Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، فرقی نمی کند از کدام سرزمین گذر می کنی خواه از دیار خراسان باشد، یا از گرمسار همیشه سوزان، از هر جا که عبور کنی طعم شیرینش تو را مجذوب خود می‌کند، طعمی که گویی برایت به اندازه قدمت این عالم، آشناست.

طلایی‌هایی که در درون خود هزاران حرف نهفته دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم آبی در سال‌های اخیر به واسطه خشکسالی و کمبود بارش یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور است که مصرف نامناسب منابع آبی زیرزمینی در طول بیش از نیم قرن آن را تشدید می‌کند و به دلیل قرار گرفتن این استان در منطقه گرمسیری که کمترین میزان بارش را به خود اختصاص داده است، بر کشاورزی استان سایه انداخته است.

کمبود منابع آبی متاثر از کاهش محسوس بارندگی‌ها در سال آبی جاری، کشت و کار محصولات جالیزی که نیاز آبی بالایی دارند را با چالش مواجه کرده تا جایی که انتظار می‌رفت با توجه به تنش‌های آبی موجود، امسال انگیزه‌ای برای کشت برخی محصولات غیر استراتژیک کشاورزی آن هم با نیاز آبی بالا در استان سمنان وجود نداشته باشد، با افزایش گرما با کمبود آب بسیاری مواجه هستیم چرا که امسال زمین‌های کشاورزی این منطقه بیشتر از سال گذشته منابع آبی را می‌بلعند.

اما واقعیت این است که با کاهش قابل ملاحظه بارندگی‌ها در سال جاری بیم آن می‌رود که با تشدید خشکسالی ها، بخشی از اراضی کشاورزی استان سمنان قابلیت کشت و کار را از دست بدهند.

با وجود اینکه بخشی از درآمد اقتصادی کشاورزان منطقه از طریق کشت خربزه صورت می‌گیرد برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی سمنان، توصیه می‌شود کشت‌های کم آب بر جایگزین نیاز آبی کمتر شود.

افزایش سطح زیر کشت محصولات زیرپلاستیکی گرچه به اقتصاد کشاورزان کمک می‌کند، اما باید با راهبرد‌های صحیح کشت و کاهش مخاطرات زیست محیطی همراه باشد و کاهش اثرات سوء این روش بر زمین و بستر خاک و همچنین زمین‌های اطراف و مجاور می‌تواند در تولید محصول مؤثر باشد.

سطح زیر کشت خربزه در استان سمنان می‌تواند افزایش و میزان صدور محصول به شهر‌ها و استان‌های دیگر و همچنین کشور‌های دیگر با توجه به سودآوری و کیفیت تولید، افزایش یابد.

کاهش کشت خربزه و جایگزین کردن روش‌های کم آب طلب

خربزه یکی از محصولاتی است که مصرف آب نسبتا بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، به طوری که کشت خربزه به عنوان یکی از محصولات پر آب کشاورزی محسوب می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهد، بیش از ۸۸ درصد آب مصرفی استان سمنان به بخش کشاورزی اختصاص دارد در صورتی که این استان کمترین میزان بارش‌ها را به خود اختصاص داده است بر اساس نظریه‌های کارشناسان اراضی کشاورزی باید یکی از اولویت‌های این استان در بخش کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف آب در کنار فاکتور‌هایی نظیر توسعه آبیاری‌های نوین، حذف آبیاری‌های سنتی، عدم اجازه برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز، اصلاح الگوی کشت، کاهش کشت محصولات پرآب بر و توسعه کشت محصولات کم آب بر باشد.

کاهش سطح زیرکشت محصولات پرآب بر، توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کم در کنار سایر روش‌ها از راهکار‌های مهم صرفه جویی آب در بخش کشاورزی است.

زنده و پویا نگه داشتن بسیاری از مزارع کشور و همچنین استان سمنان می‌تواند اقدامات بسیار مهمی در حفظ و تامین منابع آبی استان باشد.

با توجه به اینکه منابع آبی در استان محدود است، باید فرهنگ کشت محصولات کشاورزی تغییر یافته و کشت محصولات پرآب بر تا حد امکان کاهش دهیم.

تولیدات گلخانه‌ای در شرایط کویری بودن و کمبود منابع آبی، یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات کنونی این بخش است که کاشت محصولات کشاورزی بخصوص خربزه در مناطق کم آب، راهکار‌های متفاوتی برای صرفه جویی در میزان مصرف آب، افزایش بازده آب، آبیاری و افزایش بهره وری آب وجود دارد به همین دلیل با استقبال زیادی از این محصول از سوی کشاورزان مشاهده می‌شود.

تورج خوشبخت رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما ،  با بیان اینکه استان سمنان یک استان کویری است ، گفت : خشک‌سالی‌های متناوب سال‌های اخیر در استان سمنان باعث شده است تا  کشاورزان  سمنانی به سمت روش های نوین کشت رفته و روش های نوین را جایگزین کرده اند.

او افزود : زود رس شدن محصول و عرضه خارج از فصل محصول به بازار ، فروش محصول با قیمت مناسب ، صرفه اقتصادی در مناطق کم آب  و هم چنین امکان کشت دوم محصولاتی هم چون گل محمدی و زعفران به جای محصولات جالیزی  کشاورزان بسیاری  را به این شیوه ترغیب کرده است.

رییس اداره تولیدات جهاد کشاورزی سمنان ادامه داد : هزینه بالای تجهیزات و ادوات کشاورزی ، استفاده زیاد از کود و سموم و باقی ماندن آن بعد از برداشت باعث آلوده شدن محصول می‌شود .

او افزود : از جمله معایب این روش می توان به تخریب پلاستیک‌ها بر اثر تابش آفتاب و رها شدن آن در محیط و در نهایت از بین رفتن غنا و کیفیت خاک،  اشاره کرد .

طعم شیرین خربزه زیر دندان دلالان / از رنج خربزه کاران تا گنج دلالان

کشاورزی  تنها منبع درآمد کشاورزان سمنانی است و این قصه‌ای که هرساله کشاورزان سمنانی در فصل برداشت محصولات کشاورزی شاهد تکرار آن هستند، کشاورزانی که با خون دل محصول تولید می‌کنند و آن را بعد از برداشت به دست کسانی می‌سپارند که هیچ نقشی در طول فصل کشت نداشتند. اما برای جبران و جلوگیری از رفع‌های متحمل شده چه باید کرد؟

خیر الدین یکی از کشاورزان سمنانی که بخشی از اراضی کشاورزی خود را به کشت خربزه اختصاص داده است در گفتگو با خبرنگار ما ابراز داشت: فاصله بسیار زیاد قیمت محصولات کشاورزی از مزارع تا مغازه‌ها، سال‌هاست که باغداران و کشاورزان را از ارزانی خرید محصول، دچار ضرر‌هایی کرده است.

او افزود: بسیاری از این کشاورزان جزو اقشار آسیب‌پذیر به شمار می‌آیند که باد، باران و سیل می‌تواند زحمت یک‌ساله‌شان را نابود کند و در این میان دلالانی نیز هستند که زحمت‌های کشاورزان را در کنار خسارت‌های سیل و باران بر باد می‌دهند.

مهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان، عدم دسترسی به بازار مناسب برای فروش است و همین امر، دخالت دلالان و واسطه‌ها را در بازار‌های سنتی محصولات این بخش افزایش می‌دهد. آنچنان که تنها رنج و زحمت تولید محصولات کشاورزی بر دوش کشاورزان است، در حالیکه سود اصلی و بالای این قشر زحمتکش را دلال‌ها و واسطه‌ها به جیب می‌زنند.

هموار شدن معضلات کشاورزان موضوع اساسی است که می‌تواند این صنعت سودآور را سرپا نگه دارد، اما گویا سرنوشت کشاورزان، سخت با دلالان گره خورده چرا که از هر سو به کشاورزی نگاه می‌کنیم رد پای واسطه‌ها و مظلومیت کشاورز مشهود است.

بخش کشاورزی در استان سمنان این روز‌ها بیش از همیشه نیازمند بهینه سازی و توجه به روش‌های نوین تولید محصول بوده و نمونه‌هایی از این روش ها، در سمنان نیازمند حمایت و توسعه کشت آن‌ها است و متناسب با شرایط آینده جغرافیایی و آب و هوا برایش برنامه ریزی شود.

گزارش از سیده نسترن حسن آبادی

انتهای پیام/ ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت خربزه خشکسالی محصولات کشاورزی استان سمنان کشت محصولات بخش کشاورزی کشت خربزه منابع آبی نیاز آبی مصرف آب روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران

علی چاله‌چاله رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص وقوع بارش‌های سنگین از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت ماه که هسته اصلی بارش‌ها از چهارشنبه تا شنبه خواهد بود، از کشاورزان استان تقاضا می‌شود تمهیدات لازم را جهت مراقبت از زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های خود بکار گیرند.

علی چاله‌چاله افزود: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت احتمالی باید آبیاری مزارع را در مناطق دربرگیرنده بارندگی ها، بویژه در مزارع غلات جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع، بیماری‌های قارچی و زنگ گندم به تاخیر بیندازند.

وی اضافه کرد: بهره برداران از سمپاشی مزارع و باغات خود طی این بازه زمانی اجتناب کرده و نسبت به پاکسازی مسیر آب مزارع و باغات و کانال‌ها اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: کنترل رطوبت انبار‌ها جهت جلوگیری از بیماری‌های قارچی، بسته نگه داشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش‌ها و پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد.

چاله‌چاله با بیان اینکه لازم است دامداران و عشایر استان نیز طی این مدت از عبور دام‌ها در ارتفاعات اجتناب کرده و دام ها، علوفه و خوراک دام و طیور را به اماکن سرپوشیده منتقل کنند یادآور شد: زنبور داران نیز تمهیدات لازم را جهت مراقبت از کندو‌ها در زمان بارندگی‌ها اعمال کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد