Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@11:42:39 GMT

تداوم فتوحات طالبان در شمال

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۵۷۷۷

تداوم فتوحات طالبان در شمال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، طالبان، در ادامه تثبیت حضور نظامی خود در شمال افغانستان، شهر پل‌خمری را فتح کرد و بر شاهراه استراتژیکی ای که کابل را به شمال و غرب کشور متصل می‌کند، مسلط شد.

همچون دیگر موارد، دولت مرکزی از تأیید خبر سقوط یک مرکز ولایت دیگر طفره رفته است، اما رسانه‌های بین‌المللی مستقلا این خبر را تأیید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاردین در گفت‌وگو با ۲ مسئول دولتی در این شهر نوشته است که پل‌خمری بعد از نبرد سنگین نیروهای دولتی و طالبان، به‌دست این گروه افتاده است و مقامات و نیروهای دولتی، این شهر را ترک کرده‌اند.

یکی از این دونفر به گاردین گفته است: «پل‌خمری به‌دست طالبان افتاده است، ‌آنها همه جا هستند. نیروهای طالبان بعدازظهر سه‌شنبه در چند جبهه از خط مقاومت عبور کردند. بعد از نبردهای سنگین، مقامات و نیروهای دولتی، فرمانداری، مراکز پلیس و اداره امنیت شهر را ترک کردند.»

یک سخنگوی طالبان در توییتر فتح مرکز ولایت بغلان را اعلام کرده بود.

این نهمین مرکز ولایتی است که طالبان از جمعه فتح کرده بود. بیشتر این شهرها در شمال هستند، ‌جایی که طالبان معتقد است فتح آن، کلید فتح تمام کشور است. با این حساب، حالا طالبان کنترل بیش از یک‌چهارم مراکز ولایات را در افغانستان به‌دست دارد.

به گزارش نیویورک تایمز، این فتوحات سریع، فشار زیادی به روی رهبران سیاسی وارد کرده و تعلل و سوءمدیریت آنها، باعث شده مردم به این شایعه دامن بزنند که از نظر مقامات دولتی، کار تمام است و کابل به‌زودی سقوط خواهد کرد. در چنین شرایطی، استعفای خالد پاینده، سرپرست وزارت دارایی و خروج او از کشور، این گمانه را تقویت کرده است.

طالبان در حالی در روزهای اخیر شهرهای مهم را فتح می‌کند که تا مدت‌ها، دولت این شهرها را خط قرمز خود می‌دانست و طالبان بیشتر بر مناطق روستایی و دورافتاده کنترل داشت. این گروه ابتدا جمعه زرنج، مرکز ولایت نیمروز را که با ایران هم‌مرز است، فتح کرد. یک روز بعد، شبرغان در ولایت جوزجان سقوط کرد و یکشنبه سرپل، قندوز و تالقان به‌دست طالبان افتاد. دوشنبه ایبک سقوط کرد و طالبان سه‌شنبه کنترل فراه، پل‌خمری و فیض‌آباد را به‌دست گرفت. نبرد بر سر هرات در غرب و لشکرگاه و قندهار در جنوب هم ادامه دارد. سقوط پل‌خمری همچنین ضربه سنگینی به امید مقامات دولتی برای حفظ قلمروهای دولتی در شمال است چون ارتباط دولت با این مناطق به‌شدت به خطر افتاده است. طالبان امید زیادی دارد که بتواند مزار شریف را هم در شمال فتح کند.

طالبان در دهه ۹۰ میلادی در شمال کشور چالش‌های زیادی داشت و برخلاف مناطق پشتون زبان که پیشروی در آنها آسان بود، با مقاومت زیادی در شمال مواجه بود و حتی در اوج قدرتش هم کنترل بخش‌هایی از شمال در دست نیروهای مقاومت مردمی بود. با این حال این بار فتوحات خیره‌کننده در شمال، طالبان را دلگرم کرده که دیگر مناطق را به‌راحتی فتح کند. آنها همچنین با فتوحات اخیر در شمال، به استراتژی محاصره کابل هم نزدیک شده‌اند. برخی مقامات اتحادیه اروپا درباره قطع ارتباط پایتخت با شمال هشدار داده و گفته‌اند درصورت تسلط کامل طالبان به شمال کشور، اوضاع به‌شدت علیه دولت مرکزی خواهد بود.

دولت در افغانستان هم به خوبی از این مسئله باخبر است و دیروز با چند اقدام، تلاش کرد ورق را به نفع خود برگرداند. به گزارش بی‌بی‌سی، در یک اقدام معنادار، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به شهر کلیدی مزارشریف در شمال کشور سفر کرده تا شرایط امنیتی شمال کشور را بررسی کند. یک روز قبل آن، ژنرال عبدالرشید دوستم، از رهبران مقاومت در شمال هم وارد این شهر شده بود.

غنی در سفر به مرکز ولایت بلخ، با مسئولان نظامی و غیرنظانی، سیاسی و جهادی و بزرگان قومی و ریش‌سفیدان دیدار کرده است. براساس توافق دولت و ژنرال دوستم، امور و هماهنگی‌های نظامی به دوستم سپرده شده است. غنی همچنین دیروز عصر در یک اقدام ضربتی، ولی‌محمد احمدزی، رئیس ستاد ارتش افغانستان را برکنار و هبت‌الله علی‌زی را جانشین او کرد. علی‌زی پیش از این فرمانده نیروهای ویژه افغانستان بوده است. احمدزی درحالی از سمت خود برکنار شده که ۲‌ ماه پیش از سوی غنی به‌عنوان رئیس ستاد ارتش انتخاب شده بود. نیروهای ویژه افغانستان در کنار نیروی هوایی این کشور، ستون فقرات مقاومت دولتی برابر طالبان به شمار می‌روند؛ با این حال تعدد جبهه‌های نبرد و اعزام متعدد این نیروها به شهرها و جبهه‌های مختلف، باعث خستگی مفرط نیروهای آن شده است.

مدیریت ضعیف فرمانده سابق ارتش افغانستان، با انتقادهای مردمی و نمایندگان مجلس مواجه بود و چند نماینده مجلس همین چند روز پیش خواهان برکناری او شده بودند.

دولت افغانستان امیدوار است با این تصمیمات و تحرکات، بیش از هر چیز روحیه نیروهای نظامی را در این کشور تقویت کند. در سقوط بسیاری از شهرها، نیروهای دولتی بدون هیچ مقاومتی اسلحه خود را به زمین گذاشته و فرار کرده‌اند.
 

بایدن: پشیمان نیستم

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واشنگتن به خبرنگاران گفته است که از تصمیم خود برای خروج کامل نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست. به گزارش بی‌بی‌سی، او گفته که آمریکا به تعهداتی که به دولت افغانستان داده، مانند تامین پشتیبانی هوایی نزدیک، پرداخت حقوق نظامیان و تامین تجهیزات و غذای آنها عمل خواهد کرد، اما در عین حال تأکید کرد که این جنگ افغان‌هاست؛ «آنها خودشان باید برای خودشان بجنگند.»طالبان بعد از آن، حملات سراسری خود را در افغانستان از سر گرفت که دولت آمریکا، خروج نیروهایش را شروع کرد. در این مدت، ‌طالبان پیشرفت زیادی داشته و براساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، ‌برخی مقامات در واشنگتن تخمین زده‌اند که کابل احتمالا طی ۹۰ روز آینده به‌دست طالبان خواهد افتاد.

کد خبر 620407 برچسب‌ها افغانستان طالبان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: افغانستان طالبان نیروهای دولتی مرکز ولایت شمال کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۵۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح انسداد مرز‌های شرقی کشور

فرمانده آماد و پشتیبانی منطقه شمال شرق نیروی زمینی ارتش گفت: گروه‌های مهندسی برای اجرای طرح انسداد مرز‌های شرقی (افغانستان) وارد منطقه شده‌اند.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سرتیپ دوم ستاد حسن مکفی فرمانده آماد و پشتیبانی منطقه شمال شرق نیروی زمینی ارتش روز دوشنبه در مراسم نامگذاری اماکن و تاسیسات مجموعه شرکت آب و فاضلاب مشهد به نام شهید «ولی الله فلاحی» گفت: چهار گروه مهندسی مرز نیروی زمینی ارتش برای اجرای طرح انسداد مرز‌های شرقی (افغانستان) وارد منطقه شده‌اند.

وی افزود: طبق اعلام وزیر کشور مبلغ سه میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح انسداد مرز شرقی (مرز با افغانستان) اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: اجرای دیوار بتنی چهار متری، سیم خاردار، فنس و جاده اصولی از مواردی است که در بازه زمانی سه ساله اجرا می‌شود.

فرمانده آماد و پشتیبانی منطقه شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد: منطقه شمال شرق استان‌های مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان را دربرمی گیرد که عملیات و لجستیک را باید در این استان‌ها اداره کنیم.

وی گفت: مرز افغانستان نیز از مهر ۱۳۹۷ به ارتش واگذار شد و در مرز مستقر هستیم.

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • آغاز طرح انسداد مرز‌های شرقی کشور
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟