Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخواست آمریکا برای استرداد موسس وبسایت افشاگر ویکی لیکس که در انگلیس زندانی است با تحولات جدیدی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی سی سی، در ماه ژانویه، دادگاهی در لندن با صدور حکمی اعلام کرد که نگرانی بابت سلامتی روحی جولیان آسانژ، موسس وبسایت افشاگر ویکی لیکس و احتمال خودکشی وی در آمریکا به این معنی است که استردادش مقدور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا قاضی دیگری به آمریکا اجازه داده است که به تصمیم دادگاه بدوی اعتراض کند و مدارک بیشتری ارائه دهد.

دادگستری آمریکا می‌خواهد بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را به اتهام انتشار اطلاعات محرمانه و جرایم سایبری محاکمه کند.

این اطلاعات محرمانه شامل هویت خبرچین‌هایی می‌شد که در افغانستان، عراق و دیگر نقاط به دستگاه‌های امنیتی کمک می‌کردند و اسناد مربوط به آن‌ها بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ منتشر شد.

ونسا برایتسر، قاضی منطقه‌ای، در ماه ژانویه با صدور حکمی گفت، با وجود تحقق ملزومات استرداد آسانژ از طرف دادگستری آمریکا، این کشور توان جلوگیری از خودکشی آسانژ را ندارد.

در جلسه اخیر دادگاه عالی اما آمریکا تضمین‌هایی بابت استرداد آسانژ ارائه کرد.

به گفته نمایندگان آمریکا، آسانژ پیش از شروع محاکمه به زندان مخوف ای‌دی‌ایکس فلورانس در ایالت کلورادو فرستاده نمی‌شود، و سختترین شرایط زندان که در قوانین این کشور تحت عنوان تمهیدات اداری ویژه شناخته می‌شوند نیز در هیچ مقطعی به او تحمیل نخواهد شد.

البته این تضمین‌ها به این شرط داده شدند که آسانژ در ادامه دست به کاری نزند که اعمال این تمهیدات را ناگزیر کند.

آمریکا همچنین گفت که در صورت اثبات گناه، آسانژ می‌تواند دوره محکومیت خود را در استرالیا، زادگاهش، سپری کند.

در این جلسه به آمریکا اجازه داده شد که از برخی زوایای خاص به تصمیم قاضی برایستر اعتراض کند، اما تیم حقوقی آسانژ این زوایا را "محدود" و "فنی" توصیف کرد.

تلاش دولت آمریکا تا این لحظه معطوف به گسترش حیطه موضوعاتی بوده است که می‌تواند در اعتراض اصلی خود بگنجاند.

قاضی هالروید، یکی از قضات دادگاه استیناف، گفت که طی روزهای ۲۷ و ۲۸ اکتبر به این اعتراض رسیدگی خواهد شد.

کلر دابین، وکیل دولت آمریکا، به دادگاه گفت که بخشی از این اعتراض مربوط به این مساله خواهد بود که عدم استرداد یک فرد طبق قانون نیازمند این است که آن شخص "چنان بیمار" باشد که نتواند در برابر میل به خودکشی مقاومت کند.

به گفته دابین، این قانون واقعا مستلزم نوعی بیماری روانی است که توان مقاومت در برابر خودکشی را سلب کرده باشد.

وی افزود: بخشی از اعتراض ما معطوف به این خواهد بود که آسانژ به آن شکل و میزان بیمار نیست.

آسانژ که با ارتباط ویدیویی در این جلسه شرکت کرده بود صورتش را با پارچه‌ای تیره پوشانده بود و پیراهن سفیدی به تن داشت، و به نظر می‌رسید که کراواتش را هم گره نزده است.

بیرون دادگاه، جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر، به حامیان آسانژ گفت، دولت آمریکا باید "سرش را در لاک خود کند" و دست از سر او بردارد.

به گفته وی، آسانژ خبرنگاری "از جنس خبرنگاران بی‌باک" است که با برجسته کردن برخی "واقعیت‌ها باعث بی‌آبرویی ایالات متحده" شد.

استلا موریس، شریک زندگی آسانژ، نیز در بین حامیان حضور داشت. روی برخی از پلاکاردها نوشته شده بود "خبرنگاری جرم نیست" و "نه به استرداد".

یک پرچم پاره بریتانیا نیز که به شعار "محاکمه حقیقت" مزین بود به نرده‌های بیرون ساختمان دادگاه بسته شده بود.

آمریکا با آزادی آسانژ از زندان تا پیش از برگزاری دادگاه استیناف مخالفت کرده است.

وی در سال ۲۰۱۹ بابت تخطی از شرایط آزادی مشروط خود و مخفی شدن در سفارت اکوادور در لندن به ۵۰ هفته زندان محکوم شد.

در آن زمان وی به خاطر اتهامات آزار جنسی در خطر استرداد به سوئد بود، اتهاماتی که همیشه از طرف وی تکذیب شده است. آن پرونده در ادامه مختومه اعلام شد.

وی از سال ۲۰۱۲ به مدت هفت سال در سفارت اکوادور پناه گرفت تا اینکه در آوریل ۲۰۱۹ بازداشت شد.

به گفته وکیل آسانژ، در صورت گناهکار شناخته شدن در آمریکا، وی شاید به حداکثر ۱۷۵ سال زندان محکوم شود. اما دولت آمریکا گفته است که حکم وی به احتمال خیلی زیاد چهار تا شش سال زندان خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جولیان آسانژ افشاگر ویکی لیکس دولت آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح

شهریار افندی‌زاده مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تغییر در اجرای طرح ترافیک در تهران اظهارداشت: در حال دریافت پیشنهادات و اطلاعات از سوی جامعه دانشگاهی درباره بازنگری در طرح ترافیک هستیم و پس از بررسی این مرحله، موضوع در کمیته‌ای ویژه بررسی نهایی خواهد شد.

وی افزود: حذف حلقه دوم طرح ترافیک یا محدوده زوج و فرد یکی از این مسائل است که بررسی خواهد شد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی خواهد بود و امسال تغییر می‌کند، گفت: تغییر در نرخ طرح ترافیک جدای این موضوع است و تصمیم در این زمینه بر عهده شورای شهر تهران است.

افندی‌زاده گفت: بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک شامل زمان اجرا و مکان اجرا است که محدوده طرح ترافیک هم احتمال کاهش دارد.

گفتنی است؛ محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در این زمینه گفت: در طرح ترافیک جدید مسأله‌ای به نام طرح «زوج و فرد» نخواهیم داشت طرح جدید ترافیکی را به نحوی مدیریت خواهیم کرد که از شب مردگی خیابان‌ها کم کنیم

کد خبر 6087345 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • قصاص یک زن و ۲ مرد در زندان
  • جزییات حکم اعدام توماج صالحی؛ احتمال عفو و تخفیف
  • جزییات حکم اعدام توماج صالحی ؛ احتمال تبدیل به حبس طول المدت
  • نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
  • استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز
  • بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح
  • قاتل گربه ها به ۱۴ ماه زندان محکوم شد !
  • استرداد ۵۰هکتار اراضی ملی البرز به ارزش ۲هزار میلیارد تومان