Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@02:25:25 GMT

تیر خلاص کرونا بر پیکر بی­جان عدالت آموزشی

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۵۱۱۳

تیر خلاص کرونا بر پیکر بی­جان عدالت آموزشی

مطابق نظر جان رالز عدالت یک ارزش ساده در میان ارزش‌های دیگر نیست که تنها بر نظم اجتماعی و روابط انسانی اثر بگذارد؛ او عدالت را یک ارزش اجتماعی متعالی و اساسی می‌داند که جایگاه آن هم‌سان با مسأله‌ی حقیقت در معرفت انسانی است. از دیدگاه رالز همان‌گونه که اعتبار مشروعیت هر نظریه و گزاره‌ی شناختی به واسطه‌ی مسأله‌ی حقیقت محک زده می‌شود مشروعیت و کمال هر ساختار اجتماعی نیز مبتنی بر سازگاری و انطباق آن با اصول عدالت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر آموزش را یکی از ستون‌های همین ساختار اجتماعی بدانیم آن‌گاه عدالت آموزشی را باید از مهم­ترین شاخص­های توسعه­ی جوامع بشری دانست. البته این شاید یکی از بدیهی­ترین گزاره­ها در هر سه حوزه­ی آموزش، توسعه و عدالت باشد اما تبدیل شدن امری بدیهی به گزاره­ای کلیشه­ای، مفهوم آن­را از مضمون تهی خواهد کرد.

حضرت علی (ع)،معیار عدالت اسلامی، در خطبه‌ی سی و هفتم نهج‌البلاغه احقاق حقوق مردم را یک رویه‌ی عادلانه و از وظایف حاکم اسلامی می‌داند. عدالت دغدغه­ی اصلی انقلاب مشروطه و از مهم­ترین شعارهای انقلاب اسلامی بود. بند دوم و سوم اصل سه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت را موظف می­کند تا همه­ی امکانات خود را برای بالابردن سطح آگاهی­های عمومی و آموزش و پرورش رایگان برای همه و در تمام سطوح، به­کار بگیرد. ورود دولت به امر آموزش نه مختص ایران که مسأله­ای جهانی است. حدود پانزده سال پیش مسئولان آموزشی از 164 کشور جهان، از جمله ایران، در داکار گرد هم آمدند. نتیجه­ی جلسات متعدد و کمیسیون­های تخصصی، کشورهای شرکت­کننده را متعهد می­کرد که تا سال 2015 اقداماتی عملی برای دست­یابی به امکانات آموزشی مناسب و با کیفیت برای کودکان، جوانان و بزرگ­سالان فراهم آورند.

با وجود فراز و فرودهای حوزه­ی آموزش در حداقل دو دهه­ی اخیر ایران، تلاش همیشگی وزارت آموزش و پرورش همواره در جهت تأمین و توزیع امکانات و تسهیلات آموزشی پایه برای کلیه‌ی دانش­آموزان در تمام مناطق کشور بوده است. بر اساس یکی از گزارش­هایی که سال 1394 به چاپ رسیده و در مطالعه­ی خود به­خصوص شاخص­های نابرابری را لحاظ کرده، کم­ترین میزان نابرابری کشور در شاخص پیشرفت تحصیلی بوده است. این امر نشان می­دهد که بحث آموزش همواره برای دولت جدی بوده و نابرابری­های اجتماعی کم­ترین تاثیر را در سطح تحصیلی دانش­آموزان، از دبستان گرفته تا دانشگاه، داشته است. فلسفه­ی تاسیس مدارس غیر دولتی هم چیزی نبود جز کمک­رسانی به دولت در حوزه­­ی آموزش با استفاده از توانمندی­های بخش خصوصی. در ایران نیز، مانند بیشتر کشورهای جهان، مدارس غیردولتی و دولتی در ارائه­ی برخی امکانات بهتر جهت رفاه بیشتر دانش­آموزان تفاوت داشتند و در هر دو گروه آنچه پایه­ی یادگیری عمومی و همگانی محسوب می­شود، نهایتاً با اندک تفاوتی، به­طور یکسان در حال آموزش بود.

از همان آغاز پاندمی کووید-19 مشخص بود که در صورت آغاز تعطیلی­های عمومی نظام آموزش دچار سردرگمی خواهد شد ولی شاید کمتر کسی آن­را چنین بحرانی پیش­بینی می­کرد. فقدان زیرساخت­های فنی و منابع انسانی، مدارس دولتی را با چالش‌های اساسی مواجه کرد. هر تصمیم جدیدی در جهت حل بحران بخش بزرگ­تری از کوه یخ نابرابری­های آموزشی را نمایان کرد. سردرگمی در برپایی حضوری کلاس­ها یا آموزش مجازی، تاخیر در ارائه­ی سراسری نرم­افزار شاد، کم­بود منابع انسانی متخصص برای اجرای چنین طرحی، همگی این­بار خود آموزش را در مدارس دولتی هدف قرار دادند. در کمال تاسف دانش­آموزان این مدارس در سایه­ی آنچه اشاره شد با زحمت زیاد و البته کیفیت پایین، سال تحصیلی را به پایان رساندند. از میان پانزده میلیون دانش­آموز در سراسر کشور حدود 3 میلیون نفر به شبکه­ی شاد دسترسی نداشته­اند. در سوی دیگر اما مدارس غیردولتی با برخورداری از امکانات، بسترها و پلتفرم‌های اختصاصی خیلی زود توانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند. با وجود تمام مشکلاتی که آموزش و به‌خصوص آزمون‌های مجازی با خود به‌همراه داشتند آمارها حاکی از توفیق مدارس غیردولتی در دوران همه‌گیری کروناست. این مدارس دست‌کم توانستند آموزش را با وجود ناهموار و ناشناخته بودن مسیر به سرانجام برسانند. تجربه و پویایی کادر آموزشی، نیروی فنی متخصص و شناخت نقاط قوت و ضعف حوزه‌ی آموزش نقشه‌ی راهی کاربردی و عملی برای مدارس غیر دولتی بود.   

بر اساس دیدگاه بریگهاوس-آنترهالتر عدالت آموزشی به معنای توزیع مناسب منابع و فرصت‌های آموزشی برای برآورده کردن نیازهای متفاوت دانش‌آموزان است. عدالت اینجا برابری معنا نمی‌دهد؛ وقتی نیازهای دانش‌آموزان متفاوت است پس باید منابع متفاوتی نیز اختصاص داده شود. بر همین اساس دسترسی برابر به منابع (برنامه‌ی درسی، معلم، زمان یادگیری...) مفید نخواهد بود چون محرومیت از بعضی منابع را برای گروه‌های دیگر به‌دنبال دارد. آنچه به‌عنوان سیاست‌گذاری در عدالت آموزشی مطرح است، در کنار آموزش، کم‌رنگ کردن بی‌عدالتی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در بیرون مدرسه است. 

شاهدیم که هر روز بر عمق شکاف طبقاتی به‌طور تصاعدی افزوده می‌شود ولی حداقل تا پیش از این، مدرسه از معدود حوزه­های عمومی بود که فرد با ورود به آن می­توانست بسیاری نابرابری­ها را پشت در آن جا بگذارد. به‌طور مثال آنچه در مدارس متوسطه‌ی اول یا متوسطه‌ی دوم محروم­ترین مناطق کشور تدریس می­شد تفاوت چندانی با آموزش همین پایه در مدارس غیر دولتی نداشت. این را بگذارید کنار باهم بودن دانش­آموزان و فراموشی چند ساعته­ی آنچه پشت در مدرسه جا گذاشته بودند. پاندمی کووید-19 اما کل این ساختار را با سرعت در هم شکست. آموزش به وضعی دچار شد که شرح آن رفت؛ روند پرورشی نیز مطلقاً از هم گسست. باهم بودن‌ها و درس خواندن‌ها، زنگ‌های ورزش و تفریح، قهرها و آشتی‌ها و در مجموع آنچه نیاز اصلی و اساسی دانش‌آموزان دانسته‌اند مبتنی بر ارتباط با هم‌سالان، همگی جای خود را به انزوای در خانه ماندن داد و ترس از بیرون رفتن؛ این به معنای به حداقل-و گاه به صفر- رسیدن ارتباط کودکان و نوجوانان با یکدیگر بود. هشدار خطر هم آنجاست که شواهد بالینی نشان می ­دهد افراد فاقد احساس صمیمیت، استعداد و آمادگی بیشتری به خشونت­ورزی دارند. اگر از همین زاویه­ی روان­شناسانه شرایط فعلی را بررسی کنیم با وضعیتی مطلقاً بحرانی مواجه خواهیم شد. علت عدم دسترسی به نرم‌افزار شاد برای تقریباً تمامی آن سه میلیون نفری که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، کم‌برخورداری یا نابرخورداری خانواده‌ها بوده است. نابرابری­های اجتماعی که برای کودکان این قشر با محرومیت مطلق برابری می‌کند، حداقل در دورهمی ­ها و صمیمیت­های مدرسه و عدالتی که ایشان دست‌کم در حوزه‌ی آموزش احساس می­ کردند فراموش­شدنی بود. امری که با همه‌گیری کرونا به‌طور کامل از بین رفت.

با داده ­هایی که آوردیم پیش­بینی وضعیتی که پیش خواهد آمد مشکل نیست و ادعای بی­راهی نخواهد بود که بگوییم پاندمی کرونا را می­توان تیر خلاصی دانست بر پیکر نیمه­ جان عدالت آموزشی در ایران. راه حل جان رالز برای ارزش‌مندیِ کنش یا سیاستی که می‌خواهیم در پیش بگیریم این است که خود را پشت پرده‌ی بی‌خبری یا حجاب جهل قرار دهیم. کسی در پشت پرده‌ی بی‌خبری از جایگاه اجتماعی، جنسیت، وضعیت طبقاتی یا مقام و موقعیت آینده‌ی خود خبر ندارد. همین حجاب سبب خواهد شد که او بی‌جهت‌گیری، دور از منفعت فردی یا گروهی و یا به اصطلاح خود رالز با «انصاف» تصمیم بگیرد. انصافی که با ظهور کرونا جای خالی آن در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های آموزشی کشور، بیشتر احساس می‌شود.

کد خبر 620240

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ی دانش آموزان عدالت آموزشی حوزه ی آموزش نابرابری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۵۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژه ای به نام سمپاد به گوشتان خورده است ..

اگر در پی قبولی در این مدارس هستید واژه ای به نام سمپاد به گوشتان خورده است . - اخبار بازار -

سمپاد مخفف عبارت “سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان” است همانطور که از اسم این مدارس مشخص است این سازمان سعی دارد که دانش آموزان مستعد و باهوش را در زمینه تحصیلی شناسایی کرده و آموزش دهد این مدارس در دو مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم فعالیت دارند در مورد مدارس نمونه دولتی هم باید بگوییم که از لحاظ ساختاری تقریبا چیزی شبیه به مدارس تیزهوشان هستند با اختلافاتی جزئی بطور مثال مدارس نمونه دولتی فقط در متوسطه دوم فعالیت دارند.

مدارس تیزهوشان چه ویژگی هایی دارند؟

1- بهره گیری از مشاوران و معلمان توانمند: با توجه به اینکه مدارس تیزهوشان برای جذب معلمان خود معیارهای سخت تری مد نظر دارند قاعدتا معلمان و مشاورانی که در این مدرسه ها فعالیت می کنن از لحاظ سواد علمی ، نحوه برخورد با دانش آموزان ، استفاده از منابع آموزشی … نسبت به سایر همکاران خود برتری نسبی دارند.

2_ امکانات آموزشی و رفاهی مناسب: شاید بتوان یکی از اساسی ترین تفاوت های مدارس تیزهوشان با سایر مدارس را در امکانات آموزشی و تفریحی مناسب برای دانش آموزان دانست عموما این مدارس دارای امکانات خوبی از قبیل کلاس های هوشمند، آزمایشگاه های مجهز ، واحدهای کامپیوتر ، زمین های ورزشی با کیفیت و… هستند که کمتر در مدارس عادی دیده می شود.

3- برگزاری کلاس کنکور ، المپیاد و فوق برنامه : در بیشتر مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برنامه های آموزشی مدونی برای دانش آموزان تدارک دیده شده است به گونه ای که دانش آموزان مستعد و پرتلاش را به مقاصد تحصیلی خود برساند سالانه دانش آموزان زیادی از این مدارس در رشته و دانشگاه های برند کشور پذیرفته می شوند ضمن اینکه بسیاری از دانش آموزانی که در المپیادهای علمی در سطح کشور و جهانی رتبه می شوند از مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی می باشند.

4 _ جو علمی و رقابتی : به جرات می توانم بگویم مهم ترین وجه تمایز این مدارس با سایر مدرسه ها این است که فضای علمی و رقابتی مدرسه خود به خود دانش اموزان را به سمت درس خواندن و تلاش بیشتر سوق می دهد به عنوان یک معلم این عقیده را دارم که دانش آموزان باهوش و پرتلاش هستند که به وجود اینگونه مدارس مثل تیزهوشان معنا می دهند در واقع تمام دانش آموزانی که در این مدارس هستند یک مقصد مشخص دارند ( موفقیت علمی) و همین باعث می شود برنامه علمی با استقبال دانش اموزان مواجه شود و آنها در یک فضا رقابتی تلاش مضاعفی برای رسیدن به اهدافشان داشته باشند.

کلاس های آموزشی تیزهوشان و نمونه دولتی

کلاس تیزهوشان  یکی از خدمات گروه آموزشی ماترو (فراست) است که چندین سال در این زمینه تجربه دارند و هر ساله قبولی 100 درصدی در آزمون های نمونه دولتی و تیزهوشان دارند و بهترین تیم تدریس تهران و کرج را برای دانش آموزان ، گرد هم می آورند و با کیفیت ترین تدریس به آن ها ارائه می شود.

کلاس حضوری و آنلاین کنکور :

گروه آموزشی و مشاوره ای ماترو زمانی که متوجه یک خلا آموزشی در سال های نزدیک به کنکور شد، تصمیم گرفت که بهترین کلاس کنکور در کرج  را برگزار نماید و دانش آموزان با قیمت های بسیار ارزنده بتوانند در کلاس های کنکور حضوری و آنلاین با بهترین اساتید ایران شرکت نمایند.

مزیت کلاس های کنکور ماترو :

ذخیره شدن کلاس ها (اگر دانش آموز به هر دلیلی نتونه در کلاس شرکت بکنه، کلاس ضبط می شه و بعد کلاس دانش آموز می تونه راحت کلاس ها و جزوه های آن را مشاهده نماید )

مزیت کلاس های آنلاین ، تلف نشدن وقت شما در مسیر های شلوغ است که خود آن ممکن است بیش از یک ساعت از زمان شما را در طول مسیر هدر بدهد و همین یک ساعت ها در طول سال، اگر برای تست زدن صرف شود نتیجه پایانی قطعا بسیار متفاوت خواهد بود.

کلاس ها در محیط ادوب کانکت برگزار می شوند و دانش آموزان هم به صورت صوتی و هم تصویری و هم در چت می توانند با استاد در هنگام تدریس ارتباط داشته باشند

سومین مزیت آن پشتیبانی قوی آن است که 24 ساعته شما را ساپورت می کند و در مشکلات فنی شما را راهنمایی می کند.

مشاوره تحصیلی آنلاین

با توجه به این که بسیاری از دانش آموزان تلفن هوشمند دارند و در شبکه های اجتماعی حضور دارند، دیگر لازم نیست که فرد برای دیدن مشاور به دفتر او برود و کلی هزینه بابت طی مسیر و از همه مهم تر زمانش که در این راه هدر می رود بپردازد

دانش آموز می تواند به راحتی با یک مرکز مشاوره تحصیلی آنلاین  ارتباط برقرار کند

و سپس از آن ها درخواست مشاوره آنلاین درسی کند و اصولا این طرح ها یک ماهه هستند یعنی دانش آموز یک ماه یک ماه هزینه مشاوره می پردازد و در کنار خود یک مشاور دارد که او را راهنمایی می کند، نحوه مطالعه دروس را به آن ها یاد می دهد، به او انگیزه می دهد، مشکلاتش را با او مطرح می کند، با برنامه مشاور جلو می رود و برای این که شب ها مجبور است به مشاور گزارش بدهد درس هایش را خوب می خواند و کم کاری نمیکند.

خدماتی که تیم ماترو ارائه می دهد :

برنامه ریزی کاملا شخصی برای دانش آموز که بر اساس برنامه هفتگی مدرسه و کلاس های کمکی که ثبت نام کرده است صورت می گیرد.

گفت و گوی تصویری و تلفنی که به در خواست دانش آموز صورت می گیرد (البته اگر خود دانش آموز بخواهد فقط به صورت ویس و متن هم می توانند در شبکه های اجتماعی با مشاورش گفت و گو کند )

برای اطلاع از این طرح های می توانید با شماره 02633341761 تماس حاصل نمایید. کلاس ها، هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری در مهرشهر کرج برگزار می شود.

"این مطلب تبلیغاتی است"

دیگر خبرها

  • باید عدالت آموزشی در استان زنجان برقرار شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • تحقق نیمی از تعهدات خیران مدرسه ساز در سال گذشته
  • نخبه‌پروری در مدارس سما ضروری است
  • واژه ای به نام سمپاد به گوشتان خورده است ..
  • تحویل بیش از ۳۸۰ دستگاه کولر به مدارس خوزستان
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر