنشان کرد: در این راستا بیش از ۵۰ هزار اصله درخت در سطح منطقه در ساعات خنکی شبانه روز با بهره گیری از ماشین آلات مخصوص و رعایت تمامی نکات بهداشتی و ایمنی آبشوبی شدند.

وی گفت: نتایج مهم آبشویی درختان می تواند به کنترل آفات و جلوگیری از شیوع آنها اشاره کرد و خاطرنشان کرد با استفاده از روش های غیر شیمیایی می توان سلامت درختان منطقه را افزایش داد.

میرزائی اظهار داشت: سفیدبالک، شته و پسیل زیتون از جمله آفاتی هستند که با آغاز فصل گرما در تهران شدت میبابند و با آبشویی کنترل میگردند.

آغاز مجدد عملیات عمرانی تکمیل تصفیه خانه میدان میوه و تره بار مرکزی

«علی توکلی» شهردار منطقه ۱۹ تهران گفت: عملیات عمرانی احداث و تکمیل تصفیه خانه میدان میوه و تره بار مرکزی بعد از ۲۷ سال از سر گرفته شد.

وی با اشاره به آغاز عملیات عمرانی احداث این تصفیه خانه برای تکمیل ۲۰ درصد باقیمانده از آن گفت: تاکنون نزدیک به ۸۰ درصد عملیات اجرایی احداث این تصفیه خانه انجام شده و پس از گذشت ۲۷ سال انتظار در نهایت با پیگیری و برنامه ریزی صورت گرفته اقدامات عمرانی تکمیلی این تصفیه خانه برای آماده سازی و بهره برداری از آن طی آینده نزدیک آغاز شده است.  

وی افزود: در همین راستا عملیات احداث ساختمان بلوئر (دمنده) در قالب اجرای ۳۴۰ متر مکعب خاکبرداری، ۱۴۰ متر مکعب قلوه ریزی، ۶ تن آرماتور بندی، ۷۶ متر مکعب بتن ریزی و ۱۵۰ متر مربع نیز آجرکاری در حال انجام است.

به گفته شهردار منطقه با توجه به ورود ۲ هزار متر مکعب پساب و فاضلاب میدان میوه و تره بار به کانال بهشتی، با بهره برداری از این تصفیه خانه ضمن جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، می توان از آب تصفیه شده برای آبیاری فضاهای سبز و زمین های کشاورزی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات عمرانی تکمیل تصفیه خانه میدان مرکزی میوه و تره بار در ۱۰ هزار متر مربع پس از تحویل از سوی سازمان میدان میوه و تره بار آغاز شده است.

غرب تهران سیاه پوش شد

«سیدمصطفی موسوی» شهردار منطقه ۹ تهران گفت: ویژه برنامه های متنوع فرهنگی و اجتماعی به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی در پهنه غربی پایتخت برگزار می شود.

وی با اشاره به فرارسیدن ایام محرم گفت: غرب پایتخت با تمهیدات و اقدامات شهرداری منطقه جلوه ای عاشورائی پیدا کرده و آماده برپایی باشکوه مراسم سوگواری امام شهیدان است.

وی ضمن برشمردن برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۹ به منظور بزرگداشت ماه محرم، افزود: برپایی مراسم تعزیه خوانی و چاووشی خوانی و دمام زنی، قدردانی از پیرغلامان و خادمان حسینی، اجرای کوچه های حسینی، اجرای برنامه هر خانه یک حسینیه، برپایی برنامه خاص کودکان و نوجوانان با عنوان خطبه خوانی و دلنوشته ای حسینی، برگزاری نمایشگاه های کتاب و تولید و توزیع اقلام فرهنگی، اجرای طرح نشان حسینی از جمله فعالیت های پیش بینی شده در این ایام هستند.

شهردار منطقه ۹ گفت: با توجه به فراگیری بیماری کرونا و شرایط خاص در ایام محرم، مجموعه مدیریت شهری منطقه سعی داشته با استفاده از ظرفیت مکان های باز، فضاسازی مناسبی ایجاد کند تا مانع از انتقال و سرایت بیشتر ویروس کرونا شود.

وی عنوان کرد: فضاسازی، جانمایی و هماهنگی بیش از ۲۰ مکان مناسب (فضای باز) واقع در بوستان المهدی، مدرسه شهید رجایی، مدرسه شهید آوینی، ورزشگاه شهید فراهانی، بوستان شمشیری، بوستان مهر، بلوار استادمعین و طوس به منظور اجرای برنامه های عزاداری به مساجد و هیئات مذهبی انجام شده است.

موسوی به فضاسازی محیطی در معابر، میادین و خیابان های اصلی منطقه اشاره و بیان کرد: برنامه ویژه ای برای ساخت مجسمه ظهر عاشورا با الهام از اثر استاد فرشچیان به همین نام و نصب آن در میدان استاد معین نیز در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به طرح اطعام حسینی و توزیع سه هزار پک غذایی با همکاری خیرین، فرهنگ سرای رویش و بسیج منطقه اضافه کرد: توزیع سبد کالائی میان نیازمندان منطقه و همچنین تهیه نذورات و توزیع میان این قشر از شهروندان نیز در دستور کار است.

موسوی خاطر نشان کرد: در تمام برنامه های ایام محرم سعی می شود تا پروتکل های بهداشتی در حد مطلوب رعایت شود، بدین منظور شهرداری منطقه ۹ اقدام به تامین بیش از یکهزار لیتر مایع ضدعفونی دست و سطوح و توزیع پنج هزار ماسک در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی در هیئات عزاداری خواهد کرد.

راه اندازی مرکز تزریق داروی رمدسیویر در منطقه ۵

«محمود کلهری» شهردار منطقه ۵ تهران با بیان اینکه این منطقه در عرصه کمک رسانی به نظام سلامت پیشتاز است و اقدامات مختلفی در این راستا داشته گفت: با توجه به درخواست دانشگاه علوم پزشکی ایران، یک سوله برای تزریق داروی رمدسیویر در اختیار نظام سلامت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا همه باید پروتکل های بهداشتی را با شدت بیشتری رعایت کنند گفت: متاسفانه با شیوع گونه جدید این بیماری سرعت سرایت آن بالا رفته و در این شرایط لازم است تا هموطنان پروتکل های بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت کنند. از سویی بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز با ازدحام روبرو شده که در این راستا نهادهای مربوطه باید از هر کمکی برای بهبود این شرایط دریغ نکنند.

وی با بیان اینکه منطقه ۵ تهران در راه مقابله با بیماری کرونا و کمک رسانی به نظام سلامت پیشتاز بوده است تاکید کرد: علاوه بر مراکز واکسیناسیون قبلی در سوله های مدیریت بحران، بیمه و سازمان‌ برنامه و ساختمان های اداری پارک ترافیک،   یک مرکز خودرویی با همکاری اورژانس در خیابان خلیل ابادی راه اندازی شد  که در این راستا برای تسریع و بهبود روند واکسیناسیون شهروندان مقابل بیماری کرونا و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به واکسیناسیون خواهند پرداخت که این مرکز برای اولین بار در منطقه ۵ راه اندازی شده است.

کلهری افزود: با توجه به پیک پنجم کرونا و با توجه به درخواست دانشگاه علوم پزشکی ایران و با هماهنگی های لازم، سوله سرداران واقع در کوهسار در اختیار نظام سلامت بابت تزریق داروی رمدسیویر قرار گرفت.

وی ادامه داد: این مرکز دارای ۷۰ تخت بیمارستانی است که هر بیمار به طور متوسط یک ساعت و نیم در این مرکز مورد مداوا قرار گرفته و ترخیص می شود.

کلهری گفت: نوبت دهی برای این مرکز به صورت اینترنتی است که هم از ازدحام جلوگیری کرده و هم سرعت درمان و رسیدگی به امور بیماران را بالا می برد که امیدواریم با این اقدام کمک شایانی به چرخه مبارزه با بیماری کرونا و کاهش موارد بستری شود.

خبرنگاران چشم بینا و  بیرق دار آگاهی بخشی جامعه هستند

«مجتبی شکری»،   شهردار منطقه ۱۳ تهران  ضمن تقدیر از زحمات خبرنگاران و فعالین عرصه رسانه گفت : خبرنگاران چشم بینا و  بیرق دار آگاهی بخشی جامعه هستند و این وظیفه روشنگری دارند که رسالت سخت و سنگینی است و سنگینی این رسالت موجب شده است که بگوییم جامعه مجاهدان خبرنگار خاضعانه، صادقانه، بی‌ادعا، تیزهوش و دقیق در راه اطلاع‌رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

وی افزود: آگاهی فرهنگی، پویایی اجتماعی و سلامت فکری جامعه در گرو کوشش‌ها و مجاهدت‌های خبرنگاران و اصحاب قلم است.  

شهردار در این برنامه ضمن ارائه گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته در بخش های اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی، خدمات شهری، ترافیکی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

برچسب‌ها ماه محرم شهر تهران معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم شهر تهران ماه محرم شهر تهران میدان میوه و تره بار پروتکل های بهداشتی هماهنگی های لازم معاونت اجتماعی بیماری کرونا تصفیه خانه مراسم عزاداری عملیات عمرانی شهرداری تهران شهرداری منطقه برگزاری مراسم مرضیه حدیدچی شهردار منطقه خدمات شهری نظام سلامت ایام محرم شهر تهران تهران گفت قرار گرفت صورت گرفت حمل و نقل متر مکعب ماه محرم منطقه ۴ منطقه ۹ منطقه ۵ بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۳۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت عجیب در پایتخت؛ شکل‌گیری محل جدید برای کاسبی مردم! +تصویر

زمین‌های زیر پل‌های تهران، به محل جدید یکسری از کسب و کارهای صنفی تبدیل شده است.

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: زمین‌های زیر پل‌های تهران، به محل جدید یکسری از کسب و کارهای صنفی تبدیل شده است. از راه‌اندازی کارواش تا صافکاری و نقاشی، از قفل‌سازی و تعمیر شیشه تا بهره‌برداری در قالب پارکینگ خودرو. اراضی پایین پل‌های تهران، زمین‌های شهر محسوب می‌شود و مالک آن یه بهتر است گفته شود «نگهبان این اراضی»، شهرداری تهران است.

حال اگر استفاده تجاری از زیرپل‌های تهران، با اجازه شهرداری است، «درآمد روزانه بودجه شهرداری از این محل» در کدام یک از ردیف‌های مصوب بودجه تهران قید می‌شود؟

اگر هم کاسبی زیرپل، بدون هماهنگی با مدیران شهر بوده، در این صورت این «حیات خلوت» موجود در پایتخت چطور شکل گرفته است که شهرداری به محض «بدهی یک مغازه به شهرداری»، با بلوک سیمانی جلوی کسب و کار او را می‌گیرد اما اینجا در روز روشن، تجارت با اراضی شهر بدون پرداخت «حق شهر» برقرار است؟ عکس از بزرگراه یادگار امام گرفته شده است.

دیگر خبرها

  • آغاز چهارمین جشنواره گل و گلاب در بوستان آب و آتش
  • پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما زودتر آغاز شود
  • افزایش پنج هکتاری سطح بهره‌برداری بوستان بزرگ شهر در یزد
  • ساخت ۹۵۰۰ واحد مسکونی در ۳ منطقه پایتخت
  • ‌ پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • ۵ هکتار به بوستان بزرگ شهر یزد اضافه شد
  • وضعیت عجیب در پایتخت؛ شکل‌گیری محل جدید برای کاسبی مردم! +تصویر
  • اوضاع نظافت تهران از پاریس هم بهتر است؛ آمار هم داریم
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری