حسن روحالامین: عشق واقعی را در کربلا باید دید
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۷۹۰۸
مقتلها و روضهخوانیها منابعی سالم و بدون تحریف از واقعه عاشورا هستند و به همین دلیل هم میتوانند برای هنرمندی که قصد دارد در این عرصه کار کند، بهترین منبع الهام باشند.
به گزارش مشرق،حسن روحالامین حالا نقاشی شناختهشده است که ایستادن پای تابلوهایش مثل نشستن در مجلس روضه است. تاثیرگذاری نقاشیهایش از واقعه کربلا و زندگانی و وقایع زمان حیات اهلبیت(ع) بهنوعی بیان تصویری تاریخ شیعه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تابلوهای شما بیشک باید یک منبع الهام قوی داشته باشند، منبع یا منابعی که مواجهه با آنها به خلق آثارتان بینجامد. این منابع الهام چه هستند؟
همیشه گفتهام مقتلها و روضهخوانیها منابعی سالم و بدون تحریف از واقعه عاشورا هستند و به همین دلیل هم میتوانند برای هنرمندی که قصد دارد در این عرصه کار کند، بهترین منبع الهام باشند. برای من که همیشه همینطور بوده و البته در انتخاب روضهخوانیها هم دقت داشتهام، پای روضهای نشسته یا آن را شنیدهام که اصیل بوده و از چشموابرو و زور بازوی حضرت عباس(ع) نخواندهاند تا مخاطب بیشتری را جذب کنند، درواقع پای مداحی کسانی میروم که روضهشان مرا به فکر فرو ببرد، آن هم نه برای یک لحظه و یکی دو روز، برای یک عمر.
مثلا؟ چیزی از این نوع به فکر فرورفتنهایتان الان در ذهن دارید؟
مثلا میگویند وقتی حضرت علیاکبر(ع) را امام حسین(ع) به خیمه آورد، بدنش تکهپاره بود و با تیر به هم وصل شده بود. همه اینها را حضرتعباس میبیند، او آمده تا فدای امام حسین(ع) و فرزندانش بشود، اما نمیتواند به میدان برود. به او گفتهاند صبح تا شب عاشورا باید بمانی دم خیمهها فقط هوای زن و بچه را داشته باشی. این کجا و آن چشم و ابرو توصیف کردنها کجا؟ یا واقعه را سینماییتر و خشنتر بیان کردن برای میخکوب مخاطب کجا... الهامگرفتن درست اصولی دارد و نمیتوان ذهن و وجود را برای مواجهه با هر چیزی آزاد گذاشت. من به روضهخوانیها حساسم و همیشه دنبال بهترینهایش هستم. راه درست را در اندازه درک و توانم میروم و بقیهاش دیگر دست خداست. خودش گفته از شما حرکت و از من برکت. حالا هرچه میخواهی باش، حسن روحالامین باش، وقتی در راه او قدم برمیداری، خودش همراهیات میکند. گاهی کار که تمام میشود، نگاهش میکنم و با تعجب از خودم میپرسم واقعا این تابلو را من کشیدهام؟
میگویند برای عاشورا هرقدر اثر هنری خلق شود، کم است و بار تراژیک این واقعه تاحدی است که میتوان سالهای سال برایش کار کرد. شما هم با همین نگاه سراغ این واقعه رفتهاید؟
من اصلا با این حرفها کاری نداشتم، آدم خوبی هم نیستم که بخواهم بگویم نظر خاصی بر من بوده و این حرفها... اما میدانم حضرت اباعبدالله را آنقدر دوست دارم که اگر شهید نمیشدند هم یک عمر نقاشی میکشیدم برایشان... اما معتقدم معنای واقعی عشق در کربلا معلوم میشود، همین حالا هم بعد از گذر قرنها وقتی به کربلا که میروی، میبینی هیچ عشقی در زندگی به عشق امامحسین(ع) نمیرسد. حضرت سیدالشهدا رهایت نمیکند، بد باشی یا خوب برایش فرقی ندارد، پایت میماند. معشوق یعنی حسین(ع). معشوق واقعی این است نه معشوقی که خودش را لوس کند و کاری را درست انجام ندهی بداخلاقی کند. عشق شخص سیدالشهداست و هرچه به او ربط دارد. اصلا گور پدر تراژدی. تاریخ پر از تراژدی است، من چرا رستم و سهراب نمیکشم؟ این هم تراژدی است دیگر. البته این را بگویم که شاهنامه فرهنگ ایران است و شخصیتهایش، مکارم اخلاق را میان مردم میآوردند، یعنی عنادی با شخصیتهای شاهنامه ندارم، فقط علاقه من چیز دیگری است. به حسین(ع) علاقه دارم. او که عشق همه را میپذیرد، هم یک علامه دینی بزرگ را و هم یک انسان بیسر و پا را.
شما این سالها به هنر دینی ما معنای دیگری دادید و اگر بگویم مارکت فروش این آثار را هم تا حد زیادی زنده کردید، اغراق نکردهام. همین روزها هم قرار است تابلوی «عادیات» شما در حراج تهران فروخته شود که کار بسیار زیبایی است. زمانیکه شروع کردید فکر میکردید با این اقبال مواجه شوید؟
من کارم را با سختی فراوان شروع کردم. وقتی میخواستم کارم را شروع کنم و تابلوی مقتل را بکشم، پدرم هنوز نجار بود، آخرین محصولی هم که ساخت چارچوب این تابلو بود و بعد نجاریاش را جمع کرد. چارچوب کار را آوردم خانه و کلی صبر کردم تا پولهایم جمع شود و بتوانم پارچه بوم بخرم و خلاصه هر مرحله کار همینطور... مدتی در کارگاه دوستم کار کردم، بعد مجبور شدم آنجا را خالی کنم و فکر کنم تا پایان کار پنج جا عوض کردم. حالا کار تمام شده جا ندارم بگذارمش، مانده بود مدتها توی راهروی خانه. خلاصه که کارهایم را بخرند و نخرند در هر شرایطی بازهم کار میکنم. البته این را هم بگویم که مسیرم به هیچوجه راحت نبوده، بسیار پیش میآمد که گالریها جایی برای نمایش کارهایم به من ندهند و...
بگذریم ... مسیر راحتی نبود اما هرچه سختی بود و هرچه سختی هم که باشد، من مسیر خودم را میروم.
حتی اگر درآمد خوبی نداشته باشید؟
از بچگی برای امام حسین(ع) و اهلبیت(ع) کار میکردم و دغدغه پول درآوردن هم نداشتم. هرکسی دغدغه هرچه را داشته باشد، آن را به دست میآورد. من هم تنها دغدغه زندگیام همین بوده که برای اهلبیت(ع) کار کنم و حالا هم به بخشی از این دغدغه رسیدهام، امیدوارم به بقیهاش هم برسم. تا قبل از دفاع پایاننامه، آرزویم بود چنین نقاشیای را شروع کنم و جا بیفتد. بعد که اولین کارم را خریدند گفتم خدا را شکر و در کارم جدی شدم. پلهپله جلو میروم و هرچند نه کارمند جایی هستم و نه امنیت شغلی دارم، اما راضی هستم. چون هدفم مالاندوزی نبوده و نیست. هفت ماه روی تابلو کار میکنم، بعد خریدار یک چک هفتماهه میدهد! اما من باز هم ادامه میدهم به امید خدا و امامحسین(ع)...
منبع: روزنامه فرهیختگانمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان حضرت اباعبدالله حضرت علی اکبر حسن روح الامین تهران حضرت سیدالشهدا حضرت سید الشهدا حسن روح الامین روضه خوانی ها امام حسین ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۷۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت سالروز انجام عملیات بیتالمقدس در دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱، در گزارشی به بازنشر وقایع این عملیات پرداخت.
بنابر روایت ایرنا، پس از حدود ۲۰ روز تلاش پیگیر برای اجرای عملیات آزادسازی منطقه غرب رودخانه کارون و خرمشهر، فرماندهان ارشد سپاه و ارتش در قرارگاه مرکزی کربلا حضور دارند.
آیتالله مشکینی امامجمعه قم، آیتالله محمد صدوقی امامجمعه یزد و فخرالدین حجازی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با هدف تقویت روحیه رزمندگان، به جمع فرماندهان قرارگاه کربلا پیوستهاند. خبرنگاران هم آمدهاند تا وقایع عملیات را از مرکز فرماندهی آن گزارش کنند.
رزمندگان سه قرارگاه عملیاتی قدس، فتح و نصر که از غروب روز گذشته بهطرف خطوط تعیینشده برای آغاز عملیات عزیمت کرده بودند، با استقرار در مواضع پیشبینیشده، به انتظار نشسته بودند تا فرمان حمله صادر شود.
پس از اعلام آمادگی اغلب یگانها برای درگیر شدن با دشمن و نیز تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فتح در مرکز فرماندهی، فرمان عملیات بیتالمقدس در ساعت ۰: ۳۰ بامداد روز دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ با اعلام رمز بسمالله القاصم الجبارین، یا علی بن ابیطالب (ع)، از سوی فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا (محسن رضایی و سرهنگ علی صیاد شیرازی) به فرماندهان سپاهی و ارتشی قرارگاههای عملیاتی قدس، فتح و نصر ابلاغ شد.
در خصوص علت این نامگذاری (بیتالمقدس)، محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران، در ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه بامداد (دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱) در قرارگاه کربلا در یک پیام رادیویی گفت: علت نامگذاری عملیات این بوده که به تمام دنیا فلسفه و خطمشی آینده خودمان را بعدازاین عملیات اعلام کنیم که راه ما بهسوی بیتالمقدس است.
صدام و صدامیان تبلیغات خواهند کرد که اینها قصد تجاوز دارند. اما با اسمگذاری عملیاتمان ثابت کردیم که بههیچوجه قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم و قصد ما راندن اجنبیها و مزدورانی است که وارد خاک کشورمان شدهاند و هدف اساسی ما هم درنهایت بیتالمقدس و آزادی خانه خداست که باید این خانه را از لوث صهیونیستهای بینالملل و امپریالیستهای جهان خوار آزاد بکنیم.
اما پس از صدور حمله، رزمندگان بسیجی، سپاهی و ارتشی که از قبل در نقطه رهایی به انتظار نشسته بودند، حرکت خود را در سکوت و تاریکی شب به سمت مواضع دشمن آغاز کردند.
در نتیجه عملکرد سه قرارگاه عملیاتی در اولین روز عملیات، فقط قرارگاه فتح موفق شد تقریباً به همه اهداف خود دست یابد و منطقه حدفاصل کارون (رحمانی تا دارخوین) و جاده اهواز - خرمشهر (از کیلومتر ۷۰ تا ۸۸) را بهعنوان سرپل تصرف کرده، خط پدافندی خود را در شانه شرقی جاده برقرار کند و تا ساعت ۵ بعدازظهر، ۱۰۰۲ نفر را نیز به اسارت بگیرد.
قرارگاه نصر اگرچه توانست منطقه حدفاصل کارون (دارخوین تا نزدیکی سلیمانیه) تا قسمتی از جاده در محدوده ایستگاه ۱۰۰ (گرمدشت) را بهعنوان سرپل تصرف و بخشی از قوای زرهی لشکر ۳ عراق را منهدم کند، لیکن از ادامه عملیات تا نهر عرایض بازماند. نیروهای این قرارگاه تا ساعت ۵ بعدازظهر، توانستند ۱۵۹۲ نفر را به اسارت در آورند.
شهادت محسن وزوایی در اولین روزدر این روز محسن وزوایی از فرماندهان محور عملیاتی تیپ ۲۷ محمد رسولالله (ص) قرارگاه نصر به همراه تنی چند از همرزمانش به شهادت رسید. احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسولالله (ص)، در خصوص این حادثه گفت: وقتی این مواضع تانک دشمن در شرق جاده سقوط کرد، نیروها را برای عبور بهطرف جنوب حرکت دادیم، یعنی طوری بود که این قسمت را بهصورت پیاده بیاوریم که اولاً ماشین نداشتیم، درثانی میخواستیم تأمین باشد که بیاوریم و فکر کردیم که اینجا مواضع دشمن در جنوب شرقی گرمدشت سقوط کرده؛ یعنی نیرویی از دشمن در سر راه ما نیست. ما فکر کردیم که در اینجا خودی است؛ هم از پشت میخوردیم و هم از طرفین...برادر وزوایی و برادر شعف، مسئول گردان میثم را شهید دادیم، بهاضافه ۷۰ نفر. حدود ساعت ۱۰ صبح بود.
قرارگاه قدس هم باوجودآنکه فقط سه سرپل کوچک را در جنوب کرخه کور به دست آورده بود، موفق شد با درگیر نگهداشتن لشکر ۵ مکانیزه و لشکر ۶ زرهی عراق، از یاریرساندن آنها به جبهه نبرد علیه قرارگاههای فتح و نصر جلوگیری کند. همچنین تا ساعت ۵ بعدازظهر ۲۸۰ عراقی به اسارت نیروهای این قرارگاه درآمدند.
بدین ترتیب قرارگاه مرکزی کربلا در اطلاعیه شماره ۳ خود نتایج عملیات تا عصر (دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱) را چنین برشمرد: هزاران کشته و زخمی؛ تخلیه ۳۲۰۵ اسیر به پشت جبهه؛ آزادسازی ۸۰۰ کیلومتر از خاک ایران؛ انهدام صدها تانک و نفربر و خودرو؛ به غنیمت درآوردن تعداد زیادی تانک، نفربر و خودرو؛ ساقط کردن ۶ هواپیما.
۲۷۲۱۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901113