Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@14:06:23 GMT

بهترین واکسن برای مادران باردار چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۵۸۳۳

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: واکسن سینوفارم فاقد ویروس غیر فعال است و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت (با توجه به خطرات تهدید کننده سلامت مادر در صد ابتلا به کووید_ ۱۹) به مادران باردار قابل توصیه است.

مسعود ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی بخشنامه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت مواردی برای واکسیناسیون مادران باردار ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه واکسن کرونا وقتی برای مادران باردار قابل استفاده باشد، طبیعتا برای مادران شیرده نیز قابل تزریق است، افزود: مادران باردار در خطر بالاتر از ابتلا به بیماری نیستند، اما در صورت ابتلا اشکال شدیدتر بیماری در مادران باردار نسبت به زنان غیر باردار در سن مشاور بیشتر خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: واکسن سینوفارم فاقد ویروس غیر فعال است و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت (با توجه به خطرات تهدید کننده سلامت مادر در صد ابتلا به کووید_ ۱۹) به مادران باردار قابل توصیه است.

ضیایی ادامه داد: به دلیل حفظ ایمنی بیشتر تا حصول نتایج و مستندات کافی، ترجیحا واکسیناسیون بعد از هفته ۱۲ بارداری صورت پذیرد.

وی افزود: واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید برای مادر باردار از اعضای خانواده الزامی است.

 رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند بیان کرد: مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹، باید با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار) در راستای اخذ راهنمایی‌های لازم را حت تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند.

 ضیایی با بیان اینکه توصیه می‌شود واکسن بعد از هفته ۱۲ بارداری انجام شود، تصریح کرد: گروه سنی مادران باردار واجد شرایط واکسیناسیون شامل؛ همه مادران باردار با سن ۳۵ سال و بالاتر، مادران در همه گروه‌های سنی شاغل در بهداشت و درمان، همه مادران باردار در شرایطی که همسرشان در بخش کرونا یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند  و مادران در همه گروه‌های سنی شاغل در گروه‌های شغلی اولویت دریافت و مطابق دستورالعمل های واکسیناسیون کشوری هستند.

وی افزود: همچنین همه مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر، همه مادران با بارداری‌های دوقلوی و چند قلویی، بارداری با IVF  و همه مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل دیابت، قلبی، فشارخون بالا، مصرف داروهای ایمونوساپرسیو، بیماری مزمن کلیوی، سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم نیز شامل گروه واجد شرایط می‌شوند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند ادامه داد: به علت خطرات ابتلا به کووید 19 در سه ماه سوم بارداری ضمن تاکید بر شناسایی مادران باردار واجد شرایط، واکسیناسیون مادران واجد شرایط با سن بارداری ۲۸ هفته و بیشتر در اولویت خواهد بود.

ضیایی اظهار کرد: در صورت تزریق دوز واکسن قبل از بارداری یا عدم اطلاع از بارداری در زمان واکسیناسیون، توصیه می‌شود پس از مشاور با مادر بر اساس ترجیح وی( در زمان در رابطه با زمان واکسیناسیون) تزریقات دوم با واکسن سینوفارم به فاصله ۲۸ روز از تزریق قبلی یا بعد از هفته ۱۲ بارداری صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه فاصله بین واکسن ویروس‌کرونا با واکسن آنفلوانزایا توام در بارداری حتی الامکان ۱۴ روز باشد، بیان کرد: تزریق ایمونوگلوبینD  تداخلی با واکسن ویروس کرونا ندارد و همانند دستورالعمل‌های ابلاغی سلامت مادران انجام شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با بیان اینکه واکسیناسیون مادران باردار شاغل تابع اولویت‌های شغلی در دستورالعمل‌های واکسیناسیون کشوری خواهد بود، تصریح کرد: برای همه مادران باردار شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی رعایت ضوابط حفظ امنیت شغلی مادران باردار بعد از واکسیناسیون هم الزامی است و در صورت لزوم فعالیت آنان توجه به نکاتی لازم است.

ضیایی با بیان اینکه در صورت اعزام به فعالیت حضور ایشان در مراکز بهداشتی و درمانی تا ۲۸ هفته اول بارداری محل فعالیت خارج از مراکز مدیریت سرپایی یا بستری بیماران کووید ۱۹ باشد، ادامه داد: در سن بارداری بعد از ۲۸ هفته، اتخاذ تمهیداتی برای دورکاری آنان لازم است.

وی افزود: زمان واکسیناسیون در موارد ابتلا به بیماری کویت در مادر باردار تابع دستورالعمل‌های کشوری واکسیناسیون خواهد بود و تاکید و آموزش‌های لازم در مورد تداوم رعایت پروتکل‌های پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ به مادران باردار پس از واکسیناسیون الزامی است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند بیان کرد: در مادرانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقادی هستند، تزریق واکسن باید به صورت عمیق در عضله دلتوئید انجام شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: همه مادران باردار ابتلا به کووید مراکز بهداشتی همه مادران واجد شرایط برای مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۵۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمداسماعیل اکبری فوق تخصص غدد و سرطان و رئیس انجمن آموزش پزشکی ایران  درباره آمار‌های کهنسالی جمعیت در کشور مباحثی را مطرح کرد و گفت: در تحقیقی که از من به زودی قرار است منتشر شود همه آمار‌ها و چارچوب‌ها مشخص شده و به نظر می‌رسد که شرایط از قبل وخیم‌تر شده است. ما تا بیست سال دیگر نزدیک به ۹۰ میلیون نفر جمعیت خواهیم شد و کشور‌های اطرافمان هم همین میزان خواهند بود.

وی در ادامه درباره مهمترین شاخص‌های جمعیتی گفت: نخستین شاخص میزان تولد یا بقای یک جمعیت است که این میزان برای کشور ما هر روز کمتر می‌شود، دومین شاخص ازدواج است که همین الان هم از نظر سن ازدواج بالاو به لحاظ عددی کمتر از قبل شده‌ایم. شاخص سوم مهاجرت است که نزدیک به شش میلیون مهاجر ما داریم که قطعا بزرگترین استراتژی کشور‌های غربی برای تأمین نیاز‌های جمعیتشان مهاجرپذیری است و سیاست‌های ما برای جلوگیری از این مهاجرت‌ها هنوز مشخص نیست. دکتر اکبری یادآور شد: شاخص دیگر بارداری است که از صد بارداری تعداد هشتاد بارداری به تولد منجر می‌شود و بقیه به دلائل مختلف سقط می‌شوند و درنهایت شاخص آخر مرگ است که ما امروزه در بین جوانان و سپس کودک و نوجوان مرگ و میر به دلیل تصادفات و مسائل دیگر سلامتی زیاد داریم.

وی با بیان اینکه تلاش‌های خوب ستاد ملی جمعیت برای تشویق به فرزندآوری و دیگر سیاست‌های جمعیتی گفت: به لحاظ علمی و جایگاه اجتماعی هم افرادی که در این ستاد کار می‌کنند می‌بایست مورد وثوق و شناس مردم باشند تا قدرتمندانه بتوانند حرفشان را بزنند و مورد قبول قرار بگیرند. دکتر اکبری با اشاره به اینکه نباید از خط و خطوط جوانی جمعیت عبور کنیم، گفت: سیاست‌های دولتی و حاکمیتی در این عرصه کاملا دلسوزانه و تعبدی است که باید در میدان عمل هم نتیجه بدهد و همه اینها در تعامل با اساتید و پژوهشگران این عرصه که کار علمی، پاسخ به ابهامات و پژوهشی می‌کنند اثربخش خواهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت تبلیغات دراین زمینه گفت: تبلیغات نباید تبدیل به ضد تبلیغ شود، هنوز اثر تبلیغات سوقبلی در جامعه در عرصه فرزندآوری دیده می‌شود و خیلی طول می‌کشد که ما با تبلیغات مناسب سیاست‌ها را در بین جامعه تغییر دهیم.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم
  • نجات ۴۳ هزار زن باردار در مناطق درگیر سیل بلوچستان
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • انجام ۵۲ هزار زایمان در بیمارستان‌های فارس
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • نجات جان مادر باردار در نهبندان