Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@17:07:54 GMT

کابوس حضورطالبان در یکقدمی کابل

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۵۲۰۵

کابوس حضورطالبان در یکقدمی کابل

پیشروی طالبان در شمال افغانستان و کنترل این گروه بر نهمین شهر مهم این کشور، خطر سقوط را برای کابل به قدری جدی کرده است که «اشرف غنی» ناامید از کمک امریکا، برای برگزاری نشست فوق‌العاده و فراخوان اتحاد دولت با جنبش‌های مردمی، صبح زود روانه مزار شریف شد.

به‌گزارش «فرانس پرس»، سفر رئیس جمهوری افغانستان آن هم همزمان با شدت یافتن حملات طالبان برای تصرف «مزار شریف»، مرکز ولایت بلخ در حالی با هدف کنترل امنیت عمومی منطقه شمالی عنوان شده است که به باور کارشناسان سقوط این شهر بحرانی بزرگ را پیش روی دولت کابل رقم خواهد زد و سقوط کامل شمال را که همواره در اختیار گروه‌های شبه نظامی ضدطالبانی بوده، اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«غنی» در نشست فوق‌العاده در ولایت بلخ با چهار نفر از رهبران جهادی دیدار و گفت‌و‌گو کرد و وضعیت امنیتی ولایت‌های شمالی در دست بررسی قرار گرفت. این در حالی بود که با‌وجود اعزام نیروهای ویژه به ولایت بلخ، طالبان برای حمله و تصرف مزار شریف عملیات‌های خود را افزایش داده و با تصرف چندین ولایت در شمال و شمال شرق، فشار بر منطقه را بیشتر کرده است.
به نوشته «گاردین»، در حال حاضر تحرکات طالبان در شمال افغانستان و تصرف شهر پلخمری در 140 مایلی شمال کابل، امکان دسترسی و کنترل مسیرهای جاده استراتژیک به پایتخت از شمال و غرب را در اختیار شبه نظامیان طالبان قرار داده است. پیش‌تر نیز یکی از سران ارشد اتحادیه اروپا نسبت به تغییر استراتژی طالبان در شمال افغانستان با قطع همه راه‌ها به کابل برای اعزام نیروی پشتیبان هشدار داده بودند. این در حالی است که «واشنگتن پست» امریکا نیز به نقل از منبعی ناشناس سقوط احتمالی پایتخت افغانستان را با استناد به اسناد ارتش امریکا ظرف 90 روز آینده پیش‌بینی کرده است.
براساس گزارش «رویترز»، در حال حاضر طالبان بیش از 65 درصد افغانستان را تحت کنترل دارد و خطر نفوذ آن به کابل هر لحظه بیشتر احساس می‌شود. شرایطی که کارشناسان «هشت صبح» آن را به استراتژی عقب نشینی تاکتیکی دولت ربط می‌دهند که آگاهانه یا از روی ناچاری انجام شد اما به ضرر نیروهای امنیتی و دولت «اشرف غنی» تمام شد. انتظار می‌رفت با تمرکز همه نیروهای امنیتی همراه با خیزش‌های مردمی، شهرها بهتر از قبل دفاع شوند اما پیش‌بینی نادرست از مدیریت جنگ طالبان، معادلات را برهم زد و ورق را به زیان دولت برگرداند.
با این حال گرچه اخباری از شکاف داخلی در دولت و استعفای وزیر دارایی افغانستان و خبرهای متناقض از استعفا یا برکناری رئیس ارتش افغانستان در حال انتشار است اما هنوز نیروهای امنیتی ناامید نشده‌اند و مارشال «عبدالحمید دوستم»، رهبر حزب جنبش که با ارتش خود برای مقابله با طالبان در بلخ به سر می‌برد همچنان بر شکست طالبان اطمینان دارد.
در این شرایط اما خبرها از «آیبک» در شمال شهر مزار شریف و کابل حکایت از آن دارد که طالبان در آستانه اشغال مراکز و ساختمان‌های دولتی هستند و بسیاری از نیروهای دولتی نیز شهر را ترک کرده‌اند. گرچه گفته می‌شود فرمانده ارتش طالبان در پیامی صوتی به نیروهایش به نوعی امان نامه برای نیروهای افغان و مقامات دولتی صادر کرده است و یکی از سخنگویان دفتر سیاسی طالبان در گفت‌و‌گو با تلویزیون الجزیره تأکید کرده است که شبه نظامیان عزمی در برهم زدن روند مذاکرات دوحه و تخریب آن ندارند. به باور کارشناسان یکی از اهداف اصلی طالبان در برهه فعلی برکناری دولت «اشرف غنی» و آزادی هزاران نفر از نیروهای طالب است که در زندان‌های دولتی محبوس هستند.
«غلام بهادالدین جیلانی»، رئیس مرکز بحران ملی افغانستان به رویترز گفت: «در حال حاضر نبرد در 25 ولایت از 34 ولایت افغانستان در جریان است و 60 هزار خانوار در دو ماه گذشته آواره شده‌اند و بسیاری از پایتخت نشینان نیز به‌دنبال پناهندگی هستند.» این در حالی است که با‌وجود افزایش تنش‌ها و خشونت‌ها در داخل افغانستان 6 کشور اروپایی اتریش، دانمارک، بلژیک، هلند، یونان و آلمان دستور استرداد مهاجران افغان را داده‌اند و تنها فنلاند، سوئد و نروژ با این امر مخالفت کرده‌اند.
بیش از 30 آژانس مردم نهاد همچون دیده بان حقوق بشر، آکسفام و نهاد حمایت از کودکان نیز خواستار بازنگری تصمیم کشورهای اتحادیه اروپا به‌دلیل شرایط امنیتی افغانستان شده‌اند.

آب پاکی بر دستان افغانستان
با وجودی که بسیاری از کارشناسان داخلی امریکا و ناظران بین‌المللی سهم امریکا در وقوع فاجعه این روزهای افغانستان و قدرت‌نمایی طالبان را بسیار بزرگ می‌دانند اما «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا همچنان تصمیم خروج را درست و عاقلانه عنوان می‌کند. به گزارش «رویترز»، «بایدن» در حالی اعلام کرد که از خروج نیروهایش پشیمان نیست که مدعی بود واشنگتن در دو دهه گذشته بیش از 1 تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و هزاران نفر تلفات داشته است.
اما او همچنان با تکرار وعده‌های گذشته حمایت‌های مالی، غذایی و حمایت هوایی و آموزشی به نیروهای امنیتی و دولتی، وظیفه حفظ افغانستان را برعهده نیروهای دولتی دانست: «هنوز امکان تغییر وضعیت در افغانستان و شکست طالبان وجود دارد و رهبران افغان باید متحد شوند و نیروهای امنیتی این کشور نیز موظف به جنگیدن برای خود و ملت‌شان هستند. افغانستان وزیر دفاع جنگنجو و جدی دارد و هنوز هم شمار نیروهای امنیتی بیش از طالبان است.»
همزمان «زلمای خلیلزاد»، فرستاده ویژه امریکا در مذاکرات صلح قطر نیز تلاش‌های خود را با تأکید بر اینکه دستیابی به قدرت با زور، حاکمان افغانستان را در نگاه بین‌المللی مطرود خواهد کرد، آغاز کرده است.
به گزارش «گاردین»، او و دیگر حاضران در نشست امیدوارند بتواند هیأت مذاکره کننده طالبان را برای رایزنی با نمایندگان دولت افغانستان، ناتو و امریکا با هدف برقراری صلح پای میز مذاکره بکشانند. در همین حال «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در نشست مشترک با حضور نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، پاکستان و ازبکستان در دوحه از جامعه بین‌المللی خواست نسبت به بحران بی‌سابقه انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نبوده و پیام صلح را به‌طور واضح به طالبان القا کنند./ ایران
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نیروهای امنیتی مزار شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف

سفارت طالبان در مالزی اعلام کرد: رئیس سازمان بررسی و توسعه اتاق تجارت مالزی از نقیب‌الله احمدی، سفیر طالبان در این کشور برای حضور در کنفرانس بین‌المللی وقف که به میزبانی مالزی برگزار می‌شود، دعوت کرد.

این سفارت افزود: این مقام مالزیایی اظهارداشت که سرمایه‌گذاران مالزی خواهان سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد