Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: در کنکور سراسری 1400، تعداد یک میلیون و 112 هزار و 708 نفر ثبت‌نام کردند. با در نظر گرفتن برخی داوطلبان در چند گروه، یک میلیون و 369 هزار و 416 نفر در کنکور شرکت کنند.

یک میلیون و 184 هزار و 130 نفر در جلسه کنکور به رقابت پرداختند که در نهایت یک میلیون و 82 هزار و 900 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گروه علوم ریاضی وفنی 126706 نفر، در گروه علوم تجربی 359677 نفر، در گروه علوم انسانی 332107 نفر، در گروه هنر 35064 نفر، علاقه‌مند هنر 74670، گروه زبان‌های خارجی 24530 نفر و علاقه‌مند زبان 130146 مجاز به انتخاب رشته شدند. 

آمار ظرفیت‌های اعلام شده در جداول فوق بدون در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش رشته‌های با آزمون یا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی بوده است و تنها ظرفیت 4 رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی آن دانشگاه در این ظرفیت‌ها لحاظ شده است.

جمع کل ظرفیت پذیرش(با آزمون و با سوابق تحصیلی) توسط سازمان سنجش آموزش کشور 534 هزار و 919 نفر و جمع کل ظرفیت پذیرش(باآزمون و با سوابق تحصیلی) توسط دانشگاه آزاد اسلامی 458 هزار و 315 نفر است و در نهایت جمع کل ظرفیت پذیرش سال 1400 تعداد 993 هزار و 234 نفر است.

اسامی معرفی­ شدگان دانشگاه شاهد، فرهنگیان و سایر رشته‌های خاص در هفته اول شهریور 1400 و اسامی پذیرفته­ شدگان نهایی هفته آخر شهریور ماه 1400 اعلام می‌شود.

با بررسی های انجام شده توسط اساتید روانسنجی سازمان سنجش آموزش کشور، در درس ریاضی سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی اقدامات به شرح جدول ذیل انجام شد که در پاسخنامه داوطلبان قابل مشاهده است.

*آزمون سراسری، رقابتی سنگین است و نوع آزمون هم پررقابت و استرس‌زاست

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره کنکور سراسری 1400 اظهار کرد: آزمون سراسری جزو اولین آزمون‌هایی هست که طبق برنامه زمانی خودش که سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، انجام شد.

وی با بیان اینکه آزمون سراسری دنبال دانشجو برای دانشگاه‌ها هست و طبیعتا تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که بهترین افراد را انتخاب کنیم، گفت: آزمون سراسری کنکور هم شرایط خاص خود را دارد و اصلا شبیه هیچ آزمونی از نوع آزمون‌هایی که بچه‌ها تا سال دوازدهم می‌دهند، نیست.

خدایی افزود: آزمون سراسری، رقابتی سنگین است و نوع آزمون هم پررقابت و استرس‌زاست و این هم ماهیت آزمون است چون از یک تعداد ظرفیت‌هایی که پرمتقاضی است، تعداد داوطلب بیشتر بوده و طبیعتا حساسیت آن هم بیشتر است. هم نگاه اجتماعی و حتی سیاسی در آن وجود دارد و طبیعتا بچه‌ها هم که سرنوشت و آینده خودشان را در آن می‌بینند، حساسیت زیادی دارند.

وی ادامه داد: الحمدالله امسال چون همه فرایندها مصوبه ستاد ملی کرونا بود، یک مقدار چالش‌های سال گذشته را نداشتیم و سازمان با آرامش بیشتری فضای آزمون را پیش برد.

رئیس سازمان سنجش درباره سختی سؤالات ریاضی گفت: درصدها و ترازها در سایر دروس معقول است و فقط در ریاضی بود که بچه‌ها با نمره کمتر، تراز بیشتر گرفتند. 

* بسته انتخاب رشته، دست دلال‌های انتخاب رشته را می‌بندد

خدایی به انتخاب رشته کنکور هم اشاره کرد و افزود: بسته انتخاب رشته که سازمان سنجش بارگذاری کرده است، کمک خوبی است چون دست دلال‌های انتخاب رشته را می‌بندد؛ این بسته به داوطلبان می‌گوید که با این رتبه، کجا شانس قبولی دارد و احتیاج ندارد که مبلغ کلانی بدهد که بفهمد با این نمره و رتبه کجا قبول می‌شود.

وی ادامه داد: اما یک بخش از انتخاب رشته، مشاوره است. وقتی داوطلب فهمید که در چه رشته‌هایی شانس قبولی دارد، حالا اینکه چه رشته‌ای برود، مشاوره‌ می‌خواهد تا بر اساس علایق و شرایط انتخاب کند. 

رئیس سازمان سنجش با تأکید بر اینکه سامانه انتخاب رشته، داوطلبان را از افراد و مؤسساتی که پول کلان می‌گیرند، بی‌نیاز می‌کند، گفت: این سیستم بالای 95 درصد درست جواب می‌دهد و هزینه‌اش هم 14 هزار تومان است. 

وی افزود: برخی افراد که ادعای مشاوره کنکور دارند، از روی سیستم ما برای داوطلب انتخاب رشته کرده، سربرگ را عوض می‌کنند و در ازای آن، پول کلان از داوطلب می‌گیرند.

خدایی درباره مؤسساتی که ادعا می‌کنند سامانه انتخاب رشته طراحی کردند، نیز گفت: این افراد بر اساس نمونه‌های کمتر، سیستمی را طراحی می‌کنند؛ داده‌هایشان قابل مقایسه با داده‌های سازمان سنجش نیست. چرا که سازمان سنجش از کل داده‌های دانشگاه‌ها و ورودی‌ها استفاده می‌کند. البته نمی‌خواهم بگویم که غلط است اما به دقت سیستم انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش نیست.

وی اضافه کرد: سامانه مجازی انتخاب رشته بر اساس آخرین نمرات پارسال و با توجه به ظرفیت‌های امسال است و همه چیز بر اساس یک شبیه‌سازی کامل انجام می‌شود. 

رئیس سازمان سنجش به تبلیغات برخی افراد برای انتخاب رشته داوطلبان اشاره کرد و افزود: برخی می‌خواهند با رتبه 30 هزار، فرزندشان در پزشکی قبول شود و اگر فردی بگوید که می‌تواند حتما دروغ گفته است. وقتی کل ظرفیت پزشکی 11 هزار نفر است، چگونه فردی با رتبه‌ 30 هزار قبول می‌شود؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخاب رشته سازمان سنجش کنکور سراسری ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش رئیس سازمان سنجش آزمون سراسری انتخاب رشته ظرفیت پذیرش یک میلیون ظرفیت ها کل ظرفیت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا ۱۸ اردیبهشت

مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی پشت کنکوری‌ها که از ۹ اردیبهشت آغاز و مهلت آن تا امروز ۱۵ اردیبهشت اعلام شده بود، تا روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید شد.

داوطلبانی که در کنکور سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند از طریق  سایت سازمان سنجش به نشانی  my.sanjesh.org وارد فرایند مشاهده سوابق تحصیلی شوند.

مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی برای همه داوطلبان نوبت‌های اول و یا دوم آزمون سراسری سال جاری ضروری و اجباری است یعنی همه باید سوابق خود را ابتدا تأیید کنند تا نمره کل سابقه تحصیلی برای آن‌ها محاسبه و در زمان مقرر به سازمان سنجش ارسال شود.

ثبت‌نام برای ایجاد سابقه و ترمیم نمره اختیاری است و افراد واجدالشرایط می‌توانند بنا به انتخاب خودشان در یک یا چند آزمون شرکت کنند.

ثبت‌نام برای ترمیم نمرات هنوز در سامانه هنوز فعال نشده است و داوطلبان باید منتظر اطلاع رسانی آموزش و پرورش باشند‌.

براساس گزارش‌ها، سوابق تحصیلی در فرآیند پذیرش دانشگاه‌ها در سال جاری دارای تأثیر قطعی ۵۰ درصدی است. این سوابق بر اساس نتایج آزمون‌های نهایی در سنوات و دوره‌های قبل و نوبت خرداد سال۱۴۰۲ و سال جاری تولید می‌شود. آزمون‌های نهایی امسال برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در بازه زمانی ۳۰ اردیبهشت تا ۲۹ خرداد برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • کلاس اولی‌ها برای سنجش سلامت ثبت نام کنند/آخرین مهلت آخراردیبهشت
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا ۱۸ اردیبهشت
  • آخرین مهلت داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی
  • کلید پنجاه و یکمین آزمون دستیار پزشکی فردا منتشر می‌شود
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است
  • اعلام معرفی پذیرفته شدگان مرحله اول مصاحبه دکتری تا دهه اول خرداد
  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد
  • ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
  • آمار نهایی انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اعلام شد