Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@19:45:53 GMT

تو با من قهری، شنونده‌ها چه تقصیری دارند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۶۲۳۳

تو با من قهری، شنونده‌ها چه تقصیری دارند؟

شاعر و روزنامه‌نگار: نام مهدی سهیلی را همان سال‌های آخر راهنمایی و ابتدای دبیرستان شنیدم وقتی دوستی کتاب «اشک مهتاب» این شاعر را برایم هدیه آورد و من از خواندن آن همه ابیات ناب به وجد آمدم. بعدها که شعر برایم جدی‌تر شد، بیشتر با مهدی سهیلی و  سطح شاعری او آشنا شدم که جای بحث آن در این نوشته نیست. دیشب در گشت و گذارم در فضای مجازی دوباره به اسم این شاعر و ادیب رسیدم آن هم به واسطه یادی از ایشان در نوشته‌ای از دوست ادیبم کاظم اخوان؛ نویسنده سریال تلویزیونی «قصه‌های تابه‌تا» یا همان زی‌زی گولو که دهه ۷۰ آن را مرضیه برومند کارگردانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نوشته اخوان اشاره‌ای به برنامه مشاعره سهیلی شده بود و اینکه برنامه او تا چه اندازه توانسته بود برای رادیو مخاطب جمع کند. این اشاره بهانه‌ای شد تا بیشتر درباره این وجه از زندگی مهدی سهیلی کندوکاو کنم. برایم جالب شد که بدانم او کسی است که در مدت سه دهه فعالیت در رادیو ایران، برنامه‌های گوناگون هنری و ادبی را اجرا کرده و از آن جمله برنامه مشاعره بود که معروف‌ترین برنامه او بود و مخاطب فراوانی داشته است. بعضی از برنامه‌های دیگر او عبارت بودند از   کاروان شعر و موسیقی، شعر و زندگی و بزم شاعران و... برنامه‌هایی که بعدها و به تقلید از آن‌ها برنامه‌های دیگری در رادیو و تلویزیون تولید شد. در آن زمان کتاب‌های سهیلی و از جمله اشک مهتاب او پرفروش شده و بارها تجدید چاپ شده بود و البته برنامه او هم مخاطب فراوانی داشت و به قول معروف گل کرده بود. در همان ایام او با مدیر رادیو حرفش می‌شود و در این بگومگو گویا مدیر رادیو به سهیلی سیلی می‌زند. سهیلی به حالت قهر به خانه می‌رود اما با قطع پخش برنامه مشاعره، سیل نامه‌ها و تلفن‌ها به رادیو شروع می‌شود تا جایی که مدیر رادیو گل به دست به خانه سهیلی می‌رود برای عذرخواهی و آوردن دوباره او به برنامه. مدیر رادیو  در خانه سهیلی جمله‌ای، می‌گوید که ماندگار می‌شود: «تو با من قهری، شنوندگان برنامه‌ات چه تقصیری دارند؟» و خلاصه مهدی سهیلی دوباره به برنامه برمی‌گردد.

این ماجرا نشان می‌دهد که روزی در رادیو و تلویزیون ادبیات چه جایگاه بلندی داشته و برای مخاطب چه قدر مهم بوده است که مدیر رادیو برای عذرخواهی از مجری برنامه به خانه‌اش می‌رود.

ای کاش جایگاه شعر و ادبیات به حدی برسد که برنامه هایی با کیفیت در رادیو و تلویزیون تولید شود، برنامه هایی که هم به لحاظ کیفی دارای ارزش های ادبی باشد و هم به گونه ای تولید شود که به مخاطب،  و سلیقه و ذائقه او توجه کند. مطمئنا اگر برنامه های ادبی با این ویژگی ها تولید شود و پخش آن به هر دلیلی قطع شود، مخاطب آن قدر پیگیر خواهد بود که مسئولان صدا و سیما را مجاب به حل شدن مشکل و استمرار پخش آن کنند. البته تولید چنین برنامه هایی از عهده افرادی بر می آید که شعر و ادبیات این کشور را می شناسند و دلسوز آن هستند .

مهدی سهیلی یکی از این افراد بود. او شاعر و نویسنده ای بود که سال‌ها در رادیو ایران برنامه اجرا کرد و در زمینه نمایش نامه‌نویسی هم فعالیت داشت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مشاعره مهدی سهیلی برنامه هایی مهدی سهیلی مدیر رادیو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای وقف گفت: سازمان اوقاف افتخار این را دارد که خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌داند و این مسیر را بر اساس تنظیم گری ایشان طی می‌کند به ایشان تبریک می‌گویم که وعده صادق که انجام شد برکات این وعده صادق را می‌بینیم.

وی اظهار کرد: جریان پرتابگر در ایران اسلامی دیگر دم دستی شده، پرتاب‌های در لایه لئو و ژئو و مئو که در ۴۶۰ پا زیر ۴۸۰ ثانیه قرار گرفت. سازمان وقف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند. آنچه امروز شاهد دستاوردهای وقف هستیم حفظ العین، افزایش منافع و اجرای نیات است. در حوزه دریافت اسناد تک برگ و کاداستر پیشرفت خوبی داشته‌ایم و امسال ۸۰ درصد دعاوی کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: نکته دیگر بحث حفظ العین است که چگونه به موقوفه رسیدگی می‌کنیم اصولاً موقوفات مبنای بیابان زیاد داریم در اقلیم گرم و خشک هم هست امروز در نمایشگاه غرفه‌ای کاکتوس آورده بود که علوفه تولید می‌کند و همین باعث شد در اقلیم گرم جنوب فارس و خوزستان به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادیم. سوسک خرطوم دار در درختان خرما محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهد که اگر به جان محصول بیافتد محصول را چند ده هزارتن کم می‌کند به فکر افتادیم آیا با پرتو می‌توانیم از بین ببریم به نتیجه رسیدیم که امکان پذیر است.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: دانش برای بهینه سازی تولید مد نظر است در کرمان مزارع پسته دچار سرمازدگی می‌شد. ارتفاع کف زمین از ۱۰ متر به بالا ۴ درجه تفاوت دارد دانش بنیان‌ها موتورهایی درست کرده اند که هوا را از بالا به پایین شلیک می‌کند. ما در وقف درگیر با این مسائل هستیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آب سرمایه کشور است باید بهره‌وری آب در مزرعه را تعریف کنیم به اعتقاد ما اگر در کنار هر چاه آب، دستور دهید استخر بزنند و ماهی پرورش دهند که در غنی سازی خاک نیز مؤثر است. ماهی تا عمق ۳۰ سانتی متر خاک را غنی می‌کند. این مثال‌ها گفته شد تا به زنجیره اشاره کنم زمینی در شهریار داریم که طی ۴۲ سال اجاره اندکی واریز می‌کرد، امسال ۴۲ میلیارد تومان درآمد داشته است. این مزرعه بالای ۱۰۰ میلیارد طرفیت تولید دارد.

وی افزود: در حوزه دریا، رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد دریا پایه را به کرات مطرح می‌کنند شرکتی یافتم که پرورش ماهی در قفس داشت با این شرکت رایزنی کردیم تصمیم گرفتم از تولید قفس تا پرورش ماهی ورود کنیم. این کار به مرور توسعه پیدا کرد. البته مشکلات قانونی دارد مثلاً قایق ما را به رسمیت نمی‌شناسند نیاز به اصلاح قانون وجود دارد. در دریای خلیج فارس می‌توانیم بالغ بر سه میلیون تن ماهی پرورش دهیم. اگر در دریا به یک میلیون تن تولید برسیم برون رفت جدی پروتئین را خواهیم داشت.

رییس سازمان اوقاف عنوان کرد: دام سبک ما در کشور ۱/۱ تولید دارد هرسال یک زایش دارد مجموعه‌ای از دانشگاه تهران در حوزه دام رومن مراجعه کرد تحقیقات صورت گرفت و هرسال از یک دام ۷ رأس تولید می‌کند از این مجموعه سه مجموعه در فارس قزوین و شهریار درست کردیم. مجموعه‌ای در کرمان داریم که ۶۳۰ رأس وارد شد و الان ۳۵۰۰ راسی است البته مشکلاتی دارد که باید برطرف شود این دام محل برون رفت دارد. ملاقاتی از مجموعه کرج جهاد دانشگاهی کردم و یک مجموعه را پسندیدم و آن هم انتقال جنین در دام سنگین است در این زمینه با آفریقا قرارداد بستیم برای انتقال جنین که از ارزبری جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: سراغ تجهیزات پزشکی بخاطر نیاتی که در این زمینه وجود دارد رفتیم کارخانه دانش سلامت کوثر ۸ ماهه راه اندازی شد ۱۸۳۰ مجوز پزشکی داریم و این کارخانه صددرصد موقوفه است. هدف در تجهیزات پزشکی بومی سازی است.

کد خبر 6091723 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • برنامه «خط اول» از رادیو ورزش
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه هشتم اردیبهشت
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد