Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-08@23:33:38 GMT

نخل‌گردانی در تکیه دزاشیب

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۶۶۳۷

نخل‌گردانی در تکیه دزاشیب

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: اگرچه امسال هم به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری محرم متفاوت با سال‌های گذشته برگزار می‌شود اما همین که بوی محرم در کوچه‌های شمیران می‌پیچد انگار صدای نوحه پیرغلامان و عزاداران حسینی از تکایای کهن شمیران به گوش می‌رسد. در میان تکایای بنام شمیران، تکیه دزاشیب یکی از قدیمی‌ترین تکایای شمال تهران است که بیش از چند دهه میزبان مراسم منحصربه‌فرد نخل‌گردانی و عزاداری‌های پرشور اهالی دزاشیب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکیه دزاشیب هم مثل چند تکیه بزرگ شمیران، غرفه‌های بسیاری داشت که پیش از شروع مراسم عزاداری محرم، هر غرفه توسط یکی از طایفه‌های محله، سیاهپوش و آماده برگزاری مراسم می‌شد.

از آنجایی که‌آبادی دزاشیب هم مثل دیگرآبادی‌های شمیران ییلاق رجال و چهرهای مشهور دوران قاجار بود، در تکیه دزاشیب هم‌محلی به نام شاه‌نشین وجود داشت که چهره‌های برجسته آن روزگار برای شرکت در مراسم عزاداری در این محل حاضر می‌شدند. اگرچه مراسم نخل‌گردانی هم در این تکیه دزاشیب سابقه بسیاری دارد ولی این تکیه قدیمی ویژگی منحصربه‌ فرد دیگری داشت که آن را از دیگر تکایای شمیران جدا می‌کرد. دزاشیبی‌ها هر سال پس از پایان عزاداری‌ها طاق‌نماهای ضلع غربی تکیه را باز می‌کردند. طاق‌ها نماها به سمت پشت تکیه باز می‌شد و تکیه به یک بازارچه محلی تغییر کاربری می‌داد. در روزگاری که شغل بیشتر ساکنان این‌آبادی کشاورزی بود، در غرفه‌های این بازارچه انواع محصولات کشاورزی دزاشیب از میوه‌های نوبرانه تا مایحتاج روزانه به فروش می‌رسید. در برخی غرفه‌ها صنایع‌دستی و سبدهایی که هنر دست بانوان‌آبادی بود در معرض فروش قرار می‌گرفت.

کد خبر 620266 برچسب‌ها كروناويروس همشهری محله تعزیه ماه محرم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس همشهری محله تعزیه ماه محرم تکیه دزاشیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۶۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با توجه به شعار سال امکانات کشور و دستگاه‌های اجرایی باید در حمایت از تولید باشد/تلاش برای بومی سازی و تکیه بر توان داخلی

به گزارش تابناک به نقل از مس پرس، دکتر حسین مدرس خیابانی در جلسه‌ تولید مجتمع مس شهربابک، مهمترین رسالت شرکت ملی صنایع مس را تولید دانست و اظهار کرد: تولید یک مولفه اقتدار برای هر کشوری محسوب می‌شود و امروزه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تولید، تلاش و اولویت ما رشد تولید و پیشبرد و سرعت بخشیدن به تکمیل طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس است.

وی با تاکید بر لزوم انجام مسئولیت‌های اجتماعی تصریح کرد: ایجاد اشتغال در یک منطقه بزرگترین خدمت و مسئولیت اجتماعی است.

وی ادامه داد: انجام مسئولیت‌های اجتماعی، بیشتر در گرو انجام طرح‌های توسعه و رشد تولید است و تمام تلاش و تمرکز پرسنل باید بر رونق و رشد تولید متمرکز باشد تا زمینه برای خدمت بیشتر به مردم در قالب انجام مسئولیت‌های اجتماعی فراهم شود.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با تاکید بر بومی‌سازی و تکیه بر توان داخلی اظهار کرد: مهمترین وجه بومی سازی، خودباوری است وخوشبختانه مجتمع مس شهربابک در حوزه بومی‌سازی قطعات پیشگام است.

وی با تاکید بر انتقال تجربه بومی‌سازی مجتمع مس شهربابک به سایر مجتمع‌ها گفت: باید پیگیری‌های لازم برای یکپارچه‌سازی زنجیره تامین صورت پذیرد.

گفتنی است؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در سفر به شهربابک به اتفاق دکتر حسن‌زاده، معاون اقتصادی استانداری کرمان و جمعی از معاونین شرکت ملی صنایع مس، از طرح‌های توسعه مجتمع مس شهربابک بازدید کرد و در جریان مسائل و موانع پیش‌روی پروژه‌های توسعه‌ای قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • با توجه به شعار سال امکانات کشور و دستگاه‌های اجرایی باید در حمایت از تولید باشد/تلاش برای بومی سازی و تکیه بر توان داخلی
  • مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد
  • سگ گردانی در پارک‌ها و بوستان‌های کرج باید ممنوع شود
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • محرم فقط یکروز آرزوی باخت سپاهان را دارد!
  • اعتراض دانشجویان به تعطیلی ۲۳ ماهه مسجد دانشگاه شریف
  • تدوین الگوی توسعه زنجیره متانول هم‌زمان با اجرای مراحل تکمیلی طرح پتروشیمی دنا/ پیشروی با تکیه بر توان داخل
  • صنعت‌نفت اولین شکست محرم با مس را رقم زد
  • آبادان علیه رکورد حیرت انگیز محرم
  • نفت آبادان طلسم محرم و مس را پاره کرد