Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،فیل از دیرباز در جهان نقش موثری داشته است، به طوری که از نقش‌های هک شده اجدادشان مانند ماموت‌ها بر دیوار غار‌ها میتوان به این نتیجه رسید که حضور این گونه خاص در زندگی انسان‌ها بسیار ریشه دار و قدیمی است.

اکثرا از فیل‌ها به عنوان فرمانده یاد می‌شود، فیل‌ها به دلیل جسه بزرگشان برتری زیادی نسبت به سایر حیوانات دارند، به همین دلیل موجودات دیگر توان و جرات مقابله با آن‌ها را ندارند ,، اما این موضوع در رابطه با بچه فیل‌ها صدق نمی‌کند و آن‌ها بر خلاف بزرگسالان کاملا در برابر شکار چیان آسیب پذیر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیل و فنجان

فیل‌ها با وزنی معادل ۴ تا ۷ هزار کیلوگرم، سنگین‌ترین موجود در کره زمین هستند، سنگین‌ترین وزنی که تاکنون برای یک فیل ثبت شده، ۱۰۸۸۶ کیلوگرم بوده است، وزن خرطوم فیل‌ها حدود ۱۸۰ کیلوگرم است، اما آن‌ها به راحتی میتوانند با خرطوم خود ریزترین اشیا و دانه‌ها را از زمین بردارند، بسیاری به اشتباه بر این باورند که فیل‌ها از موش‌ها می‌ترسند، اما این تضاد ادبی به دلیل جثه متفوت این دو حیوان است، اما بسیاری بر این باورند یک مورچه با ورود به خرطوم یک فیل می‌تواند منجر به مرگ آن شود.

این موجودات عظیم الجثه به دلیل محل سکونتشان در آفریقا و گرمای هوا، ساعات زیادی از روز را با آب تنی و گل بازی سپری می‌کنند، آن‌ها به علت پوست حساسشان اغلب مورد حمله پشه و مگس‌ها هستند، و برای در امان ماندن از نور شدید آفتاب و دفع پشه‌ها در زمین‌های گلی و باتلاقی غوطه ور می‌شوند، تا از گل به عنوان ضد آفتاب استفاده کنند.

فیل‌ها با وجود چهره ترسناکشان بسیار موجودات احساسی و مهربانی هستند، آن‌ها گیاه خوار هستند و از ریشه گیاه، علف، میوه و برگ‌ها تغذیه می‌کنند. همچنین فیل‌ها در طول یک روز مقدار ۱۶۰ لیتر آب و ۱۴۰ کیلوگرم غذا مصرف می‌کنند.

شجره نامه فیل‌ها

حدود ۵ میلیون سال قبل موجوداتی با قدی حدود ۴ متر و وزنی حدود ۸ تن زندگی میکردند، این موجودات عظیم الجسه‌ای که بدنشان با مو و عاج‌های بلند پوشیده شده بود در مناطق آمریکای شمالی، اروپا و شمال آسیا، مانند سیبری حدود ۴هزار سال زیستند، فیل‌های امروزی شباهت بسیار زیادی به ماموت‌ها دارند، بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند ماموت‌ها از اجداد فیل‌ها هستند، اما این در صورتی است که هر دوی آن‌ها از یک شاخه مشترک هستند.

نام ماموت ریشه روسی دارد و در هزاره سوم به معنای شاخ زمینی شناخته میشد و اولین بار در انگلیس توسط ریچارد جیمز مورد استفاده قرار گرفت.

اولین تانک‌های قبل از میلاد

از فیل‌ها می‌توان به عنوان اولین تانک‌های میدان جنگ یاد کرد، حدود ۳۳۱ سال قبل از میلاد ایرانیان فیل‌ها را برای جنگ با سپاه اسکندر تعلیم دادند، آن‌ها با قرار دادن ۱۵ فیل در قلب سپاه خود و بستن خار‌های بزرگ بین عاج هایشان، هر آنچه که به سمت فیل‌ها می‌آمدند جارو میکردند.

از یمن تا عربستان با اصحاب فیل

از منظر دینی می‌توان به سوره‌ای در قرآن با نام اصحاب فیل یاد کرد که در آن لشکر ابرهه برای حمله به شهر مکه و فتح خانه کعبه لشکرعظیمی از فیل‌ها را تجهیز کرده بود، که با امر خداوند با باران سنگ از طرف پرندگان نابود شدند.

اعدام مری / پیشنهاد قتل یک فیل با برق توسط توماس ادیسون

همیشه فیل‌ها به دلیل آموزش پذیری راحت‌تر و اشتیاق مردم برای دیدن آن‌ها، نقش به سزایی در سیرک‌ها داشته اند، مربی‌های سیرک‌ها از آن‌ها برای توپ بازی، روی ۲ پا ایستادن و ساز زدن استفاده می‌کردند، در سال ۱۹۱۶ فیل ۵ تنی با نام مری در سیرکی با نام» نمایش‌های معروف جهانی اسپارکس «فعالیت می‌کرد، داستان اعدام مری از استخدام یک سرایدار با نام» رد الدریج «به عنوان کمک مربی فیل‌ها توسط صاحب سیرک شروع شد، الدریج که تجربه کار با فیل‌ها را نداشت یک روز مری را برای آب خوردن و حمام کردن به برکه آبی در نزدیکی سیرک برد، در طول مسیر مری با دیدن تکه هندوانه‌ای ایستاد، الدریج که حوصله ایستادن مری در مسیر را نداشت با ضربه‌ای محکم چوب دستی اش بر سر مری آن را خشمگین کرد، مری هم با عصبانیت مربی خود را به درون آب پرتاب و سر او را با پای خود له کرد.

اهالی سیرک که با دیدن این صحنه بسیار احساسی و عصبی شده بودند اقدام به تیراندازی به سوی این فیل کردند ,، اما گلوله‌های آن‌ها تاثیری در بدن مری نداشت، با پیچیدن خبر قتل یک انسان بدست یک فیل در شهر، مردم سیرک را تحریم کردند و خواهان قتل این فیل قاتل شدند، حتی در آن زمان «توماس ادیسون» پیشنهاد کشتن مری با جریان برق را مطرح کرده بود.

چارلی اسپارک صاحب سیرک که ابتدا مخالف کشتن مری بود به علت تحریم سیرکش توسط مردم ناچار به موافقت اعدام مری شد، سرانجام در روز ۱۳ سپتامبر مری با جرثقیل صنعتی که برای واگن‌های قطار ساخته شده بود جلوی چشمان ۲۵۰۰ نفر به دار آویخته شد، در ابتدا جرثقیل با بالا کشیدن این فیل ۵ تنی زنجیرش پاره و با برخورد به زمین منجر به شکستن لگن مری شد ,، اما با تعویض زنجیر‌ها مری را به مدت ۳۰ دقیقه در حالت اعدام نگه داشتند تا اولین فیل تاریخ را دار زده باشند.

قاچاق عاج فیل برای تولید کلید پیانو و توپ بیلیارد

عاج فیل‌ها به علت ارزش بالایی که درصنایع مختلف مانند دکور منازل، کلاویه یا کلید‌های پیانو، توپ بیلیارد و جواهرات زینتی دارد، همیشه مورد توجه قاچاقچیان و شکارچیان بوده است، این تجارت غیر قانونی ریشه ۱۰۰۰ ساله در تاریخ دارد، در زمان گذشته مبادله عاج فیل با برده‌ها رواج بسیاری داشت.

طی سال‌های اخیر قاچاق عاج فیل‌ها آنچنان زیاد شده بود، که دولت چین تصمیم به ممنوعیت و اعلام جرم خرید و فروش تمامی محصولات زیر شاخه عاج فیل گرفت.

چین با در اختیار داشتن ۷۰ % بازار خرید و فروش عاج فیل، بزرگترین مقصد قاچاقچیان عاج فیل محسوب می‌شود، قیمت عاج فیل در سال ۲۰۱۶ در کشور چین معادل ۱۱۰۰ دلار بود.

بزرگترین عاج سوزی جهان توسط پلیس کنیا با آتش زدن ۱۰۵ تن عاج و پوست، معادل ۱۷۲ میلیون دلار

ماساژ تایلندی با فیل‌ها

کشور تایلند سالهاست که با آموزش فیل‌ها برای ماساژ انسان مقصد گردشگران جهان شده، فیل‌ها با توده چربی نرمی که در کف پای خود دارند، عضلات گردشگران را ماساژ می‌دهند و از این راه برای صاحبان خود کسب درآمد می‌کنند.

بیشتر بخوانید

مایسا، بچه فیل آسیایی رونمایی شد

اولین تولد بچه فیل در ایران

سال ۱۳۹۲ یک فیل ماده با نام «میهری» و یک فیل نر با نام «مهاسن» به صورت رایگان از یک یتیم‌خانه فیل‌ها در کشور سریلانکا به‌عنوان هدیه رییس جمهور سریلانکا به رییس جمهور وقت ایران به کشور منتقل شدند.

میهری ۸ ساله پس از تحمل ۲۴ ماه بارداری در اردیبهشت ۱۴۰۰ اولین بچه فیل متولد شده در باغ وحش ایران را با نام مایسا به دنیا آورد، این بچه فیل در ابتدا دچار مشکل شیر خوردن بود که به گفته پیمان محمد زاده دکتر باغ وحش ارم، این مشکل برطرف شد و او اکنون روزانه ۲۲ تا ۲۵ لیتر شیر مادر می‌خورد.

چرا فیل نماد جمهوری خواهان آمریکاست؟

از معروف‌ترین نماد فیل در جهان میتوان به نماد جمهوری خواهان در آمریکا و کفش ملی در ایران اشاره کرد.

نماد فیل جمهوری خواه نخستین بار در سال ۱۸۷۴ توسط توماس نست با یک کاریکاتور به جهان معرفی شد، در حقیقت اغلب کارتون‌های او فیل‌ها و الاغ‌ها را طوری توصیف می‌کنند که فقط یک تار مو تا هرج و مرج فاصله دارند.

این هنرمند با خلق این اثر سیاست آمریکا را به عنوان یک طویله‌ی بزرگ و کثیف به تصویر کشیده است.

به لطف توماس نست، فیل و الاغ همچنان در انتخابات و راهپیمایی‌های سیاسی آمریکا مورد توجه مردم قراردارند، اگر چه دموکرات‌ها هنوز نماد خودشان را رسماً اعلام نکرده‌اند,، اما فیل همچنان نماد رسمی حزب جمهوری خواهان آمریکا است.

با توجه به اینکه این دو حیوان در کارتون‌های این کاریکاتوریست ضعیف، احمق، شکننده و گیج تصویر شده‌اند، کمی عجیب است که هر دو حزب سیاسی عمده‌ی آمریکا نماد‌های خود را مشتاقانه در آغوش گرفته‌اند.

از ابتدای خلقت تا به امروز فیل نقش مهمی در تاریخ و زندگی انسان‌ها داشته است ,، اما امروز با وجود شکار بی رویه و کم شدن زیستگاه طبیعی رو به انقراض است، و ممکن است آیندگان فیل‌ها را مانند ماموت‌ها فقط در فیلم‌ها یا موزه‌ها ببینند.

علاوه بر فیل‌ها تمامی موجودات کره زمین به دلیل زیاده خواهی انسان‌ها دیگر جایی برای زندگی ندارند و با تداوم روند فعلی تا سال‌های نزدیک شاهد انقراض بیشمار گونه‌های مختلفی ازز حیوانات خواهیم بود.

کافیست با اطلاع رسانی درست و جلوگیری از ورود انسان به زیست بوم‌ها، لذت تماشای حیاط وحش را به آیندگان هدیه دهیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فیل محیط زیست باغ وحش جمهوری خواهان فیل ها فیل ها ماموت ها عاج فیل بچه فیل یک فیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۶۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • این دختر به نماد اعتراضی در امریکا تبدیل شده است | تصویر
  • بورکینافاسو خواهان استفاده از توانمندی‌های ایران است
  • تبریک تولد نوید محمدزاده به همسرش | عکس
  • فیلم| حمایت دانشگاهیان مشهد از آزادی‌خواهان دانشگاه‌های آمریکا
  • اعتراض دانشجویان اروندی در دفاع از آزادی خواهان فلسطین
  • انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم
  • تصویر واضح از پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست تظاهرکنندگان در آمریکا | تصویر
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • عملیات وعده صادق نماد صلابت هر ایرانی