Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:02:24 GMT

سهل‌انگاری انتقال دهنده ویروس کرونا معصیت است

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۵۷۶۶

سهل‌انگاری انتقال دهنده ویروس کرونا معصیت است

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، دکتر محمدرضا رجب‌نژاد در کارگاه آموزشی "کرونا و اخلاق پزشکی" در اردبیل اظهارکرد: این فرد به خاطر قصور در پیشگیری از شیوع ویروس، باید تمام خسارت وارده فردی را که ویروس به او منتقل شده، جبران کند.

او گفت: همچنین اگر پرستار و پزشک و به طور کلی کادر درمانی در معالجه بیمار کرونایی کوتاهی کند و با کم‌کاری خود موجب وارد کردن خسارت جانی و مالی به بیمار شوند باید جبران نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی احتکار مواد دارویی و بهداشتی موردنیاز در درمان و پیشگیری از ویروس کرونا را حرام دانست و افزود: در مواردی که احتکار جان آحاد جامعه و نفوس مسلمین را در معرض خطر و آسیب جدی قرار می‌دهد، چه بسا درصورت تلف ناشی از آن، عنوان محاربه و افساد فی‌الارض از طریق احتکار به خاطر تسبیب در اهلاک جان مسلمانان صدق کند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه مجموعه علوم پزشکی، دانشمندان و مسئولان کشور باید در همه حال برای رویارویی با مسائلی چون شیوع ویروس کرونا آمادگی داشته باشند، اضافه کرد: مجهز شدن به علم روز و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای هر جامعه‌ای جهت پیشگیری از بحران ضرورت دارد.

رجب‌نژاد با اشاره به اینکه دانشمندان علم پزشکی و مسئولان کشور را باید برای روزهای سخت تجهیز کنند، ادامه داد: ساخت واکسن، تولید دارو و تجهیزات مورد نیاز، واجب شرعی، ملی، عقلی و وظیفه قطعی اخلاق پزشکی و رفع همه نیازهای جامعه اسلامی برای آحاد جامعه، نخبگان مراکز علمی و دانشگاهی و مسئولان، واجب شرعی و در مسائل پزشکی واجب کفایی است و هرگونه تساهل و کوتاهی در انجام وظیفه، حرام شرعی، عقلی و وجدانی است.

وی با بیان اینکه هیچ موجودی در جهان مستقل نیست، گفت: توجه به این نکته مهم در مواجهه با ویروس کرونا بسیار مهم است و از آنجا که همه موجودات نظام هستی تحت امر الهی است ویروس کرونا هم با همه خطرات و زیانش، چه ساخته دست بشر و به نوعی جنگ بیولوژیک باشد و یا طبیعی شکل گرفته باشد، یک موجود جنبنده مانند سایر مخلوقات خدا است.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به نقش بی‌بدیل گروه‌های جهادی و بسیج مردمی در مبارزه با کرونا در ایران اشاره و آن را آیت الهی معرفی کرد و ادامه داد: اصل اولیه در تعامل با همه سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، اصل شک و تردید و عدم اعتماد است ، این به معنای عدم ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی نیست، بلکه توجه جدی به این است که همه این سازمان‌ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تحت امر استکبار جهانی هستند.

وی گفت: شایسته ملت ایران نیست، برخی کورکورانه و چشم بسته از این سازمان‌ها تبعیت می‌کنند. به عنوان نمونه چهار داروی توصیه شده سازمان بهداشت جهانی بر روی سه هزار بیمار کرونایی ایرانی که نتایج مثبت آن به اثبات نرسیده بود، مورد آزمایش قرار گیرد. این اقدام هم خلاف اخلاق پزشکی است و چه بسا سبب ضمان هم گردد زیرا بعدها مسئولان ستاد ملی کرونا اعلام داشتند که این داروها، نتایج  و اثر مثبت ندارد و عوارض منفی هم دارد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه درمان بیماران یا پرستاری از آنان در شرایط اضطرار، تبدیل به واجب کفایی و گاه واجب عینی می‌شود، اضافه کرد: پزشکان، پرستاران و کادر درمانی به اقتضای تخصص خود به راهکارهای ایمنی و بهداشت، بهتر از عموم مردم آگاه هستند.

رجب‌نژاد، حفظ جان مسلمان را واجب کفایی و خدمت رسانی به بیماران را از بهترین اعمال صالح دانست و تصریح کرد: فعالیت در عرصه مبارزه با این ویروس که رابطه مستقیمی با آرامش و امنیت مردم دارد نوعی عبادت است و حاضران در این صحنه، علاوه بر اینکه اجر معنوی و اخروی دارند باید تکریم شوند.

وی بیان کرد: جهاد صرفا به معنای جنگ و مقاتله در صحنه نبرد با دشمن خارجی نیست، بلکه معنای عام‌تری دارد ، جهادگران عرصه سلامت و جان‌باختگان در راه حفظ جان مردم و کسانی که جان خود را برا دفع و رفع خطراتی که جوامع بشری را تهدید می‌کند، تقدیم می‌کنند شهید هستند.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، جهاد دانشگاهی را معبد جهادگران دانست و افزود: همه افراد باید در انجام وظیفه خود همت نمایند و طوری رفتار کنند که بعد از مرگ حسرت انجام دادن کاری بر دل‌شان نماند.

رجب‌نژاد از وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از سوی برخی مسئولان، علی‌رغم دستور صریح ممنوعیت ورود آن به ایران از سوی امام جامعه انتقاد و آن را خلاف اخلاق پزشکی و شرع و قانون اعلام کرد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد استکبار جهانی در موضوع کرونا نقشه‌هایی بدتر از جنگ جهانی اول و دوم در سر دارد و احتمال جنگ بیولوژیک بودن آن وجود دارد. به موضوع کرونا دو نوع می‌توان نگاه کرد که یک بیماری صرف مانند سایر بیماری‌ها و نوع دیگر آن یک جنگ بیولوژیک است. اگر فرضیه دوم صادق باشد، نوع رفتار و مبارزه با کرونا و نیز اعضای ستاد ملی کرونا نیز می‌بایست متفاوت می‌شد.

او با بیان اینکه تک صدایی در موضوع کرونا از سوی ستاد ملی کرونا و نیز رسانه ملی شکل گرفت، ادامه داد: با این کار متاسفانه بسیاری از توانمندی‌های ملت ایران در مبارزه با کرونا مغفول ماند و از ظرفیت‌های بی‌مانند ملت ایران که داعیه‌دار ساخت تمدن نوین اسلامی است، آن گونه که شایسته امت و امام بود، استفاده نشد.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان جهاد دانشگاهی اردبیل فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان جهاد دانشگاهی اردبیل ویروس کرونا سازمان جهاد دانشگاهی اردبیل فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا بهداشت و سلامت ویروس کرونا اخلاق پزشکی سازمان ها رجب نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۵۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ماموریت کاوشگر ناسا به قمر پوشیده از یخ سیاره مشتری قرار است حاوی پیام منحصربفردی باشد. 

دانشمندان سازمان آمریکایی «متی اینترنشنال» (METI International) نیز در همین راستا تاکید کرده‌اند که کاوشگر جست‌و‌جوی حیات در قمر یخی مشتری اهداف تعریف شده‌ای دارد که در یک قدمی دستیابی به آنها است. این سازمان نیز به انتقال پیام‌های رادیویی قدرتمند به حیات فرازمینی اختصاص دارد.

فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا که در اکتبر ۲۰۲۴ (شش ماه دیگر) به قمر پوشیده از یخ مشتری می‌رسد، حامل پیامی حکاکی شده با لیزر است که ارتباط بشریت با قمر یخی را جشن می‌گیرد و ادای احترامی به ماموریت‌های گذشته این سازمان است که همگی به دنبال حیات در سیاره‌های فرازمینی بودند.

پژوهشگران اطمینان دارند اقیانوس عظیمی از آب شور کیلومتر‌ها زیر سطح پوشیده از یخ اروپا وجود دارد که این قمر را به نامزد اصلی میزبانی از حیات فرازمینی در منظومه شمسی تبدیل می‌کند. با این حال تعیین اینکه آیا این اقیانوس پنهان دارای عناصر شیمیایی مناسب برای حمایت از حیات است یا نه، دشوار بوده است.

دانشمندان سازمان آمریکایی «متی اینترنشنال» اظهار کرده‌اند، ما صدا‌های ضبط شده را به ۱۰۳ زبان جمع آوری کردیم و تصمیم گرفتیم آنها را به شکل موج‌هایی تبدیل کنیم که این صدا‌ها را به صورت بصری نشان می‌دهد. 

همکاران ناسا این شکل از موج‌ها را در صفحه فلزی حک کردند که از الکترونیک حساس فضاپیما در برابر تشعشعات شدید سیاره مشتری محافظت می‌کند. از آنجا که آب برای برقراری حیات اولویت اصلی کاوش‌های سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا است، بخش دیگری از پیام نیز به طوری طراحی شده که طول موج‌های اجزای آب را به صورت بصری به تصویر می‌کشد.

حک کردن پیام‌ها در فضاپیما روش جدیدی نیست و پیام کلیپر پیروی از سنتی است که قدمت به آن چند دهه می‌رسد.

این ماموریت هدف اصلی خود را بررسی و تحقیق درباره قمر یخی و جستجوی اطلاعات در مورد وجود حیات در آن قرار داده است. یکی از جوانب این ماموریت، ارسال یک پیام میان دو سیاره آبی است که به زبان‌های مختلف و شکل‌های مختلف ارسال می‌شود و به عنوان نمونه تلاشی برای حضور انسان در فضا و کشف اسرار آن به جا می‌ماند.

ماموریت ناسا اطلاعاتی ارزشمند از این قمر را در اختیار می‌گذارد و شاید ادله‌ای برای وجود زندگی در فضا را ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ خونِ شجاعی و الهامی از مورایس و بقیه رنگین‌تر است؟ +فیلم
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ شجاعی و الهامی خود را بالاتر از مورایس می‌دانند؟
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه