Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی هژبری در خصوص نقل و انتقالات فوتبال ایران صحبت کرد همچنین او نقش دلال ها را در تلاطم عجیب فصل نقل و انتقالات بالا دانست.

به گزارش طرفداری، مهدی هژبری، سردبیر رسانه طرفداری گفتگوی ویژه ای با رادیو ایران در خصوص نقل و انتقالات فوتبال ایران داشته است. در پایین این مصاحبه را می خوانید:

در رابطه با فصل نقل و انتقالات پر حرف و حدیث لیگ برتر باشگاه های کشورمان می خواهم با یکی از دوستان بسیار عزیزم صحبت کنم، فکر می کنم زمانی که ناصر احمدپور عزیز در قید حیات بودند و در روزنامه البرز فعالیت می کردند به عنوان سردبیر، من افتخار ایران را داشتم که کنار مهدی هژبری عزیز فعالیت مطبوعاتی داشته باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الان آقای هژبری روی خط ارتباطی ما هستند. سلام، عصر شما بخیر.

به نام خدا من هم عرض سلام دارم خدمت شما و شنوندگان محترم برنامه و ممنونم از شما که یادی کردید از زنده یاد ناصر احمدپور.

ما سر تا پا گوشیم از بازار پرتلاطم نقل و انتقالات. کلا بازار را چطور می بینید به نظر شما نسبت به فصل گذشته باید منتظر باشیم رقم ها بالاتر برود یا می شود آن را کنترل کرد؟

کنترل رقم که دست من و شما نیست و واقعیتی است که طی سال های گذشته به خاطر کوتاهی ای که باشگاه ها در امر سازندگی داشته اند اختیار بازار به دلال ها واگذار شده. در سال های گذشته یک سری باشگاه های سازنده داشتیم و این باشگاه ها به نوعی هم بازیکنان خودشان را تامین می کردند هم بازیکنان باشگاه های دیگر را. به این شکل شاهد بودیم که تیم های متوسط ما می رفتند از باشگاه های سازنده بازیکن می گرفتند و تیم های بزرگ ما بازیکنان بزرگ تیم های متوسط را می گرفتند و این چرخه تکمیل می شود و دوباره تیم کوچک می رفت سراغ سازندگی و آن بازیکن را می خرید و ادامه پیدا می کرد. سرریز های بازیکنان تیم های بزرگ هم مجبور می شدند به تیم های کوچکتر بروند ولی امروز می بینیم بازیکنان مازاد گل گهر سیرجان اولین قرارداد فصل نقل و انتقالات را با پرسپولیس می بندد یعنی دلال ها چنان تاثیرگذار هستند در بازار که بازیکنی که گل گهر نمی خواسته، یعنی اگر دو روز دیگر لیست گل گهر اعلام می شد ایشان در لیست مازاد گل گهر بود، قهرمان لیگ ایران تحت تاثیر فضایی که دلالها درست کرده اند می رود بازیکنی را می خرد که مازاد یک تیم دیگر است. اینجا بازار دست دلال هاست و آنها تعیین کننده هستند. البته من در مورد توانایی فنی آقای ابراهیمی حرفی ندارم و ایشان را مربی بزرگی مثل مجید جلالی تایید کرده و پرسپولیس از فصل قبل خواهان این بازیکن بوده یعنی نیم فصل پرسپولیس او را می خواست همچنین تراکتور. در اینکه بازیکن خوبی است شکی نیست ولی بحث این است چون دلالها تعیین کننده هستند و می دانند قرار است ۴۸ ساعت دیگر این بازیکن برود در لیست مازاد، سریعا این را جا به جا می کنند تا برچسب مازاد به آن نخورد در اصل اختیار بازار در دست دلال هاست.

یعنی رقم پایین نیاید.

دقیقا. ما دو نوع اتفاق در بازار داریم، یکی فریب نقل و انتقالاتی که الان زیاد داریم می بینیم و یکی دیگر خرید نقل و انتقالاتی. تا به امروز من فقط ۲ خرید نقل و انتقالاتی دیده ام اگر اشتباه نکنم. 

چه کسانی بوده اند؟

یک خرید نقل و انتقالات را همین علیرضا ابراهیمی رفته پرسپولیس و یک خرید دیگر هم اگر اشتباه نکنم تیکدری بود که به گل گهر سیرجان.

آن رقم یازده میلیاردی را هم شنیده اید شما برای رضایت نامه؟

ببینید چیزی که من شنیده ام اگر صحت داشته باشد، باشگاه تراکتور یک بند فسخی داشته در قرارداد تیکدری که گفته بودند اگر قرار به فسخ باشد باید آنرا پرداخت کند و روایتی می گوید ده میلیارد بوده و روایتی می گوید یازده میلیارد، نمی دانم ولی هرچه بوده تراکتور رقمی برای تیکدری تعیین کرده و گفته اگر قبل از پایان قراردادت بخواهی بروی مثلا دو برابر هرچه پول ما به تو داده ایم را باید برگردانی. این در قرارداد ایمان سلیمی هم بود که گفته بودند هرچقدر گرفتی ۷۰ درصد را باید برگردانی اگر ۳ سال نمانی که ایمان سلیمی اگر اشتباه نکنم یک میلیارد و هشت میلیون داد با این سراب که به پرتغال برود و سر از لیگ ضعیف اسلواکی درآورد و یک فصل از فوتبالش را نابود کرد بازیکنی که می توانست در لیگ قهرمانان آسیا برای تراکتور بازی کند باز هم با فریب دلال ها رو به رو شد. در مورد تیکدری هم من این را شنیده ام که باشگاه گل گهر این پول را در اختیارش گذاشته یعنی اعلام کرده شما این پول را بگیر و از باشگاه رضایت بگیر و ما این پول را سه سال از قراردادت کم می کنیم یعنی یک قرارداد سه ساله با ما ببند چون بازیکن مال استان کرمان است، این چیزی است که خبرنگارهای رسانه ما گرفته اند و منتشر کرده اند و من فکر می کنم دور از واقعیت نباشد. الان ما بیشتر فریب نقل و انتقالات را می بینیم، یک مثال بزنم برایتان روز گذشته حسین حسینی دروازه بان استقلال مدیربرنامه اش را به گل گهر فرستاده برای مذاکره که رقم گل گهر دستش بیاید و آن رقم را به استقلال اعلام کند که من حالا انقدر مشتری دارم. این الان باشگاه ها باید مراقب باشند تا فریب نقل و انتقالاتی که ایجنت ها طراحی اش می کنند گرفتارشان نکند. یک اتفاقات تلخ دیگر در فصل نقل و انتقالات ما انتقال محمد نادری به ترکیه بود. من می گویم تلخ به این دلیل که نادری را در پرسپولیس و استقلال بازیکنی دیدیم که به ارتقای سطح لیگ ما کمک کرده بود. یک وقت است این بازیکن به تیم درجه یک اروپا منتقل می شود، خب با این کار هم فوتبال ما را صادر می کند هم ارز وارد کشور می کند و باید خوشحال باشیم از این اتفاق ولی زمانی می بینیم این بازیکن را به یک باشگاه بی نام و نشان در ترکیه می برند، قبلا هم یکبار این بازیکن را بردند به باشگاهی بی نام و نشان در بلژیک، آلتای اسپورت اگر اشتباه نکنم، قبلا هم او را بردند و یک قرارداد مالی ارزان برایش بستند اگر اشتباه نکنم باشگاه کورتریک بعد از همان باشگاه با پول سنگینی ایشان را قرض گرفتند و آوردند ایران. ببینید  قرار ما این بود بازیکن برود خارج از ایران و ارز بیاورد نه اینکه از دست ما مفت برود و بعد پول از ایران خارج شود تا بازیکن برگردد. یک روشی که دلال ها الان یاد گرفته اند این است که می روند باشگاه های بی نام و نشان در ترکیه، پرتغال، یونان، اخیرا اسلواکی و بلژیک پیدا می کنند.

که کم هم نیستند متاسفانه.

بله. می گویند در ایران یک سری بازیکن هست که جوان هستند و می توانید شما با قیمت ارزان آنها را بخرید، با رویای بازی و زندگی در اروپا بازیکن را می برند و بازیکن می رود آنجا ماهی ۳۰۰۰ دلار، ۵۰۰۰ دلار یا هشت هزار دلار قرار داد می بندد همین که سه ماه پول را گرفت خب نه زبان آن کشور را بلد است نه فرهنگ آن را می داند نه می تواند در فوتبال آن کشور در کوتاه مدت قرار بگیرد حالا نمی تواند می خواهد برگردد. آن باشگاه می گوید یک تیم ایرانی پیدا کند صدهزار یورو پنجاه هزار یورو بدهد تا تو را قرضی ببرد بعد ببینید یک باشگاه کوچک بلژیکی چه پولی از امید نورافکن درآورده که هِی قرض داده به استقلال و سپاهان تا در نهایت سپاهان او را خرید. یک باشگاه کوچک چه پولی از محمد نادری درآورده که او را سرانجام بخرد. این باشگاه ترک را ببینید که در آینده چه پولی در می آورد از پدیده ای که در فوتبال ایران رشد کرده و در فوتبال ایران اشتباهش را کرده و ستاره شده و کیفیت فوتبال ما را هم بالا برد.

یعنی این سناریو برای شهریار مغانلو در سانتاکلارا هم خواهد بود؟

بله برای شهریار هم همین اتفاق افتاد.

۵۰ هزار یوروی پرسپولیس الان شده ۵۰۰ هزار یورو.

بله. چه کسی می برد این سود را؟ مدیربرنامه می برد و آن باشگاهی که واسطه هست. باشگاه اروپایی این بازیکن را چند خریده؟ من مخالفم این سود نیستم، فوتبال ما هم می تواند این چرخه اقتصادی را برای خودش بسازد و سود ببرد من با این مسئله مشکل دارم که اختیار فوتبال افتاده دست دلال ها. در هر شغلی دلالی لازم است هیچکس نمی تواند دلال را حذف کند شما خانه می خواهید بخرید یا ماشین یا زمین، نمی توانید بروید همیشه مستقیم مذاکره کنید و بخرید ولی بحث اینکه اختیار را بدهی دست اینها نتیجه اش چه می شود؟ نتیجه این است که بازیکنی که با ۷۰۰ میلیون با یک تیم قرارداد بسته بود و راضی بود و داشت بازی می کرد و ۵۰ درصد پولش را نگرفته بود یکدفعه ۷۰۰ میلیونش می شود ۴ میلیارد. ما داریم فوتبال را بی دلیل گران می کنیم و فوتبال وقتی که گران می شود، باشگاه های دولتی که ضرر نمی کنند آنها همین بودجه را از اینور آنور جور می کنند و می دهند، باشگاه های خصوصی ضرر می کنند و ما از خصوصی شدن عقب می افتیم. باشگاه خصوصی وقتی پولی نمی برد مگر می تواند ۴ میلیارد بدهد برای اینکه پولی نبرد. سال به سال باشگاه خصوصی تضعیف می شود.

یک سوالی. آقای عزیزی خادم اعلام کردند برای لیگ برتر فصل آینده حضور مربیان و بازیکنان خارجی بلامانع است. این به نظر شما رقم داخلی ها را پایین می آورد یا تاثیری ندارد؟

امیدوارم که رقم داخلی ها را پایین بیاورد. نمی خواهم حرفی بزنم که باعث ناراحتی اهالی فوتبال شود ولی امیدوارم قبل از اینکه رقم ها پایین بیاید، درک مدیران ما بالا برود. چون این چیزی است که ما به آن ها نیاز داریم. من خیلی دوست دارم که یک وسیله لوکس تر در خانه داشته باشم اما جای نگهداری آن را دارم؟ توان پرداخت آن را دارم. اگر نداشته باشم نمی خرم. باشگاهی که می خواهد مربی و بازیکن خارجی بخرد باید به این ها فکر کند. نمی شود بروید راننده فرمول یک را بخرید و پراید به او بدهید. آیا آن باشگاه زمین تمرین برای مربی خارجی دارد؟ امکانات دارد که مثل استراماچونی بیایید در ایران و از روز اول موهایش را نکند از دیدن رفتارهای غیرحرفه ای. این خیلی مهم است. امیدوارم این درک برود بالا که به اندازه جیب و توانمان خرید کنیم. در بحث دیگر، باشگاه نساجی، سال گذشته بازیکنانش رفتند و رفت از لیگ دسته اول بازیکن آورد. همه گفتند این تیم حذف می شود اما ماند. آمد یک سری بازیکن ارزان قیمت آورد و سطح توقعات را پایین آورد و الان کسی در این تیم نمی گوید که من ۳ میلیارد می خواهم. چون آن ها بازیکن ۲۰۰ میلیونی آوردند و تبدیل به ستاره کردند. باشگاه های ما نترسند، فریب اسم ها را نخورند. فلانی در استقلال بوده، در پرسپولیس بوده، نه فضا را به نیروهای جوان بدهند. اگر می خواهیم کنترل را از دست دلال ها در بیاوریم دو راه بیشتر نداریم. راه اول اینکه سعی کنیم بیشتر قراردادها تمدید شود تا تغییر کند، من یک مثال بازنم، فکر کنید شما یک تیم دارید و من بازیکن تیم شما هستم. من اگر تمدید کنم، شاید چیزی نصیب مدیر برنامه ام نشود اما اگر من جابجا شوم، مدیر برنامه دو حق دلالی از من و تیم جدیدم می گیرد، و دو حق دلالی از تیم شما و بازیکن جدید می گیرد. این دلال ها هستند که دوست دارند تیم تغییر کند. دقیقا مثل اجاره دادن خانه است. یک روز آقای کی روش سرمربی بود، مهدی تاج رئیس فدراسیون بود. به او گفتم چرا آژانس های خارجی دوست دارند که شما با کی روش کار نکنید؟ و همیشه با شما و آن پیشنهاد می دهند. گفت این آژانس ها دنبال پورسانت هستند. دقیقا مثل بازار مسکن. این چیزی است که مدیران ما باید دقت کنند و از همه مهم تر خرید و فروش باید براساس نیاز فنی باشد. من تیم هایی را سراغ دارم که تکلیف سرمربی فصل بعدش مشخص نیست اما دارد بازیکن جذب می کند. شما می دانید مربی با چه سیستمی می خواهد بازی کند؟ امسال تیم هایی را دیدیم مثل تراکتور که یک بازیکن را در پست های مختلف استفاده کردند چرا؟ چون از روز اول خرید درستی نداشتند. من این را می گویم که باشگاه ها باید خرید نقل و انتقالاتی داشته باشند و فریب نقل و انتقالاتی نخورند.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: خرید نقل و انتقالات فصل نقل و انتقالات نقل و انتقالاتی فوتبال ایران دست دلال ها باشگاه ها یک تیم گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۱۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه عجیب بارسا: فروش جانشین مسی به عربستان

به گزارش "ورزش سه"، درخشش فاتی در ترکیب بارسلونا باعث شده بود که بسیاری از مدیران این باشگاه به ظهور یک لیونل مسی جدید در ترکیب این تیم امیدوار باشند و حتی پس از جدایی این ستاره آرژانتینی شماره پیراهن او را به این بازیکن اهدا کردند.

با وجود درخششی که این بازیکن جوان در ترکیب بارسا داشت اما شرایط مطابق انتظار او و هواداران این تیم و مدیران باشگاه پیش نرفت و مصدومیت‌های متوالی و طولانی مدت باعث شد که او از دوران اوجش فاصله بگیرد و نتواند توانایی‌هایش را در این تیم به نمایش بگذارد.

این شرایط باعث شد که فاتی در پنجره نقل و انتقالات تابستانی فصل گذشته به صورت قرضی راهی برایتون شود اما حضور او در این تیم و لیگ برتر انگلیس هم موفقیت‌آمیز نبود و گفته شده است که مدیران بارسا هم دیگر تمایلی به ادامه همکاری با این بازیکن ندارد.

حالا روزنامه اسپرت خبر داده است که بارسا امیدوار است بتواند این بازیکن و همچنین کلمنت لنگله را در پنجره نقل و انتقالات تابستانی پیش رو به لیگ عربستان منتقل کند و در حال تلاش برای پیدا کردن باشگاهی است که مشتاق جذب این دو بازیکن باشد تا بتواند از پول فروش آنها برای جذب بازیکنان مد نظرش استفاده کند.

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • رسمی: بازی پایین جدولی‌های لیگ 3 هیچ نشد
  • نقشه عجیب بارسا: فروش جانشین مسی به عربستان
  • بسکتبال بالا و پایین دارد، اما برد خوبی داشتیم
  • حمله به امین منوچهری و زورگیری: بارها در اتوبان چمران این اتفاق رخ داده؛ پیگیری نمی‌کنم چون فایده ندارد! + عکس
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • قیمت پایین تلویزیون ۴K هواوی خبرساز شد/ عکس
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • سرقت ژابی از رئال: کاپیتان در راه لورکوزن
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟