Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:14:11 GMT

دو هزار هیات مذهبی محرم امسال در قزوین فعالیت دارند

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۴۹۲۶

دو هزار هیات مذهبی محرم امسال در قزوین فعالیت دارند

به گزارش ایرنا، محرم یکی از ماه‌هایی است که به واسطه اتفاقات عظیم و تاثیرگذار آن در تاریخ اسلام همواره مورد توجه بسیاری از مسلمانان به خصوص شیعیان در دنیا بوده است، در این ماه به خصوص در ۱۰ روز آغازین آن هر مسلمان و شیعه‌ای خود را در حزن امام حسین (ع) و یاران با وفایش شریک می‌داند و در نهایت در روز عاشورا و تاسوعا این حزن به بالاترین حد خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاه پوش کردن شهرها، سیاه پوشی در عزای امام حسین (ع)، برگزاری مجالس معرفتی و معنوی عزاداری و راه اندازی دسته جات از مراسماتی که است که هر ساله در ایام محرم در بسیاری از کشورهای اسلامی دنیا برگزار می‌شود، اما شیوع ویروس کرونا دومین سالی است که ماه محرم متفاوت را پیش روی مسلمانان قرار داده است.

سال گذشته به دلیل اعمال محدودیت‌های سنگین بخش قابل توجهی از مراسمات این ماه در کشور برگزار نشد و یا با حداقل شرایط و تعداد شرکت کنندگان برگزار شد، امسال نیز به نظر می‌رسد مسوولان و ستاد ویژه کرونا دستورالعمل‌های ویژه‌ای را برای برگزاری مراسمات این ماه در نظر گرفته‌اند تا در کنار گرامیداشت شعائر مذهبی سلامتی مردم نیز تحت تأثیر قرار نگیرد.

سازمان تبلیغات اسلامی همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای متولی در ایجاد هماهنگی برای برگزاری مراسمات مذهبی در سراسر کشور پای کار بوده است، از این رو در گفت و گویی با حجت الاسلام محمدجواد زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین برنامه‌های محرم امسال در قزوین را جویا شدیم.

به گفته وی برگزاری عزاداری‌های محرم و صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود و براساس اعلام ستاد ملی کرونای کشور سال گذشته قزوین جزو استان‌های برتر در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام محرم بود و ۸۵ درصد از هیات‌های مذهبی در آیین‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند.

ایرنا: در حال حاضر برنامه‌های مذهبی و فرهنگی  استان قزوین بر چه سیاست و خط مشی تدارک دیده می‌شود؟

خوشبختانه امروز سند قوی و محکمی به نام بیانیه گام دوم انقلاب در دست تمامی جوانان ارزشی و مذهبی در کشور قرار دارد و مسیر حرکت ما به خوبی در این سند تدوین شده است، از این رو خود را موظف به رعایت اصول ذکر شده در این سند می دانیم و از آنجایی که تحول و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی از محورهای اساسی بیانیه گام دوم انقلاب است چرا که معتقدیم جریان جوانان هیاتی می‌تواند تحول بخش و اهرمی برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی باشد.

از این رو در تدوین برنامه‌های مذهبی در طی سال تلاش کردیم تا این محوریت فراموش نشود، چرا که ولایت مداری نخستین اصل است و فرمایشات ولایت فقیه باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد، از این رو برنامه‌های ماه محرم امسال نیز با تاکید بر این جریان ایجاد تحول و تدارک ماه محرمی برای زمینه سازی تمدن نوین اسلامی است.

ایرنا: راهکار شما برای اجرای برنامه‌های ماه محرم بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

 شعاری که برای برگزاری مراسمات ماه محرم امسال در نظر گرفته شده بر مبنای تحول و تمدن سازی است، چرا که ما معتقدیم فرد هیاتی اهل تحول فردی و اجتماعی است که هم خود متحول می‌شود و هم جامعه را دچار تحول می‌کند و این مساله را بارها و بارها در نقاط حساس زمانی به تصویر کشیده‌اند، در طول تاریخ انقلاب اسلامی همیشه جوانان هیاتی و انقلابی ما در کنار نظام بوده‌اند و با سردمداری بزرگی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی جانانه کار کردند.

از دفاع در برابر دشمن گرفته، تا امداد رسانی در حوادث طبیعی و در نهایت در زمان شیوع ویروس کرونا نشان دادند که این ظرفیت وجود دارد که بسترهای انقلابی و مذهبی بودن را با کمک به مردم و انجام مسوولیت‌های اجتماعی می‌توان همراه کرد و این همان تحولی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب از آن یاد کردند و آن را زمینه ساز حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی خواندند.

ایرنا: برای اجرایی شدن این مسئله چه راهکارهایی تدوین شده است؟

برای اجرایی شدن این امر دو کارگروه برای برگزاری مراسمات محرم امسال در استان قزوین تشکیل شده است که کارگروه پشتیبانی عزاداری مسوولیت سیاست گذاری، نظارت بر روند اجرای کار و رعایت پروتکل‌ها، تدوین برنامه‌ها و پشتیبانی از اجرای اثر بخش آن را برعهده دارد و کارگروه ستاد مردمی محرم که با همت نیروهای هیاتی و انقلابی مسوولیت برگزاری مراسم را بر عهده خواهد داشت.

هر کدام از این کارگروه‌ها نیز با تشکیل گروه‌های تخصصی نظیر هنر و رسانه، تولیدات محتوایی، فضای مجازی، بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها به صورت تخصصی از مدت‌ها قبل آغاز به کار کرده‌اند تا اطمینان پیدا کنیم مراسمات محرم امسال با امنیت و سلامت کامل مردم برگزار خواهد شد.

همچنین شعار " عرض ارادت، حفظ سلامت" که سال گذشته انتخاب شده بود امسال نیز به عنوان مبنای اصلی کار انتخاب شده است و تمامی برگزار کنندگان خود را مکلف به حفظ سلامتی مردم می‌دانند.

ایرنا: شیوع ویروس کرونا چه تاثیری در روند اجرای برنامه‌های این ماه خواهد داشت؟

قطعاً شیوع ویروس کرونا خیلی از شئون زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار گرفت با این حال تلاش کردیم تا با وجود همه محدودیت‌ها بیشترین میزان اثرگذاری را دریافت کنیم از این رو سال گذشته از مجموع بیش از ۲ هزار هیات ثبت شده در قزوین ۷۷۰ هیات به لحاظ داشتن امکانات و فضای بهتر برای برگزاری مراسم مجوز دریافت کردند و هیات خانگی و روستایی به جهت لزوم رعایت پروتکل‌ها موفق به برگزاری مراسمات نشدند.

باید بپذیریم برگزاری مراسمات مذهبی و دینی برای جامعه مسلمان به مانند یکی از نیازهای اساسی مطرح است و همانطور که در حال حاضر نیازهای زیستی، معیشتی و اجتماعی مردم حتی در دل شیوع بیماری با رعایت پروتکل‌ها در حال پاسخگویی است باید به نیازهای دینی و مذهبی مردم نیز توجه شود، از این رو ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کووید19  سیاست‌هایی را برای برگزاری سلامت این مراسمات اعلام کرده است که با دقت نظر از سوی برگزار کنندگان مراسمات مذهبی در قزوین اجرایی خواهد شد ، ما معتقدیم جلسات سیدالشهدا (ع) که در کمال رعایت دستورالعمل‌ها برگزار خواهد شد برای رهایی از بیماری بسیار مؤثر است.

ایرنا: چه محدودیت‌هایی برای برگزاری مراسمات ماه محرم در قزوین اعمال شده است؟

براساس اعلام ستاد کرونا مراسمات ماه محرم فارغ از رنگ بندی شهرها برگزار می‌شود و آنچه در دستورالعمل ستاد آمده مراسمات در فضای باز و یک سوم جمعیت برگزار شود ، ساعت برگزاری مراسمات حداکثر دو ساعت و به صورت محله‌ای برگزار می‌شود تا حتی الامکان از برگزاری تجمعات جلوگیری شود.

همچنین امسال تجمع دسته‌ها را نخواهیم داشت و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در برگزاری مراسمات الزامی است، همچنین همه عزاداران ملزم به استفاده از ماسک هستند و نذورات هیات نیز به صورت خشک بسته بندی و توزیع خواهد شد و از آنجایی که به دلیل بیماری بخشی از مردم قادر به حضور در مراسمات نخواهند بود و بسیاری از مردم برای رعایت سلامتی خانواده‌ها مشارکت کوتاه مدتی خواهند داشت تلاش شده تا در کارگروه مردمی با تقسیم وظایف تولیدات مناسب این ماه در بسترهای فضای مجازی در اختیار مردم قرار گیرد.

همچنین فعالیت‌های هنری، پویش‌های اجتماعی، برپایی سوگواره‌های کتابخوانی و فعالیت‌های اجتماعی این چنینی که بدون تجمع و حضور مردمی امکان پذیر است نیز در محرم امسال برگزار می‌شود تا جریان سازی مناسب برای این ماه در استان شکل بگیرد و امیدواریم با انتشار کلیپ‌های تولید شده و مشارکت دادن مردم در پویش‌های مختلف ماه محرم، توزیع بسته‌های تبلیغات مجازی، برگزاری مراسمات سخنرانی، حضور مبلغان در بین مردم و ارائه خدمات فرهنگی بتوانیم شاهد این جریان سازی باشیم.

ایرنا: چه برنامه ریزی‌ای برای مدیریت توزیع نذورات و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز هیات ها  انجام شده است؟

 دهه نخست ماه محرم به دلیل تمرکز زیاد مردم بر توزیع نذورات تأمین برخی از کالاها قدری دشوار می‌شود با هماهنگی‌های به عمل آمده، سهمیه نذورات هیات‌های عزاداری شامل اقلام برنج، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ تا پایان ماه صفر با قیمت دولتی در این ایام توزیع می‌شود و هیات‌های مذهبی می‌توانند با مراجعه به سازمان تبلیغات اسلامی و اخذ معرفی نامه برای دریافت اقلام مورد نیاز اقدام کنند.

مسوولان هیات‌ها، حسینیه‌ها و مساجد فعال که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی مجوز خرید کالاهای اساسی برای پخت نذورات را دریافت کرده‌اند با در دست داشتن اصل مجوز و مسوولان مساجد و حسینیه‌ها با معرفی نامه از سوی مراکز مساجد می‌توانند کالاهای اساسی را با نرخ مصوب اخذ کنند.

ایرنا: طرح روضه‌های خانگی سال گذشته به عنوانی یکی از طرح‌های موفق مورد توجه مردم واقع شده، آیا امسال هم این طرح اجرایی خواهد شد؟

تلاش ما این بوده که مراسمات مذهبی این ایام بدون خلل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود به طور مثال از این رو سال گذشته تاکید کردیم تا به جای ایستگاه‌های صلواتی ایستگاه‌های سلامت برپا شود، به جای حضور مردم در مساجد روحانیون در بین مردم حضور پیدا کردند و طرح روضه‌های خانگی برگزار شد، امسال این طرح با کمی تغییر با نام روضه‌های خانوادگی برگزار می‌شود و روحانیون، مبلغان و امامان جماعت در مراسمات محدود محله‌ای حضور پیدا می‌کنند.

رویکرد این سازمان در طی چند سال گذشته هدایت فعالیت‌های تبلیغی به بدنه جامعه است تا بتوانیم کارکردهای واقعی از فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی را در اجتماع اجرایی کنیم.

برچسب‌ها ماه محرم ماه محرم و کرونا استان قزوین سازمان تبلیغات اسلامی محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم ماه محرم و کرونا استان قزوین ماه محرم ماه محرم و کرونا استان قزوین سازمان تبلیغات اسلامی محدودیت های کرونا سازمان تبلیغات اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب برای برگزاری مراسمات تمدن نوین اسلامی رعایت پروتکل ها مراسمات مذهبی محرم امسال برگزار می شود استان قزوین محدودیت ها شیوع ویروس برنامه ها سال گذشته ماه محرم خواهد شد هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۴۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در هیات عشاق الحسین

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم عزاداری و سوگواری به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) در هیأت عشاق الحسین (ع) برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش در شب شهادت حجت الاسلام امیر انصاریان به ایراد سخنرانی می‌پردازد و سپس مراسم عزاداری با مداحی علی قربانی و محمد کریمی ادامه خواهد داشت. این مراسم جمعه ۱۴ اردیبهشت رأس ساعت ۲۰/۳۰ در هیأت متوسلین به حضرت ولیعصر (عج) برگزار می‌شود.

همچنین در مراسم ظهر شهادت حجت الاسلام مهدی جعفری به ایراد سخنرانی می‌پردازد و مرثیه خوانی این مراسم بر عهده علی قربانی و علی اکبر زادفرج و محمد رضا نوشه ور است.

زمان برگزاری شنبه ۱۵ اردیبهشت بعد از نماز ظهر و عصر در میدان امام حسین (ع) خ ۱۷ شهریور نرسیده به چهارراه صفا حسینیه عشاق الحسین (ع) است.

کد خبر 6093922 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری
  • امتحانات نهایی امسال چرا مهم‌تر است؟
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم در گنبدکاووس
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آئین گلابگیری در قزوین
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم؛ گنبدکاووس
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در هیات عشاق الحسین
  • رسانه‌های استان بوشهر در انتخابات اهتمام ویژه‌ای به امیدآفرینی داشته‌اند
  • برگزاری مانور تیم سحر هلال احمر در قزوین
  • داور لیگ برتری استعفا داد