Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تناسب میان پایان نامه‌های دانشجویی با نیاز بازار کار در جامعه اظهار کرد: دانشگاه‌ها دارای رسالت‌های چند وجهی هستند.

او افزود: رسالت دانشگاه‌ها صرفا رفع نیاز‌های صنعت نیست، بلکه آن‌ها رسالت تولید علم، رسالت تحقیقات بنیادی، رسالت تحقیقات پایه‌ای در حوزه‌های مختلف علمی دارند تا نحوه نظری علوم تقویت کند و رشد یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرسندی تصریح کرد: رسالت‌های دانشگاه تنها رفع نیاز‌های صنعت نیست، ولی یکی از رسالت‌های آن ارتباط با صنعت و تلاش برای رفع نیاز‌های پژوهشی صنعت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم همه پایان نامه‌ها در ارتباط با نیاز‌های صنعت باشند به هیچ عنوان درست نیست؛ چرا که وجه‌های دیگر رسالت دانشگاه دیده نمی‌شود. احتمال دارد که صنعت در برخی زمینه‌ها قوی باشد، اما در برخی دیگر پیشرو نباشد و تا حدودی از نحوه تکنولوژی در دنیا عقب مانده باشد.

خرسندی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نباید خود را محدود به صنعت بدانند، تاکید کرد: بخشی از پایان نامه‌ها در راستای نیاز‌های صنعت تعریف می‌شوند. به هر حال هم اکنون سامانه‌هایی وجود دارند که صنعت می‌تواند در آن نیاز‌های خود را اعلام کرده و دانشگاه‌ها در جریان قرار بگیرند و بتوانند پایان نامه‌ها را در آن راستا جهت دهند که این سامانه‌ها نیازمند اصلاح هستند تا دانشگاه‌ها به صورت مستقیم شاهد نیاز‌های صنعت باشند.

ارتباط ضعیفی میان دانشگاه‌ها و صنعت دیده می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: بستر برند‌هایی که صنعت می‌تواند به دانشگاه دهد مهیا نیست و باید روی آن‌ها تمرکز کرد تا صنعت به صورت مستقیم با دانشگاهیان و دانشمندان و محققان ارتباط بگیرد و بتواند نیاز‌های جامعه را بهبود بخشد، اما هم اکنون ارتباط ضعیفی بین آن دو دیده می‌شود.

خرسندی تاکید کرد: تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به ارتباط موثر بین دانشگاه‌ها و صنعت کمک کند و به اینصورت نیاز‌های جامعه رفع شوند. خیلی اوقات به سمت و سوی پروژه‌های کلان در جامعه سوق داده می‌شویم و اصل کاری که می‌تواند اتفاق بیفتد در پروژه‌های خرد و متوسط است که احتمال دارد شامل یک بخش پایان نامه نشود و قسمت‌های بیشتری از آن را شامل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: همیشه این دغدغه در دانشگاه‌ها وجود دارد که اگر پایان نامه‌ها در جهت رفع نیاز‌های صنعت باشند از رده علم فاصله می‌گیرند و اگر نباشند ممکن است صنعت از آن استفاده کند. باید از پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها استفاده کنیم، خیلی از دانشگاه‌های دنیا از پایان نامه‌های دانشجویی جهت رفع نیاز‌های صنعت و جامعه استفاده نمی‌شود، ولی ما به عنوان بخشی از فعالیت‌های دانشگاهی نیاز‌های صنعت را هم مورد توجه قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید

ارتباط دانش با نیاز‌های صنعت موجب کاربردی‌سازی دانشگاه می‌شود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پایان نامه فعالیت های دانشگاهی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفع نیاز های صنعت پایان نامه ها دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۴۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مسابقه ملی «سدید» در ۴ بخش کتاب، پایان‌نامه، مقاله و طرح‌های پژوهشی برای دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.
در این مسابقه دانشجویان همه مقاطع تحصیلی می‌توانند معرفی کتاب، ارائه مقاله چاپ‌شده در مجلات معتبر و یا طرح‌های پژوهشی و اختراعات خود را طی مدت ۳ دقیقه در حضور داوران ارائه کنند، دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری هم باید از پایان‌نامه و یا رساله دکتری خود طی همین مدت دفاع کنند.
براساس آئین‌نامه این مسابقه، طرح‌های ارائه‌شده باید در زمان دانشجویی یا حداکثر دو سال پس از دانش آموختگی به پایان رسیده باشد و دارای گواهی اتمام طرح و اعلام رضایت کارفرما برای ارائه در مسابقه باشد.
دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان تهران تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت دارند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران به نشانی BookRc.ir مراجعه کنند.
برگزیدگان این مرحله از مسابقات علاوه‌بر دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر معتبر به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.
جوایز نقدی در نظر گرفته‌شده برای برگزیدگان این مرحله از مسابقه ملی «سدید» شامل موارد ذیل است:
یک جایزه ۲۰ میلیون ریالی برای یک نفر
دو جایزه ۱۰ میلیون ریالی برای دو نفر
۳ جایزه ۵ میلیون ریالی برای سه نفر
سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با همکاری و مشارکت دبیرخانه مسابقات جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و جهاد دانشگاهی، اداره‌کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران این مسابقه ملی را در استان تهران برگزار می‌کند.

دیگر خبرها

  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!​
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال