Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس-اردبیل|حسین زالی: شهرستان اصلاندوز مغان با دارا بودن تنوع محصولات باغی و تولیدات، یکی از مناطق شاخص در استان اردبیل به شمار می‌رود که شلیل از جمله این محصولات است و برداشت آن از ۴۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان اصلاندوز شروع شده است.

محصول شلیل به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا، علاوه بر تازه‌خوری و عرضه در بازارهای داخلی، به دلیل داشتن مشتریان خاص خود به کشور‌های همسایه مثل روسیه، ترکیه و آذربایجان نیز صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برداشت ۲۰ هزار تن شلیل از باغات اصلاندوز 

محمد روحی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اصلاندوز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به برداشت محصولات شلیل در شهرستان اصلاندوز در دومین ماه فصل تابستان اظهار کرد: شهرستان اصلاندوز حدود ۶۰۰ هکتار باغ دارد که ۴۰۰ هکتار از آن به باغات شلیل اختصاص دارد.

وی با اشاره با میزان برداشت شلیل در شهرستان اصلاندوز، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰ هزار تن میوه شلیل از این باغات برداشت شود.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اصلاندوز با اشاره به وجود آب و هوای مطبوع در این شهرستان بیان کرد: اصلاندوز به همین دلیل، خاستگاه تولید انواع محصولات باغی از جمله شلیل در استان اردبیل به‌ شمار می‌رود که امسال با توجه به وقوع خشکسالی و کمبود آب، کشاورزان شهرستان در مضیقه هستند‌.

اشتغال ۷ هزار و ۵۰۰ نفری در فصل برداشت شلیل

وی در خصوص صادرات محصول باغی شلیل به خارج استان از استان اردبیل، تصریح کرد: محصولات برداشت شده از باغات این شهرستان علاوه بر نیاز منطقه به سایر شهرها و استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

روحی با اشاره به اشتغال‌زایی برای چند صد نفر در باغات شهرستان اصلاندوز گفت: روزانه به طور متوسط ۳۰۰ نفر در برداشت محصول مشارکت دارند که می‌توان گفت در بخش برداشت محصولات باغی در شهرستان اصلاندوز بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی فصلی انجام می‌گیرد.

افزایش راندمان تولید در شهرستان اصلاندوز 

قاسم طلوعی، یکی از کشاورزان اصلاندوزی با اشاره به افزایش راندمان تولید، اظهار کرد: امسال با عمل به توصیه‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی، برداشت میوه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و راندمان تولید این محصول در باغات بالا رفته است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه کشاورزی و باغداری شهرستان اصلاندوز کمبود صنایع‌تبدیلی و فروش محصولات تولیدی به صورت خام بوده که این امر ضمن ارزش افزوده پایین و ضرر و زیان کشاورزان و باغداران سبب افزایش دلال بازاری در این حوزه شده است.

این باغدار اصلاندوزی نیز، به نبود صنایع تبدیلی در منطقه و شهرستان اصلاندوز اشاره کرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی بزرگ‌ترین آسیب برای کشاورزان است چرا که محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز بازار، بر اثر فقدان صنایع تبدیلی و بسته‌بندی از بین می‌رود.

صادق طلوعی، یکی دیگر از باغداران اصلاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به میزان تولید شلیل بیان کرد: پنج سال است که به شغل کشاورزی و باغبانی مشغول هستم و ۴ هکتار باغ شلیل دارم که روزانه ۲۵ الی ۳۰ نفر در مشغول برداشت محصول هستند.

وی ادامه داد: این روند در منطقه مغان و شهرستان اصلاندوز از اواسط تیر ماه شروع شده و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

این کشاورز با بیان اینکه باردهی هر باغ شلیل به نوع و رقم آن وابسته است، تشریح کرد: هر درخت به طور میانگین ۴۰ الی ۷۰ کیلو بار می‌دهد و این رقم در هر هکتار به بیش از ۲۵ تن می‌رسد.

فروش محصولات تولیدی، بدون حضور دلالان تقریبا غیرممکن شده است

طلوعی در ادامه با اشاره به نحوه فروش این محصول گفت: این میوه اکثرا به صورت عمده فروخته می‌شود و اصلی‌ترین خریداران این محصول، دلالان هستند که سود اصلی نصیب آنان می‌شود و فروش بدون حضور دلالان تقریبا غیرممکن یا در حد بسیار کم است و اصلی‌ترین علت این مشکل نیز نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی هست.

ایجاد ناحیه صنعتی در شهرستان اصلاندوز 

در همین خصوص، سیدعباس مینایی، فرماندار شهرستان اصلاندوز از ایجاد شهرک صنعتی در این شهرستان خبر داده و اظهار کرد: مجوزهای لازم با عنایت استاندار اردبیل برای ایجاد ناحیه صنعتی در شهرستان اصلاندوز اخذ شده است.

وی در ادامه با اشاره اجرای طرح آبیاری نوین در زمین‌های زراعی و کشاورزی شرق و غرب دره رود، تصریح کرد: در شهرستان اصلاندوز این طرح در محدوده‌ای به وسعت ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی و با اعتباری بیش از یک‌صد میلیارد تومان در حال اجرا است.

به گزارش خبرگزاری فارس از استان اردبیل، اصلاندوز دارای باغات متعدد میوه است که محصول شلیل آن از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و به نوعی به برند محصولات باغی منطقه در سطح استان و کشور تبدیل شده است و با کمی توجه و فراهم کردن امکانات، می‌توان علاوه بر مهاجرت معکوس جوانان، زمینه‌های رونق اقتصادی استان و کشور در زمینه محصولات باغی را فراهم کرد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزان تولید شلیل راندمان اصلاندوز ناحیه صنعتی صنایع تبدیلی شهرستان اصلاندوز نبود صنایع تبدیلی راندمان تولید استان اردبیل برداشت محصول محصولات باغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۷۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد

 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شِشتَمَد گفت: این تسهیلات در راستای ارتقای درجه و ضریب مکانیزاسیون شهرستان ششتمد در قالب خط اعتباری مکانیزاسیون پیگیری و صرف خرید ماشین آلات کشاورزی و دنباله بندها شده است.

علیرضا هاشم آبادی با بیان اینکه افزایش عملکرد تولید محصولات نیازمند به‌روزرسانی دانش کشاورزان و نوسازی ادوات است، افزود: استفاده از سامانه های نوین در مراحل کاشت تا برداشت، منجر به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می شود.

شهرستان ششتمد دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار کشتزار آبی و بیش از ۲۴ هزار هکتار دیمزار، ۱۶۳ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و ۵۶۵ راس دام سنگین است و سالانه ۹۳ هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزی تولید می کند که مهمترین تولیدات آن گندم، جو، پنبه، زعفران، بادام و پسته است.

در این شهرستان بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۳ نفر بهره بردار در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند که از ۱۵۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۰۰ رشته قنات و ۷۵ دهانه چشمه بهره می برند.

مرکز شهرستان تازه‌تاسیس شِشتَمَد در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی